Ervastin Reijo keksi ikiliikkujan yksityisellä moottoritiellään Oulunsalossa!
Ervastin Reijo. Mies tituleeraa itseään konerassaajaksi. Lisätäänkö siihen vielä keksijä, huimapää ja olisiko ripaus "kylähulluakin" joukossa :)
Englantilainen pikku-Viva vuosimallia 1965. Tuota Deluxea tehtiin vuosina 1963-65 ja sitten ilmestyi uusi malli. Tätä versiota on museotarkastettu Suomessa vain muutama kappale.
Tallessa on jopa alkuperäiset autoasiapaperit ja ne sisältää mm. piirimyyjäluettelon, rekisteri- ja radioluvan sekä käyttöohjekirjan. Siis mitä? Radioluvan? Kyllä siihen aikaan piti olla semmoinen! Poliisi: "Saisinko ajokortin ja radioluvan?" :)
Viimeisen päälle myös sisältä! Huomatkaa vänkärin oven karttateline.
Vivassa on kuutiotilavuutta 1100. Niin puhdasta, tarviikohan remontin jälkeen pestä edes käsiä.
Sitten! Ikiliikkuja a la Reijo Ervasti! Perustana astianpesukone ja ikkunoista tehty suojakupu. Aparaatista ei tule töpseliä eikä pakokaasua ja vain pyörä pitää helistimineen hiljaista ääntä. Keksijä pidättää oikeuden olla kertomatta toiminnan salaisuutta.
Tätä keksintöä ei voi käyttää ainakaan arvonnoissa onnenpyöränä, se kun ei piru pysähdy! Ensimmäinen keksitty ikiliikkuja oli muuten aikanaan allekirjoittanut radiotoimittaja: hänet laitettiin pyöreään huoneeseen ja sanottiin että nurkassa on banaani! :)
Tämä on Ervastin yksityinen moottoritie :) Siinä ei ole talvikunnossapitoa eikä kesällä nopeusrajoituksia. Tietä reunustaa moottori poikineen. Tästä on hyvä kiihdyttää nopeiden härveleiden pariin!
Vrooooooom!! Kilvanajovaunu nro 14 Triumph Reke´e Spitkäfire. Ärtsy vehje, ykkösvaihteella irtoaa hetkessä 100 kilometriä tunnissa!
Triumphissa sykkii 4 litran sivuventtiili-suorakuutonen.
On siinä ollut turuilla ja toreilla ihmettelemistä.
Charles Chaplin vai Reijo Ervasti? = Reijo Ervasti
Rantakirppu Raisler Reke´e vuosimallia 1964. Vähän huumoria mukana, edessä mm. Batman puhallin. Tällä voi vaikka polttaa eri väristä raitaa asfalttiin.
Tätäkö se on se nykyajan jatkuva kierre :) Motorwheel konepyörä RJE Yks Rengas Reke´e, varustettuna kahdella yläpuolisella kannella, pakokaasujen tehokammiolla ja pääpyöräpäähineellä.
Tässä ei ole kyse kevättulvien jäiden sauhauksesta. Sirkkelinterästä vauhdin saava moottoripotkukelkka Roulette Reke´e Rakkine Vee Kakkonen. "Annoin pikkusormen ja se vei koko käden..." :)
Baarireissulla omien eväiden kanssa? Ei suinkaan, tämä on ummenajokas eli maailman ensimmäisiä moottorikelkkoja. Härvelin keksi aikanaan Matti Lohi Ranualla ja Reijo teki itselleen täysin samanlaisen. Laite on ollut sittemmin esittelyssä aina Ruotsia ja Berliiniä myöten.
Desoto Firedome vuosimallia 1959. 6,3 litran isolohko V8 ja 309 hevosvoimaa.
Ulkona Desoto pääsee oikeuksiinsa. Chryslerin tehdas teki viimeisen mallin vuonna 1961.
Kyllä on paksut ovet! Olisiko kyseessä hyvä lämpöeristys?
Desoto oli ensimmäinen auto johon asennettiin ilmastointi sarjatuotantona vuonna 1953. Tokihan se löytyy tästäkin pirssistä.
Nappiautomaatti vaihdepaaka.
Ei kai taustapeilin sijainnin ole valinnut insinööri :)
Tiettävästi Pohjoismaiden vanhin moottoripyörä Humber 500 cc vuosimallia 1913. Koneesta löytyy 500 kuutiota ja vaihdelaatikko on takarattaan sisällä. 3 vaihdetta ja vapaa. Ai niin, ohjauksessa otetaan pässiä sarvista!
Humberin tätä mallia on tuotu Suomeen vain viisi kappaletta.
Kyseinen Humber on ollut kirjojen mukaan käytössä Helsingin poliisilla, Oulun ja Muhoksen rajalla ja Korvensuoralla puolestaan vuosina 1951-52. Tässä se taitaa olla matkalla lottokupongin vientiin Oulunsalon Ärrälle :)
Sekaventtiili Harley Davidson 1000 cc vuosimallia 1927 ja varustettuna sivuvaunulla. Kalusto on täysin entisöity. Sivuvaunun keksijä muuten haudattiin aikanaan arkun viereen :)
Sekaventiili Harrikka varustettuna tällä kertaa peräreellä. Tämä konservoitu vedettävä peli on tiettävästi ainut rekisteröity moottoripyöräreki maailmassa. Reellä on kuskattu monet metsäpäälliköt, tässä kyydissä on ukkoherra.
Venäläinen apumoottori-polkupyörä KOD4 Rasnasja Reke´e Masiina Sport Version.
Tunturi Sport vuosimallia 1970. Reijolla oli nuorena täysin samanlainen ja silloin se kesti kulutusta 1,5 vuotta. Tämä on ensimmäinen vuosimalli, jossa ei tarvittu pedaaleita ja siinä on jalkavaihteet.
Reijo on harrastanut kaksipyöräisiä monessa lajissa. Iinatin kiemura on koettu mopolla ja jääspeedway radat pitkäpiikkisellä. Tässä taas ollaan ottamassa talviradan harjoituslähtöjä Varsovan liiton ZZ 250:llä Jawalla. Mestari toinen vasemmalta ja kaiketi ensimmäisenä maaliviivalta? :)
Reijo Erwasti ja Jawa Rovaniemellä. Päässä Easy Living sarvikypärä ja hyökkää kuin härkä!
Jawa Sport malli 250 vuosimallia 1965. Rekisteröity peli.
Suzuki vuosimallia 1984. Pyörä on museotarkastettu ja hyrinää tuottaa V4 700 kuutiota. Pyörän virallinen nimi on niin pitkä, ettei se mahdu tähän meidän nettisivujärjestelmään :)
Konemiehen grillikatos. Ei yhtään konetta?
Kyllä konemies on uskollinen harrastukselleen grillatessaankin! Vivasta tehty peräkontti-istuin. Luukun takana piilossa kaiuttimet ja perinteinen Teddy.
Lasipöytä jalkanaan V8 moottori. Huomatkaa, se toimii kätevästi myös baarikaappina.
Kello joka käy taaksepäin. Nyt ymmärrän miksi Reijo ei ole yhtään vanhentunut :)
Katto täynnä muistoja.
Yksipyöräisen Motorwheel konepyörän kestävät "ajokengät" ikuisuus takuulla.
Loppuyhteenveto: pääpyöräpäähine. Rulla asettuu pyörän ylälaakeriin ja auttaa mm. lähdössä painopisteen pitämisessä takana. Varusteisiin sisältyy tarvittaessa myös lentäjänlakki. Kun Reijolla on harrastuksissaan pyörä päässään, on katsojat menosta pyörällä päästään :)
Katso myös: Hongan veljekset rakentavat omaperäisiä traktoreita ja työkoneita Raahen Arkkuperällä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu