Ojatalon Tonin drifting bemari pistää sivuluisussa suorat mutkiksi Himangalla
Ojatalon Toni ja Pahkalan Joni. Nämä miehet osaavat purkaa ja myös kasata moottorin. Näissä käsissä tosin on maaginen moottoritehoja lisäävä kosketus...
Paikalle mennessä ukot olivat juuri hallissa. Mitähän projekteja siellä on käynnissä? Nuuskitaanpa aluksi nurkkia.
Mekaanikko Joni oli kirjaimellisesti uppoutuneena työnsä pariin. Asiakkaalle menossa juuri Oldsmobile Custom Cruiserin koneremontti. Ei mahdu japsiautoihin mies tuolla lailla pellin alle! Noin ison konehuoneen kanssa pitää olla kuvan tavoin nöyrä tai omistaa 2 metriä pitkät kädet.
Pojat olivat kattaneet pöydän vierasta varten :) BMW M3:seen tuleva f-ryhmän moottori atomeina. Kokoamisessa olisi kuulemma yhden illan homma. Kyllä toimittajakin sen niin nopeasti kasaisi, mutta hänen tekemänä siitä ei kuuluisi mitään ääntä :)
Avattu sylinterinkansi. Toimittaja laittoi yhden osan taskuun, seurataanpa huomaako pojat myöhemmin...
Kampiakseli on yleisin mekanismi, jolla suoraviivainen liike muutetaan pyöriväksi tai päinvastoin. Mikäli tämä osa näkyy pakoputkesta, kyseessä on näköhäiriö.
Valurautainen sylinterilohko on saanut nätin värin.
Tässä lohkossa materiaali on alumiinia. Kun Toni valitsee uusia työmiehiä, ehdokkaat kilpailevat silloin lohkopaikoista :)
Mutta asiaan! Drifting BMW E36 M3 vuosimallia 1993. Sukkula odottaa hallin pöydällä nähtyä elimensiirtoa. Tämäkin pirssi on täysin sarjarakenteisesta menopelistä lajiin viritetty kilpa-auto.
Driftingiä ajaminen tarkoittaa sivuluisussa tehtäviä mutkayhdistelmiä asvaltilla. Ja voi sitä kumin käryä! Bemarin pellin alla sykki viime kesänä 830 heppaa ja 1000 newtonia. Päivityksen jälkeen pitäisi löytyä 900/1100. Valtavien tehojen lisäksi pirssistä löytyy reilusti kääntyvä ohjaus.
Lajia ajetaan maailmalla SM-, EM- ja MM-mittelelöinäkin. Laji on lähtöisin Japanista. Tiedä vaikka kuvassa on tuleva maailmanmestari kaksikko? "Himangan mestareita" ovat jo nyt!
Sivuluisussa ajaminen vaatii hyvää perstuntumaa. Kuviltelkaa tilanne n. 150 kilometrin tuntinopeudella betonivallia vasten! Kokkolassa järjestetään Venetsia Drifting, jolloin ajetaan keskellä kaupunkia.
Sitten päästetään bemkku irti!!! Tässä kaasutellaan Kemoran moottoriradalla.
Ja kumi palaa! Unohtui kysyä, monetko renkaat menee kesässä? Täyden kympin ajoa ja renkaiden jälki kahdeksikkoa.
Kartsalla ajelua? Ei, vaan tositoimissa Venetsia Driftingissä Kokkolassa. Kaikki seinät ja näyteikkunat taisivat olla kisan jälkeen ehjiä.
Tässä ollaan ajossa Lapualla. Notta alta pois!
Tonihan poseeraa kuin mestari. Ja kerrankin mies on hetken paikallaan.
Bemarin etupuskuri oli saanut pusun. Vaikka Himangalla ajetaan kylki edellä, ovat hallin ovenpielet silti ehjät.
Aijaijaiiiii!!! Bemarin kannentiiviste ja sen oheisroippeet levisivät ja Kalajoelle BMW-harrastajien Bimmerparty -suurtapahtumaan oli aikaa vain kaksi päivää!! Tonin tiimiläiset levittäytyivät pikaisesti metsästämään osia eri puolille pitäjää ja mm. S50 varamoottori saatiin hankittua Ullavasta. Uskokaa tai älkää, hyvän tiimin ansiosta auto valmistui ajoissa!
Polaris Pro RMK vuosimallia 2016. Joni on itse tehnyt siihen turbosetin ja sillä on jo koluttu Ruotsin tuntureita. Koneesta löytyy n. 250 hevosvoimaa ja kelkka painaa 193 kiloa.
Duke KTM 390 moottoripyörä.
Hmmmm....sivuluisu moottoripyörällä...
Mikäli koneet hyytyy matkalla, ne hajoaa tekijöidensä käsiin.
LOPPUYHTEENVETO: Vaikka näiden nuorten herrojen meno käy aina mutkitellen, on molempien päättävä ja suora katse tarkasti tulevaisuudessa. Suunnitelmia ehdittiin pohtimaan hetken verran poissa pakokaasusta. Ja kun katsoi oikein tarkkaan, näytti kuin Toni olisi saapunut kuistille aavistuksen verran sivusuunnassa :)
Katso myös: Konneitten kerräilysä voi käyä niinku Käläviällä - Toivosen Matti perusti Suomen ensimmäisen hajottamomuseon
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu