Roihan Hannun Ford Cortina kerää ympärilleen pitkänlinjan rallimiehet Oulussa
Roihan Hannu. Miehen sydämessä ROIHAhtaa kun mainitsee sanan Cortina. Mestari on ajanut rallia 25 vuotta. Hallissa on valmistumassa miehen neljäs vastaava pirssi. Tuo GT muuten tarkoittaa - Guru Työssään!
Kokeneet ralliveteraanit Valtsu Jussilla ja Jorma Körkkö. Valtsu on ollut puikoissa 40 vuotta ja Jorma kartturina ja kuljettajana 50 vuotta. Taitavat miehet kasasivat aikanaan itse kilpa-autonsa, koska sellaisia ei ollut vara ostaa. Tämä pari on aina luottanut Datsuniin! Potrettiin kuulemma kuuluisi ehdottomasti mukaan myös herrojen kilpakumppani Ukko Kervinen.
Autoharrastaja ja kartturi Kari Heinonen. Hänen tallista muuten löytyy Opel Kadet Coupe vuosimallia 1964, joita on Suomessa vain tuo yksi kappale.
Hannun Ford Cortina GT vuosimallia 1965, eli ns. "tähtiperä". Projekti etenee hiljalleen ja tästä mallista miehellä on ollut kaksi kilpuria ja kaksi siviiliversiota.
Juttelun taustalla soi George Malmstenin Ford autoilijan laulu ja se istuu leppoisalle auton omistajalle kuin valettu.
On se soinut tämäkin vehje! Hannu on soittanut sitä loistavasti ja vänkäri on ladellut tulemaan vierestä vauhdikkaita nuotteja :)
Vaihdelaatikko huollossa, miksikö, no vaihteen vuoksi! Tämäkin osa tulee nähtyä kerrankin irrallisena.
Harvoin sitä kyllä näkee repsikankaan ovea melkeen irrallisena! Näin pääsi melkein käymään Onkalo rallisprintissä Kuivaniemen Merihelmessä 11.9.2005. Vauhdissa Hannu ja Cortina GT vuosimallia 1965. "Petti tärinässä kulunut ovenlukko ja putos edelliseen kurvaan kartturiukko :)" No ei nyt sentään, mutta tämmöinenkin ovihaaveri ehti tapahtua, kun Hannu ajoi 20 vuotta Fordin samalla mallilla. Miehen ensimmäinen kisa GT:llä tapahtui vuonna 2003.
Harvinainen kilpuri Opel Kadett Coupe vuosimallia 1964. Tämä auto on tällä hetkellä ainut Suomessa ja Hannu osti sen puoli vuotta sitten.
Opelin pellin alla on 60 hevosvoimaa ja tätäkin menopeliä on hiljalleen entisöity.
Ennen kuin kiihdytetään Hannun kisa- ja autohistoriikkiin, tässä Heinosen Karin harrasteauto Ford Escort RS 2000 vuosimallia 1975.
Kuvista päätellen Kari on tainnut koluta tarkoin Vehkamaan mutkat?
Sitten alkaa muistot vilisemään Roihan Hannun silmissä!! Mestarin uran aivan ensimmäinen kisa starttasi kartturina Pohjola rallissa 16.3.1996. Antti Tarvainen toimi kuskina ja omassa luokassa tultiin toiseksi. Vänkärin puolelta ei kuulunut kertaakaan "eiku" sanaa.
Arctic Lapland Tunturiralli Rovaniemellä 23.-25.1.1998. Tämän kuvan nähdessään kartturi Hannu ja kuljettaja Antti Tarvainen alkavat hytisemään. Kartaanin murrosnivel petti ja kisa keskeytyi heidän osalta. Pakkasta oli 25 astetta ja kyyti tuli hakemaan heidät vasta kolmen tunnin kuluttua. Pojat yrittivät pitää autoa lämpimänä ja kuuntelivat poron kellojen kilinää. Oli Hannu liftannutkin, mutta kukaan ei ollut pysähtynyt :) Purkuauto lähtee keräämään autoja vasta kun kaikki kisan autot ovat tulleet maaliin.
Arctic Lapland Tunturiralli Rovaniemellä 28.-28.1.2000. Puikoissa tällä kertaa Aki Kähkönen. No nyt meni kytkin ja taas tuli keskeytys!
Kemijoki-ralli 23.3.2002. Tässä Hannu kartturina ja ajo meni onnistuneesti.
Knuutajärven Lasiralli Urjalassa 5.10.2002 Ensimmäinen ralli punaisella pirssillä, eli kyseessä Ford Cortina GT vuosimallia 1965. Konehuoneessa 120 hevosvoimaa ja puikoissa Raimo Kähkönen.
Urjalassa Hannun ja Raimon lisäksi huoltomiehet Pasi Huhta ja Jarkko Säynäjäkoski.
Arctic Lapland ralli 17.-18.1.2003. Kartturina kokenut Harri Harjulahti. Omassa historiikki luokassa tultiin toiseksi. Tästä kuvasta tulee väkisellä mieleen yksi legendaarinen tv-juttu, ohessa linkki siihen :)
:)
Tässä odotellaan lähtökorokkelle menoa. On sitä osattu kurvata palkintokorokkeellekkin, Hannulla on hyllyssä yli 80 kisapystiä.
Isosyöte ralli 7.6.2003. Hannu kurkkasi vauhdissa tuleeko hyvin mustikoita ja rengas meni pikkaisen metsähallituksen puolelle. Oikaisu kannatti, sillä kisasta tuli koko historiikkiluokan voitto.
ST1 ralli Kemijoella 19.2.2005. Hannu uransa huipulla! Yli lujaahan tässä mentiin, mutta kisoista tuli oman historiikki luokan voitto.
Merihelmi ralli Kuivaniemellä 11.6.2005. "Sitten jo mentiin ja penkka vain pölisi, matkalla maineeseen..."
Teijo-Talot ralli Salossa 12.5.2007. Samana vilkkaana vuonna Hannu ajoi täyden tusinan verran eri ralleja. "Mies kun tulee tiettyyn ikään, ei riitä sille rallissa mikään..."
A.R.C ralli Arlandan lähettyvillä Tukholmassa 8.8.2007. Kisa oli mielenkiintoinen ja Hannu ajoi kolmanneksi. Taakse jäi mm. kolme ruotsalaista samanlaisella autolla.
Vilppula ralli 15.9.2007. Tässä lennettään historiikki trophy -sarjan osakilpailussa ja omassa luokassa tultiin kolmenneksi.
Isosyötteen Mäkiajo 19.6.2008. Hannu ensimmäistä kertaa tehokkaan neliveto Mitsubishin ohjaimissa. Kotiintuomisina senioriluokan voitto. Ja ihan oikeutetusti, seniori kun kiipeää reippaasti mäen päälle!
Raakarautaränni ajot Raahessa 6.3.2016. Escortti siivitti historiikissa toiseksi. Jossain vaiheessa Hannu tykästyi tähän merkkiin ja kilpailu Cortinoilla väheni.
Viimeisin Hannun ralli, Historic EM-osakilpailu Lahdessa 2017.
Hannun yksi silmäterä museokatsastettu Ford Cortina GT MK 1 vuosimallia 1965. Siviiliauto, jolla mestari käy vain kirkossa ja kylässä :)
Tältä näytti valmiina jutun teon aikainen projekti kesällä 2020.
Syksyllä 2020 hallissa on jo meneillään viides Cortina projekti.
LOPPUYHTEENVETO: Vaikka Escortti on vallannut paikan Hannun kilpa-autona, ei hänen rakkaus tähtiperään katoa koskaan. Taustalla soi myös Pekka Tiilikaisen & Beatmakersin kappale Cortina ja sen tahdissa mies lähtee ajelemaan kohti seuraavia seikkailuja.
Katso myös: Rättisitikat ja oma pajatso osuvat keskelle Parkkisenniemen Jampan sydäntä Haukiputaalla
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu