Uusimmat
Suosituimmat

Tokolan Ari porautuu korroosio autojen huollossa ongelman ytimeen Raahessa

10.09.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu seikkailee kertaa kotikentällä Raahessa. Tokolan Ari harrastaa työn ohessa myös vapaa-ajallaan käyttöautojen ja vaikka harvinaisempienkin monopelien kunnostamista. Esimerkiksi korroosiokorjaukset hoituvat aina tarkasti ja pintaa syvemmältä. Ja koska mestari tekee päivätyötä myös perustamallaan kierrätyspiste Rannikon SERO-yhdistyksellä, pitää hän silmänsä auki myös laadukkaiden ja erikoisempien pientavaroidenkin kohdalla. Kuvien lopussa myös kierrätysmyymälän irtaimistoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tokolan Ari. Miestä harmittaa, kun ei ehdi nykyisin harrasteautojen pariin työkiireiden vuoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Arilla on halli Kaupunginmetsässä ja huollon jonossa on tällä hetkellä 14 autoa. Tarjottimelle oli juuri nostettu Hyundai Getz.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mies on erikoistunut autojen tekniikka-, kori-, ja pintakäsittelykorjauksiin. Korroosionkin syyt löytyvät yleensä pintaa syvemmältä ja jo pieni kolkuttelu kertoo korin kunnosta. Terve materiaali kilahtaa ja lahompi kumahtaa. Nyt siis tiedätte miksi toimittajan äänikin on mataloitunut viime vuosina :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsekehitelty erikoistyökalu. Alkuperäisenä tuollaiset maksavat hunajaa, mutta tällä puupilarin säätöjalasta tehdyllä nerokkaalla moottorinkannattimella säästyi eurot. Tämän avulla moottoria voidaan kannatella, laskea tai nostaa ja tutkia ala- tai yläpuolelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab vuosimallia 1982. Auto vie sähkövian vuoksi mielettömästi bensaa ja Ari ostin sen uteliaana nimenomaan ongelman selvittämistä varten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Calibra vuosimallia 1992. Auto on täysin alkuperäinen ja tuotu Saksasta. Tähän on tarkoitus asentaa 2,0 litrainen turbokone Englannista. Muuten se tulee säilymään alkuperäisenä ja on silloinkin papereineen valmis vaikka museoitavaksi. Ostoautossa Ari pitää tärkeänä myös ehjää sisustusta ja verhoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten tehtyjä projekteja: tämä kuva todistaa Arin korroosioteoriat oikeaksi. Nämä Opel Vectran paikkaukset on tehty jo vuosikausia sitten ja uutta ruostetta ei ole enää ilmaantunut. Se poistettiin mekaanisesti ja pinnassa pidettiin yön yli fosforihapolla käsiteltyä käsipaperia.

(kuva: Ari Tokola)

Tuo kukka se muuten kukkii talvellakin!

(kuva: Ari Tokola)

Yleensä pintakäsittely on turhaa, koska korroosio lähtee kotelo- ja palkkirakenteiden sisältä. Tässä juurihoito on jo tehty ja on paikkauksen aika.

(kuva: Ari Tokola)

Chevrolet Matiz vuosimallia 2006. Oikea kylki oli katon reunaa myöten tuttua täynnä. Normaalisti ovet olisi vaihdettu, mutta ne oiottiin ns. "old School" -tyylillä, eli perinteisellä autopeltisepän työllä.

(kuva: Ari Tokola)

Oiotut kattopilarit ja helmapelti.

(kuva: Ari Tokola)

Toytota Corolla vuosimallia 1994. Kun ovesta poistettiin pienen korroosioreiän ympäriltä kaikki ruostunut pelti, syntyi lopputuloksena n. 26 x 30 sentin kokoinen aukko. Reikään on taiteltu paikka suorasta pellistä, joka on hitsattu umpisaumoilla ja tinattu koritinalla. Tällaisessa tapauksessa olisi jo kustannussyistä järkevämpää vaihtaa koko ovi.

(kuva: Ari Tokola)

Opel Zafira vuosimallia 2006. Tässä on lähdetty hakemaan kestävyyttä ja pienienkin ruostevaurioiden vuoksi tehtiin suhteellisen laajat korjaukset.

(kuva: Ari Tokola)

Arin mukaan autot kannattaisi kunnostaa aina hyvissä ajoin korivaurioidenkin osalta. Suurenneiden vaurioiden kohdalla alkaa hitsauskierre ja yleensä autot jo hylätään siinä vaiheessa katsastuksessa. Pelkillä "ratsupaikoilla" taas vaarannetaan liikenneturvallisuus. Säännöllisellä ja huolellisella vesipesulla on suuri vaikutus auton kuntoon. Tokihan auton pitää saada myös välillä hyvin kuivua.

(kuva: Rannikon SERO yhdistys ry)

Sitten kierrätysmiehen toinen puoli: Ari Tokola kehitti kierrätyspiste Rannikon SERO-yhdistyksen Eu-projektin aikana toteuttamaan työllisyyden, kouluttamisen ja kestävän kehityksen asioita. Vastaanottoon voi viedä mm. sähkö- ja elektroniikkaromut sekä vaaralliset jätteet. Keräysasema löytyy kasitien läheisyydestä Palontieltä Raahesta.

(kuva: Rannikon SERO yhdistys ry)

Seron myymälä huoltaa ja kierrättää monenlaisia päriseviäkin tuotteita.

(kuva: Rannikon SERO yhdistys ry)

Hyllyistä löytyy elektroniikkaa tietokoneista aina vanhoihin putkiradioihin saakka.

(kuva: Rannikon SERO yhdistys ry)

Loppuyhteenveto: Olipa kyseessä vaikkapa auto tai sen tuottama jäte, Tokolan Ari jalostaa ja hyötykäyttää molemmat. Eikö kyseessä ole silloin tuplaympäristöteko?

Lue myös: Kari Timonen on vannoutunut nuffimies Pattijoella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu 

Uusimmat
Suosituimmat