Paholainen Racing Teamin Mustangeista nousee toistatuhatta hevosta takajaloilleen Haapavedellä - katso ennätyskiihdytysvideo!
Aholan Pekka (vas.) ja Harjun veljekset Jarno ja Jesse. Piiritettynä itse pääpaholainen, eli Mustang vuosimallia 1968.
Pellin alla hirnahtelee 900 hevosvoimaa ja ratsu on kokonaan Pekan kasaama.
Aholan Pekka. Leppoisa ja rauhallinen automies, joka tunnetaan kiihdytysajojen kokeneena vauhtiveikkona. Hurjapäisyydestä kertoo jo hänen timiinsäkin nimi Paholainen Racing Team. Mestarin kuuluisat nopeat refleksit tulivat taas todistetuksi, sitä nimittäin oltiin jutuissa jo vanhoja tuttuja ennen kuin toimittaja ehti huomatakkaan :)
Paholainen Racing Team. Viime vuonna North Blacklist ykkösinä Pudasjärvellä. Mukana myöskin Pekan parempi puolisko Maarit Myllykangas, joka toimii tiimipäällikkönä ja on mukana myös testipäivillä.
Sitä näköjään ollaan yltäpäältä vannoutunut Mustang-mies. Pekka kuuluu myös Kalajokilaakson Usa Cars kerhoon.
Pekka on harrastanut kiihdytysajoja vuodesta 1996 alkaen. Hänen käsien läpi on kulkenut uran varrella parikymmentä amerikkalaista autoa. Pihassa olevat Mustangit ovat olleet kuvioissa mukana reilu puolenkymmentä vuotta. Jutun loppupuolella hieno kavalkadi Pekan nuoruudenkin autoista.
Sitten lähempään syyniin tämä pääpiru. Katukisa-auton pellin alla roviota pitää 8,5 litran V8. Mikäs se muuten on tuo kupu tuossa konepellillä?
Hevoset vaatii lisää tallitilaa ja sitä tarjoaa korotettu skuuppi.
Autoon on vaihdettu etuakseli, moottori, vaihdelaatikko ym. Ainoastaan lohko on alkuperäinen. Eniten siitä löytyy Fordin osia.
Pedon kita auki.
Ford Mustang on Fordin vuodesta 1964 lähtien valmistama automalli. Mustangit alkoivat hyvin nopeasti saada lisää voimaa, mutta myös kokoa ja painoa, kunnes vuosimallien 1971–1973 kohdalla saavutettiin eräs lakipiste. Mallivuodelle 1974 Mustang palasi lähemmäs alkuperäistä kokoaan ja konseptiaan. Tämän jälkeen malli on pysynyt omassa kokoluokassaan.
Cheekillä oli sokka irti ja Pekalla taas visusti kiinni.
Siinä on vähän kumi palanut. Ei taida irrota ilman hiomalaikkaa.
Kiihdytysajoihin tarvitaan leveät tassut. Leveyttä 13,5, korkeutta 29 ja vanteet 15 tuumaa.
Ja myös kestävät rattaat. Kumi on liikkunut vanteessa 20 senttiä. Viivassa venttiilin alkuperäinen paikka. Seuraava konsti olisi vanteen kiinni pulttaaminen.
Kauhavalla kajahti syyskuussa 2020! (katso ennätyskiihdytysvideo). Pekan ajama varttimaili meni alle kymmeneen sekuntiin. Kyseessä miehen ja ilmeisesti merkinkin uusi ennätys. Huomatkaa nopeus 226 kilometriä tunnissa!
Vuoden 2019 kesällä valmistautumassa BL lähtöön Kauhavalla. Vastassa Ylimartimo Kemistä, joka myös voitti mestaruuden ja Pekka oli toinen.
Tässä puolestaan Mustang Mach 1 vuosimallia 1970.
Autoa ei ole mitenkään entisöity ja Pekka on tehnyt siihen itse moottorin.
Kyseessä m-koodin auto alkuperäisellä värillä ja näitä on valmistettu 1000 kappaletta.
Hieno se on vaikka mistä suunnasta katsoo.
Konehuoneessa 6,8 litran kone ja 400 hevosvoimaa.
Sitten Harjun Jesse ja Dodge vuosimallia 1966. Miehen löytää enimmäkseen konepellin alta, mutta kisojakin hän käy seuraamassa tarkasti oppimismielessä.
Auto on Jesselle uunituore testiprojekti ja hän tankkasikin sen ensimmäisen kerran vasta syyskuussa.
Dodge on 5,9 360 kuutiotuumainen pikkulohko V8. Tämä uusi moottori piti kasata lopulta osina asennuksen onnistumiseksi. Alunperin auto 4-ovinen 2.8 pieni kuutoskone. Kuulemma vieläkin kaipaa lisää heppoja kisoihin.
"Muistan vielä vuonna kuuskyt kuus, tuli Dodge siit on ikuisuus..." Mutta mikä onkaan oikeasti Dodgen koko historia...
Dodge on yhdysvaltalainen automerkki ja autonvalmistaja. Dodge on osa FFiat Chrysler Automobilesin konsernia. Dodgen historia automerkkinä ja autonvalmistajana alkoi vuonna 1914, jolloin detroitilaiset veljekset John ja Horace Dodge perustivat Dodge Brothers Motor Vehicle Companyn. Dodgen ensimmäinen auto oli Old Betsy. Myöhemmin he alkoivat valmistaa mm. sotaa varten kuorma-autoja.
Räyhhhh!!!
Harjun Jarno ja BMW Capriolet E46 330.
Koneena 3 litran kuusipyttyinen moottori ja auto löytyi emännän kauppakassiksi Saksasta. Tosin Jarno kuulemma ajaa sillä nykyisin enemmän. Varma ja hyvä fiilistelykärry.
Jarno on Pekan Mustangin päämekaanikko ja hän toimii myös yhtenä pääjärjestäjänä bemareitten Pohjoismaitten suurimmassa automerkki-tapahtumassa Bimmerpartyssa Kalajoella. Tapahtuma olisi tarkoitus järjestää seuraavan kerran ensi vuonna 2.- 4. heinäkuuta. Järjestäjänä toimii Bimmer Tuning Club of Finland (BTCF) Ry. Bemarit vaatii ehdottomasti oman Rasvamonttu -jakson jossain vaiheessa!
Sitten! Jos Bimmerpartyssa kohtaa bemarinuoret, niin nuori se on joskus ollut Pekkakin. Seuraavassa kuvakavalkadi mestarin erilaisista autoista elämän varrelta. Toyota Celica 1600 moottorilla vuosimallia 1972. Tämä oli hänen ensimmäinen auto, jolla tehtiin riiausreissut ;)
Ford Capri vuosimallia 1980. Tästä tilttasi 2,3 V6 moottori ja siihen piti sitten samalla ostaa tilalle isompi kone.
Tästä pirssistä piti ottaa se kone Capriin, mutta toisin kävi. Capri meni myyntiin ja tämä jäi tilalle. Alkuperäinen 2,8 litranen Ford Taunus GT vuosimallia 1973. Kyseessä oli tosi hyvä ja lämmin auto.
Pekka on saavuttanut runsaasti myös kisamenestyksiä. Tässä Plymouth Duster kuvattuna West Coast cupin osakilpailussa Kalajoella vuonna 1997. Kotiintuomisina oli toinen sija ja voittajaksi selvisi viereisellä Kotipizzan autolla Olsbyn Vesa Tyrnävältä. Edellisenä vuonna Vesa voitti myös SM-kisan. Olisiko Vesa tottunut toimittamaan pizzoja nopeasti lämpimänä perille :)
Amerikkalaisia kisoja. Tarrat on liimannut edellinen omistaja.
Plymouth Valiant turbo ja slantin moottori rivikuutoskoneella oli tuohon aikaan mallissaan Euroopan nopein.
Auto oli LDS:n tekemä ja siitä löytyi automaattiloota ja vajaa 600 hevosvoimaa takapyörille 1,5 barilla, eli moottorin teho kaikkinensa n. 700 hevosvoimaa.
Dodge Challenger 440 vuosimallia 1970.
Pellin alla 7,2 litran kone.
Pirssi oli lainassa kaverin hääautona ja lopulta Pekka myi sen Orimattilaan.
Dodge Charger vuosimallia 1971. Kyseessä oli kevyempi super b erikoismalli. Auto oli edellisellä omistajalla näyttelyssä vuonna 1994. Pekka myi auton viime keväänä.
Dodge (Maarit) vs Mustang (Pekka). Varttimaili meni Pekan nimiin 1,5 sekunnilla.
Oldsmobile vuosimallia 1970. Pellin alla 7,5 litran moottori ja uutena 360 hevosvoimaa. Auto löytyi Hyvinkäältä, mutta ei uuden veroisena. Pirssi oli keulakolaroitu ja vänkärin ovikin oli solmussa, mutta Pekan taitavat kädet saivat lopulta ihmeitä aikaan.
Mamman Buick Le Sabre vuosimalliltaan jotakuinkin 1965-66. Pellin alla 5,4 litran kone, 2 vaihteinen automaatti ja rättikatto. Auto oli alkuperäinen maalia myöten ja päätyi Haapavedelle heräteostoksena.
Mamman ensimmäinen Chevy Van vuosimallia 1989. Instrumenttina 6,2 diesel ja auton piti olla usalainen, mutta se olikin kanadalainen.
Mamman 6,2 litran diesel Vani tämäkin vuosimallia 1990.
"City maasturi" Chevrolet Blazer vuosimallia 1962. Umpikoppi, diesel, 4-veto ja helma reilun metrin korkeudella maasta. Vakiovarusteena tikapuut ja renkaan ulina kuului kilometrin päähän :)
Loppuyhteenveto: Haapaveden suunnalta ei juurikaan löydy Aholan Pekan ikäluokan miehiä kiihdytysajoissa. Vankan tietotaidon ja railakkaan kaluston myötä hän onkin mitä mainioin oppimestari tuleville kuljettajille. Vaan vielä on kuulemma hänelläkin koulu ja tavoite kesken, valkoisesta Mustangista puuttuu vielä täydestä tonnista sata heppaa.
Lue myös: Huovarin Janin mersukokoelma kajautti sinfonian Ylivieskassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu