Kurkelan Timon lukuisat Corvettet pienoismalleineen ja 7 metrin limusiini säväyttävät Oulussa!
Kurkelan Timo. Ruskon Elvis, Amerikan autoilja, Corvette fani ja ennen kaikkea SUURI KERÄILIJÄ! Reservissä on parikymmentä Corvettea ja pitkälle toistatuhatta jenkkiauton pienoismallia.
Elvis left the building ja hän ryhtyi heti esittelemään piha-alueen aarteita!
Siinähän niitä on. Tontilta löytyy parikymmentä Amerikan autoa ja niistä oli nauhoitus hetkellä käynnistettävissä neljä. Tosin hirmuista oli otettu talveksi imut pois, joten nähtäväksi jäi moniko niistä hönkäisi. Miehen omien sanojen mukaan vastaavia autoja löytyy muiltakin, mutta harvalta varmaan näin paljon. Timon Corvette kokoelma liikkuu vuosimallien 1968-1984 välillä.
Tässä tehokkaampi pikkulohko L82 vuosimallia 1981.
Kyseessä täysiverinen urheiluauto ja projektivaiheessa. 5,7 kuutiolla se tuottaa kohtalaisesti 200 hevosvoimaa.
Tässä Timon itsensä kasaama aito kopio hänen ensimmäisestä omasta 80-luvun Corvettesta vuosimalliltaan 1969. Konepelti kuulemma soveltuu kesäisin lintujen kylpyaltaaksi :)
Tämä on monia muita arvokkaampi malli ja siihen vaikuttaa myös kromipuskuri. Auto on rekisterissä ja ollut käytössä tänäkin kesänä.
Pellin alla jyrisee 7 litran isolohko.
Timoa kiinnostaa Corvetteissa muotoilu ja V8 äänet.
Tässä mallissa on manuaali vaihteet.
Chevrolet Corvette on yhdysvaltalaisen General Motorsin vuodesta 1953 lähtien valmistama sporttinen urheiluauto. Nykyinen tuotantosukupolvi on järjestyksessään seitsemäs. Euroopassa Corvette on myynnissä omana merkkinään, mutta virallisesti se on edelleen Chevrolet Corvette. Uusin malli 2020 on myös nähnyt päivänvalon. Merkin keräily vaatii loppujen lopuksi melkoisesti pätäkkää.
Pikkulohko 5,7l vuosimallia 1977.
Oikea Elvis Presley muuten lähti taivaan laulukuoroon tämän auton syntymä vuonna!
Elviksen testamentti rekisterin mukaan: Jäi Kurkelalle :)
Mikä jo alussa todettiin - Amerikan autoilija!
Tämä kärry on varustettu automaatti laatikolla.
Tässä Timon tuorein hankinta ja projekti avo vuosimallia 1968. Tallessa erillään myös kromipuskuri.
Suhteellisen tuore hankinta tämäkin, avo vuosimallia 1969. Tämä kulkeutui talliin huhupuheiden perusteella ja projekti vaatii vielä vähän loppunuoluja :)
Punainen vaunu vuosimallia 1979. Tässä erikoisuutena 70-luvun aidot vanteet. Autosta on otettu osia ja se huutokaupattiin Suomessa.
Siinä 1980 mallin ohjaamo. Timon planttaasi Ruskossa on rakennettu suonpäälle. Tämän kesän Corvette sadosta tuli kuulemma kohtalainen :)
Tuosta pitäisi löytää edellisen kuvan ohjaamoon loput tykötarpeet...
Erikoinen Kekäläinen Coupe. Vanhan Mobilistilehden artikkelin mukaan lasikuitumies teki Suomessa 70-luvulla korin tarkat muotit oikeasta C2 korimallin Corvettesta. Tekijä siirtyi kuitenkin kesken kaiken yläkertaan, joku otti autosta rungon ja tekniikan ja lopuksi kori päätyi Timolle Lohjalta. Teoksesta ei ole papereita. Mikäli tuon laittaisi Corvetten rungolle, siitä saisi oivan kilpa-auton historic-luokkaan.
Vuosimalli 1972 kromipuskurilla.
Kumppanit viivalla. Vasemmalla iso takalasi Coupe vuosimallia 1978 ja oikealla Coupe kromipuskurilla vuosimallia 1968. Molemmat odottavat fixaamista.
Chevy Van G30 Saksasta. Tämä oli aiemmin rekisteröity kuorma-autoksi, mutta Timo kasasi sen täydellisesti uusiksi ja yövyttäväksi matka-autoksi 80-luvulla. Pellin alla 305 ruiskukone 700 ylivaihdelaatikolla. Auto on ollut taas jonkun aikaa rekisterissä.
Oho!!! Timo vaikutti Corvette miehelle, mutta pidemmän päälle se taitaa tykätä myös 2000 vuosimallin Lincolnista :)
Stig ombord! Kaaran pituus 7,3 metriä!
Sunnuntaisin Ruskon Elvis on myös kylän ministeri! Autossa on tilaa kahdeksalle henkilölle. Tunnelmaa tosin himmentää, kun joutuu olemaan itse kuskina :)
Auto on jatkettu Amerikassa.
Kylkeä koristaa oopperavalot.
Kyyti on ilmajousituksen johdosta hiljaista ja pehmeää. Mittarissa 104 000 mailia.
Kyseessä Ford Lincoln Dakar testisarjan auto. Konehuoneessa 4,6 litran ruisku, bensiini ja V8.
Auto on peräisin Lapista ja päätyi Timolle Keminmaasta. Hääkeikkaakin on pukannut.
Lincoln on yhdysvaltalaisen Ford Motor Companyn loistoautomerkki. Lincoln on ollut Yhdysvaltain presidentin virallinen automerkki 1940-luvun vaihteesta 1970-luvun lopulle.
Onpa Timo perkannut ison hauen! Jaa, siitä tuleekin kuulemma Corvette. Tähtäimessä olisi aluksi -81 malli ja pihalla olisi siihen sopiva koripätkäkin. Jos jää virtaa ja aikaa, pellin alle voisi tyrkätä vielä neljä sähkömoottoriakin.
V8 isolohko valmiina aihioon.
Toinenkin V8 isolohko.
Etumaskin muottia tekemässä. Timo se on ottanut heti tuon maski suosituksen tosissaan :)
Itsetehty grilli Chevy pikkulohkosta!
Corvettet sen kun lisääntyy. Tämän perheen pienemmille tarkoitetun sähköauton laskettuaika on ensi kesälle :)
Polttomoottorikäyttöinen lokariauto n. 5 vuotiaille.
C5 Corvette sähköauto. Timon 3-vuotias lapsenlapsi ajeli autolla viime kesänä.
Autot pienenee kun mennään pirttiä kohti...
Corvette polkuauto on ollut käytössä puolen vuoden ikäisellä lapsella.
Sitten! Lupaan teidän näkevän kohta muutamia pienoismalleja.
Monikohan litrainen ja kuutioinen vehje se on tuossa vasemmalla :)
Timo on tainnut palkata Corvetten oman sisustussuunnittelijan.
Ylhäällä taulussa mestarin ensimmäinen Corvette vuosimallia 1969. Auto löytyi vuonna -84 ja harvinaisena candy punaisena se niitti menestystä näyttelyissä. Se oli isolohko manuaali ja meni kuitenkin lopulta myyntiin. 30 vuoden jälkeen auto on kuulemma jälleen ilmestynyt Ouluun ja hinta on edelleen pysynyt samassa 25 000 eurossa. Alkuperäisessä oli eri värinen sisusta kuin pihalla olevassa kopiossa.
Siinä on pienoisnäyttely kaikista Timon jenkkiautoista. Hyllynä -58 Corvetten maski.
Nämä pienoismallit on oikeita täytettyjä viskipulloja! Jos otat, et aja...siis enää ilman bensaa :)
Corvette partavesi, miehille, jotka ajavat omia jenkkiautojaan...
Oikealla olevaan -75 pystytakalasiin ei ole tehty pienoismallia, joten timo muokkasi siitä itse tarkan kopion.
Pienoismallit uusimmasta 2020 versiosta. Stingray keskimoottori vehkeissä kone on lopultakin kuskin selän takana.
Tässä vielä pieni maistiainen ennen kuin siirrytään varsinaiseen pienoismalli huoneeseen.
Timo on kerännyt jenkkiautojen pienoismalleja ja oheistuotteita jo 40 vuoden ajan. Kokoelmassa on ainakin 1200 erilaista pienoismallia.
Tässä aluksi Corvetten juhlamalleja.
Koottavat odottavat kasaamista.
Mukana kaikki amerikkalaiset baseball joukkueet vuodelta 1992.
Takakulmassa aika paljon C2:sia.
Tässä koottavia, joista pari on peräisin 70-luvulta. Mukana myös muitten kuin GM:n tekemiä Corvetteja.
Cadillac Corvorado vuoden 1973 James Bond elokuvasta Live and Let Die - Elä ja anna toisten kuolla.
Kokoelmassa on mukana myös monenlaisia merkin oheistuotteita.
Vasemmalla ylähyllyllä kaikki Corvetten keulamallit ja hyllyissä paljon C5:sia. Oikealla Corvetten prototyyppejä ja kilpa-autoja.
Uudempia Corvetteja mm. C6:sia, C4:sia ja C7:sia.
Vau!!! Ihan niin kuin tämän auton olisi nähnyt joskus aiemminkin! :)
Tarkka kopio pihalla olevasta limusiinista.
Kasetin kelaaja vhs-kaseteille.
Onkohan tässä kaikki vauhdissa pudonneet tuotteet :)
Timo teki pienoismallin kaverin -75 avo Corvettesta. Tämä muokkautui rikkinäisestä Coupesta.
Corvette on saanut nimensä Korvetti sotalaivan tyyppiluokasta. Stingray malli puolestaan tulee pistorauskusta ja Mako shark haista. 68 ja -69 mallien prototyyppien väritys on otettu suoraan hain kyljestä.
Sotalaiva Korvetti.
Loppuyhteenveto: Kurkelan Timolla tulee riittämään monenlaista askaretta jenkkiautojen parissa myös tulevaisuudessa. Uudetkin autot ovat edelleen tervetulleita valikoimaan. Sitkeän puurtamisen ansiosta kokoelma on alan harrastajien keskuudessa varmasti merkittävä. Tuosta sitkeydestä ja myös Corvetten yllättävästä väsymättömyydestä matka-autona todistaa, kun 80-luvulla mestari ajoi samaisen merkin muuttoautona Syyriasta Ouluun. Matkaa kertyi yhteensä 5500 kilometriä.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu
Lue myös: Kalevi Honka entisöi isänsä 40-luvulla kuljettaman "hiipijä" häkäpönttöauton Temmeksellä