Savelan Atte syöttää bemareille jykevät soinnut Oulussa
Savelan Atte. Mies joka harrastaa bemareita ja taitaa konehommat. Mestarin työn tavaramerkkejä ovat laatu ja omaperäisyys. Viiden vuoden aikana hänen kautta on kiertänyt n. 70 eri bemaria.
Bemarimiehen tunnistaa myös termospullosta.
Tämän logon alla käy kekseliäs koneisto! :)
BMW, eli Baijerin moottoritehtaat on Münchenissä pääkonttoriaan pitävä saksalainen yritys, joka valmistaa henkilöautoja ja moottoripyöriä. Yhtiö valmistaa myös lentokonemoottoreita yhdessä Rolls-Roycen kanssa. Ensimmäinen BMW-auto näki päivänvalon vuonna 1929.
Aloitetaanpa Atten kokoelma tästä huikeasta turbobemarista. Tämä E34 korimallin 500 sarjalainen on vuosimallia 1994.
Auto on täysin mestarin itse kasaama. Kyseessä liikennekäytössä oleva perusperheauto, mutta pellin alla käy kuitenkin 5 litran V12 tuplaturbokone! Vuoden sisällä se on nähnyt päivityksen kahteenkin kertaan. Ensimmäisen farmari version kolarista Pohjantiellä ei säilyneet täysin ehjinä kuin matkustajat, peräkontin luukku ja tekniikka. Uusi versio tuli eri koriin.
Autoon tulee vielä tyylille uskollisesti korisarja, takaspoileri, helmalevikkeet ja juuri Britanniasta saapunut Candy-kulta maalaus. Lopputuloksen on tarkoitus olla näytillä ensikesän Bimmerparty -tapahtumassa.
Hetkinen, läppäristä menee piuhoja kojelautaan...
Kyseessä täysin ohjelmoitava moottorinohjain. Näytöstä löytyy mm. nopeusrajoitinta ja sutimisenestoa. Jopa ohjelmat on Atten itsensä tekemiä.
Kahden turbon lämmittämänä autosta irtoaa radalla tehoa 800 hevosvoimaa ja vääntöä 1000 newtonia! Vastaavaa kokoonpanoa tuskin löytyy muualta. Starttaus muuten muistuttaa puimurin käynnistystä.
Ledivalot jopa moottorinkannessa!
Hetkinen, tuleeko nämä terveiset jenkkilästä vai Saksasta?
Kyllä siinä bemarin merkki on...
Kyseessä harvinaisempi BMW New Glass 1800 vuosimallia 1969. Mallin voi sekoittaa jenkkiautoon ja Attekaan ei ole nähnyt vastaavaa autoa liikenteessä.
Autossa on tosiaan jenkkimuotoilu ja se on suhteellisen pieni kooltaan. Siitä oli moottori hajonnut ja Atte päätti heti ryhtyä moottorikirurgin hommiin.
Ei auttanut kuin laittaa yksi 90-luvun ja 500 sarjan bemari paalaamoon ja ottaa siitä elimensiirtona tämä alumiinilohkoinen 2,8 litran kuutoskone New Glassiin. Koneen mahduttamisen kanssa tulee varmasti eteen omat haasteet. Alunperin Glassissa oli 4 sylinterinen 1.8 litran moottori, eli muutoksen myötä tehot tuplaantuvat 200 hevosvoimaan.
Tarkoituksena on laittaa autoon uusi tekniikka, ilma-alusta, isot kromivanteet ja hieno sisusta. Kori on suhteellisen hyväkuntoinen, joten uuden kimaltavan sinisen pinnan maalauskin häämöttää lähitulevaisuudessa.
Mestari ja retrobemari! Atte on päättänyt tehdä tästä bensa-auton, koska bioetanolia saa haistella jo ihan riittämiin muissa malleissa.
Kylläpä se sitten onkin retro! :)
Tässä mallissa yhdistyy hienosti uudet ja vanhat autoharrastuksen sukupolvet.
Atte on pohtinut säästävänsä ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa puusta tehdyt käsikahvat.
Tässä rukattu ja todella ärtsy 700 sarjalainen turbobemari vuosimallia 1989.
Koneena on ns. "vanhanliiton maamoottori" ja se tuottaa 500 hevosvoimaa ja vääntöä 700 newtonia. Turbo on jostain isosta rekasta ja kaasuttaessa tärähteli koko Metsokankaan ikkunat!
Auto on liikkunut usealla omistajalla ja nyt Atten omistuksessa se on myös luksuskunnossa.
Siitä löytyy tämän urun koskettimet!
Siinä instrumentti 3,5 litran M30 moottorilla.
700 sarjan V8 lippulaivamalli Dubaista vuosimallia 2006.
Autolla ovat ajelleet öljytsheikit ja myös arabiteksti on tuttu näky autossa.
Tehoja löytyy hillitymmin 370 hevosvoimaa.
Autossa voi tuntea vieläkin Dubain hiekan hajun.
Onkohan öljysheikit muistaneet lisätä öljyä...
Taustalla olevan ja tunnearvoa kantavan papan vanha mersun pitäisi aikataulun mukaan olla jo kasassa. Kori on odotellut jo jonkin aikaa käsittelyä eri maalaamossa. Koko huoltotiimi lähettää mummolaan terveisiä: "kyllä tämä projekti valmistuu, mutta se vaatii vielä vähän viimeistelyä" :)
Camping mopo vuosimallia 1965.
Tämän Atte vaihtoi päittäin moottoripyörään.
Papallakin on ollut samanlainen ja sillä mummo kuljetti lapsia.
Pyörä on entisöity 80-luvulla.
Yksityiskohtia.
Minkälaisissa tiloissa se mestari täällä muuten puuhailee?
Atte rakensi normaalikokoisen tallin lisäksi takapihalle 100 neliön tallin, joka kaksiosaisena ja väliovilla mahdollistaa käyttötilan jakamisen. Naapurissakin on kuulemma innokkaita bemari harrastajia, joten voisiko tästä tulla jossain vaiheessa vaikka näyttävä kerhohuone? Atte on innokas kiertämään merkin erilaisissa näyttelyissä ja tapahtumissa.
Pitäähän se Rasvamontussa olla Rasvamonttu. Eikä ihan tavallinen monttu olekkaan!
Montun seinään on tehty onkalo, josta löytyy kompura, työpöytä, työkaluarsenaali ja ledivalot. Pitkään monttuun pääsee portailla myös molemmista päistä. Atten ei tarvi hakea edestakaisin työkaluja. Mikäli tuonne asentaa vielä jääkaapin, työaikaa ei pääse menemään hukkaan ruokatauoillakaan :)
Toimiston puolella syntyy suuria suunnitelmia.
Ajatuslamppu katossa vaihtaa koko ajan väriä.
CD-lätyillä tapetoitu wc!
Taidetta vessassa! Toimittaja asioi ja tämä hymyili... :)
Sitten ripaus Atten muita menopelejä. Punaiseen avoon tuli 4 litran V8 tekniikka ja se maalattiin ruby red Candy-maalilla.
Omaleimainen konepelti.
Mustavalkoiseen avoon tuli myös 4 litran V8 tekniikka.
Luonnollisesti myös maalaus ja uusi sisusta.
Tavanomaisesta poiketen autoon tuli roots tyyppinen remmiahdin.
Suzuki intruder 1400cc. Pyörä sai osakseen rajut runkomuutokset sekä turbon ja ruiskun.
Ainoaksi koskemattomaksi osaksi siinä jäi tankinkorkki.
Loppuyhteenveto: Savelan Atte on koulutukseltaan insinööri. Edellämainittujen viritysten perusteella myös ammattimies. Hänen etevyys tiivistyy hyvin papan yhteen lauseeseen: "muut tekee mitä osaa, Atte mitä haluaa". Asian vahvistaa myös hänelle entisöity mopoprojekti.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu