Uusimmat
Suosituimmat

Savelan Atte syöttää bemareille jykevät soinnut Oulussa

12.11.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kaasuttelee tällä kertaa Ouluun. Savelan Atte tunnetaan bemarimiehenä ja Metsokankaan "MacGyverinä". Valikoimasta löytyy erikoisuuksia ja hirmuista vääntöä mm. kahden turbobemarin pellin alta. Seuraavaksi startataan siis BMW:n ohjeella - Baanalle Mennään Wauhdilla!

(kuva: Ari Kettukangas)

Savelan Atte. Mies joka harrastaa bemareita ja taitaa konehommat. Mestarin työn tavaramerkkejä ovat laatu ja omaperäisyys. Viiden vuoden aikana hänen kautta on kiertänyt n. 70 eri bemaria.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bemarimiehen tunnistaa myös termospullosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän logon alla käy kekseliäs koneisto! :)

BMW, eli Baijerin moottoritehtaat on Münchenissä pääkonttoriaan pitävä saksalainen yritys, joka valmistaa henkilöautoja ja moottoripyöriä. Yhtiö valmistaa myös lentokonemoottoreita yhdessä Rolls-Roycen kanssa. Ensimmäinen BMW-auto näki päivänvalon vuonna 1929.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aloitetaanpa Atten kokoelma tästä huikeasta turbobemarista. Tämä E34 korimallin 500 sarjalainen on vuosimallia 1994.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on täysin mestarin itse kasaama. Kyseessä liikennekäytössä oleva perusperheauto, mutta pellin alla käy kuitenkin 5 litran V12 tuplaturbokone! Vuoden sisällä se on nähnyt päivityksen kahteenkin kertaan. Ensimmäisen farmari version kolarista Pohjantiellä ei säilyneet täysin ehjinä kuin matkustajat, peräkontin luukku ja tekniikka. Uusi versio tuli eri koriin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon tulee vielä tyylille uskollisesti korisarja, takaspoileri, helmalevikkeet ja juuri Britanniasta saapunut Candy-kulta maalaus. Lopputuloksen on tarkoitus olla näytillä ensikesän Bimmerparty -tapahtumassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hetkinen, läppäristä menee piuhoja kojelautaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä täysin ohjelmoitava moottorinohjain. Näytöstä löytyy mm. nopeusrajoitinta ja sutimisenestoa. Jopa ohjelmat on Atten itsensä tekemiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kahden turbon lämmittämänä autosta irtoaa radalla tehoa 800 hevosvoimaa ja vääntöä 1000 newtonia! Vastaavaa kokoonpanoa tuskin löytyy muualta. Starttaus muuten muistuttaa puimurin käynnistystä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ledivalot jopa moottorinkannessa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Hetkinen, tuleeko nämä terveiset jenkkilästä vai Saksasta?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä siinä bemarin merkki on...

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä harvinaisempi BMW New Glass 1800 vuosimallia 1969. Mallin voi sekoittaa jenkkiautoon ja Attekaan ei ole nähnyt vastaavaa autoa liikenteessä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on tosiaan jenkkimuotoilu ja se on suhteellisen pieni kooltaan. Siitä oli moottori hajonnut ja Atte päätti heti ryhtyä moottorikirurgin hommiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei auttanut kuin laittaa yksi 90-luvun ja 500 sarjan bemari paalaamoon ja ottaa siitä elimensiirtona tämä alumiinilohkoinen 2,8 litran kuutoskone New Glassiin. Koneen mahduttamisen kanssa tulee varmasti eteen omat haasteet. Alunperin Glassissa oli 4 sylinterinen 1.8 litran moottori, eli muutoksen myötä tehot tuplaantuvat 200 hevosvoimaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoituksena on laittaa autoon uusi tekniikka, ilma-alusta, isot kromivanteet ja hieno sisusta. Kori on suhteellisen hyväkuntoinen, joten uuden kimaltavan sinisen pinnan maalauskin häämöttää lähitulevaisuudessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari ja retrobemari! Atte on päättänyt tehdä tästä bensa-auton, koska bioetanolia saa haistella jo ihan riittämiin muissa malleissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylläpä se sitten onkin retro! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa yhdistyy hienosti uudet ja vanhat autoharrastuksen sukupolvet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Atte on pohtinut säästävänsä ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa puusta tehdyt käsikahvat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä rukattu ja todella ärtsy 700 sarjalainen turbobemari vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneena on ns. "vanhanliiton maamoottori" ja se tuottaa 500 hevosvoimaa ja vääntöä 700 newtonia. Turbo on jostain isosta rekasta ja kaasuttaessa tärähteli koko Metsokankaan ikkunat! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on liikkunut usealla omistajalla ja nyt Atten omistuksessa se on myös luksuskunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siitä löytyy tämän urun koskettimet!

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä instrumentti 3,5 litran M30 moottorilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

700 sarjan V8 lippulaivamalli Dubaista vuosimallia 2006. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autolla ovat ajelleet öljytsheikit ja myös arabiteksti on tuttu näky autossa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehoja löytyy hillitymmin 370 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa voi tuntea vieläkin Dubain hiekan hajun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan öljysheikit muistaneet lisätä öljyä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Taustalla olevan ja tunnearvoa kantavan papan vanha mersun pitäisi aikataulun mukaan olla jo kasassa. Kori on odotellut jo jonkin aikaa käsittelyä eri maalaamossa. Koko huoltotiimi lähettää mummolaan terveisiä: "kyllä tämä projekti valmistuu, mutta se vaatii vielä vähän viimeistelyä"  :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Camping mopo vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän Atte vaihtoi päittäin moottoripyörään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Papallakin on ollut samanlainen ja sillä mummo kuljetti lapsia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on entisöity 80-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minkälaisissa tiloissa se mestari täällä muuten puuhailee?

(kuva: Ari Kettukangas)

Atte rakensi normaalikokoisen tallin lisäksi takapihalle 100 neliön tallin, joka kaksiosaisena ja väliovilla mahdollistaa käyttötilan jakamisen. Naapurissakin on kuulemma innokkaita bemari harrastajia, joten voisiko tästä tulla jossain vaiheessa vaikka näyttävä kerhohuone? Atte on innokas kiertämään merkin erilaisissa näyttelyissä ja tapahtumissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitäähän se Rasvamontussa olla Rasvamonttu. Eikä ihan tavallinen monttu olekkaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Montun seinään on tehty onkalo, josta löytyy kompura, työpöytä, työkaluarsenaali ja ledivalot. Pitkään monttuun pääsee portailla myös molemmista päistä. Atten ei tarvi hakea edestakaisin työkaluja. Mikäli tuonne asentaa vielä jääkaapin, työaikaa ei pääse menemään hukkaan ruokatauoillakaan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimiston puolella syntyy suuria suunnitelmia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajatuslamppu katossa vaihtaa koko ajan väriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

CD-lätyillä tapetoitu wc!

(kuva: Ari Kettukangas)

Taidetta vessassa! Toimittaja asioi ja tämä hymyili... :)

(kuva: Atte Savela)

Sitten ripaus Atten muita menopelejä. Punaiseen avoon tuli 4 litran V8 tekniikka ja se maalattiin ruby red Candy-maalilla.

(kuva: Atte Savela)

Omaleimainen konepelti.

(kuva: Atte Savela)

Mustavalkoiseen avoon tuli myös 4 litran V8 tekniikka.

(kuva: Atte Savela)

Luonnollisesti myös maalaus ja uusi sisusta.

(kuva: Atte Savela)

Tavanomaisesta poiketen autoon tuli roots tyyppinen remmiahdin.

(kuva: Atte Savela)

Suzuki intruder 1400cc. Pyörä sai osakseen rajut runkomuutokset sekä turbon ja ruiskun.

(kuva: Atte Savela)

Ainoaksi koskemattomaksi osaksi siinä jäi tankinkorkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Savelan Atte on koulutukseltaan insinööri. Edellämainittujen viritysten perusteella myös ammattimies. Hänen etevyys tiivistyy hyvin papan yhteen lauseeseen: "muut tekee mitä osaa, Atte mitä haluaa". Asian vahvistaa myös hänelle entisöity mopoprojekti.

Lue myös: Kurkelan Timon lukuisat Corvettet pienoismalleineen ja 7 metrin limusiini säväyttävät Oulun Ruskossa!

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat