Keijo "kepe" Paasovaaran pajalla syntyvät tyylikkäät sähköpyöräkuormaajat ja murskaimet Ruukissa
Keijo "kepe" Paasovaara ja Rahmat Kasemi. Taitava apumieskin on ollut talossa töissä jo 12 vuotta. Kuvassa muuten Rahmatin valmistama Englanninpyörä, jolla tehdään muotopeltejä esimerkiksi erilaisten menopelien lokasuojiin.
Koneeseen kytketään tarvittava aluspyörä ja se määrää pellin muodon. Koneessa oli juuri paikallaan suorapyörä. Nyt lähdetään tutkimaan, mille muodolle pelti on taipunut!
Kepen 90-luvun lopulta lähtien hiljalleen rakentama hakemurskain.
Laitos on rekalla vedettävä ja se painaa 30 tonnia. Hakkurilla voidaan murskata esimerkiksi kantoja ja kuljetushihna tekee 8 metriä korkean purkuläjän.
Hakkuri on seissyt kesän joutilaana ja siksi se käynnistyi hitaasti ja raskaasti kuten radiotoimittajakin :)
Lapahakkuri ei siis leikkaa, vaan pelkästään murskaa kannon.
Koneessa pitää käynnistää erikseen moottori ja hakkuri.
Laite on sähköhydrauliikkatoiminen ja sitä voidaan käyttää myös kauko-ohjaimella.
Kepe oli varautunut toimittajan vierailuun :)
Sitten! Itsetehty ja viimeisen päälle tyylikäs sähköpyöräkuormaaja. Laite valmistui 4 vuotta sitten.
Se on hiljainen kuin huonekärpänen. Hydraulikone pyörii sähkömoottorilla ja nostaa säädetyn paineen vaaditulle tasolle. Väännöllä nousee n. 500 kiloa. Laitos painaa raskaine akkuineen kokonaisuudessaan pitkälle toistatuhatta kiloa.
Laite on valmistettu SSAB:n erilaatuisista teräksistä ja strategisiin kohtiin on sijoitettu priimatavaraa. Kone ei ole ollut paljon käytössä ja se soveltuu erinomaisesti vaikka pieniin pihatöihin.
Laite ei siis savuta ja ottaa virran kahdesta Toyota Prius hybridiauton akusta. Koneeseen on tarkoitus asentaa jossain vaiheessa isommat akut. Tehojen haussa on vain taivas rajana. Etu- ja taka-akselissa tehoa on molemmissa 20 kilowattia. Sähköisellä koneella tosin saa hetkellisiä tehoja jopa 100 kilowattia.
VIDEO: Katso miten näppärästi laite toimii!
Rahmat muisteli koneen rakentamisen kestäneen suurinpiirtein vuoden verran. Kone on erittäin hiljainen ja sen käyttö vaatii varovaisuutta. Kiireisessä hallissa voisi olla varminta töötätä äänitorvea kohdattaessa :)
Onko siellä sitä tööttiä?
Onpa hallissa syntynyt myös 700 kiloa nostava diesel pyöräkuormaajakin. Painavuutensa ansiosta kone on myös riskimpi. Massaa tässäkin mallissa on pitkälle toistatuhatta kiloa. Koneena Perkingsin moottori ja poweria 25-26 kilowattia, eli noin 30 hevosvoimaa.
Hyster trukki vuosimallia 1974.
Trukkityyppejä on monenlaisia. Trukin koko myös määritellään nostokyvyn mukaan. Koko vaihtelee 500 kilosta aina 50 000 kiloon asti, erikoiskäytössä sillä on vieläkin enemmän nostokykyä.
Kone päätyi Pointolta kepelle vuonna 2000.
Tällä vehkeellä nouseekin jo 7800 kiloa.
Rautaruukin sintraamon entinen varavoimalaitos. Tämä generaattori on 12 sylinterinen, kuten aiemmin nähty murskainkin. Laitokseen on tarkoitus kytkeä sähköt ja siirtää se pihalla olevaan konttiin. Se peeveli painaa vaan ainakin 13 tonnia!
Nähtäväksi jää, mitä kepelle ilmestyy jouluaatoksi pukinkonttiin? :)
Sitten nähdään työnäytös. Paja tekee myös yhteistyötä tehtaiden kanssa, valmistamalla mm. hylsynpäitä suojaksi paperirulliin.
Aihiokiekko vaatii aluksi sorvausta...
...vähän hiontaa...
...ja Rahmat ottaa prässistä valmiin tuotteen.
Pojathan voisivat valmistaa vaikka kattiloita! :)
Ensin työ ja sitten huvi. Kepe on aina harrastanut työn vastapainona urheiluautoja ja maastureita. Hänellä oli jo 90-luvulla Pontiac, joka lopulta paloi.
Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat olleet keskimoottoriautot. Saksasta löytyi 2000-luvun puolella tämä punainen Pontiac Fiero vuosimallia 1988.
Kyseessä on Fieron viimeinen malli ja näitä ei tule vastaan joka risteyksessä.
Auto on katsastettu ja tällä hetkellä seisontavakuutuksessa.
Pontiac Fiero kehitettiin 70-luvun lopussa GM:n insinöörien toimesta konseptiauton tapaiseksi urheilulliseksi luonnokseksi, jonka ei koskaan pitänyt tulla tuotantoon. Chevroletin käytössä ollutta pientä ja taloudellisesta Iron Duke -moottori ideaa alettiin kuitenkin jatkokehittää. Vuonna 1984 ensimmäinen Fiero rullasi täysin uudistetun tehtaan kokoonpanolinjalta. Pontiac Fiero oli Yhdysvaltain ensimmäinen keskimoottoriauto.
Pirssi on kauttaaltaan hyväkuntoinen.
Konehuone sijaitsee auton perässä ja pumppuna V6:nen.
Löko Classic oli classikkoautojen sijaintipaikka Saksassa.
Kepellä autoon on kertynyt mittariin 20 000 kilometriä ja Saksassakin se oli classikkoautona vähäisessä käytössä.
Kattolasinsuoja.
Opel Speedster vuosimallia 2004.
Opel Speedster on Opelin vuonna 2001 markkinoille tuoma urheiluauto. Se on takavetoinen ja keskimoottorinen. Opel on suunnitellut Speedsterin yhteistyössä brittiläisen Lotuksen kanssa. Britanniassa Speedster tunnetaan nimellä Vauxhall VX220. Auto on varustettu GM-tekniikalla.
Pellin alla on nelosmoottori, mutta se on silti kevyt ja tehokas auto.
Vielä on vähän töitä luvassa, ennen kuin pääsee keväällä katsastamaan ja kesällä ajamaan.
Akunkenkä paikalleen ja heti starttaisi.
Tämäkin Can-Amin mönkijä on saanut mestareilta omaperäisen työkalun.
Alumiinista itsevalmistettu mönkijänkärry.
Mukana myös kourakuormain ja pankot.
Loppuyhteenveto: tämä mestareiden 400 tonnin särmäyspuristin on mahdollistanut metallin vääntymisen monelle mutkalle. Paksukin rauta kuulemma niiaa tämän taivutuskoneen käsittelyssä. Koneessa on siis samaa voimaa ja vankkaa ammattitaitoa, mitä Paasovaaran verstas pitää toiminnallaan yllä yksityisenä konepajana.
Lue myös: Savelan Atte syöttää bemareille jykevät soinnut Metsokankaalla Oulussa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu