Uusimmat
Suosituimmat

Pylkkään Velin konemiehen askeleet vievät vain yhteen suuntaan Ruukissa - valikoimassa mm. Ukkomestari ja vanhoja autoja

26.11.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kaivautuu tällä kertaa Ruukin suuntaan. Pylkkään Velin lanttaasilla on konetta koneen vieressä. Valikoimassa on monenlaista härvilää ja löytyypä harvinaisuuksiakin niiden joukosta. Yläkuvassa mm. toimiva Ukkomestari -kaivinkone 70-luvulta. Tutkitaanpa minkälaista kättenjälkeä on saanut aikaan mies, jonka askeleet johtavat vain yhteen suuntaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pylkkään Veli. Mies jolla on kielenkantimet löyhässä ja konevalikoima taajassa. Taustalla Ukkomestari -kaivinkone 70-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä 353 C malli, joka on tehty Valmetin alustalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone käy hyvin, joten ei muuta kuin ruopimaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ukko-Mestareita valmistettiin molemmin puolin 70-luvun vaihdetta. Ukko-Mestari on tuotemerkki, joka sisältää traktorikaivuriin tarkoitettuja kaivinlisälaitteita. Niitä valmisti aluksi Länsi-Suomen Sokeri ja myöhemmin Lännen Tehtaat. Ukko-Mestari on hydraulinen kaivinosa niin sanottuun vastapainokaivuriin, jossa on perustraktori varustettuna etuosan painolla ja takaosan nostolaitteen tilalle asennettu puomisto ja tukitassut.

(kuva: Ari Kettukangas)

Velillä olisi koneella käyttöä mm. hallin pystytyksessä. Kauha vaatii vielä kunnollista kiinnitystä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ukkomestari löytyi kuusen juurelta Kaustiselta. Löytö kiinnostaa keräilijöitä ja moni olisi halunnut vaihtaakin sen erilaisiin koneisiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kenttäsirkkelin pyörityskone. Sen mestari on tehnyt itse 616 kuutosvolvon moottorista. Koneesta löytyy suunnanvaihtaja, joten terä pyörii oikein päin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt ollaan pelottavan lähellä työntekoa...Kenttäsaha on siirrettävä saha, jolla sahataan tukeista sahatavaraa. Kenttäsahoja on useita erityyppisiä. Suomessa yleisin tyyppi on traktorikäyttöinen kenttäsirkkeli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Johtaja hyväksyi toimittajan lautapojaksi :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä rauta se on perso puulle...

(kuva: Ari Kettukangas)

Puut oli tuoreita, mutta heti alkoi käymään ulina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten veisteltiin pintaa ja juttua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 702 vuosimallia 1973. Kyseessä TVL:n entinen teollisuusmalli varustettuna etukuormaajalla. Käynnistys vaati vähän pilottia ja sylinteriremppakin menossa. Raahen Romulta löytyi siihen koko paketti yhden hinnalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Amazon farmari vuosimallia 1966. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Farkkuna se on harvinaisempi ja Velillä oli aiemmin siitä myös viimeinen henkilömalli 70-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Amazon on Volvon vuosina 1956–1970 valmistama automalli. Tuona aikana niitä valmistettiin yhteensä n. 668 tuhatta kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo PV544 vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo PV 544 on ruotsalaisen autonvalmistaja Volvon vuosina 1958–1965 valmistama takavetoinen henkilöauto. Sodan jälkeen teräspulan vallitessa tavoitteena oli valmistaa pieni ja taloudellinen perheauto, eli Volvo 444, johon 544 perustuu. Uskaltaisiko autoa nimetä ulkonäkönsä johdosta venäläisen Pobedan manttelinperijäksi. Sitä puolestaan valmistettiin jo vuosina 1946–1958.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto löytyi romunhakureissulta Rovaniemeltä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tälläkin autolla on oma kiinnostunut keräilijäryhmänsä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone ei soi, eikä edes sirkuta...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin emo on jo päästänyt poikaset maailmalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvon verhoilu on hiljalleen jo edennyt uusia penkkejäkin myöten. Auton nykyinen säilytys tosin harmittaa entraajaansa ja sahaushallissa sisustukseen aiemmin kertyneet purutkaan ei mieltä ylennä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Millä sitä on tuon kokoisia puita kaadeltu?

(kuva: Ari Kettukangas)

Jasso häär! Stihl 044C 70 senttisellä laipalla ja Husqvarna katkaisulaikalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuntuu husqu uppoavan jousenlatiin kuin kuuma veitsi voihin. Koneen päällä oli merkintä 4%. Epäselväksi jäi tarkoittiko se laitetta vai käyttäjää. Moottori on kuitenkin öljytön.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: siinä sitä riittää tekijällä rojettia! Ja koska miehen askeleet vie tosiaan vain yhteen suuntaan, jäämme mielenkiinnolla odottamaan niiden saapumista uudelleen rantteelle ja ahkerista vierailuista syntyviä uusia luomuksia.  

Lue myös: Keijo "kepe" Paasovaaran pajalla syntyvät tyylikkäät sähköpyöräkuormaajat ja murskaimet Ruukissa - harrastehallissa mm. Pontiac Fiero

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat