Pylkkään Velin konemiehen askeleet vievät vain yhteen suuntaan Ruukissa - valikoimassa mm. Ukkomestari ja vanhoja autoja
Pylkkään Veli. Mies jolla on kielenkantimet löyhässä ja konevalikoima taajassa. Taustalla Ukkomestari -kaivinkone 70-luvulta.
Kyseessä 353 C malli, joka on tehty Valmetin alustalle.
Kone käy hyvin, joten ei muuta kuin ruopimaan.
Ukko-Mestareita valmistettiin molemmin puolin 70-luvun vaihdetta. Ukko-Mestari on tuotemerkki, joka sisältää traktorikaivuriin tarkoitettuja kaivinlisälaitteita. Niitä valmisti aluksi Länsi-Suomen Sokeri ja myöhemmin Lännen Tehtaat. Ukko-Mestari on hydraulinen kaivinosa niin sanottuun vastapainokaivuriin, jossa on perustraktori varustettuna etuosan painolla ja takaosan nostolaitteen tilalle asennettu puomisto ja tukitassut.
Velillä olisi koneella käyttöä mm. hallin pystytyksessä. Kauha vaatii vielä kunnollista kiinnitystä.
Ukkomestari löytyi kuusen juurelta Kaustiselta. Löytö kiinnostaa keräilijöitä ja moni olisi halunnut vaihtaakin sen erilaisiin koneisiin.
Kenttäsirkkelin pyörityskone. Sen mestari on tehnyt itse 616 kuutosvolvon moottorista. Koneesta löytyy suunnanvaihtaja, joten terä pyörii oikein päin.
Nyt ollaan pelottavan lähellä työntekoa...Kenttäsaha on siirrettävä saha, jolla sahataan tukeista sahatavaraa. Kenttäsahoja on useita erityyppisiä. Suomessa yleisin tyyppi on traktorikäyttöinen kenttäsirkkeli.
Johtaja hyväksyi toimittajan lautapojaksi :)
Tämä rauta se on perso puulle...
Puut oli tuoreita, mutta heti alkoi käymään ulina.
Sitten veisteltiin pintaa ja juttua.
Valmet 702 vuosimallia 1973. Kyseessä TVL:n entinen teollisuusmalli varustettuna etukuormaajalla. Käynnistys vaati vähän pilottia ja sylinteriremppakin menossa. Raahen Romulta löytyi siihen koko paketti yhden hinnalla.
Volvo Amazon farmari vuosimallia 1966.
Farkkuna se on harvinaisempi ja Velillä oli aiemmin siitä myös viimeinen henkilömalli 70-luvulta.
Volvo Amazon on Volvon vuosina 1956–1970 valmistama automalli. Tuona aikana niitä valmistettiin yhteensä n. 668 tuhatta kappaletta.
Volvo PV544 vuosimallia 1966.
Volvo PV 544 on ruotsalaisen autonvalmistaja Volvon vuosina 1958–1965 valmistama takavetoinen henkilöauto. Sodan jälkeen teräspulan vallitessa tavoitteena oli valmistaa pieni ja taloudellinen perheauto, eli Volvo 444, johon 544 perustuu. Uskaltaisiko autoa nimetä ulkonäkönsä johdosta venäläisen Pobedan manttelinperijäksi. Sitä puolestaan valmistettiin jo vuosina 1946–1958.
Auto löytyi romunhakureissulta Rovaniemeltä.
Tälläkin autolla on oma kiinnostunut keräilijäryhmänsä.
Kone ei soi, eikä edes sirkuta...
...nimittäin emo on jo päästänyt poikaset maailmalle.
Volvon verhoilu on hiljalleen jo edennyt uusia penkkejäkin myöten. Auton nykyinen säilytys tosin harmittaa entraajaansa ja sahaushallissa sisustukseen aiemmin kertyneet purutkaan ei mieltä ylennä.
Millä sitä on tuon kokoisia puita kaadeltu?
Jasso häär! Stihl 044C 70 senttisellä laipalla ja Husqvarna katkaisulaikalla.
Tuntuu husqu uppoavan jousenlatiin kuin kuuma veitsi voihin. Koneen päällä oli merkintä 4%. Epäselväksi jäi tarkoittiko se laitetta vai käyttäjää. Moottori on kuitenkin öljytön.
Loppuyhteenveto: siinä sitä riittää tekijällä rojettia! Ja koska miehen askeleet vie tosiaan vain yhteen suuntaan, jäämme mielenkiinnolla odottamaan niiden saapumista uudelleen rantteelle ja ahkerista vierailuista syntyviä uusia luomuksia.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu