Uusimmat
Suosituimmat

Alametsän Ollin jenkkiautokokoelmalle löytyy vielä tilaa katonrajasta Raahessa

21.01.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu kurottaa tällä kertaa hallin kattoon Raahen Saloisissa. Alametsän Ollin jenkkiautokokoelma nimittäin kasvaa kasvamistaan ja hallinosturit uhkaavat jo jäädä samalla myös kaarojen ainoaksi säilytyspaikaksi. Mies luonnehtiikin itseään reilusti hamsteriksi ja kertoo myös autojen karheuden ja tuunailun ilon voittavan kromin kiillon. Mitä "hiomattomia timantteja" halliin on sitten vuosien aikana kertynyt ja missä vaiheessa on mikäkin projekti, kurkataanpa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Alametsän Olli. Mies tunnustautuu reilusti kunnon hamsteriksi ja samalla myös entisöijäksi. Jenkkiautojen keräily ja tuunailu on jatkunut hänellä velipojankin mukana puuhatessa jo 40 vuotta. Työelämä tosin rokottaa nykyisin roimasti tätä mieliharrastusta. Ollin mukaan autohommissa parasta on tekeminen ja pirssien loppuunnuoltu kiilto ja tehotkin ovat enemmän sivuseikkoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kattausta kahdessa kerroksessa! Tilanpuutteen vuoksi nosturi uhkaa jäädä myös säilytyspaikaksi kattoon nostetulle Mercury Cometille vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Olli hankki Mercuryn aikanaan työkaverilta Lapväärtistä ja käynnissä on remontin viimeviilaukset. Pellin alla on 6-sylinterinen kone ja 101 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäs leveä pirssi se sitten pitää sadetta tuolla alapuolella?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on leveä ja pitkä Chrysler Imperial Lebaron vuosimallia 1969. Pellin alla 7,2 litran 440 kone ja vääntöä 350 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chrysler on väriltään tummanvihreä.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Vihreän timantin" yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kokoa on myös jättiläisen sisätiloissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercury on väriltään viininpunainen. Kuvassa myös kromi yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi Ford Galaxy vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on kuulemma vielä paremmassa kunnossa alta kuin päältäpäin. Keula on Ferrexin punainen ja peräosa punainen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli keulakolaroitu ja Olli hankki sen Iisalmesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoiset ja hulppeat takalyhdyt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pirssi on rekisteröity ja toimii käyttöautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Olli teetätti auton verhoilut ammattilaisella Raahessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällainen jenkkirauta on kuulemma kiva omistaa mutta ei ajaa. Ajo-ominaisuudet on ihan eri maata kuin nykyautoissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto käynnistyi päivän pikku houkuttelujen jälkeen hyvin ja vaatii vielä viimeisiä säätöjä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on 5 litran pikkulohko V8 289. Olli ei juurikaan välitä isoista koneista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Mustang LX 991. Olli osti tämän käyttöautoksi vuonna 1996.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mustang on rekisterissä ja toimii käyttöautona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä mallissa on sivistyneempi ääni ja rättikatto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on myös saanut uuden verhoilun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lincoln Continental avo vuosimallia 1960. Kyseessä harvinaisuus ja maailman raskain sarjavalmisteinen henkilöauto. Tällä hetkellä siinä ei ole kiinni yhtään osaa ja nekin on jemmassa pieninä nippeleinä. Ollilla onkin jo suunnitelmissa alkavat hiekkapuhallukset.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perkattu joulukala? Ei suinkaan, Ford Galaxysta on joku vienyt katon ja tarkoitus on löytää uusi tilalle. Auto päätyi Raaheen Järvenpäästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chrysler Desoto diplomaatti vuosimallia 1958. Alkuperäinen siipimallin Suomi-auto ja myös vanha tullin pirssi. Auto olisi ajokuntoinen, mutta siinä on paikallaan väärä kone. Sopivakin moottori odottaa valmiina kotitallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rambler America. Auto odottaa trailerin päällä päätöstä lopullisesta jatkojalostuksesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Plymouth Barracuda Formula S vuosimallia 1966. Kyseessä aika harvinainen menopeli, mutta harmittavasti se päästi pari vuotta sitten öljyt pihalle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Plymouth Fury vuosimallia 1966. Auto on velipojan omistuksessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dodge Kingsway vuosimallia 1950. Olli osti sen ensimmäiseksi jenkkiautokseen vuonna 1979. Kori on kunnostettu ja runko vaatii vielä laittoa. Velipojan omaisuutta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siellä sitä on kankaan alla monta taikinaa nousemassa...

(kuva: Ari Kettukangas)

SMV:n telimuna, eli myöhemmin ns. "kananmunavaunu". Pituutta on 5,90 metriä ja leveyttäkin piisaa. Olli entisöi itse katon ja se odottaa lopullista pellitystä. Katolle ei voinut nousta ja rakentelu olikin aika mielenkiintoista polvillaan erilaisten tellinkien varassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chrysler avo vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perätilan pohjastakin näkyi vielä korjauksen vuoksi tutun hallin lattia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Plymouth Valiant vuosimallia 1967. Auto on peräisin Forssan seudulta ja vaihdelaatikon korjauksen jälkeenkin siinä riittää vielä laittamista. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Valiantin rintamerkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chrysler Imperial vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

2-ovinen Hartdop, joka on viimeksi ollut liikenteessä Raahessa vuonna 1995. Koneella on ajettu 10 000 ja vaihdelaatikolla 0 kilometriä. Olli osti auton vuonna 1990 ja sekin odottaa lopullista fiksaamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Velipojan pyöräytyspukille nostettu Plymouth Fury vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähänkin raakileeseen on kaikki osat valmiina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mustang 2 "pikkukakkonen" vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Originelli peli vaaleansinistä väriä myöten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Se on tullut aikaan New Yorkista Tukholmaan muuttoautona ja Ollilla on tallessa sen alkuperäiset kilvet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto vaatii pientä ruostekorjausta.

(kuva: Ari Kettukangas)

1974 mallin sai vain nelosella ja V6:sella koneella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha Shellin mainosvalo. Royal Dutch Shell plc on suuri kansainvälinen energiayhtiö. Se muodostui fuusiona vuonna 1907. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa Shell-merkillä toimivat huoltoasemat omistaa nykyään St1.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maskeja koronan varalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mustangin pölykapselista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajanpatinaa. Hallin paikalla on joskus sijainnut romuttamo ja tämä Simcan V8 pölykapseli on löytynyt myöhemmin tontilta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Mies varttuu ja kokoelma karttuu. Tulevaisuus näyttää tarttuuko matkaan vielä uusia löytöjä ja mistä niille järjestyy säilytystila. Olli osti paikan autoharrastusta varten vuonna 1996. Nykyään hän kuulemma harrastaa enemmänkin hallia :)

Lue myös: Vainion Samuel ei tiedä onko tulossa vai menossa - kaksikeulainen Volgswagen Golf riemastuttaa Haapajärvellä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat