Rankisen Aimon jämerät Fordit antavat tahtia kuusiriviselle harmonikalle Paavolassa
Rankisen Aimo. Lupsakka mies on nimetty eräässä konelehdessä myös Mister Fordiksi! Koneita löytyy -60 ja -70 luvuilta sekä osittain myös -80-luvun jälkipuoliskolta. Leivän hän on hankkinut maanviljelijänä, urakoitsijana ja muusikkona. Takana ei ole lainkaan konekouluja, vaan kaikki on itseopittu kantapään kautta. Fordeja hän pitää varmoina peleinä ja rakenteeltaan yksinkertaisina. Merkkiin hän ihastui jo pikkupoikana, kun kylällä kävi uudessa maalissa kiiltänyt samanmoinen kaivinkone urakoimassa.
Aimolla oli juuri käynnissä lumityöt tällä 774:sella Ford Countylla vuosimallia 1980. Koneen oma paino on 4,5 tonnia ja Vilske puskulevyineen ja muine työkaluineen paino nousee 5 tonniin. Painonsa vuoksi se korvaa mainiosti myös sukupuuttoon kuolleen "tiekarhun". Vääntöä löytyy vain 80 hevosvoimaa ja koneena on ahtamaton nelonen. Tosin pitkän päivätyön tehneet mies ja kone viitsivät nykyisin lähteä hommiin vain valikoidusti.
Tässä neliveto 760 vuosimallia 1986. Vaari hankki koneen taloon ihan uutena ja se on ollut maatalouskäytössä.
5000 malli vuodelta 1969. Edessä Vilskeen kuormaaja ja konetta on käytetty aurauksessa ja hiekoituksessa.
County vuosimallia 1973. Tästä koneesta on poistettu puskuri.
Fordeja siellä ja Fordeja täällä, Fordeja joka puolla, hiiala hiiala hei! Koneissa on eroja ja tässä muita korkeampana 110 hevosvoiman ahtamaton malli kuutosmoottorilla. Sininen on koneiden tyyppiväri.
Rovaniemellä on Lordin aukio ja Paavolassa Fordin aukio! :)
Ja mallit ei lopu kesken...
Kassakaapista löytyy melkoinen hirmu! 160 hevosvoiman ahdettu kuutonen vuosimallia 1984. Kone painaa 6,5 tonnia ja se on päätynyt Paavolaan Turusta.
Peli on ollut ison auran edessä kyntöhommissa ja sille on kertynyt vain 4000 työtuntia. Traktori on hyvin säilynyt ja siinä on ollut alla paripyörät. Raskaimmissa koneissa voi olla rinnakkain jopa kolmekin pyörää.
Avot sanoi venäläinen! Kopittomat Fordit vuosimallia 1968 (vas.) ja 1969. Koneissa on vain pieniä eroja ja muutosta koki myös peltimalli. Oikeanpuoleinen on viimeisiä hytittömiä malleja, nimittäin se tuli pakolliseksi heinäkuun alussa 1969.
Mitä aarteita löytyykään elosuojasta?
Silakat nelikossa! Aimo tekee koneille käyttöentisöintiä ja päättelee jo ajon perusteella kunkin kunnon ja arvon.
Keski-Euroopan malli 8100 vuosimallia 1980. Konetta ei ole koskaan tuotu Suomeen ja sitä valmistettiin vuosina 1979-1981. Siinä on teollisuusmallin 6,2 litran ahtamaton kuutoskone, jota käytetään myös Carco Customin kuorma-autoissa. Fordeja löytyy takapotkuisina, mutta tässä on neliveto ja 120 hevosvoimaa. Mallia toimitti uutena VAPO ja tämä alkuperäisillä renkaillakin hyvin säilynyt peli on ollut mukana turvehommissa.
Puotipuksuistakin tuttu ruotsalainen Aros sorminiittokone vuosimallia 1971. Onko tämä vähän vaarallinen vehje haitarinsoittajalle? :)
Kunnostettu 5000 avomalli. Kokonaisuus on kasattu eri mallien osista ja mm. perä ja vaihdelaatikko on peräsin vuosilta -65-66. Alla on nyt siirtorattaat ja peli odottaa maalausta. Moottorihuollon myötä se nousee myös ihan uuteen kukoistukseen.
County metsäkone vuosimallia 1970. Kone tuli aikanaan uutena Vaalasta ja se on ollut erittäin ahkerassa käytössä. Siitä löytyy hydrauliohjain, häntäohjaus, kranaatinkuormain, telivaunu ja ylipitkät telamatot. Masiina on hyväkuntoinen ja sen on aikanaan kasannut Pohjolan Auto Rovaniemellä. Aimo taas on työskennellyt myös Imatran Voimalla.
Traktorikaivuri Vammas Kersantti vuosimallia 1974. Aimo aloitti kaivuuhommat samana vuonna ja koneen moottori vaati alussa korjausta. Osa Kersantin sylinteriputkista on tehty kranaatinputkista. Aimon selkä ei kuulemma ole ollut yhtä lujaa tekoa ainaisen hytissä istumisen myötä. Tätä konetta näki ennen vanhaan paljonkin, nykyään taas harvemmin.
"Kessu" on valmistettu puolustuslaitoksen tehtaalla Vammalassa. Riuku-Vammas oli sen ensimmäinen malli 50-60 luvuilla ja se sai nimensä ohjaamon ylle sijoitetusta pitkän varren päässä olleesta vastapainosta.
Turbo County vuosimallia 1971. Koneella on kaivettu 70-luvun puolivälissä ja nykyisin sen perässä on iso vinssi.
Hymas kaivuri vuosimallia -64 ja sen Fordin traktoriosa vuosimallia 1966. Se on tontin vanhimpia koneita ja siitä huolimatta hirvittävästi maailmaa nähnyt vanhus on edelleen iskussa. Kone oli metsäojitus käytössä jo Aimon isällä ja siinä on toinen moottori menossa. Tämä peli on tehty Kiirunan raudasta Ruotsissa ja alussa se oli heikomman ja särkyneen 460:sen nuffin päällä. Tehdas tekee edelleen koneita ja raudan tähän on tainnut louhia Pookistakin tuttu mainari - Kiirunan isäntä! :)
Pressun alla oleva projekti tuli Tyrnävältä ja sen vaihdelaatikko odottaa korjausta.
Verstastalli. Vasemmalla 2000 malli vuodelta 1967 ja oikealla 5000 malli vuodelta 1965.
Molempiin odottaa valmiina nelosmoottorit. Takimmainen alkujaan -68 mallin 4,4 litran kone on laitettu aivan uuteen uskoon ja etummainen -65 mallin 38 on otettu käytöstä tarkistettavaksi.
Projekteja vuosilta -68 ja -65. Vielä pientä laittoa ja maalausta. Jo pelkän kierroksen aikana kädet pääsi likaantumaan, mutta Aimon mukaan ne puhdistuu leipomalla :)
LOPPUYHTEENVETO: Pirtistä löytyi pakkaskierroksen jälkeen vielä yksi käynnitettävä peli. Useista haitareista mestari nappasi polvelleen valkoisen Super Casoton, josta rävähti soimaan Säkkijärven polkka kylmänkankeista sormista huolimatta. Mieli harmonikakseen Aimo paljastaa Kouvolan "kravattimallin" vanhanajan rosoisella saundilla varustettuna. Mies kiersi aikanaan keikkamuusikkona ympäri Suomea 20 vuoden ajan. "On kauniina muistona Paavolan maa, mutta vieläkin syömmestä soinnahtaa, kun Fordin konneesta kuulla saa, Siikajoelta ollaan!"
Lue myös: Alametsän Ollin jenkkiautokokoelmalle löytyy vielä tilaa katonrajasta Raahessa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu