Maurits Vanhatalon koneet yllättävät merkeillään ja tehoillaan - Porsche ja puutarhatraktori lähtevät samalle viivalle Raahessa
Vanhatalon Maurits. Tarinaa iskevä leppoisa konemies, joka kertoo koneiden rassaamisen olevan hänelle todellista hermolepoa. Mestari on aina viihtynyt erilaisten pärisijöiden seurassa ja kiitollisena hän hankki leipänsäkin ennen sairasteluaan 14 vuoden ajan Raahen Autopelti Oy:n palveluksessa. Samaa mielenkiintoista näpertelyä onneksi pääsee nykyisin harrastamaan eläkkeellä omassa kotihallissa.
Aluksi kokoelman mansikka vai olisiko se banaani - Porsche vuosimallia 1964.
Taitelijan vapaudella tehty huolellinen auton "entisöinti" vei Mauritsilta aikaa yhteensä 29 vuotta ja pirssi löytyi pari vuotta ennen projektin alkua Keminmaalta. Auto on kilpien välissä.
Ilmajäähdytteinen peli tuli työnalle ilman moottoria, mittaristoa ja pohjaa. Nyt siitä löytyy kaikki herkut tuplaturbosta, ruiskuista ja suorasytytyksistä lähtien.
Nämä Porsche mallit on Mauritsin mukaan hyvin tehtyjä ja vuonna -64 valmistui ensimmäisiä versioita 901 korilla. Auto on miellyttävä ajaa ja pellin alta löytyy nykyosille sallittu 175 hevosvoimaa. Auton maalaukset on tehnyt raahelainen Johannes Kemppainen.
Keulasta löytyy mukavasti tavaratilaa.
Keltainen päältä, sisältä musta.
Porschen vaihdelaatikko.
Itsetehdyt vauhtipyörät, katukäyttöön soveltuva Hiltonin kilpakytkin ym. muita pikku muutoksia.
Porsche Diesel Super vuosimallia 1960.
Kyseessä on saksalainen laatu masiina ja Storlöparen Aaro halusi myydessään kartuttaa sillä Mauritsin Porschevalikoimaa. Maurits itse on konetta vuoden nuorempi.
Porschen dieselmoottorilla toimivia traktoreita valmistettiin vuoteen 1963 asti.
Traktori tulee olemaan pihakäytössä ja lumityötkin tulivat sillä kätevästi valmiiksi ennen juttutuokiota.
Tällä hetkellä sakemannille on suunnitelmissa maalaushommat.
Mataloitettu Plymouth vuosimallia 1937.
Tämä projekti tuli varaosa-autona ilman kylkiä ja lattiaa Pattijoelta.
Maurits on laskenut auton kattoa 40 milliä.
Tässä samaisen mallin mainoskuvia. Katon mataloittaminen on omanmielen mukainen mitään jäljittelemätön ulkonäkö asia. Plymouth on amerikkalainen automerkki, jota valmistettiin vuosina 1928–2001. Se oli Yhdysvalloissa kolmen myydyimmän automerkin joukossa suurimman osan tuotantoajastaan.
Korin lommot on korjattu tinaamalla.
Katossa oli jopa 13 millin luodin reikä! Jos tämä on sotaratsu, eikö tuossa kohti ole istunut joku iso herranröpi...
Mistä hoppaan sitten löytyy osia? Lähdetäänpä etsimään!
Pihan kahdessa renussahan on rättikatto...
Tässä katsastetussa Renaultissa on asennettuna turbo ja maksimi tehoa 90 hevosvoimaa. Tämmöisen kattohan istuisi yhden sukan kanssa juuri sopivasti Plymouthiin!
Chevrolet Caprice vuosimallia 1989. Tämä letukka on luovuttaja-auto ja siitä kuulemma otetaan mm. "voimalinja" Plymouthiin. Auto käynnistyi heti pakkasesta huolimatta.
Mestarille on tullut tuunailu tutuksi muissakin projekteissa. Mikäs sieltä pressun alta nyt paljastuu?
Kilpa-Renault R5 turbo2 vuosimallia 1984.
Maurits aikoo myydä auton. Vuonna 2011 se oli ostaessa suurinpiirtein tämän näköinen, mutta sen jälkeen kaikki mennyt uusiksi. Voimana oli alunperin 1400 kone ja nyt siitä löytyy kestävä Audin 1.8 turbo ja vaihteisto. Kyseessä on keskimoottoriauto, jota mallia valmistettiin vuosina 1983-86.
Konekkin on siis kasautunut osista. Nyt pellin alla muhii 400 hevosvoimaa ja 550 newtonia.
Tässäkin kärryssä kone on takana. Auto on ollut ajamatta pari vuotta ja käynnistyessään se haisi jostain syystä "viinalle". Kyseessähän on siis tenu...eikun renu :)
Onko leveys radalla ainut valttikortti? :)
Autolla ajetaan roadsporttia. A on lajin tehokkain luokka ja siinä täytyy mm. teho/painosuhteen pysytellä määrätyissä rajoissa.
Bemari moottoripyörä vuosimallia 1957.
600 kuutioiseen pyörään löytyy myös sivuvaunu ja kokonaisuus odottaa entisöimistä. Mauritsin mukaan kyseessä on paras moottoripyörä hänen paristakymmenestä käytössä olleesta pelistä. Valkoisen värin vuoksi sitä on luultu myös poliisin omaisuudeksi.
Pyörään on jo vaihdettu pakoputket.
"Kylähullun tekele". Puutarhatraktori, jossa oon 550 hondan nelitahti nelisylinterinen moottori, kadetin vaihteisto ja kavennettu perä sekä Fiat 600:sen ohjauslaitteet. Moottorissa on 6 vaihdetta ja se ottaa 11 000 kierrosta. Viritelmässä löytyy 55 hevosvoimaa. Tätä ei ole uskallettu tosissaan testata, nimittäin se voisi kulkea jopa 300 kilometriä tunnissa! Vehje kuulemma käy kuin kipakka moottoripyörä ja se on ollut esittelyssä useissa Tractor Pulling -tapahtumissa.
Museoautoksi rekisteröity turbo-Saab vuosimallia 1988.
175 hevosvoiman hirmu on ollut esittelyautona Helsingissä ja Maurits osti sen Turusta.
Maurits saattoi nähdä juuri tämän saman yksilön aikanaan Saabin tehtaan valmistuslinjalla ja mielenkiinto heräsi välittömästi. 10 vuotta tapahtuneen jälkeen auto päätyi omaan talliin.
Sähkörättikatolla varustettuna.
Kolminkertaisen katon ansiosta tämä Saabbi on 3 astetta lämpimämpi talviautona kuin tavallinen malli.
Trialpyörä. Se on sylinteriä vaille ja sillä kuulemma ajettu Suomen mestaruuskin.
Enduropyörä. Tällä on ajettu paljon Päijännettä ympäri ja valkokilpisenä kilpurina se on laillinen myös normaali maantiekäytössä.
Loppuyhteenveto: siinä sitä riittää Mauritsilla projekteja. Haavekoneista mestari mainitsee hänellä aiemmin olleen 23 ikkunaisen ja virheettömän zonder "junankeulavolkkarin", josta luopuminen harmittaa vieläkin. Tuolloin sen arvo oli myynti hetkellä 1500 markkaa ja nyt siitä saisi pulittaa ajan kaupitsemana ja papereilla 30 000 euroa. No kristallipalloa ei ollut ja ihmisellä pitää olla tavoitteita! Toimittajaa jäikin lopuksi askarruttamaan yksi kysymys, menisikö sillä puutarhatraktorilla pihanurmikon leikkaaminen alle 5 sekunnin? :)
Lue myös: Rankisen Aimon jämerät Fordit antavat tahtia kuusiriviselle harmonikalle Paavolassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu