Karppisen Pentti rokotettiin ranskalaisiin autoihin 60-luvun tippa-rellulla Raahessa
Karppisen Pentti. Lupsakka kauppamies, citikkamies, entinen hajottamoyrittäjä, koneharrastaja ja lentäjä. Vuonna 1988 myös "myyntitykin laukauksilla" palkittu Citroenin vuoden piirimyyjä :)
Pentti Karppinen vuosimallia 1943 tunnetaan pitkänlinjan kauppiaana Raahessa. Penan työkuviot olivat aikanaan Oulussa ja 59 vuotta sitten järjestynyt ja vuoden kestänyt kaivinkoneenkäyttäjän kurssi Raahessa oli ratkaiseva seikka pysyvään jäämiseen paikkakunnalle. Alueen hajottamo toiminta alkoi hänellä vuonna -69 ja autokauppa -84. Edellisen omistajan Suzukien rinnalle tuli sen jälkeen mukaan myös Citroenit.
Citroën on ranskalainen ajoneuvovalmistaja ja automerkki. Vuonna 1919 perustettu autotehdas kasvoi myöhemmin Euroopan suurimmaksi ja maailman neljänneksi suurimmaksi henkilöautojen valmistajaksi. Ensimmäiset Citroën-autot tuotiin Suomeen 1920-luvun alussa ja ensimmäisenä maahantuojana toimi Oy Auto-Traktor Ab, joka edusti myös yhdysvaltalaista Dodgea. Kuvassa Suzu-Auton ensimmäinen mainoskyltti.
Pentti on rokotettu ranskalaisiin autoihin vuoden 1966 "tippa-rellulla". Kuvan auto on tuoreempi yksilö. Pirssillä sai erittäin pehmeät kyydit ja sen lempinimi tulee pienestä polttoaineen kulutuksesta. Pena testasi aikanaan asian ja ajoi täydellä tankilla Raahesta Rantsilaan. Matkaa kertyi sivuteitä suuntaansa 85 kilometriä ja perillä tankkiin ei mahtunut lisäystä edes täyttä viittä litraa. Ennen armeijaa hänellä oli käytössä Jawa ZZ ja myöhemmin rellun jälkeen miehen hurmasi kyydillään kirkkoautoksikin harkitsemansa arvokkaapi 16:nen Renaultti.
Sitten kokoelman pariin! Tässä Citroen B 11 Sport vuosimallia 1954.
Auto entisöity Oulaisissa ja museokatsastettu vuonna -90. Tämä hoppa oli yleinen auto 50-luvulla ja se toi varsinaisesti Citroenin Suomeen.
Vuosina 1934-57 tuotannossa olleita malleja olivat 7, 11, 15 ja 15-Six.
Autossa on maailman ensimmäinen itsekantava korirakenne ilman alla olevia runkopalkkeja.
Malliin tuli ensimmäisenä taakse hydrauliikka jo 30-luvulla ja se tehosti kyydin mukavuutta.
Auto suoraan Bond-leffasta? Citroen DS 21 C-Matic vuosimallia 1966.
Tämä tulokas mullisti teknologisilla uutuuksillaan ja futuristisella muotoilullaan aikanaan koko autoilumaailman Pariisin autonäyttelyssä vuonna -55. Autosta löytyi mm. kaasunestejousitus ja ensimmäisenä sarjatuotannossa levyjarrut.
Tästä autosta on myös olemassa pojankin tallista löytyvä erittäin harvinainen muunneltu SM Citroen Amerikan vientimalli. DS tuli Suomeen vuonna -55 ja myynti jatkui 70-luvun puoliväliin saakka. DS:llä ajanut Pauli Toivonen voitti Monte Carlon rallin toisena suomalaisena vuonna -66. Merkille tuli maailmalla tämän jälkeen seuraajaksi CX.
Tämä yksilö on rekisteröity viidelle hengelle vuonna -66 ja Tapio poika entisöi sen vuonna -85.
Citroen CX 2.5 GTi vuosimallia 1986. Kyseessä valmistusaikansa lippulaiva, joka astui isoihin saappasiin DS:n seuraajana.
Auto oli tuotannossa vuosina -1974-91 ja se kuuluikin lopulta huippumallistoon. Tämä malli puolestaan sai seuraajakseen XM:n.
"Hatun" saanut Citroen BX 16 S VAN vuosimallia 1990. Kyseessä 1,6 bensa ja tällä mallilla aloitettiin todellinen Citroenin myynti Raahessakin vuonna -84. Mallia löytyi punaisena ja valkoisena ja sitä myytiin vuoteen -93 saakka. Autoa sai 1,4-2 litrasilla moottoreilla. Vania näkee enää Citroen-päivillä ja harvoin liikenteessä.
"Verokoppa". Veroton pakettiauto vaati tuolloin 3 kuution tilavuuden ja siksi BX sai katolleen lootan keinutuolin kuljetukseen. Tämän jälkeen hinta tippuikin puoleen :)
Maahan auto tuli 5 hengen pirssinä ja pakettiautona se rekisteröitiin kahdelle hengelle. Tällä yksilöllä on ajettu vain 15 000 kilometriä. Seuraajaksi malli sai lopulta Xantian. BX:n ilmestymisestä tulee kohta täyteen 30 vuotta ja se päätyy museokatsastettavaksi.
Näkyi se lisätila Vanin sisälläkin. Voisiko sanoa sen tuoneen lisää tilaa myös omille ajatuksille :)
Rättisitikka 2CV4 vuosimallia 1971. Citroën 2CV, deux chevaux, "kaksi hevosta" on Citroënin 1930-luvulla suunnittelema taloudellinen kansanauto, jota valmistettiin vuosina 1948–1990. 2CV:stä kehittyi autotehtaan merkittävin malli toisen maailmansodan jälkeen.
Alkuperäinen tavoite oli tehdä auto, jolla maanviljelijä veisi kuormansa torille kynnöspeltojenkin yli yhdenkään kananmunan rikkoutumatta. Tavoitteeksi asetettiin myös enintään 3 litraa sataselle vievä polttoaineenkulutus.
Virallisten tietojen mukaan auton kattoa vielä korotettiin, jotta sillä voitiin ajaa silinterihattu päässä :)
Rättärin viimeinen malli myytiin Raahessa vuonna -81 ja sekin päätyi kylältä Pentin talliin.
T-Ford vuosimallia 1925. Pentin pappa osti sen aikanaan Temmekseltä, jossa se oli toiminut linja-autona. Onpa sillä kuulemma kuljetettu samoihin aikoihin maakunnan mullejakin teurastamolle. Takarattaalla taas on pyöritetty jossain vaiheessa puimakonetta. Eno otti autosta jossain vaiheessa entisöintiprojektin, mutta kun hänestä aika jätti, vossikka jäi lopulta keskentekoiseksi. Alunperin autossa oli mukana myös puukoppi ja aika näyttää saako korjaustyö itselleen jatkajan.
Allis Chalmers oletettavasti vuosimallia 1950.
Pentti osti sen vuodenvaihteessa Kokkolasta ja kyseessä on harvinaisempi lyhyt malli.
Kone ei ole rekisterissä ja mukana ei tullut papereita.
Traktorin tiedot toki saisi kaivamalla, mutta Pena ottaa mielellään vastaan lisätietoja koneesta.
Allis traktoreita allekirjoittanut toimittaja on nähnyt ainakin Ylivieskassa.
Michigan pyöräkuormaaja vuosimallia 1966. Kone on myös tuore ostos huutokaupasta ja se on ollut alunperin käytössä Vihannin Soralla.
Glykoli Scania Ruotsin armeijasta. Suomessa sitä ei saa työkonerekisteriin säiliöiden vuoksi. Ruotsissa se on puolestaan onnistunut ja sillä on ajettu 10 000 kilometriä.
Solifer Capri. Täysin entisöity peli ja samalla mestarin nuoruuden haave.
Pentti on harrastanut lentämistäkin vuodesta 1984 saakka. Toiminta on pyörinyt aikaa vievänä hommana enimmäkseen nuoremman velipojan lentoluvilla ja asiantuntemuksella. Useista koneista tämä alkuperältään Rallye Club 110 tuli kokoelmaan lentokelpoisena Etelä-Suomesta. Se piti kunnostaa alkuperäiseksi, mutta veljekset päättivät muuttaa sen käyttökustannuksiltaan kevyemmäksi experimental-koneeksi.
Kone käytiin läpi täydellisesti ja kuvassa tehdään rungon vahvistuksia ja korihommia. Lisäksi vanha maali poistettiin, moottori vaihdettiin, nokkapyörä vaihdettiin kannuspyöräksi, päätelineet siirrettiin eteen ja sisustus verhoiltiin uusiksi.
Ja vola! Lopputulos näkyy tässä ja ilmojenhaltija sai muutoksen myötä nimekseen Pyry. Koneella voitettiin jopa experimental-luokan 2. palkinto Kuhmon lentopäivillä vuonna 2012. Tässä kuvassa ollaan meren jäällä Raahen Varvissa. Olisikohan Pentin varastosta muuten löytynyt mitään varsinaisia vesilläliikkujia?
Ilmojen halki käy Karppisen tie, ylitse maan ja veen. Hopeahohtoiset siivet kun vie, lukee vanassa "Citroeeeeeeeen!"
Mustavalkoisessa kuvassa Luscompe vuosimallia 1947 ja sen omistaja kolmikkoon kuulunut Alve Kuotesaho. Kyseessä on amerikkalainen koulukone, jossa oli magnetto eikä lainkaan muita sähkölaitteita. Kone heitettiin potkurista käyntiin. Lopulta se myytiin Helsinkiin ja nyt se olisi arvokas kapine.
Suzu-Auton oma merkkilehti vuodelta 1989.
Vuoden piirimyyjä 1988 sai alalle 35 vuoden tuplaelinkautistuomion Kuopiossa :)
Talon henkilökuntaa vuonna 1989.
Citroen BX:t olivat aikanaan autokoulukäytössä Teuvo Koskelalla ja Antti Markuksella Pattijoen liikennekoululla.
Borgward Isabella vuosimalliltaan väliltä 1959-61. Saksalainen menopeli oli ensimmäisiä autoja joilla lähdettiin Pentin johdolla kaupantekoon Raahessa. Kyseessä oli hyvä ajettava ja sen ajan kehittynyt malli.
Suzuki Samurai oli myös ensimmäisiä myyntiautoja. Tämä kaiuttimilla varustettu yksilö oli toiminut aiemmin mainosautona. Tuohan olisi hyvä peli nyt vaalien lähestyessä! :)
Citroen DS/ID vuosimallia 1971. Autoa myytiin 90-luvun vaihteessa ja sitä tuli maahan vuosina 1955-73.
Nämäkin autot ovat menneet maailmalle myynnin kautta. Hinnat ovat varmasti kohonneet näissäkin ajanpatinoimissa menopeleissä.
Huollossa on joskus ollut jopa Rolls-Royce.
Sitten muistoista takaisin nykyhetkeen. Pentti on ylpeä jälkipolviensa autoharrastuksesta. Poika Tapio ja hänen 13-vuotias Pojanpoika Kalle Karppinen mittelöivät jo samoista kellonajoista rallien ja sprinttien harjoituskisoissa.
Menopelinä on tämä Citroenin vakio 1600 perehtymisauto. Pellin alla perus 125 hevosvoimaa ja vauhti nousee tällä kuitenkin n. 170 kilometriin tunnissa.
Eikö tuohon mahtuisi vielä P Karppinenkin? :)
Viralliset kuppi-istuimet tulee kiinni pulttaamalla.
Automaailma on muuttunut paljon Citroeninkin osalta Pentin 37 vuoden kauppiasuran aikana. Taustalla vuoden 2021 uusin malli C4. Näitä löytyy Raahesta tällä hetkellä vain 2 kappaletta.
LOPPUYHTEENVETO: miehellä on ollut monta roolia, mutta se on Karppisen Pentin mukaan pienyrittäjän kohtalo. Ja vain yhden kirjaimen päähän jäi sekin, että hänestä olisi tullut kuuluisa soutaja :) Mies on myös tyytyväinen, kun on aina saanut tehdä haluamaansa työtä ja siitä on vielä irronnut leipäkin. Molemmat pojat Arto (vas.) ja Tapio puolestaan takaavat menestyvän perheyrityksen toiminnan myös tulevaisuudessa.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu