Leinosen Ollin tarkka katse erottaa jenkkiautojen erikoisuudet ja tarinat - kokoelmassa myös päitä kääntävä Ford F100 lava-auto Limingassa
Leinosen Olli. Konekeräilijä, monttööri ja erikoisuuksien bongaaja. Viime vuosina mies on keskittynyt autoissa enimmäkseen jenkkikalustoon. Mies on aina harrastanut kaikenlaisia koneita. Ensimmäisen moponsa Honda Monkeyn hän sai sedältään 10-vuotiaana ja laittoipa siitä jo tuolloin huonosti käyneen koneenkin kuntoon omakätisesti korjausoppaan avulla. Mies on perso myös ohittamattomille tarjouksille ja konenälkään on auttanut viiden vuoden aikana myös jäsenyys American Car Club Oulu harrastajakerhossa.
Ford F100 vuosimallia 1959.
Auton pohjarunko on entrattu uudeksi ja kori säilytetty alkuperäisen rosoisena. Peli tuli Suomeen vuonna 2011 ja se päätyi parin omistajan jälkeen useaksi vuodeksi keräämään sammalta Tyrnävälle. Nyt tämä ajokuntoinen menopeli kääntää katseita maantiellä Limingassa. Pellin alla on viime vuonna remontin kokenut 300 kuutiotuuman Y-block moottori.
Maissipelloiltako Limingan lakeuksille?
Ajanpatinoimaan hyttiin mahtuu kolme henkilöä. Autossa ei ole ollut matkamittaria enää vuosikausiin.
Y-blockissa pakosarjan kaasut kiertää toisen puolen läpi ja siksi siinä on oma nätti käyntiääni. Vastaavassa perusmallissa on 190 hevosvoimaa ja nyt Ollin ja Oulun moottorikoneistamon maagisen kosketuksen jälkeen 230 hooveetä. Moottoriin on vaihdettu 4 kurkkuinen imusarja ja Fordin kirein vakionokka.
Rosoisuus autoissa on tarinaa ja tässä taitaa olla kyseessä "Kalle Päätalon Iijoki-sarja" :)
Huomatkaapa muuten auton mallin ja iän mukaan hankittu mittatilausrekkari! Trafille voi jättää mieleisestä kilvestä hakemuksen, jonka pitää sisältää vähintään pari numeroa. Rekkarin saa, mikäli se ei ole vielä jonkun muun käytössä.
Yksityiskohtia.
Autonhan yltää tankkaamaan hytistä käsin.
Iso lava vaikka koneiden osien kuljetusta varten.
Konekirurgin jättämä arpi.
Pakoputket on tehty vanhan navetan maitoputkistosta. Ne ovat tulevaa materiaalia myös suunnitteilla olevan tallin tarpeisiin.
Ford Galaxie 500 vuosimallia 1966.
Auto tuli jenkeistä suoraan Ollille vuonna 2019.
Komeassa pelissä on alkuperäinen maalipinta ja sisusta.
Huomatkaa taas rekkarin kertoma!
Olli on auton neljäs omistaja. Peli on ostettu heti uutena Oregonissa vuonna 1966.
Tyyliä.
Pellin alla on 7.6 litran Ford 460 isolohko ja sitä on myös vähän kutiteltu jenkkilässä. Kone puhaltaa 350-400 hevosvoimaa.
Kerro, kerro kuvastin, ken on galaxin kaunehin...
Tässä mallissa ei ole sivuikkunoita jakavaa karmiosaa.
Alkuperäinen sisusta.
Penkkien päällyste on vinyyliä.
Olli kehuu erityisesti vuoden -66 muotoilua.
Tuolta ylempää peräkontin väleistä saattoi nähdä vähän auringon paahtamia kohtia, muutoin autoa on pidetty hyvin katoksessa.
Viimeisin päivitys tähän biiliin on viime kesänä hankitut Kiinan kopiovanteet American Racingista.
Leyland Sherpa vuosimallia 1980.
Kyseessä kuulemma epävirallisesti suomen hirvein pakettiauto :) Samaisia pelejä löytyy monilta ja yleensä niissä on jokin tarina. Mallia on tuotu Suomeen joitakin kymmeniä kappaleita Brittein saarilta ja niitä on ollut käytössä myös Postilla. Liian taakse sijoitetulle taka-akselille ei tule lainkaan painoa, eikä kärryyn siksi vetoakaan ja varsinkin talvella posti oli aina pahasti myöhässä. Olisikohan niissä jakeluautoissa vielä tänäkin päivänä akseli liian takana :)
Korissa on toiseksi viimeinen sävy, eli se ei ole ihan mattamustaksi maalattu.
Kärry ei ole vielä liikenteessä ja se tuli kokoelmiin mukavan halvalla. Peli on ostettu uutena sikatilalle Turkuun ja myöhemmin se oli jäänyt pitkäksi aikaa seisomaan joutilaana.
Näppärä kuin päältä täytettävä pyykkikone! Kannen alle mahtuu 1.8 Leylandin kone, jota on käytetty Briteissä paljon jokiveneissä. Siksipä osiakin löytyy melko helposti. Aiempi omistaja teki koneremontin ja myös jarrut olivat epäkuntoiset. Lucaksen pumppu tekee paineet omia aikojaan, siksi kone käynnistyy hitaasti. Rempan jälkeen voimanlähde ei tosin paljon savuta, mutta 48 hevosvoiman myötä se on myös laiskin auto Ollin konehistoriassa :)
Ford F350 vuosimallia 1994.
Jättiläinen on varustettu 22,5 tuuman rattailla ja se on suurin ja korkein auto mestarin kokoelmasta. Jopa pihalta löytyvät isän traktrorit kalpenevat siitä löytyvän 7.3 turbodiesel moottorin rinnalla. Se oli samalla myös suurin kone minkä sai suoraan tehtaalta.
Autossa kiinnosti korkeuden lisäksi myös jatkohytti ja pitkä lava.
Ei taida kivet osua pohjaan Limingan kärryteillä.
Perheautoon mahtuu 6 henkilöä ja lavalle roppakaupalla matkatavaraa.
Onkohan se tuo XL-koko otettu huomioon myös selkänojan ja ratin välillä...
Toimittaja ei jaksanut nousta syönnin päälle noin korkealle :)
Leinosen Ollin tempaisu...
...ja ketterä mies on jo puikoissa.
Auto on muuten ollut aiemmin lentokenttä ajoneuvona Ruotsissa ja siksi siinä on tuplajouset ja tonnin verran enemmän kantavuutta. Alunperin lavan paikalla on ollut tutkahärveli ja se on vaihdettu lavaan Suomeen tulon yhteydessä. Tekniikka on myös vaihdettu 2003 malliseksi.
Vanteet on tehty kuorma-auton 22,5 tuuman lautasista ja keskireikään on sorvattu chevyn vanteista sopiva palikka ja hitsattu kiinni.
Mercedes Benz W123 vuosimallia 1983.
Pellin alla kuitenkin parhaista osista kasattu normaalia ärtsympi sekamoottori, eli 200D kone stroukattuna 240D kampiakselilla ja kokonaisuus ryyditetty ahtimella. Tuohan kuulosti ruoanlaiton kokkausohjeelle :)
Ford F250 vuosimallia 1985. Pudonneet lumet ovat rikkoneet projektin tuulilasin ja tässä yksilössä Ollia kiinnosti erikoinen tekniikka. Pellinalus varustettuna 5 litran suoralla bensakuutosella. Myös kone on jumissa ja muuta pientä askarta on luvassa lähitulevaisuudessa.
Leinosen Teemu. Nuoremman velipojan C mersun pakosarjat purkivat sopimuksensa ja uudet piti hakea Kalajoelta. Ollin ammattitaito on ollut hänen esimerkkinään jo lapsuudesta asti ja Teemu harrastaa myös itse koneita. Omasta valikoimasta löytyy mm. bemaria, mersua ja wolkkaria. Paljon autoja on tullut myytyä myös maailmalle.
Cadillacin lättäpää V8:ja 40-luvulta. Ne ovat henkilöautosta, mutta niitä on käytetty myös toisen maailmansodan aikana panssarivaunuissa. Vierekkäin asetellut 150 hevosvoiman jytkyt ovat antaneet omat tehonsa erillisille teloille. Fordin lättäpää koneet ovat puolestaan yleisempiä.
Tunturi Cityn "shopperi" versio. Siitä löytyy pitkää keulaa, haravakoneen penkkiä ja nimi fuusiona siitä tuli lopulta "chitteri".
Loppuyhteenveto: Ollin mukaan koneiden määrä on koronan aikana jonkin verran vähentynyt. Erikoisuuksia kuitenkin etsitään koko ajan ja mm. 7 sylinterinen suoramoottori olisi tervetullut jostakin kokoelmaan. Sitä ei ole tehty paljoa ja se on siksi vaikea löytää. Valmetti puolestaan tekee sitä uutena ja tyyriinä. Kohdekkin muodostuu jos sellainen löytyy. Taustalla muuten huoltoa odottava papan Tunturi City ja vaja, missä tuleva mestari aloitti moporemontit jo 10-vuotiaana. Ja kuinkahan paljon hienommat tilat tuleekaan pihassa tyhjillään olevaan navettaan, joka on tarkoituksena muuttaa työstökoneita myöten palvelevaksi talliksi lähiaikoina.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu