Nappaako Aakon Ari hulppeat Ford Mustanginsa kiinni vanhalla poliisi pösöllä Haapavedellä
Aakon Ari. Autoharrastaja, taksiyrittäjä, pirssisuhari ja Rytkynperä cityn "seriffi". Mestarin pihalta löytyy nätti kattaus monipuolisia klassikkoautoja. Joitakin menopelejä on myös tuunattu ja mm. kokoelman toisesta pösöstä on hahmoteltu kopio vanhasta taksista. Ari on tehnyt "entisöintityön" suuresta arvostuksesta vanhoja autoja ja kuljettajia kohtaan. Pihan valikoimassa on tällä hetkellä 8 erilaista ja harvinaistakin ajoneuvoa.
Leipä miehen tiellä pitää.
Citroen DS "iso kissa" vuosimallia 1973.
Kyseessä on erittäin harvinainen ja huomiota herättävä aikakautensa "concorde" museoauto.
Autossa oli aikaansa edellä ollutta monimutkaista tekniikkaa ja vasta nyt 50 vuotta myöhemmin se ymmärretään paremmin ja samalla mallin arvostuskin on kasvanut. Pelissä on hydraulinestejousitus ja se miettii aikansa, ennen kuin nostaa perän ja lopulta keulan ylös. Vähän sama piirre siis kuin aamuisin ohjelman tomittajalla :) Lopulta melkein mahtuu menemään alustan alle. Ryömimiskorkeudella voi ajaa n. 20-30 kilometriä tunnissa. Ominaisuus sopii erilaiseen maastoon ja tällä taikamatolla on erittäin miellyttävä ajaa varsinkin soratiellä.
Auto on purettavissa ja se menee puolessa tunnissa ihan palasiksi. Katto ja konepeltikin ovat muovia.
Istutaanko kyydissä siis painottomassa tilassa? :)
Taustapeili löytyy DS:issä kojelaudasta.
Ensimmäiset neljä DS:ää tulivat Suomeen vasta vuonna 1956, sillä sen kysyntä oli maailmalla niin suurta. Se oli käytössä myös rallissa.
Muotoilua.
Mallilla on paljon harrastajia ympäri Eurooppaa ja Arikin on ottanut omasta yksilöstään kuvia eri ryhmille.
Citroenin katse.
Moottoritilaankin on tehty oma ratkaisu.
2 litran moottorista löytyy tehoa n. 75 hevosvoimaa.
Tupoksen ABC:llä hyppäsi kesällä keikkabussista alas tuttu mies ja halusi ehdottomasti tulla paiskaamaan mestarin kanssa kättä ja istumaan takana olevan saman DS:n kyydissä. Tämä muusikko oli itse - Pauli Hanhiniemi! Kiinnostus autoa kohtaankin selvisi, hänen isällään oli ollut aiemmin juuri samanlainen menopeli.
Poliisi pösö 404 vuosimallia 1964.
Kyseessä kylän ensimmäinen poliisiauto 1960-luvulta. Se oli muutaman vuoden käytössä Kärki-Antilla, joka hankki pelin verohuojennuksen myötä omakustanteisesti. Tämän jälkeen kaara oli unohdettuna tallissa 20 vuoden ajan. Lopulta eri omistussuhteiden kautta se päätyi Arille ja nykyinen omistaja haluaakin sen pysyvän omassa pitäjässä.
Auto on tarkoitus restaroida alkuperäiseen kuntoon ja palauttaa koriin mattamustan tilalle sen oikea sininen väri.
Ennen kuin päästään maalaushommiin, takakaariin tehdään ensin hitsaushommia ja luvassa on myös erilaisia pohjatöitä. Auto on tarkoitus saada täyteen loistoon ensi kesäksi.
Tämä on kokoelmasta ainut katsastamaton auto.
Minkäslainen mittari se onkaan?
Onkos siinä nopeudet vai sakkohinnasto :)
Yksityiskohtia.
Muotoilua.
Ovenpielissä näkyy alkuperäinen sininen väri.
Poliisimerkit eivät saa näkyä ajon aikana, mutta parkissa olevassa ajoneuvossa ne ovat sallittuja. Netin huutokaupasta löytynyt poliisikyltti on alkuperäinen ja melko arvokas.
Lain silmä yltää joka puolelle.
Peugeot 404 oli Peugeotin valmistama henkilöauto, joka korvasi Peugeot 403:n. Sen seuraajaksi esiteltiin vuonna 1968 Peugeot 504, mutta 404 pysyi sen rinnalla useiden vuosien ajan. 404 sai paljon vaikutteita Fiat 1800:sta.
Unohtui muuten kysyä, löytyykö kylältä vielä auton alkuperäisiä asiakkaita :)
Kansankielellä "pösö".
Mikäli sähköpuoli reistailee, tämä malli käynnistyy myös veivillä.
Pellin alla on hyrskytellyt 1600:nen bensakone, eikä 60 hevosvoimaakaan taida ihan ylittyä.
Mestari itse. Taksisuharina mies hoitaa asiakaspalvelun viimeisen tapin takaa laadukkaasti. Tässä hommassa asiakas puolestaan olisi oikeassa, mikäli pamppu olisi vasemmassa kädessä :)
Peugeot 504 (kopio vanhasta taksista) vuosimallia 1975.
Kyseessä ei siis ole alkuperäinen taksi, mutta Ari on kulkenut aikanaan kouluun Mieluskylälle juuri samanlaisella pirssillä Erkkilän Niilon kyydissä. Pelistä löytyy myös täysin samanlainen taksamittari kuin oli Niilon autossa.
Tällaisessa 1970-luvun taksissa sai nauttia hyvästä kyydistä.
Mestari kasasi tämän tarkan kopion suuresta arvostuksesta vanhoja autoja ja kuljettajia kohtaan.
On se kaimalla verissä tuo pirssihomma, se kun laittoi vahingossa taksamittarin päälle heti haastattelun alussa :)
Mitäs varusteita on kuulunut vanhaan pirssiautoon?
Rattivaihteet kuten muissakin sen aikaisissa pösöissä.
Vanha autoilijan lakki.
Recordin alkuperäinen vieterivetoinen taksamittari 1970-luvulta. Lähtömaksu oli aikanaan 4 markkaa 90 penniä ja hinta on tainnut sen jälkeen kohota.
ARP eli "arppipuhelin" oli Saloran valmistama.
Odottakaapa vähän aikaa niin näette jutun edetessä kohta herkullisen pirssin varsinkin siihen juhlaan!
Ykstyiskohtia.
Suomessa ensimmäisen taksiluvan autolle sai helsinkiläinen vossikka-ajuri Gustaf Wilhelm Orraeus vuonna 1906 ja samoihin aikoihin vastaava lupa myönnettiin myös Kuopioon sähkömonttööri Arthur Åbergille ja Ouluun työmies Wilhelm Nybergille.
Peugeot 504 esiteltiin vuonna 1968. Ensimmäinen korimalli oli neliovinen sedan. Malli valittiin Vuoden autoksi Euroopassa vuonna 1969.
Mestarillehan on näköjään myönnetty Suomen leijonan ritarikunnan ansiomerkki :)
Ford Mustang Fastback vuosimallia 1965.
Kyseessä on tosi harvinainen ja samalla kokoelman kallein museopeli. Aidon suomi-auton laskettu arvo on suurempi kuin muilla Arin autoilla yhteensä.
Kyseistä mallia on Suomessa tällä hetkellä kaksi kappaletta ja yksi on tietojen mukaan hukkateillä. Toinen tallessa oleva punainen malli on Helsingissä. Aikanaan niitä tuotiin Suomeen 12 kappaletta, joista 6 vietiin Ruotsiin ja loput ajettiin romuksi. Tämä yksilö on voittanut myös pystejä erilaisissa näyttelyissä. Auto on restaroitu vuonna 2008 ja nytkin se on täysin esittelykunnossa.
Vaikka Mustangia on vähän piristetty, mestari ajaa näilläkin autoilla aikuisen miehen rauhallisella otteella.
Tässä mallissa nopeuden näkee kilometrimittarista.
Ari osti auton itselleen 50-vuotislahjana.
Pellin alla käy 4.6 C4-automaatti V8 kone ja tehoa löytyy 300 hevosvoimaa. Tässä yksilössä on vielä makeampi saundi kuin kokoelman vastaavassa 2005 versiossa.
Auton kerman sävyinen väri on wimbledon white, eli kellertävän valkea.
Ford Mustang on Fordin vuodesta 1964 lähtien valmistama automalli. Se on valmistajansa menestyksekkäimpiä mallisarjoja. Mustangit saivat nopeasti lisää voimaa, kokoa ja painoa, kunnes mallivuonna 1974 se palasi lähemmäs alkuperäistä kokoaan ja konseptiaan. Tämän jälkeen malli on pysynyt omassa kokoluokassaan.
Perästä löytyy hain evää muistuttavaa muotoilua. Japanilaisetkin autot ovat hakeneet vastaavaa tyyliä, mutta Mustangissa sitä oli ensimmäisenä.
Pisarapeilit 1960-1970 luvulta. Onneksi näitä tyylikkäitä yksityiskohtia on saatavissa vielä tänäkin päivänä.
Maassa maan tavalla.
Mustangi on myös villihevonen Pohjois-Amerikassa.
Taidetta.
Täyttä ravia.
Aivan kuin tuolta vanteesta peilautuisi lajitoveri...
Ford Mustang GT avo vuosimallia 2005.
Peli toimii kesäisin harrasteautona. Pellin alla 4,7 litran V8 moottori ja sielläkin ravaa reilut 300 kaakkia.
Kyseessä siis kokoelman Mustangien uudempi painos.
Melko vesitiiviin katon saa nopeasti napista kiinni,eikä Ari muutoinkaan juuri ajele vesisateella.
Leima melkein kuin adidas kengässä.
Kyllä kelpaa!
Seni-ori ja juni-ori :)
Ford Mustang 2005 sai haastattelun jälkeen vuonna 2021 uudet teippaukset kunnioituksesta 100-vuotista lottajärjestöä ja yli 80 vuotta sitten sodassa kuollutta Arin isoisää kohtaan. Seuraavaksi kohta kuvasarjaa tästä hienosta autosta.
Arin Ford Tudor vuosimallia 1935 puolestaan palkittiin juuri vuoden 2023 American Car Showssa hot rod 3 palkinnolla. Tästäkin autosta kohta kuvasarjaa tarkemmin.
Datsun Finn 1200 vuosimallia 1973.
Museoauto ja kokoelman mansikka! Kunnossa olevaa mallia on Suomessa tällä hetkellä vain kolme kappaletta ja tällä huippuyksilöllä on ajettu vain 32 000 kilometriä.
Mestari aloitti aikanaan autoilun vastaavalla pelillä ja halusi samanlaisen yksilön uudelleen talliinsa. Tätä Datsunia on aina pidetty erittäin hyvin ja se on huippukunnossa alkuperäisiä roiskeläppiä myöten.
Jos oikein tarkaksi aletaan, maalipinnassa olisi aavistuksen verran pikku fixaamista.
Vastaavat mallit ovat hävinneet ajan myötä peltoautoksi, eikä niitä ole lainkaan arvostettu. Istuinverhoilu ei kuitenkaan ole miellyttävimmistä päästä.
Kone kävi nyt kylmänä vaisummin ja lämpimänä se taas kehrää pehmästi.
Ari tunnistaa Datsunin äänen vaikka silmät ummessa.
Kurkataanpa kohta merkin ja mallin tarinaa tarkemmin.
Mistähän se muuten tuo Finn nimi tulee?
Huhun mukaan japanilaiset ovat aikanaan testanneet Datsun Finneja Lapissa ja siitä olisi tullut mallin nimeen suomalainen lisäys. Näiden jälkeen ilmestyi Datsun Y120:siä, 100A:ta ja lopulta nekin hävisivät markkinoilta.
Museoautoissa on kerrallaan 4 vuoden leima muuttuneen säännön myötä.
Yksityiskohtia.
Persoonallisempi kuin sähköikkuna.
Ilmeisesti faniklubin myymä kausituote. Tuosta tulikin mieleen, ilmaa oli joka kumissa :)
Lincoln Toucar limusiini vuosimallia 1999.
No johan on pitkä!
Jos Datsun Finn on mansikka, niin tämä on kokoelman pitko :) Autolla on pituutta 8,6 metriä ja se on tyyliltään keskikokoinen ja sopusuhtainen! Akseliväli on 7 metriä ja ilmajousituksenkin myötä pirssissä on pehmeä ja tasainen kyyti.
Auton sivua kävellessä pidettiin puolivälissä kahvi- ja ruokatauko :)
Löytyihän se lopulta peräpääkin.
Stig ombord! Herraosasto on valmiina!
8 hengen takaosasta löytyy poppivehkeet, baaritiski, kuulerit ja ympäriinsä kiertäviä valoja. Verraton vehje siis hauskanpitoon ja tänäkin kesänä on kyyditetty jo usemmat häätkin.
Ikkunakyltin kehoituksesta ollaan ihan oikeassa paikassa.
Auton voi vuokrata käyttöönsä sopimuksen mukaan.
Pitkällä autolla ajaminen vaatii totuttelua. Tosin se kääntyy hyvin Haapavedenkin sorateillä ja liikenneympyröissä. Ison kuorman vetää Fordin tekniikalla toimiva V8 moottori ja 205 hevosvoimaa.
Tähän autoon tarvitaan oma lakki.
Koodit on taidettu säätää vain kaiman sormenjäljille :)
Ihmeen lyhyt rekisteritunnus...
Omassa tallissa tulee värkättyä kiireenkin vuoksi vain kaikkea pientä ja Arin taatut luottomiehet korjauksiin, eli Ritolan pojat löytyvät Veivonmäeltä.
Loppuyhteenveto: pirssimiehen sydäntä on lämmittänyt 7-vuotiaan kyytiläisen Tapion mielikuskille tekemä taksin pienoismalli ja myös erilaiset piirustukset. Ele kertoo Arin asiakaspalvelun olevan kohdallaan. Mestari itse ajaa nykyisin kyytejä Peugeot Traveller pakettiautolla. Ja todetaanko vielä lopuksi, isäntä ajaa siis ajonsa aina rauhallisesti, mutta jos asiakkaalla olisikin oikein erikoisen tulenpalava kiire vaikka lentokentälle...silloinhan tallista löytyy vielä avuksi kaksi ärhäkkää Mustangia! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu