Uusimmat
Suosituimmat

Tervon Pekka on koneharrastelun moniottelija - kokoelmassa pärisijöitä vanhoista kilpa-autoista metsäkoneisiin Tyrnävällä

14.10.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu syynää tällä kertaa kapallisen koneita Tyrnävällä. Tervon Pekan monipuolista työpersoonaa ja konekokoelmaa ei tosin tahdo saada rajattua mihinkään muottiin eikä raameihin. Mestari löytyy mikin eteen Metsähaan kylältä, särkyneen toiveen karjatilalta. Kyseessä on entinen lypsykarjatilallinen, joka hankkii nykyisin leipänsä mm. rakennushommista. Pihalla olevat härvelitkin ovat tuoneet harrastuksen lisäksi särvintä pöytään. Kokoelma siis koostuu monipuolisesti työn ja huvin parista tutuista pärisijöistä. Tutustutaanpaa valikoimaan ja otetaan myös selvää, mitä tarkoittaa kylällä liikkuva huhu "kuuden pyörän Pekasta"!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tervon Pekka. Lupsakka konemaailman moniottelija, entinen tilallinen ja nykyisin rakennusmies ja puuseppä. Mestarin sydäntä lähellä ovat aina olleet myös hirvenpyynti ja ralliurheilu. Kertomansa mukaan erästäminen alkoi jo 50-luvulla, jolloin hän toimi velipojan oravakoirana :) Euroopan Unioni lopetti miehen lypsykarjanpidon ja Metsähaasta löytyvä tilus tottelee nykyisin nimeä "särkyneen toiveen karjatila". Tontilla viljelläänkin nykyisin pelkästään erilaisia koneita. Tämän ukon vaiherikasta työhistoriaa sekoittaa entisestään myös hääräily jonkin aikaa Suomen setelipainossa. Siitä huolimatta tyyriiksi tulleet kilpa-auto harrastukset ovat jääneet hiljalleen taka-alalle. Pekka ehti istua rallissa kuskin ja kartturinkin paikalla. Kohta nähtävät koneet ovat toimineet harrastuksena, mutta monet niistä tuoneet myös särvintä pöytään.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 200 D vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tuli äskettäin pihaan sikäläisillä kilvillä ja suoraan ajosta Kaliforniasta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ilmastoinnilla ja pehmustetulla niskanojalla varustettu ajovalmis malli :) Korin väri sopii myös hyvin sammaleen sävyn kanssa. Pekka ottaa pelin mukaan alkaneeseen hirvenpyyntiin ja ilman takalasia autosta voi ampua liikkuessa tai runsaalla sateella :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pekka sai auton pojilta lahjoituksena edellisellä viikolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihasta löytyy myös takana oleva musta 2 litran farkku mersu bensa koneella ja elegantilla nahka sisustuksella. Edessä harmaa 190:nen bensa malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä myös C124 versio. Takapihalla näytti kukkivan lisää mersuja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jyväskylän soittokunnan vanha keikka-auto Puolustusvoimilta. Auto on nyt reservissä ja se on toiminut Pekan matkailuautona mm. Neste rallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rekkamiesten sanastossa "vasikka" ja paikallisen hirviporukan kielellä oma lihankäsittelylaitos. Puolipitkä vaunu tuli pihaan valmiiksi sisustettuna ja sieltä löytyy kaikki tarvittavat varusteet kylmäkoneista lähtien.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet Jehu 1122 metsätraktori vuosimallia 1980.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmetin valmistama vehje on omistajansa mukaan pomminvarma kone. Uusista kalustoista ei kuulemma voi puhua samana päivänäkään, koska niissä on liikaa elektroniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Riski peli oli parasta aikaa huollossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miksi Jehu sitten on niin luja ja tehokas?

(kuva: Ari Kettukangas)

"Tippaakaan en kehu, mutta sellainen jehu on kone suomalainen!..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Kontio Sisu 390 vuosimallia 1967. Pekka hankki auton 2 vuotta sitten Turun saaristosta ja kunnostustöidensä jälkeen toi sen myös ajamalla Tyrnävälle. Auto oli seissyt toimettomana 25 vuotta. Etelässä kolme vanhaa ukkoa seurasi päivittäin projektia ja he olivat tokaisseet silloiselle omistajalle: "turhaan se Oulun mies takoo sitä, se ei tule koskaan lähtemään käyntiin". Ja nytkin starttasi ensi yrittämällä! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autosta löytyy hiijoppi ja neliveto. Sillä on ajettu 240 000 kilometriä ja moottori on pyörinyt nostokoneen tuntimittarin mukaan 10 000 tuntia.  Pelistä löytyy tehostimet ja ratti pyörii nätisti yhdellä kädellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford F-600 paloauto vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on ollut käytössä Oulun eeveepeekoolla :) Katolta löytyy vielä tikkaat ja Pekka oli kuulemma tankannutkin auton ja vaihtanut siihen uuden laipan edellisenä päivänä. Kaikki on muuten valmiina hälytykseen, mutta joka puolella kasvavat koivut voivat hidastaa liikkeelle lähtemistä ja sahaakin etsiessä hukkuu kallista aikaa :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on aika hyvin säilynyt ja korjattu. Alunperin Pekalla oli kuulemma sille toinenkin tarkoitus, eli se meinasi ryhtyä sytyttele...korjaan... ottaa siitä pumpun ja tehdä pesurin. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Autolla on ollut useampikin omistaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Monellekkohan hengelle tämmöinen on rekisteröity?

(kuva: Ari Kettukangas)

Rosteripelti ei pidä maalia. Tosin tuohan on taidetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tiettävästi Suomen ensimmäinen paloauto otettiin käyttöön Helsingissä vuonna 1913. Auto oli akkukäyttöinen eikä se ollut hitautensa ja suuren painonsa vuoksi kovin ahkerassa käytössä. Helsingin palolaitokselle hankittiin bensiinikäyttöinen Scania-Vabis -paloauto vuonna 1917. Seuraavaksi saatiin paloautot Turkuun vuonna 1919 ja Poriin vuonna 1921.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 1418 1960-luvulta. Auto tunnetaan myös "rekanveturina" ja tämä yksilö on alunperin Pelson suunnalta. Eräät Etelän miehet ovat jo luvanneet sen entisöimisestä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Deutz vuosimallia 1950. Peli odottelee puuntekijöitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Porsche Super diesel 1960-luvulta. Starttimoottori oli parhaillaan kunnostettavana. Kokoelmassa on myös punaiseksi maalattu Massey Ferguson "kultamaha" vuosimallia 1957, jossa  on ollut kullanvärinen runko ja harmaat pellit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick Roadmaster vuosimallia 1955. Se on lähtöisin Etelä-Suomesta ja pihan vanhinta kalustoa. Peli odottaa omistajaansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Daihatsu? On se, mutta loput siinä onkin Volvosta. Elimensiirron on mm. kokenut moottori, vaihdelaatikko ja perä. Autossa on turboahdettu kone ja ahdin parhaillaan remontissa. Kyseessä ei ole mestarin oma projekti. Pekka onkin omasta mielestään sellainen puolivillainen korjaaja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz SL 600 bensa vuosimallia 1991. Tämä malli maksoi uutena yli miljoona markkaa ja niitä ei ole kyseisen vuoden jälkeen tuotu yhtään Suomeen. Eli harvinainen vehje ainakin persaukisten pihalla :) Tällä yksilöllä on ajettu 300 000 kilometriä ja ennen katsastusta siitä pitää korjata tuulihihna ja toisen puolen jarru. Tämä peli on kilvissä ja ilmeisesti kylällä liikkuu toinenkin vastaava malli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Porsche rallicross-auto vuosimallia 1970. Se on muunnetettu takapotkuisesta nelivetoiseksi. Kyseessä on projekti, josta on moottori on poistettu. Tarkoitus on vielä saada se liikkuvaksi peliksi. Aikanaan kisoihin löytyi 600 hevosvoimaa ja alamäessä muut ajajat alkoivat näkyä taustapeilistä! Kilpaharrastuksiin iski lopulta kova valuuttapula, mutta jäljelle jäi mukavia muistoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 900 Turbo. Tehtaan tekemä kilpa-auto, jolla ei ole ikinä ajettu siviilissä vaan aina kisoissa. Tällä vahvalla pelillä ajettiin crossia ja jäärataa. Mittariin on kertynyt vain 7368 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Wolkswagen Kupla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ykköskopan Escort vuosimallia 1978. Mallissa on kaaret ja tämä yksilö herättää varmasti kiinnostusta. Siitä olisi myös helppo tehdä historiikkiauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähtiperä Cortina vuosimallia 1964.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Anglia 1960-luvulta. Kyllä sen takaosa muistuttaa vähän sitä aiemmissa jaksoissa mainittua Citroen Ami 6:sen perää. Tämä peli tuli talliin kauppojen mukana ja pojat korjasivat sitä ammattikoulussa. Koulun loputtua projekti jäi vähän kesken ja tämäkin yksilö odottaa onkijaansa. Merkki ei ole oikein vieläkään muodissa runsaan valmistus määrän vuoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomessa erittäin harvinainen paketti-Morris Mini 1960-luvulta. Farmari-mallitkin ovat tänä päivänä paljon yleisempiä. Alkuperäisväri on ollut luultavasti vihreä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä mini toimii luovuttaja-autona. Tästä lähtee mm. katto paketti-Miniin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kilpa-Mini. Yhdistettynä Subarun perää ja vaihdelaatikkoa sekä moottori Volvo Amazonista.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Kurkataanpa kohta moottoria, mutta ensin vilkaisu ohjaamoon!

(kuva: Ari Kettukangas)

Oho!! Tässä mallissa moottorin sijoittelu on taidettu tehdä insinöörityönä :) Vaikka peli vaatii kuulosuojaimia, kisoissahan voi kuitenkin säätää venttiilit ajon aikana :) Mestarikaan ei ole koskaan törmännyt missään vastaavaan ratkaisuun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ural sivuvaunulla 1960-luvulta. Pojat osti sen Pekalle 50-vuotislahjaksi. Se on alkuperäiskunnossa ja jos vain rahaa löytyy, omistaja tunnustautuu myös prätkämieheksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kawasaki 900 vuosimallia 1972. Legendaarinen moottoripyörä, joka oli kysytty kampe 1970-luvulla. Pyörä tuli talliin raatona, jonka tutut kaverit lopulta maalasi. Se vaatisi uuden koneen, nimittäin entinen syö liian paljon öljyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda Gold Wing.

(kuva: Ari Kettukangas)

Väkevämpi Husaberg crossipyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Säteisporakone. Mestari etsi isompaa, mutta ei löytynyt :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhan hyvän ajan bensapumppu. Ei läikkynyt yhtä paljon, kuin kanttori Piiparisella :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 1502 vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tätä vetävää peliä on myös pidetty suomalaisen traktoriteollisuuden outolintuna ja sitä on valmistettu vain 41 kappaletta. Se on myös muninut molemmille puolille runkoaan kolme munaa. Kyseessä on 6 renkainen tontin lippulaiva, joka tuli taloon epävirallisesti kaksiosaisena. Kolmessa osassa se olisi täyttänyt viralliset normit, mutta paketti kursittiin kokoon mm. uudella vaihdelaatikolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työ vei äijäporukalta kokonaisen talven ja päämekaanikkona toimi kuulemma naistenkin mielestä käteväkäsinen Hyvärisen Make :) Koneen alkuperäinen väri on ollut keltainen ja joku on pilannut sen maalauksella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuudesta pyörästä ei ole yksikään turha, vaan kaikki vetävät. Riskillä vehkeellä on vedetty mm. lavetteja. Pyörät ovat melko pienet, joten se ei ole kovin maastokelpoinen. Alle saa myös telat ja kokonaispainoa koneella on massiivisesti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Telat puolustusvoimien bandvagn maastoajoneuvoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minkä auton englantilainen moottori? Arvoituksen ratkaisija saa hakea asiaa aprikoivalta Pekalta kapallisen tyrnäväläistä perunaa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kylläpä on taas yhdestä miehestä moneksi. Alussa piti ottaa kokoelmasta ja miehestä tarkemmin selvää, mutta nyt sitä on vaan entistä enemmän kysymysmerkkinä. No, saatiin me ainakin Valmet 1502:sen myötä selville mestarin lempinimikin, eli "kuuden pyörän pekka" Tyrnävältä. Sen koommin mittaamatta on pohja roippeiden :)

Lue myös: Vanhojen koneiden ja esineiden keräily on Hahton Maurin elämänsuola - nuffimiehen uusinpana voimainponnistuksena oma kotimuseo Oulun Pikkaralaan

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat