Uusimmat
Suosituimmat

Viian Ari pisti Rasvamonttu kaiman limusiinin puikkoihin! - erikoisuuksia Speden Chrysleristä Mihail Gorbatšovin venäläiseen Tšaikaan saakka Nivalan Limusiinissa

18.11.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu hortoilee tällä kertaa Nivalassa. Matkanteko muuttui sellaiseksi, kun toimittaja itse istutettiin Lincoln Town Carin rattiin paikallisella kylätiellä. Tuo samainen raitti vie myös Viian Arin pihaan, josta löytyy oma hulppea Nivalan Limusiini harrastehalli. Parhaimmilaan 9-metrisetkin kaarat vaativat tilaa ja sitä tarjoaa roppakaupalla entisestä sikalan tuotantorakennuksesta tuunattu talli. Mestari on erikoistunut erikoisiin autoihin, joilla on myös joku herkullinen tarina. Esimerkkeinä mainittakoon vuoden 1978 Chrysler Newport, joka on ollut käytössä MTV:llä Pulttiboisissa ja erilaisissa Speden elokuvissa. Ulkomaisesta valikoimasta voisi alleviivata vuoden 1962 Tšaikan, joka on ollut venäläisen pääsihteeri Mihail Gorbatšovin käytössä. Otetaanpa samalla myös selvää, minkälainen konemies tuleekaan 8-vuotiaasta ja autoista kiinnostuneesta Esa pojasta!

(kuva: Ari Kettukangas)

Viian Ari ja Esa poika. Mestari on innokas autoharrastaja ja leipätyössään kuljetusalan yrittäjä. Esa puolestaan 8-vuotias, jo nyt autoista kiinnostunut koululainen. Taustalla komeilee pihapiirin entiseen sikalan tuotantorakennukseen rakentunut epävirallinen ja hulppea Nivalan Limusiini harrastehalli. Rakennuksen tilat on kuivatettu, lattiat pinnoitettu ja kytketty lämmöt talveksi. Menopelejä on keräilty pikkuhiljaa ohimennen ja välillä niistä on jäänyt aina joku talliinkin. Senior kertoo olevansa koneiden suhteen kaikkiruokainen keräilijä ja eniten häntä kiinnostaa niiden historia. Reilu puolenkymmentä yksilöä niistä on myös museokilvissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä aluksi talon "käyntikortti" Lincoln Town Car vuosimallia 2001.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta, mitä, mitä!! Kaima viittoilee heti aluksi toimittajaa istumaan kyseisen limusiinin rattiin! 

(kuva: Esa Viia)

Hullua ei tarvi kahdesti yllyttää :) 9-metrisestä ja 6-metrin akselivälillä varustetusta limusiinista löytyi heti tila myös kahden metrin jaloille :) 

(kuva: Esa Viia)

"Ja sitten jo mentiin ja penkka vain pölisi!" Tottapuhuen automaattivaihteinen auto on Ketulle jo entuudestaan tuttu ja ajo onnistui mallikkaasti. Esa todisti myös tilannetta kameran kanssa takapenkiltä. Pitkäksi autoksi myös liikkuminen oli yllättävän sulavaa, vaikka tämmöinen pullapitko kaara saattaakin vaatia tilaa kunnon käännöksissä. Autonperä oli muuten vielä Nivalassa, kun keula oli jo Sievissä :) Isontien p-paikalla poikkeamisen jälkeenkään ei kuulunut rymähdyksiä, eikä pelteihin tullut lommoja. Tämmöiseen autoon kun niitä kolhujakin mahtuisi. Kaimallakin oli nuorena miehenä automaatti Saab ja sen jälkeen hän ei ole muita laittanutkaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onnistuneen koeajon jälkeen tutustutttiin auton perällä olevaan herraosastoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi kurkataan aarreaittaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes-Benz Coupe vuosimallia 1992.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä leveä urheiluauton tyylinen malli, jonka pellin alla hyrskyttää V12 kone. Moottoritila on niin täyteen pakattu, ettei sinne taida mahtua Esankaan käsi nyrkissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli starttasi nytkin pirteästi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoa ei ole juurikaan ohitettu maantiellä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac Coupe DeVille vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä museokilvissä oleva siipiauto, joka on ollut Arin omistuksessa jo toistakymmentä vuotta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on aikakautensa suurimmat siivet. Siivekeet toimivat koristeena ja ne vähentävät myös vääränsuuntaisia ilmavirtauksia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan kyytikin kuin ilmalaivassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lincoln Continental Town Car vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museorekisterissä oleva auto tuli lääkäriltä Kanadasta. Se oli siellä uudesta saakka yhdellä omistajalla. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tahti jalalle antaa pellin alta löytyvä 7,5 litran moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac Eldorado vuosimallia 1973. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Rättikatolla varustetusta avomallista löytyy 8,1 litran moottori.

(kuva: Esa Viia)

Lincoln Town Car vuosimallia 1999.

(kuva: Esa Viia)

Aikalailla identtinen peli koeajossa olleen limusiinin kanssa. Näitähän on hyvä olla useampi, nimittäin samalle pyhälle voi sattua vaikka useammat häät.

(kuva: Ari Kettukangas)

On sitä asiakaskunnassa näköjään riiattu ilman tarkkaa juhlapyhääkin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Firebird Trans Am GTA vuosimallia 1990.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ritariässä autosta saa katon targapalat irrottamalla pikaisesti avomallin. Tosin sen jälkeen heittoistuin on galibroitava uudelleen :) Auto on ehostettu ja uudelleen maalattu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autosta löytyy analogisen kojelaudan sijasta merkkipiirissä mainittu "liekinheittomittaristo". Mestarikin katsoi aikanaan innokkasti suosittua Knight Rider tv-sarjaa.

(kuva: Ari Viia)

Volvo 740 vuosimallia 1985. Kyseessä Åstromin vanha edustusauto, josta löytyy kaikki merkin varusteet ilmastoinnin, webaston ja kattoluukun lisäksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Venäläinen Gaz Tšaika-13/3250 vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto ollut papereidenkin mukaan neuvostoliiton pääsihteeri Mihail Gorbatšovin käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja vielä puolella paranee! Peli on aikanaan rekisteröity Suomeen ja kuvassa alkuperäiset kilvet!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaara tuli Nivalaan Sipoosta eräältä rakennusyrittäjältä. Arin porukka purki, entisöi ja maalasi pelin tähän nykyiseen kuntoon. Se on amerikkalaisen Packardin kopio, mutta sisältää tekijämaansa venäläistä ja haasteellistakin tekniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on hieno keula jos peräkin. Kyljessäkin on jänniä muotoiluja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kun peliä entisöitiin ja yhdestä kohdasta piti hitsata, laikat vain kuluivat eikä peltiiin meinannut tulla jälkeäkään. Olisikohan kori tehty ihan luodinkestävästä pellistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kurkataanpa onko ison herran salkku unohtunut kyytille?

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto lähti heti käyntiin ja se vie kuulemma joidenkin arvioiden mukaan paljon löpöä. Mestarin mukaan vain puoli tankkia kesässä, riippuen miten paljon ajaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bensamoottorista löytyy 195 hevosvoimaa. Oikeassa takakulmassa haitarimallinen jarrustehostin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä peli on purettuna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja valmiina menossa maalaamoon. Työn hoiti todella taitavasti ammattimaalari Väripajalla Sievissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hallin seinältä löytyy täydellinen luettelo Suomessa olevista Tšaikoista. Niitä on kaikkiaan 22 kappaletta ja merkkiä on ollut vaikea saada maahan. Yleensä tilaajina ovat olleet firmat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vieläkin puhaltaa Idästä! Lada 2107 vuosimallia 1979. Malli ei ole harvinainen, mutta kaikki kyseiset myytävät yksilöt ovat jo hiljalleen melko hakemisessa.

(kuva: Ari Viia)

Skoda Octavia vuosimallia 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

On se muuttunut tuokin merkki nykyiseen verrattuna.

(kuva: Ari Viia)

 Ekono tarroja löytyi korista. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Volga Gaz "hirvikeula" vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on menossa työnalle ja peräkontissa pressun alla...korjaan, jossain laatikossa odottaa myös keulaan kiinnitettävä hirvikoriste.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämmöinenkin Volga löytyi hallista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 1500 "tuplavalo" S-malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nelilyhtyiset Ladat ovat hamuttuja malleja. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Siistissä kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 1500:sta tuplalyhdyillä on tullut aiemmin vastaan ainakin Ylikiimingissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työväen auto! Onko palkka niin huono, ettei ole varaa ostaa vaatteita :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ladahan on Euroopan riskeimpiä autoja, se pystyy vetämään jopa kilometrin jonoa perässään :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Isuzu Bellett 1500 vuosimallia 1969. Se oli aikansa suurimpia henkilö-autoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac CoupeDeville vuosimallia 1981.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Saudi-Arabian vientimalli, jossa keulamaskit ja perä ovat erilaisia. Se on harvinainen V8 koneella ja silti 4.1 litraisena. Voidaankin siis puhua pikku-V8:sta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana kromihenkselit ja kattona valkoinen nahkavinyyli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chrysler Newport vuosimallia 1978.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä MTV:n entinen auto, jota käytettiin mm. Pulttibois sketsisarjassa ja Speden erilaisissa elokuvissa.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto päätyi Nivalaan Himangalta erään kaupan yhteydessä. Mukana tuli myös alkuperäiset puskurit, jotka ovat nyt paikallaan. Muutoinkin peli on kattotyötä vaille alkuperäisessä kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan tuonne penkille jäänyt Speden käsikirjoitukset? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on vielä paikallaan MTV:n NMT-puhelimet. Tässä Mobiran rasia...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja erikoisesti luuri takana. Ari testasi aikanaan numeron ja se kuului myös maikkarille. Autosta on tehty juttu Mobilisti-lehteen.

VIDEO: Auto oli mukana myös elokuvassa Uuno Turhapuron poika vuonna 1993.

(kuva: Ari Kettukangas)

Katto oli mustaa vinyylinahkaa, joka poistettiin ja nyt uusi vinyyli tulee tilalle. Jenkkiautona peli on hyvä ajettava ja siitä löytyy miellyttävät penkit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valkoinen Tšaika vuosimallia 1969. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Samanlainen kuin aiemmin nähty musta yksilö, mutta tämä ei ole ollut julkkiksen käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Petro Saab 99 1970-luvun loppupuoliskolta. Kyseessä alkuperäinen petroolin syöjä ja siitä löytyy kaksi tankkia. Kone laitettiin kuitenkin käyntiin bensalla ja kaasutus sekoitteli loput ja esilämmitti ilmankin toimivasti. Nyt kun bensan hinta on kohonnut pahimmillaan 2 euroon litralta, petrooli olisi taas edullista ainetta. Niin se oli aikoinaankin ja moni muutteli silloin autoja tuolle polttoaineelle. Mutta saako ainetta enää mistään ja lätkäistäisiinkö sillekkin heti tuntuva petroolivero! Kyllähän autoilukustannusten karmit on laitettu niin ahtaalle välille, ettei siitä mahdu menemään läpi paksun lompakon kanssa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Moskvitsh Elite 1300 M vuosimallia 1967. Venäläinen tuplavaloilla varustettu eliittivehje. Nelilyhtyiset mallit ovat harvinaisempia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Skoda 120.

(kuva: Ari Viia)

Opel Rekord vuosimallia 1967. Peli on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hallin seinää reunustaa kymmenien metrien matkalla varaosa- ja tarvikehylly. Ari pelasti niitä mm. eräältä vanhalta huoltoasemalta ja uusia osia on tullut muutamilta muilta tahoilta. Valikoima on tarkoitus vielä luetteloida. Esimerkkinä mainittakoon huikkasarja, hik! Kysymys on kuitenkin moneen automerkkiin soveltuvasta rikastimen muutossarjasta, jolla automaattiryyppyiset pelit muutetaan käsiryyppyisiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja autotestereitä ja oskilloskooppeja, joilla on katsottu mm. kosketuskulmia. Osa niistä on Nivalan ammattikoulun entisiä ja kaikki myös toimivia laitteita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä testeri on autokorjaamolta Kokkolasta. Sekin on viiimeisiä laitteita, ennen kuin kalusto muuttui kevyisiin obd pistokkesiin. Nykyisin nakataan vain bluetooth palikka autoon ja loput katsotaan tietokoneelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Honda CB750 vuosimallia 1980. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on entisöity ja museokilvissä. Se on 4-sylinterinen rivimoottoripyörä ja ollut mukana kesämatkailussa. Sillä ei ole nyt ajettu 5 vuoteen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikenlainen konemaailman irtaimisto kiinnostaa myös mestaria. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Seinällä Esson ilmanpainetaulukko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko tämä nyt se kuuluisa sähköauto!

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhat kääsit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhaa elektroniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoja läppäreitä ja älypuhelimia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha projektori, jolla näytetään 8-millisiä filmejä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esa ja vanhaa kamera kalustoa. Nuori-isäntä hoiti myös ansiokkaasti muutamien valokuvien nappaamisen jutun teon aikana. Tällä hetkellä junioria kiinnostaa autojen lisäksi myös jalkapallo-, jääkiekko-, pesäpallo- ja sählyharrastus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja nuori se on joskus ollut Arikin. Kuorma-autoilu lähti liikkeelle näistä ajoista. Tässä pikkupoikana istutaan ja päristellään isän vanhan Bedfordin eli "petterin" hytin päällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Ari on suunnilleen Esan ikäinen ja tästä käynnistyi miehen autoharrastus. Tuolloin isä osti Fiat 600:sen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: kyllä mestarin valokuva pikkupoikana Bedfordin hytin kanssa oli selkeä enne. Tänä päivänä omalta pihalta löytyy siisti rivi Scaniaa ja Volvoakin ja leipä irtoaa kuljetuspuolen yrittäjänä. Tuossa kun jutun teon aikana kuunteli koneiden rassailun, perheen harrastusten ja päivätöidenkin myötä kiireistä johtajaa, toivottavasti hän ehtii ansaitusti istahtaa välillä rennosti myös sinne limusiinin peräosastolle :)  

Lue myös: Kopakkalan Hemppa herättää hilpeyttä veikeällä tippa-rellu & miniasuntovaunu yhdistelmällä Oulaisissa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat