Suutarin Martin Volga valikoitui Taivaan tulet tv-sarjan hääautoksi Kolmikannasta Tyrnävältä
Suutarin Martti. Lupsakka "Kujanpään Martti", "Sumi", koneharrastaja, koneistaja ja nykyinen eläkeläinen. Korkonimet ovat tulleet mökin nimestä ja Michael Schumacherin fanituksesta. Mestari työskenteli ennen vapaaherraksi siirtymistään viimeiset 20 vuotta Oulun Moottorikoneistamolla. Työnkuvassa oli manuaalista sorvausta, jyrsintää ja ennenkaikkea cnc hommia. Moottorien joka nippeli on tullut pitkän uran aikana tutuksi ja tämän miehen käsissä hengetön konekin löytää äkkiä elämän. Vuosien aikana kokoelmassakin on ehtinyt olla monenlaista vempelettä, mutta niistä on ollut pakko luopua tilan puutteen vuoksi.
Vanha navetta on kunnostettu verstaaksi ja sieltä löytyy omat harrastetyöstökoneet.
Gaz 51/53 3,5l "lättäpää" kuorma-auton sivuventtiilikone. Kyseessä harvinainen, käyvä ja rasvassa oleva peli. Se on yksinkertaisen rakenteensa ansiosta huokea ja luotettava mäntämoottori. Kannessa ei siis ole venttiileitä, vaan sylinterin kaasunvaihdosta huolehtivat lautasventtiilit sijaitsevat kunkin sylinterin sivuilla moottorin lohkossa. Rakennetta on yleensä hyödynnetty nelitahtimoottoreissa, mutta useimmissa käyttökohteissa erilaiset kansiventtiiliratkaisut ovat syrjäyttäneet sivuventtiilit. Pienmoottoreissa esim. ruohonleikkureissa sivuventtiilirakenne on yhä yleinen.
Volga M21 2.4l bensa vuosimallia 1967.
Tämä konetta myöten alkuperäiskunnossa oleva auto on televisiostakin tuttu menopeli! Yle TV2 esitti vuosina 2007–2014 Kari Väänäsen ja Timo Parvelan käsikirjoittaman tv-sarjan Taivaan tulet. Kuvausryhmä haki hääkohtaukseen ehdottomasti tietynlaista mustaa Volgaa ja kävivät tiedustelemassa sellaista Oulun Moottorikoneistamolta. Asia kantautui Martin korvaan ja hän kertoi tiimille juuri sellaisen pelin löytyvän kotitallista. Pian tuotantoryhmä kävi hakemassa Volgan kuorma-autolla ja se oli lainassa Lapissa muutaman päivän ajan. Mestari itsekkin olisi päässyt mukaan kuviin, mutta oli juuri samaan aikaan reissunpäällä.
Auto on todella hyvässä kunnossa...
...sisustusta myöten. Martti museorekisteröi auton heti kuvausten jälkeen ja sarjassa se näyttäytyy alkuperäisillä rekisteritunnuksilla.
VIDEO: Taivaan tulet tv-sarjan tunnari.
Pelillä on ajettu vajaa 83 000 kilometriä.
Kyllä tuohon on hääparin kelvannut istahtaa.
Yksityiskohtia.
Kyseessä siis bensa malli ja näitä Volgia oli aikanaan Perkinsin ja Roverin dieselinä Martillakin.
Tutkitaanpa peltien kuntoa.
Hyvältä näyttää päällisin puolinkin joka puolelta.
Volga (Волга) on neuvostoliittolaisen, myöhemmin venäläisen Gazin autotehtaan vuodesta 1956 käyttämä automerkki. Se korvasi vuodesta 1946 lähtien tuotannossa olleen Pobedan. Volgaa arvostettiin ja se oli neuvostoeliitin ja virkamiesten auto. Volgaa on valmistettu kolmena mallisukupolvena: GAZ-21 (1956 – 1970), GAZ-24 (1970 – 1992) ja GAZ-31 (1982 –2010).
Rasvamontulla on syvyyttä reilusti alle metrin ja siellä pitää työskennellä selällään. Toimittajalla ei ole korjaustaitoa, mutta työasento olisi kyllä jo valmiina :)
Moskvitš Elite 1500 vuosimallia 1978.
Mosse on kuulemma laatupeli ajalta, jolloin osattiin vielä tehdä auto.
Itäinen menopeli sammui yhtä nätisti kuin käynnistyikin pakkasessa. Ei ihme, onhan se suunniteltu Venäjän kylmille aroillekkin. Peli ei ole museorekisterissä, mutta sen saisi sinne pienellä vaivalla. Kaara on siistissä kunnossa päältä ja sisältä ja se toimii nyt käyttöautona. Tosin se on jatkuvasti suojassa tallissa ja ihan rapakelillä ei myöskään ajeta.
Pelillä on ajettu vain vajaa 63 000 kilometriä. Sisällä on alkuperäinen uutuuden tuoksu ja mosse on lämmin talviauto.
Moskvitš on venäläinen automerkki. Nimi merkitsee "moskovalaista”. Mosse oli ensimmäinen Suomessa markkinoille tullut neuvostoliittolainen automerkki. Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli rekisterissä kaikkiaan 664 Moskvitšia ja näistä Elitejä oli 238 kappaletta.
Idän leima.
Samainen mosse kyläraitilla.
Aito hirvikeula Volga vuosimallia 1962.
Kyseessä ajokuntoinen peli ja tämänkin saisi nätisti museorekisteriin.
Auto on hyvin säilynyt ja se on täysin alkuperäiskunnossa.
Väriltään se on vaaleanharmaa.
Siisti sisältäkin.
Aidon hirvikeula Volgan tunnistaa mm. harvasta etumaskista, puskurin mallista ja siinä olevista "kävyistä". Kyseinen yksilö on lähtöisin Keminmaan Lautiosaaresta.
Moskvitš Elite 1500 vuosimallia 1973. Täysin ajokuntoinen peli on tilanpuutteen vuoksi parkkeerattu pihalle. Tämä yksilö on väriltään vaaleansininen.
Volga hirvikeula projekti. Pelistä on otettu lamput ja puskurit suojaan.
Zetor 25A vuosimallia 1957. Peli on ollut melkein uudesta asti talossa ja kuulemma pysyykin. Mestari ei kuulu mihinkään kerhoon, eikä kuulemma senkään kerhoon kuulu muita :)
Sivuvaunullinen "kolopyörä" K 7,5 vuosimallia 1962.
Menossa juuri koneen kunnostus ja kasaaminen.
Kaasaritkin pitää vielä saada paikoilleen ja virranjakaja on tilauksessa. Martti on uralisti ja harrastikin aikanaan merkin sivuvaunullisia pyöriä. Tämä on ainut jäljellä oleva sivuvaunullinen menopeli.
Kawasaki 1600 vuosimallia 2006. Pyörässä on sinihopea tankki. Mestari kertoo olleensa motoristi yli 40 vuoden ajan.
Farmari Volga M22 ambulanssi vuosimallia 1967.
Kyseessä Kittilän ensimmäinen ja tehtävään alunperinkin rakennettu ambulanssi. Peli oli Martin omistuksessa ja lähti maailmalle menneenä syksynä. Tässä auto näkyy vilaukselta uutena ja paikallaan ovat myös teippaukset. Farmari Volgatkin itsessään ovat harvemmassa. Vastaavanlaisen menopelin on entisöittänyt aikanaan laulaja Esko Rahkonen ja Suomessa näitä on tiettävästi kilvissä vain yksi kappale. Martilla oli myös nuorempana Roverin dieselillä oleva farkku Volga ja siitä lähtikin käyntiin merkin harrastus. Uudenpaa M24 mallia tehtiin Indenor dieselillä.
Volga 24 diesel Combi koulutaksi vuosimallia 1978. Tämäkin peli oli Indenor dieselillä. Takana Ural kuorma-auto, jossa oli 300 litran päätankki ja 60 litran varatankki. Se kuulemma rohmusi 100 litraa 100 kilometrille ja katsastuksen ajaksikin piti laittaa liian leveän lavan tilalle korvike Zil maastokuorma-autosta. Peli myytiin lopulta Lappeenrantaan. Oikealta kurkkaa takapihalla nähty Mosse Elite.
Martin entisöimä Volga koulutaksi pääsi aikanaan jopa Mobilisti lehteen saakka.
Tyrnävän entinen International Loadstar 1600 paloauto vuosimallia 1973. Tämän Martti käyttöentisöi ja möi menneenä syksynä. Pelistä löytyi täydelliset lisävarusteet ja takaosassa oli myös ajosilta.
Zil 6l V8 maastokuorma-auto.
Neuvostoliittolaiset pelit ovat kuusipyörävetoisia ja niiden ohjaamosta pystyy nostamaan ja laskemaan rengaspaineita.
Etummainen Zil vuosimallia 1978 ja takimmainen 1989.
UAZ viestiauto 1980-luvun lopulta.
Sivuventtiilikone Angliasta vuosimallia 1956.
Harvinainen puimuri vuosimallia 1937.
Suomalainen maanviljelyskauppa Oy perustettiin Viipuriin vuonna 1898. Vuonna 1909 yhtiö mainosti mm. Voittaja heinäniittokoneita ja hevosharavia sekä Champion puimakoneita. Martti tarjosi tätä myllyä museoon, mutta siellä oli jo yksi valmiina. Näitä masiinoita ei löydy joka paikasta ja mestari on edelleenkin valmis sijoittamaan sen hyvään kotiin. Laitteella on puitukkin malliksi ja se toimii moitteetta.
Näkyykö se kirkon tapuli noin hyvin tänne Tyrnävän perälle?
Martti vastaa nykyisin työpuheluihin vain tästä kioskista :)
Loppuyhteenveto: vielä taidokkaita opinnäytetöitä sorvauksesta. Vasemmalla vaikka jouluksi kynttilänjalkoja ja takana oikealla vähän haasteellisempi projekti. Kampiakselin muotoon sorvattu "lipputanko" kaksipäisellä lattakierteellä. Se on peräisin kolmannelta sorvausjaksolta vuodelta 1973. Vain jalkaosa on siinä erillinen ja loput samaa kokonaisuutta. Etualalla oikealla Oulun Moottorikoneistamon henkilökunnan sorvaama ja jyrsinterää mukaileva 60-vuotislahja Martille. Siihen osoitteeseen meneekin lämpimiä terveisiä 8 vuoden aikana mukavasti kuluneilta eläkepäiviltä. Keskellä vielä "karttapalloon" sisälle sorvattu tähti. Hommassa kului monta päivää aikaa, tähti vaati paikallaan pysyäkseen millintarkkaa työtä ja kolmiulotteista näkemystä. Miten se mestari sitten kykenee hahmottamaan noin monimutkaisia kokonaisuuksia? No onhan se asunut ikänsä Kolmikannassa! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu