Mäkikankaan Jarmo on kerännyt kattavan kokoelman harvinaisia P6-mallin Taunuksia Nivalassa
Mäkikankaan Jarmo. Leppoisa Taunusharrastaja, autorassaaja, keräilijä ja päivätyönään Oulun Yliopiston projektitutkija. Ei siis ihme, vaikka tallistakin löytyy monta autoprojektia :) Mutta tarkkaan mestari on tutkinut myös Taunuksien P6-korimallit 1960-luvulta. Ne kaikki variaatioineen ja kolme coupea löytyy omasta pikku kotitallista. Kyseistä sarjaa on valmistettu vuosien 1966-1970 välillä ja kaikki menopelit ovat etuvetoisia 12M ja 15M versioita. Merkkikiinnostus ja koneiden rappaaminen on periytynyt Eero isältä, joka osti ja kunnosti viimeisen tapin takaa 15M RS Coupen jo 70-luvun lopulla. Omaa kättentaitoa on lisännyt myös käyttöautojen jatkuva kunnostelu. Vanhat Taunukset ovat haluttuja ja niiden aihioidenkin löytäminen voi olla tosi lujassa. Eräänkin coupe 12 tai 15 korimallin sinnikäs hakeminen vei aikanaan Jarmolla aikaa 6 vuotta. Hänellä on tarkoitus kasata heikompikuntoisista projekteista pelkästään käyttöautoja.
Ford Taunus P6 on Saksan Fordin vuosina 1966–1970 valmistama etuvetoinen keskiluokkainen auto. Peli perustui Yhdysvaltain Fordin korimalliin. Autosta on 2- ja 4-ovinen korimalli sekä coupe ja farmari. Mallinimiä ovat Taunus 12M ja Taunus 15M. Kirjain M tulee mestariteosta tarkoittavasta sanasta Meisterstück tai Masterpiece. Taunus nimi taas tulee Taunus nimisestä vuorijonosta Saksassa.
Ford Taunus 15M RS Coupe vuosimallia 1969.
Eero isä osti harvinaisen ja alkuperäisessä maalissa olevan auton 1970-80-lukujen vaihteessa Haukiputaalta. Pelille tehtiin täydellinen kunnostus ja se toimi 90-luvulle saakka käyttöautona. Siisti yksilö on museorekisterissä.
Suomesta ei löydy monta vastaavaa mallia ja se on tullut Ruotsista muuttoautona. Kotimaasta kyseistä peliä ei tiettävästi ole edes saanut uutena. Jarmo säilyttää autoa ja ottaa sen vastineeksi joskus käyttöönsä.
Ei näy pahemmin ruostetta!
Auto starttasi ja hyrskytteli nätisti.
Mitäs löytyy pellin alta?
Tähän RS malliin on laitettu isompi 1.7 litran V4-moottori. Kone on täydellisesti kunnostettu, porattu ja siihen on vaihdettu uudet männät ja laakerit. Tehoja irtoaa vajaat 80 hevosvoimaa ja sama moottori löytyy myös Saab 96:sta.
Metallin sävyinen maali on alkuperäinen ja musta raita kyljessä on RS:än tunnusmerkki. Auto on ruostesuojattu.
Coupe tarkoittaa Taunuksessa kahta ovea.
M tarkoittaa mallisarjaa, joista 15M on toiseksi suurin 1.5 moottorilla ja 12M pienin malli. Jarmo halusi kokoelmaansa ehdottomasti 2- ja 4-ovisen Sedanin, coupe- ja farmarimallit ja nyt kaikki aarteet on visusti omassa tallissa.
Valmistajan leima.
Taitaa olla alkuperäiset roiskeläpätkin.
Yksityiskohta.
Kromia.
Miten se nyt menikään, kun matkalla yhden rekan perässä oli 30m? :)
Ford Taunus 12M Coupe projekti vuosimallia 1968.
Kyseessä on Jarmon lahokuntoisin auto, jonka hän kuitenkin mallin harvinaisuuden vuoksi pelasti toissa kesänä Kokkolasta. Autossa oli tallessa myös pisteosat. Tilalle on jo heitetty nokkapelti eri autosta.
Peli on ilmeisesti vedetty yli kattopeltimaalilla, koska sen pinta halkeilee. Auton alkuperäinen väri on ollut hopean harmaa.
Mikäs se tuolla on?
No Haapaperän palstaahan se tuo on! Pihalle on ajettu sepeliä, mutta maaperä on mitä parhain Taunuskokoelman kasvattamiseen :)
Auto oli ehtinyt seistä todella pitkään taivasalla.
Pellin alta puuttui moottori ja tässä hommattuna pienempi 1.3 litran V4-aihio. Koneen sisällä on korroosioaineet herättelemässä myllyä.
Ford Taunus 15M RS Coupe vuosimallia 1968.
Joku on maalaillut autoa ja raita puuttuu kyljestä. Alkuperäinen väri on kuitenkin ollut punainen.
Pelistä puuttui kone ja nyt 1.7 litran V4-aihio odottaa osina tallissa. Tämä on vuotta vanhempi malli kuin alussa nähty metallinen värinen museorekisteriauto ja tässä onkin hieman erilainen kojelauta.
Harvinaisen rs-mallin tunnistaa aina etulisävaloista.
Jarmo haki tämän yksilön velipojan kanssa Humppilasta vuonna 2018. Tässä ollaan lähdössä sieltä Nivalan suuntaan. Latolöytö oli seissyt suojassa 30 vuotta.
Ford Taunus 15M 4D Sedan projekti vuosimallia 1968.
Harvinainen 4-ovinen malli päätyi kokoelmaan Lahdesta.
Taivaansininen väri ollut yleinen tässä mallissa.
No nyt tuli jo tummemmat pilvet :)
Eero isä on tehnyt tähän yksilöön vaatimattomalta näyttävän, mutta nappikunnossa olevan 1.5 litran V4-moottorin. Se on hoonattu ja siitä löytyy uudet männärenkaat ja laakerit. Myös kannet on koneistettu.
Tutunnäköinen logo.
Neliovikseksi muokkaaminen on joskus tapahtunut vähän väkinäisesti...
...nimittäin etuovet ovat lyhyemmät kuin takana. Tuosta välistä ei mahdu kovin iso mies ainakaan paksun lompakon kanssa :)
Ford Taunus 12M 2D 2-ovinen Sedan porrasperä vuosimallia 1967.
Tämä on ollut P6 korien yleisin malli. Kyseinen yksilö on peräisin Oulaisten suunnasta.
Pellin alta löytyy käyntikuntoinen 1.3 litran V4-moottori.
Tästäkin pelistä löytyy reilusti ruostevikaa ja mm. suojankaaret ja helmat alkavat olla tiensä päässä. Tietyt korimallit tahtovat lahota juuri samoista kohdista.
Tuolla nimellä kyllä löytyi vain ylinopeus uutisia historiasta :)
Ford Taunus 12M pakettiauto/ farmari vuosimallia 1967.
Museorekisterissä oleva malli on aikanaan rekisteröity 2 hengen pakettiautoksi.
Umpikylkiseen perään on puhkottu myöhemmin kahdet ikkunat molemmille puolille. Ajanhengen mukainen menetelmä sallittiin aikanaan vasta 3 vuotta vanhaan autoon. Museorekisterikin on hyväksynyt kyseisen muutoksen.
Jarmo osti tämän harvinaisuuden vuonna 2004 Vaasan Maalahdesta.
Aikanaan mallisarjan halvin menopeli on siisti myös sisältä.
Huokean veronkin vuoksi se oli suosittu pakettiauto.
Edullisuuden vuoksi kaikessa on tingitty. Autosta mm. puuttuu kattoverhoilu ja aurinkoläppä vänkärin puolelta.
Väri on sama kuin 4-ovisessa Sedanissa. Monen vuoden seisonnan jälkeen autossa oli pientä peruskunnostusta mm. iskareissa, jarruissa ja peltitöissä.
Pellin alla 1.5 litran V4-moottori.
Olikos tämä nyt se mallin huokea veroprosentti? :)
Made in Germany.
Yksityiskohta.
Ei sähköikkuna ole noin persoonallinen.
Taunuksien polttoaineen kulutus on keskimäärin 8–11 litraa 100 kilometrille.
V4-moottori on merkattu myös vanteisiin.
Tässä meneillään pakoputkiremontti.
Varamoottoreita: 1.7l, 1.5l ja 1.3l V4.
Taunuksen aapisia kaksin kappalein. Jarmolla on tallessa osia purkuautoista ja tilaamalla niitä löytyy myös Saksasta. Myös käytetyt osat ja romut kiinnostaa mestaria. Tosin reilun 38 neliön lämmintalli rajoittaa keräilyä ja sinne mahtuu kerrallaan kaksi autoa.
Otetaanpa vielä näytille myös modifioitu, ei alkuperäiskuntoinen Ford Taunus 15M 2-ovinen Sedan.
Autossa on rekisterissä ja siitä löytyy 1.7 litran kone.
Siisti sisältä.
Vanteet on vuoden 2017 GTI Golfista ja ne sopivat paikalleen kuin nakutettu.
Kaksipyöräisistä mainittakoon Joel-pojan pikku-Tunturi Break.
Pyörässä on 4-vaihteinen Puchin moottori ja se on muuten vakio, mutta tilalle on vaihdettu vähän parempi pakoputki.
Juuri koulusta kotiutunut 8-vuotias konemies Joel ei empinyt hetkeäkään, kun häntä pyydettiin pitkän opiskelupäivän jälkeen esittelemään pyörää. Nappularenkaat kuulemma pitävät hyvin maastossa.
Loppuyhteenveto: Jarmon tavoitteeksi asettama Taunus P6-kokoelma on siis kattava. Seuraava haaste olisikin niistä kymmenet varustelutasoltaan erilaiset mallit, mutta rajallinen hallitila pitää keräilyn aisoissa ja harkittuna. Yliopiston päivätyö vie myös oman aikansa harrastelulta ja voihan mestari käyttää sujuvasti ammattinimikettään myös kyseisten autojen rappaamisessa - projektitutkija! :)
Lue myös: Niirasen Sauli kunnostaa koneita ja opettaa jaloa taitoa myös nuorille mopokerhossa Vihannissa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu