Pajunpään Santtu ohjaa alakoululaisia moottorisalojen oikeille jengoille 4H-yhdistyksen Mutteripajassa Lohtajalla
Pajunpään Santtu. Leppoisa ja lämminhenkinen asentaja, koneharrastaja, rallimies ja Mutteripajan vetäjä. Vaikka mestari ei ole lukenut päivääkään sähköoppia, hoitelee hän koneiden parissa kaikki nekin työt itse. Mestarin mukaan aika ja työ onkin monessa hommassa parhaimpia opettajia. Rallikuskin hommaan on perehdytty jo 20 vuoden ajan ja palkintokaappiin on jo tullut pari pystiäkin. Ykkösija irtosi aikanaan Kokkolan sprintistä ja kolmonen parivuotta sitten Lieksa rallista. Santulle koneopin jakaminen vierestä nuoremmille on kehittävää ja itsellekkin palkitsevaa. Mutteripajalaisille on aina omat haasteensa keksiä erilaisia projekteja, mutta onpa niitä keksittykin! Ja erikoisiakin!
Oskari 12v. Tämä innokas nuorimies hallitsee jo mopot, mönkijät ja autotkin. Ennen mopoikää alta löytyy jo pihakäyttöön napakasti piristetty Honda Monkey ja omilla kesätyörahoilla ostettu Lada. Tämäkin mopedi tuli pajalle aluksi täysin osina laatikossa ja isän kanssa siihen on herätetty henkiin melkoisen jykevä bassosaundi. Honda kuumeessa se vaihtui alunperin toimivaan crossimopoon. Oskari hoitaa itse myös takapihalta löytyvän talviradan aurauksen ja testaa siellä menopelejä.
Joel 2v. Rasvamonttu ohjelman tähän asti nuorimman konemiehen ehdoton suosikki on Trapper mönkijä!
Santun muistoja Kokkolan jääsprintistä.
Mutteripaja. Kyseessä on Kokkolan 4H-yhdistyksen organisoima paja peruskoulun 3-6 luokkalaisille. Osallistujia on jo reilu puolenkymmentä ja pääsääntöisesti he saapuvat mukaan kauempaa kirkonkylältä saakka. Verstaalla kokonnutaan joka toinen keskiviikko ja tässä kuvassa tutustutaan Ladan moottorin sielun elämään.
Kokkolan 4H-yhdistys järjestää nuorille ja lapsille monipuolista harrastustoimintaa, koulutuksia ja työtilaisuuksia. Nuorisotyön päätoimintamuodot ovat kerhot, kurssit, retket ja erilaiset tapahtumat.
Mutteripajan maskotti. Monumentti on kasattu Ladan lohkosta, kampiakselista, männistä ja muistakin tallista löytyneistä osista.
Valaistu singneeraus patsaan alaosan venttilikopassa.
Toyota Starlet ralliauto vuosimallia 1982.
Eturattaan takaa löytyvä olka-akseli meni poikki muutama viikko sitten Tikkakoski rallissa.
Santun mukaan ralliautojen kanssa värkätessä kuluu paljon aikaa ja rahaa.
Konehuoneessa on 1600:nen moottori ja 150 hevosvoimaa.
Tilanpuutteen ja turvallisuuden vuoksi ikkunanavaaja on litistetty.
Toyota Starlet on Toyotan vuosina 1973–1999 valmistama pieni automalli. Se oli merkin pienin Euroopassa myyty malli ja se myös historian viimeisiä takavetoisia pikkuautoja vuoteen 1984 asti. Tämän jälkeen siirryttiin etuvetoon uuden mallisarjan myötä. Takavetoisia Starleteja käytetään vielä nykypäivänä aktiivisesti myös rallin F-ryhmässä.
Valaistus pelaa. Santtu on rakentanut omakätisesti koko auton sähköpuolen.
Kartturina on jo työajoilta tuttu ja hyvä kaveri Kivirannan Kari. Keväällä tämän pelin on tarkoitus olla taas iskussa.
Talvirattaat alla.
Sitten Mutteripajan tohinaan! Pojat purkaa Citroënin moottoria.
Ruohonleikkurin korjausta.
Jokaisella riittää jotakin puuhaa.
Välillä täytyy muistaa myös ruokatauko.
Valmistumassa oma sähköauto!
Aluksi kärry oli suunniteltu mäkiautoksi, mutta aakeella laakeella väliviirteellä ei ole oikein mäen nyppylääkään, joten idea jalostui sitten polttomoottorilla varustetuksi menopeliksi. Lopulta voiton vei kuitenkin ajatus sähköauton rakentamisesta.
Kyseessä siis sähköauton prototyyppi ja onhan se hienoa kun tulevien rasvamonttulaisten katse suunnataan työssä jo heti alkumetreillä tulevaisuuteen. Tosin kyseinen energiamuoto ei vielä kannata alueen autoilussa ja tiettävästi Väliviirteeltä ei löydykkään yhtään julkista latauspistettä :)
Viimeksi käytiin läpi polkimia ja sähköistystä.
Maalauksestakin on jo tehty suunnitelmia :)
Mäenlaskupolkupyörän alkuvaIhe.
Projekti rakennettiin polkupyörän rungosta ja pajasta löytyneistä osista. Tässä ollaan jo maalaus vaiheessa. Sukset edessä ja takana. Laitetta voi ohjata kuin polkypyörää ja mäki hoitaa loput. Polkimien paikalla vain jalkatapit. Toimittaja ehti jo miettiäkkin, miten polkemisen teho saataisiin kanavoitua suksille :)
Ostoskärrypolkupyörän koeajotilaisuus. Pyörän runkoon upotettiin ostoskärryt ja lohtajalaisten kauppojen oveen ilmestyi heti lappu "Ei polkupyörällä kauppaan" :)
Mutteri maskotin valmistusta.
Kättentaitoja.
Isänpäiväksi valmistettiin kynäkoteloita.
Ja testattu on.
Kynttilänjalka konemiesten tyyliin. Materiaalina Ladan kiertokanget, männät ja perävälitys.
Mutteripajan pikkujoulut. Tarjoilut Ladan konepellillä.
Itsetehtyjen makkaratikkujen testausta.
Honda Monkey 1990-luvulta.
Oskarin mopossa 160:nen kone ja 5 hevosvoimaa.
Konehuoneesta löytyy bassoa ja volyymia. Mopo on vain pihakäyttöön.
Oskarin katettu konepöytä.
Tyyliä.
Käynnistyspolkimen boorit olivat menneet ja Santtu kiristi tilalle uuden kammen. On se ilo seurata, kun koneet hajoavat tekijänsä käsiin ja tulevat heti kuntoon!
Pööööööööööömmmmmm!!!!
Takapihalle naapurin pellolle on saatu aurata rata mopolle ja autolle. Ajo on päätynyt useasti turvalliseen penkkaankin ja kiemuralla on kätevä käydä testaamassa huollettuja pelejä. Nastarenkaatkin etsivät kovasti pitoa jäiseltä radalta. Oskari hoitaa itse myös radan aurauksen.
Joelilla oli juuri meneillään lumenkuljetus.
Mutta kun kerran kuvattiin, nuori-isäntä ja kunnon konemies hyppäsi heti suosikkinsa Trapper mönkijän puikkoihin!
Mönkijä Trapper 550. Tällä pelillä Oskari hoitaa myös radan auraamisen.
Tallin hyllyllä Joelia odottaa myös isoveljen entinen bensatraktori.
VIDEO: Bensatraktorin koeajo uudella lumiauralla.
Lada jäärata- ja peltoauto vuosimallia 1988.
Tämän mattamustaksi maalatun menopelin Oskari osti säästämillään kesätyörahoilla Kokkolasta.
Edellisenä päivänä oli suojassää ja yöllä heti sen jälkeen 15 asteen pakkanen, joten kone ja auto olivat tällä kertaa vähän jäässä.
Turvakaaret ja kaikki.
Pellin alta löytyi ruuvimeisseli, joten olisikohan Oskari säädellyt yön aikana sinne lisää jotakin virityksiä :) Eräänä päivänä puolestaan radalta palatessa kytkin pelasi jotenkin huonosti ja lähemmässä tarkastuksessa huomattiin koko moottorin irronneen. Kuumityynyt olivat särkyneet ja sekin ongelma laitettiin lopulta kuntoon.
Näillä valoilla pellolta erottaa oljenkorrenkin.
Lokari auto ja Vauhdin hurmaa -tapahtuma Alaviirteellä.
Lokariauton ajovirhe, mitä ei myönnetty. Tilannenopeus oli liian kova :)
Polkutraktorin hinaus bensatraktorilla :)
Toyota Timangi vuosimallia 1978. Kyseessä kesäpelinä toimiva 2 hengen lava-auto, joka on merkin pienimpiä malleja. Projekti on odotellut käsittelyä jo pidemmän aikaa.
Santun kehittelemä halkomakone versio 3.
Ensimmäinen versio oli liian heppoisesti tehty ja se hajosi isojen puiden käsittelyssä. Toinen versio pysyi jo kasassa ja kolmanneksi siihen tuli keventävänä apuvälineenä selkää säästävä nostin. Härvilä pyörii traktorilla ja hydraulikoneikolla. Neljäs malli saattaa jo pinottakkin ja tuoda klapit saunaan :)
Tallista löytyy myös itse rakennettu nosturi.
Loppuyhteenveto: Kokkolan 4H-yhdistyksen Mutteripajalla tulee siis jatkossakin riittämään tohinaa. Lapsille ja nuorille järjestetty toiminta on arvokasta ja tulevaisuuteen suuntaavaa työtä. Santullakin riittääkin askarta keksiä uusia mielenkiintoisia projekti-ideoita. Hetkinen, tuohon yhdistyksen 4H:oon perään kun lisää vielä V kirjaimen, siitähän syntyy 4 HevosVoimaa! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu