Aution Pasin romuista kasattu Scania Long Line kuorma-auto hulppeine Suomi-perävaunuineen laittaa rinnan rottingille Oulunsalossa
Aution Pasi. Leppoisa koneharrastaja, raskaankaluston ammattiasentaja, Fordmies ja takavuosien tractorpulling kisaaja. Mestarin leipä on irronnut vuosien aikana asentajana erilaisissa kuljetusliikkeissä, metallihommissa ja teollisuuden kunnossapidossa. Kuorma-autot ovat aina olleet hänelle lähellä sydäntä ja suurin kipinä niihin tuli aikanaan asentajan työssä Scanialla. Tuohon aikaan markkinoille ilmestyi nelossarjan autot ja niistä karttui vankat koulut ja opit. Nykyisten kotiharraste projektien kasailussa ovat olleet mukana myös kaveripiiri, veli, vaimo ja omat pojat. Miehen moton mukaan kaikki konehommat ja niiden osatkin tehdään mahdollisimman pitkälle itse ja palkitsevinta työssä on oma kädenjälki.
Scanian kotka. Scania AB on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen valmistaja. Se valmistaa vuosittain yli 50 000 kuorma-autoa ja yli 5500 linja-autoa.
Takavuosien tractorpulling hommia. Modi-luokan traktorilla vaihtui aikanaan nimi monta kertaa ja lopulta se ristittiin Pink Fireksi. Huimimpaan aikaan koneena oli panssarivaunun V12 diesel ja lopuksi Scanian V8 moottori. Pasi harrasti lajia toistakymmentä vuotta ja palkintokaappiin ehti tulla useita suomenmestaruuksiakin. Lopulta intressit eivät enää riittäneet jatkaa hienoa lajia.
Scania Long Line Millenium vuosimallia 2000.
Alunperin kuorma-auto oli 124 mallia. Peliä on rakennettu hiljalleen melkein 10 vuotta ja se on kasattu romuista ja kierrätysosista. Viime syksynä pellinalus sai myös V8-moottorin. Pasi haki auton aikanaan romuna Haminasta ja osti sen venäläisiltä harrasteautoksi. Ideana oli tehdä siitä erilainen kuin kellään muulla. Ohjaamoa jatkettiin 68 senttiä ja korkea Blain hytti muuttui jatketuksi pitkäksi Long Line hytiksi. Scania on nyt laillisesti rekisteröity 6 hengelle.
Korkea hytti jouduttiin laskemaan työn alussa helpompaan telineeseen lattialle ja sitten laitettiin rälläkkä laulamaan.
Kyseessä on siis Millenium malli ja Ford ST:n sininen väri.
Peräosa tuli valmiiksi viime syksynä. Aluksi se oli hyvin karu, mutta sitten vaan alumiinilevyn leikkelyä ja hitsailua.
Hyvältä näyttää lopputulos.
Korkea Blain ohjaamo muuttui jatketuksi pitkäksi Long Line hytiksi.
Hyttiä jatkettin 68 senttiä. Toisesta hytistä otettiin seinää ja kattoa ja sivuseinälle tuli sohvapenkit. Kokonaisuus on maalausta ja verhoilua vaille valmis. Tarja vaimo auttaa kätevänä ompelutöissä ja vain penkit vietiin oikeaan verhoomoon.
Hetkinen, mites tuonne pääsee nousemaan?
Ahaa, ovi näyttää askelmerkit.
Portaat tulevat näkyviin oven avaamalla. Sivupeilin varretkin on normaalia lyhyemmät ja asiantuntijoiden mukaan ryöstäjä ei voi hypätä roikkumaan näillä ominaisuuksilla varustettuun autoon. Pelin täytyneekin olla näillä ominaisuuksilla alustaltaan Itäblokin maitten vientimalli.
Kuskin herätys tapahtuu hyttiä kallistamalla :)
Moottori on jatketun ohjaamon alla ja painon vuoksi hytin kallistaminen vaati oman ratkaisunsa.
Painavampi hytti nousee nyt nätisti vanhan perälautanosturin hydraulikoneikolla ja traktorin kärryn kippisylinterillä. Kätevä ratkaisu on laillisesti hyväksytty.
Toisesta autosta otettu ja osina käytetty 8-sylinterinen vakio V8-moottori painaa 1400 kiloa. Se on peruskunnostettu ja jopa maalattu. Kone tuottaa keveälle autolle ja perävaunulle riittävät 500 hevosvoimaa ja on siten myös tehokkaampaa myllyä varmempi.
Kylkipellit on tehty vanhan rekan ovien lasikuitulevyistä. Vanhasta osista tekemällä säästää reilusti ja lopputuloksesta tulee myös mieleinen.
Päällyturkkilevyt on otettu rekan lattiasta.
Pasi aloitti aikanaan auton käsittelyn irrottamalla hytin alemmaksi ja laittamalla sen tasaiselle telineelle lattialle.
Seurasi kahden ohjaamon palapeli.
Liimaa väliin :)
Sehän alkoi asettumaan.
Auton vanhaa verhoilua
Hytti on nykyisin rekisteröity 6 hengelle.
Tulevia seinäkatteita.
Keinonahkaa juuri sopivan sinisellä tikkausella. Oikean väristä materiaalia löytyi Englannista, mutta lopulta vielä 1/4 hinnalla Turkista.
Turkista lähetettiin hyvät tilausesitteet.
Seuraavaksi Scanian Suomi-perävaunu!!
Kyseessä ns. "pokkakärry" vuosimallia 1986. Se on toiminut aikanaan kanalanpesukoneen kuljetuskärrynä ja Pasi haki sen navetan takaa Sastamalasta. Peli oli alunperin umpinainen ja siihen laitettiin rekan vanhat kylkiovet ja hallin nosto-ovesta ikkunat. Kärrystä purettiin runkoaisoja ja akseleita vaille kaikki muu pois ja myös akseliston kohtaa muutettiin. Yhdistelmästä meinasi tulla liian pitkä, joten vaunua puolestaan piti lyhentää 60 senttiä. Nykysäännöillä kokonaisuus taas saisi olla pari metriä pidempikin.
Scania oli maalattu 3 vuotta aiemmin ja vaunun väriä suunnitellessa Pasille tuli idea kuvien taiteilemisesta. Paikalle kutsuttiin pitkänlinjan maalari ja todellinen kynäruiskuvirtuoosi Kotakorvan Niko. Tehtävänä oli maalata vaunun molempiin kylkiin näyttävästi liehuvat Suomen liput.
Myöskin peräpää jäi tyhjän valkoiseksi ja Niko kävi kynäruiskun kanssa mutkan sielläkin :)
Tuntemattoman sotilaan Antti Rokka.
Puusta löytyy tarkkaan katsottuna myös teeri.
Tuntematon sotilas on vuonna 1954 ilmestynyt Väinö Linnan kirjoittama sotaromaani. Se kuvaa konekiväärikomppanian kokemuksia jatkosodassa. Esikuvana on Linnan oma sodanaikainen yksikkö, joka kuului jalkaväkirykmentti JR 8:aan. Kirjan pohjalta on tehty kolme elokuvaa: Edvin Laineen ohjaama Tuntematon sotilas vuodelta 1955, Rauni Mollbergin ohjaama Tuntematon sotilas vuodelta 1985 ja Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas vuodelta 2017.
Maalarimestari Kotakorvan Niko työnsä äärellä viime keväänä. Pasi hoiti muun porukan kanssa puolestaan hiomisen, teippaukset ja muun maalaamisen. Koko vaunuun kului hirveä määrä maalia ja lakkaa ainakin 10 henkilöauton verran. Iso kiitos työssä tukena olosta menee myös oululaiselle automaaliliikkeelle Väripolarille. Lopputulos olikin riittävän kiiltävä.
Härmän Power Truck Showsta Scanian tekijäjoukolle pamahti kakkospysti. Tapahtuma on pohjoismaiden suurin rekkatapahtuma ja tiimin luokassa oli paljon puoliperävaunun vetoautoja ja niiden perävaunuja.
Tässä vaiheessa vaunussa oli vielä kana kynittävänä :)
Ja tältä näytti lopputulos! Katsotaanpa kohta vaunun tekovaiheita tarkemmin.
Vaunun kyljen avaamalla esiin saa 3,5 metrin markiisin ja pelistä syntyy nopeasti näyttelykäyttöön tarkoitettu messuosasto. Kärry onkin ollut ahkerassa käytössä ja sitä myös vuokrataan erilaisille messuille ja näyttelyihin.
Tuolta löytyy myös ulosvedettävä terassi.
Sisätiloista löytyy 2 hengen sängyksi kallistuva sohvakalusto ja kahvitteluun baaripöytä.
Vanha keittiö kavennettiin vaunuun sopivaksi.
Yläritsiltä löytyy myös 2 nukkumapaikkaa.
Ilmalämpöpumppu jäähdyttää ja lämmittää lämmön sopivaksi. Vaunu ei ole varsinaisesti talviasuttava, mutta eristetyillä seinillä se palvelee mainiosti majoitusasioissa keväällä ja syksylläkin.
Vaunu alkutekijöissään.
Lattiatkin purettiin.
Vain runkoaisat ja akselit ovat alkuperäisiä.
Rattailla kulkeva hotelli, kahvio, messuosasto, toimisto ja varasto. Vedet tulevat sisään ja ulos. Alle rakennetut lika- ja puhdasvesisäiliöt on tehty laiturin ponttooneista. Tavaratilaa jää 9 metriä. Auto ja vaunu painavat molemmat 6 tonnia kappale. Kokonaispituus yhdistelmällä on 16 metriä.
Hieno vaikka mistä suunnasta katsoisi.
Pimeällä ledit pääsevät oikeuksiinsa.
Power Truck Showssa edustustehtävissä.
Kausivalot omasta takaa.
Riihimäen Erämessut 2020.
Moottorin vaihtoa.
Varastotilasta löytyy Scanian peltejä ja pystypakoputkia.
Turkkilevyä.
Elimenluovuttaja auto haettiin Himangalta. Tästä Scaniaan saatiin myös moottori ja ehjiä muoviosia.
Loppuyhteenveto: Scania merkin muotitkin ovat ainaa omaa kädenjälkeä. Loppujen fixauksien ja pesun jälkeen Scania Long Line Suomi-perävaunuineen on nähtävillä Pohjois-Suomen Erämessuilla Ouluhallissa kesäkuussa. Valmis vaunu puolestaan oli lähdössä piakkoin mm. Riihimäen Erämessuille. Näiden kättentaitojen jälkeen voidaan päättääkkin juttu Tuntemattoman sotilaan sanoihin: Aution Pasi ja kumppanit - aika velikultia! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu