Top Katsastuksen pojat ovat saaneet leiman näyttävien Corvettejen ja harraste driftingkalustojen kasaajana Oulussa
Top Katsastus ja Toppilan toimipiste. Paikan päällysmies Mikkosen Jarmo (vas), Kajavan Harry ja Näsäsen Juho. Yrityksen toinen konttori löytyy Kiimingistä ja siellä hommia paiskii kaksi ja Toppilassa neljä katsastajaa. Jarmo on harrastanut driftingiä muutaman vuoden ja Harrylla on harrastelajista kohta 7 vuoden kokemus. Leikkisästi sanottuna talon väki rentoutuukin vastapainona työskentelyn jälkeen autojen parissa. Huhtikuun koittaessa harrasteautoilukuume alkaa taas kohoamaan. Autot siis yhdistävät työntekijöitä ja pitävät yllä tärkeää yhteishenkeä myös vapaa-ajalla. Lisäksi koko porukka on armottomia Rasvamonttu -ohjelman faneja ja ilmeisesti jokainen jakso onkin tarkkaan katseltu ja kuunneltu. Ammattimiehet ovat tarkkoja harrastekamppeidenkin kunnosta ja niille on järjestetty rakentelu- ja säilytystilaa konttorin halleista. Ja löytyyhän talosta toki loistavat laitteet kaluston säätämiseen.
Mikkosen Jarmo tunnustaa olevansa driftingissä vielä "keltanokka", mutta palo lajiin on kova. Henkilökohtaisesti ensimmäiset viralliset kisatkin olisi tulollaan tulevana kesänä.
Top Katsastus palvelee kaikissa katsastusasioissa Kiimingissä ja Toppilassa.
Drifting on japanilainen autoharrastuksen muoto. Driftingin idea on ajaa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen ja niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu mm. FPDA:n ja Radalle.com -tapahtumissa vuodesta 2006 alkaen. Tässä kurvataan Nissanilla OuluZonessa.
Mutta ennen lajia ja kisakalustoa vähän silmälle koreutta! Corvette C3 350 vuosimallia 1977.
Kyseessä Kurkelan Timpan entinen ja nykysin työporukan yhteinen menopeli. Se on öljykriisin aikaan tehtyjä iisejä urheiluautoja. Kaara on ollut kesäkäytössä pari vuotta ja omistajia miellyttää vanhemman Corveten rohkea muotoilu. Linjat on suunniteltu liikkuvuutta silmälläpitäen. Raitilla ajaessa tätä näkyä katsotaan kerran, mutta pitkään :)
Pitkällä keulallakin on mittaa kolme metriä.
Pellin alla alkuperäinen Corvetten 5.7 V8 kone ja vakiona reilu 200 hevosvoimaa.
Corvettessa istuesssa maataan melkein taka-akselin päällä ja sillä on veikeä ajaa. Heti starttasi ja menohaluja tuntui löytyvän. Jarmon vapaa-aika ei tahdo riittää tällä vehkeellä ajeluun, joten hän käy sillä usein töissä. Fiilistely autona sillä ajetaan ikkuna auki ja pienillä kierroksilla. Katon saa kokonaan pois targapalat irrottamalla. Kojelaudassa on monenlaisia mittareita ja nopeuden näkee maileina ja kilometreinä.
Ikkunanpieliin on hiljalleen alkanut kertymään myös pienoismalleja.
Hankintahetkellä auto oli kolarivaurioinen ja keskeneräinen kunnostusprojekti. Kittiä oli siellä sun täällä ja vänkärin etusuoja oli mm. maalattu rusehtavaksi.
Korin kunnostaminen haluttiin aloittaa aivan alkutekijoistä lähtien, joten vanhat maalit ja edelliset kittaukset hiottiin pois.
Korin kolarivaurioiden kunnostamisessa hyödynnettiin naapurissa sijaitsevan veneliikkeen lasikuituspesialistia.
Pohjamaalaus eteni epoksimaalilla.
Lopuksi liina päälle ja "kohoamaan pariksi tunniksi ennen leivontaa" :)
Maalauksen aika läheni.
Vola! Sisusta verhoiltiin myös uudestaan Verhoomo Antonin avustuksella. Nykyisin toinenkin Corvette on jo työnalla, siitä kohta tarkemmin.
Nissan 200sx driftingauto. Sr20det moottori Holsetin turbolla ja Silvian keulalla.
Kyseessä siis 2 litran turbotekniikka ja se tuottaa 450 hevosvoimaa/ 600nm. Kevytkorinen peli menee hyvin luisuun pienillä radoilla. Varusteena kuppipenkit ja turvakaaret. Pellin alla on vaihdettu moottori ja autoon tehty muitakin pieniä muutoksia. Nissan on laillinen ja kilvissä oleva kampe, josta ei ole haluttu tehdä "monsteria". Merkki on suosittu driftingissä ja Bemarit nostavat myös hiljalleen päätään hyvin lajiin soveltuvien osien johdosta.
BMW 328 katucruisailu auto Holsetin turbolla.
Kori käyty läpi ja maalattu ympäri.
Ahdetulla turbotekniikalla hirnahtaa 450 hevosvoimaa /590nm.
Bemari soveltuu mainiosti myös driftingautoksi.
Suzuki PV vuosimallia 1982.
Entisöinti on loppusilausta vaille valmis. Nämä on nykyään keräilykamppeita ja 80-90-lukujen mopojenkin hinnat nousevat päivä päivältä ja osat alkavat olla hakemisessa. Mopot on olleet pojille väliprojekteja.
Harry on hankkinut mopoja järkihintasina raatoina ja sen jälkeen ne on hiekkapuhallettu, maalattu ja käyty läpi viimeisen tapin takaa.
Ei ole vielä öljynvaihdon aika!
Honda Monkey vuosimallia 1987.
Onkohan nämä olleet uutenakaan yhtä hienoja?
Matkamittari rauhoittuu ja pelit jäävät näyttelykamppeiksi.
BMW 325 Drifteri Holsetin ahtimella.
Kyseessä etanolikäyttöinen kilpakampe, josta löytyy Ecumaster moottorinohjaus ja säädettävät tukivarret. Toisin sanoen peli, jossa ääni ja tuoksu ovat kohdillaan :)
Pelissä on vielä vähän säädöt hakusessa.
Varusteena mm. kuppipenkki ja turvakaaret.
Mersun lisämittaristo Bemarin näyttönä ja ruudulta voi katsoa vaikka Youtubea varikolla. Mittaristo on kytketty auton sähköjärjestelmään ja se latautuu kokoajan automaattisesti. Suora virta tulee heti pääkatkaisijasta ja esimerkiksi tabletissa ongelmana olisi ollut akun loppuminen. Bemarin ja mersun äly kuitenkin puhuvat samaa kieltä ja mittaristo keskustelee moottorin ohjauksenkin kanssa. Se myös näyttää koneen tapahtumat bluetoothin kautta.
Hydraulinen käsijarru. Kapeaharteiselle kuskille metrinen jarruvarsi on kätevä ja sillä laitetaan takapyörät sutimaan. Driftingin sivuluisuissa ja vauhdissa ollaan kuulemma kuin ilmassa ja lennetään. Talvella laji olisi helppoa, mutta kesälajina se myös vaatii autolta voimaa ja kunnossa olevan alustan.
Tämä mylly tuottaa 500 hevosvoimaa /600nm. Turbosta tulee metrin pätkä putkea pihalle ilman mitään äänenvaimentimia. Toimittajalla menikin kaasuttelua kuunnellessa lenkkarit vääriin jalkoihin :)
Tämä peli ei menisi läpi päästöistä, koska siitä puuttuu katalysaattori. Keveillä autoilla driftingissä riittää 450-550 hevosvoimaa ja auton suurempi paino ja pitävämpi rengas vaatisivat taas lisää tehoa.
BMW ratakäytössä 335i vuosimallia 2007. Pellin alla tuplaturbo 3.0 litran bensa ja 620 hevosvoimaa /830nm.
Corvette C3 350 vuosimallia 1977.
Elikkä se on siis tällä hetkellä työnalla toiseksi Corvetteksi. Tämä on täysin samanlainen peli 5.7 litran V8 möykyllä. Tarkoitus on käydä jokainen mutteri läpi ja tehdä tästä punaistakin yksilöä ehompi. Osia on siellä ja täällä ja runko oli jutun teon aikaan työstössä kotitallissa. Alkuperäinen väri on ollut perusharmaa ja se oli maalattu jenkeissä mattamustaksi.
BMW E36 ja M50 ahdettuna. Auton tunnistaa keltaisesta konepellistä ja bemarin kuulemma aina pystyssä olevasta konepellistä :)
Kampe on tarkoitus kunnostaa hauskan pitoon ja hupi driftailuun.
Katsastus asioista puhuttaessa Jarmo kertoo 70-luvun autojenkin menevän hyvin läpi syynistä päästöjen osalta. Ja jos ei mene niin hyvillä laitteilla ja oikeilla säädöillä laitetaan menemään. Keskiviikko-Ilta jo pimeni ja ahkerat pojat vielä paiskivat töitä hallissa.
Loppuyhteenveto: Mikkosen Jarmo toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi taloon. Viikon aikana vain sunnuntai on lepopäivä konttorilla. Asiointi tulee tuttuun tyyliin vilkastumaan kevään edetessä. Haastattelun jälkeen vielä viime hetkellä paikan päälle kurvasi rouva katsastusasioissa. Toimittaja kysyi häneltä ohimennen mielipidettä paikan palveluista ja rouva totesi päättävästi: "On ne kyllä ihania nuo Top Katsastuksen pojat!" :)
Lue myös: Pöyskön Erkin kotiseutuhenkisyyteen auttaa terwa, päreet ja itsekasatut koneet Ylikiimingissä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu