Pihlajamaan Timo palautti presidentti Kyösti Kallion Buickin maailmalta takaisin kotipitäjään ja sukuun Nivalassa
Pihlajamaan Timo. Leppoisa koneharrastaja, entisöijä ja autoalan opettaja. Harrastelussa omaksi vahvuudekseen mestari nauraa osaavansa kaikkia hommia puolivillaisesti. Moottorit ovat toki läpeensä tuttuja sen jälkeen sitä kuulemma osaa loputkin hommat. Entisöintitaidoista todistaa mm. omaa kätten jälkeä olevat 70-luvun Citikka ja kupla. Kaikki pelit ovat myös kilvissä ja Timon sydäntä lähellä ovat juuri kyseisen vuosikymmenen autot, koska hän sai ajokortin 80-luvulla. Velipojat harrastavat myös innokkaasti koneita. Konetilaa löytyy siis pihan molemmista rakennuksista ja niissä on tarkasti säädettynä 10 asteen lämpötila. Liian lämpimässä hallissa voisi syntyä kondensiota ja kosteutta, jolloin seurauksena olisi muhimaan alkava korroosio. Ja kun tarkkaan katsoi, niin ahkerassa käytössä olevan verstaan työkaluissakaan ei ollut hämähäkin verkkoja eikä ruostetta :)
Presidentti Kyösti Kallion Buick Special Eight vuosimallia 1938.
Kyösti Kallio toimi Suomen tasavallan neljäntenä presidenttinä vuosina 1937–1940. Hän syntyi vuonna 1873 Ylivieskassa. Tätä ennen hän toimi kuudesti eduskunnan puhemiehenä ja neljästi pääministerinä. Ennen valtakunnallista uraansa Kallio oli suurtilallinen ja paikallisvaikuttaja kotipaikkakunnallaan Nivalassa. Kyösti Kallio on ainoa Suomen presidenteistä, jolla ei ole akateemista tai vastaavaa oppiarvoa, vaan pelkästään silloisen keskikoulun päästötodistus.
Kyseessä on Kallion kakkosauto ja suoralla kasilla varustettu 6 hengen hoppa. Varsinaisena virka-autona Kalliolla toimi Cadillac. Tästäkin pelistä löytyy vääntöä ja liikkeelle voi lähteä vaikka suurimmalla vaihteella. Koneen ominaisuutena on myös hiljainen ja tasainen käyntiääni.
Auto löytyi lehtijuttujen perusteella Italiasta. Peli oli ehtinyt olla sitä ennen konkurssiin menneessä helsinkiläisessä automuseossa. Timo hankki sen velipoikansa kanssa takaisin Suomeen ja vei heti katsastuskonttorille. Auto on luonnollisestikkin museorekisterissä.
Buick käynnistyi heti hallissa ja savuttikin aika mukavasti. Polttoaineen kulutus ei ole ollut siihen aikaan mitään pientä.
Sisustan punainen nahkaverhoilu on tehty uusiksi Italiassa.
Auto on käytössä hyvillä ilmoilla ja kylän raitilla ajaessa tien reunalta nostetaan vähän väliä peukkua.
Ulkoneva vilkku on erikoisuus vanhoissa hoppa-autoissa.
Stig ombord Kustu! Presidentti tunnettiin myös Kustaa lempinimellä.
Valtion päämies istui takana ja hänellä ei ollut ajokorttia. Ketähän kaikkia muita arvovaltaisia suuruuksia onkaan matkustanut mukana 6 hengen autossa.
Yksityiskohtia.
Astinlaudalta on kätevä nousta rattaille.
Seuraavana vuorossa koneen paljastustilaisuus!
Timo rupesi aukaisemaan luukkuja kuin ennen vanhaan Tarvajärvi konsanaan...
...ja peltiä tuntui nousevan molemmilta puolilta.
Niinhän se aukesi kuin flyygelin kansi.
Buick Dynaflash 8 - eli suorakasi. Kone tuottaa 107 hevosvoimaa ja niitä asennettiin viimeisiin malleihin vielä 50-luvulla. Tällä on viety isot ja isokokoiset herrat myös ylämäkeen.
Muotoilua.
Buick on General Motorsin omistama yhdysvaltalainen automerkki. Buickeja, kuten muitakin yrityksen valmistamia autoja alkoi näkyä Suomen maanteillä 1920-luvun aikana. Buickeja rakennetaan nykyisin Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Kiinassa. Buick ja Cadillac ovat nykyisin GM:n Yhdysvalloissa toimivia ylellisiä autoja valmistavia merkkejä Oldsmobilen valmistuksen lopettamisen jälkeen.
Tyyliä.
Tyylitelty vararengassuoja löytyy auton molemmilta puolilta.
Kuskin ovessa on tarvikekahva. Timoa kiinnostaisi löytää siihen avaimella varustettu lukkopesällinen kahva.
Tyylikäs kiireestä kantapäähän.
Yksityiskohta.
Taakse vuosien.
Kyllä tämä erottuisi Prisman parkkipaikalta :)
Olisikohan peli ollut vaikka presidentin loma-auto?
Ihaillaanpa vielä joka kantilta.
On se herkku.
Timon ottama kuva valtiopäiviltä Mehtäperältä? :)
Viime kesänä edustettiin valtakunnallisilla Weteraanikonepäivillä Oulaisissa. Peli vietiin sinne arvokkaasti ajamalla!
VIDEO: Weteraanikonepäivillä Oulaisissa.
Citroen D-super vuosimallia 1971.
Kyseessä velipojan ID mallin Citikka. Tämä vanhan harmaan värinen yksilö päätyi aikanaan myös Snellman lihajalostajan tv-mainokseen. Video mainoksesta alenpana.
Vastaavanlainen peli on tullut ohjelmassa aiemmin vastaan vain Oulaisissa. Pelin erikoisuuksia on pohjan maanvaraa säätelevä kaasujousitus.
Mittari näytti punaista kun kaasujousitus oli vielä matalalla. Tässä mallissa voi nauttia myös erittäin pehmeästä kyydistä.
Sivupeilien sijoittelu poikkeaa normaali kohdasta.
VIDEO: Timon velipojan Pekan Citroen lainassa Snellmanin Superior kinkkumainoksessa.
Volkswagen "kupla" vuosimallia 1970.
Kyseessä Timon valmiiksi entisöimä menopeli vuodelta 2018. Kaara oli sitä ennen todella surkeassa kunnossa.
Kuplan äänen tunnistaa vaikka silmät kiinni.
Peli on kesäisin liikenteessä.
Silmä ei sairasta missään kohdassa.
Sisustuksen kruunaa punaiset kangaspenkit.
Tutkitaanpa muistin virkistämiseksi kuplan historiaa.
Volkswagen "kupla" on Volkswagenin ensimmäinen ja alunperin saksalainen automalli. Mallia valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003. Vuonna 1965 1200 kuutiosenttimetrisen moottorin rinnalle tulivat 1300 ja 1500 moottorit. Volkswagen 1300:sta tuli Kuplan päämalli ja 1200:sta varustetasoltaan pelkistetty perusmalli. Ilmajäähdytteinen, nelisylinterinen ja nelitahtinen bokseri- eli vastaiskumoottori sijaitsee korin takaosassa. Vuoden 1999 lopussa Suomen ajoneuvorekisterissä oli vajaa 12 500 Kuplaa.
Timon kupla alkutekijöissään.
Aluksi hommasta oli vähän pohja poissa.
Ensin kerättiin omenat samaan koriin :)
Pohjan tervausta.
Kuplassa on melko tyhjän näköinen etupellin alusta.
Hei, siitähän syntyy auto!
Pohjaväri alle...
...ja lopuksi oikea maali pintaan.
Citroen GS Club vuosimallia 1978.
Tämäkin oli Timon entisöimä peli.
Auto meni myyntiin vuosi sitten.
Honda Prelude vuosimallia 1989.
Auto tuli halliin naapurista.
Hondaksi melko kantikasta muotoilua.
Siisti myös sisältä.
Painetaanpa tuota nappia tuolta...
...Oho! Mitä nyt tapahtuu!
Nousevat valoumpiot niin kuin ritari ässän autossa.
Prelude on japanilaisen Hondan urheilullinen coupé-malli, jota valmistettiin viitenä eri sukupolvena vuosina 1978–2001.
Volvo 740 vuosimallia 1989.
Kyseessä työkaverin kantikas ja luja kärry, jolla on ajettu vasta alle 100 000 kilometriä.
Nykyisin löytyy yhtä tiukat kulmat ja prässit vain puvunhousuista.
Uudenkarhea peli myös sisältä.
Ikuinen kampe.
GMC Vandura 2500 matkailuauto.
Auto on pojan omistuksessa.
Gasolinea Menee Centillä?
Oliver Rov Crop vuosimallia 1950.
Kyseessä Timon kotitilan ensimmäinen traktori. Tämän merkin määristä Suomessa ei ole tarkkaa tietoa, mutta yksi toinenkin vastaava peli oli weteraanikonepäivillä.
Alkuperäinen väri kuultaa amerikkalaisesta pellistä.
Lambretta skootteri 1960-luvulta.
Kyseessä 200 kuutioinen peli ja näitä isompi moottorisia malleja ei tuotu siihen aikaan Suomeen verotuksellisista syistä.
Kone odottaa käynnistyäkseen vähän isompaa huoltoa.
Eikö tällä vehkeellä liikkuessa erottuisi nykyisinkin muodissa olevien skoottereiden joukosta.
Lambretta on kaksitahtinen ja käsivaihteinen skootteri, jota valmisti milanolainen Innocenti Italiassa vuosina 1947–1972. Lambretta-nimi tulee Lambrosta, joka on Pon sivujoki.
Nuffield 460 vuosimallia 1963.
Peli on omassa omistuksessa.
Solifer SM vuosimallia 1979.
Myös Solikka on omassa omistuksessa.
Suzuki PV vuosimallia 1982.
Kyseessä velipojan mopo.
Edellisessä Rasvamonttu jaksossa oli Suzuki PV entisöitynä.
Rassaus hallin meneillään oleva rättäriprojekti.
Timo on luvannut tyttärelleen ajokorttilahjaksi kunnostetun rätti-Citikan.
Seuraava vaihe työssä on korin pohjamaalaus, sitten pintavärin vetäminen ja lopuksi armoton kasaaminen.
Mallin muodoista ei voi erehtyä.
Auto tulee käytyä viimeisen päälle läpi ja moottoria ei tarvi avata. Kaikki osat ovat jo jemelissä ja niitä löytyy maailmaltakin vielä helposti.
Punainen on tämän yksilön alkuperäisväri.
Kyseisen mallin arvo on noussut viime vuosina ja sitä löytyy vielä harrastepiireistä. Timo ei olisi uskonut nuorena miehenä entisöivänsä joskus rätti-Citikkaa.
Moottori pärähti jo käyntiin ja kävi nätisti.
Käyntiääni oli jopa ihmeen rauhallinen.
Enimmät pellit ja suojat olivat parhaillaan ammattikoululla.
Loppuyhteenveto: Buick on päässyt hyvään kotiin. Timo on myös kertonut sen nyt pysyvän omassa pitäjässä, niin kauan kuin hän voi asiaan itse vaikuttaa. Kyseessähän on suuri kulttuuriteko ja arvokas taltioiminen Suomen historiaa. Liekköhän muuten sattumaa, että auton konehuoneesta löytyy suorakasi ja pelin vuosimalli on 1938?
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu