Isokosken Jussi sijoittaa rahaa vain tähdellisiin asioihin - mersukokoelmassa mm. harvinaisen vähän ajettu SLC 1977 Saudi-Arabia -malli Raahessa
Isokosken Jussi. Lupsakka mersuharrastaja, Tuupa Recordsin Oy:n yrittäjä ja lappilaiset juuret omaava pintakäsittelijä. Mestarin tapahtumatekniikkaa ja studiopalveluita tarjoavassa yrityksessä pelataan mm. äänen, valon ja savun kanssa. Samoja vinkeitä mies harrastaa myös autotallista löytyvien mersujen kanssa. Kiinnostus merkkiin lähti aikanaan Matti papalla käytössä olleesta 60-luvun pystylamppu mersusta. Auto toimi tuohon aikaan taksina ja Jussin mielestä se on edelleen hienoimpia ja kauneimpia autoja mitä koskaan on valmistettu. Vanhemmatkin opettivat poikaa laittamaan rahaa vain tähdellisiin asioihin :) Jussin isällä on saamelaiset juuret Inarin Sevettijärveltä ja hän itse on käynyt koulut Vihannissa. Oma autoilu lähti liikkeelle 18-vuotiaana omistuksessa olleella pösöllä, mutta lopulta piti kuitenkin saada mersu. Ensimmäiseksi peliksi tulikin valkoinen 123 malli mustilla nahkapenkeillä. Koneena oli 240 diesel sillä kertyi mittariin monta sataatuhatta kilometriä. Autoja on sen jälkeen vuosien aikana käyttötarkoituksen ja arvoluokituksen perusteella tullut ja mennyt. Tallitilaa löytyy myös kotipihalta ja kyliltä. Johtajan mukaan tallipuuhastelu muodostaa tasapainoisen kokonaisuuden hektisen työ- ja perhe-elämän kanssa.
Mercedes-Benz merkkiä Saksasta vuodesta 1926 alkaen. Jussi nauttii mersujen miellyttävästä kyydistä pitkillä ajomatkoilla ja merkin parasta ja puhuttelevinta mallia hänelle on puolestaan 70-80-luvun kalusto. Parhaaksi autoksi mestari arvioi 300 turbokoneella varustetun 123 mallin. Siinä on metallia kyljessä, yksikertaista tekniikkaa ja se on idioottivarma peli. Kaikkia autoja kuulemma verrataan mersuun ja mersua ei verrata mihinkään :)
Tuupa Records Oy. Jussin leipäpuu perustettiin vuonna 2004. Talo on media-alan yritys, joka tarjoaa äänentoisto- ja valaistustekniikkaa yleisötapahtumiin. Toimipiste ja studiotila sijaitsevat Raahessa, mutta toiminta ulottuu koko Suomeen, Pohjois-Norjaan ja -Ruotsiin. Yritys perustettiin aikanaan mahdollistamaan saamelaisen musiikin julkaiseminen. Toiminta ja idea ovat siis hieman paisuneet matkan varrella.
Tuupan studiolla. Äänityspöytä on analoginen D&R Orion vuosimallia 1989. Mestarilla on takana 18 vuotta yrittäjänä ja vanhan moton mukaan yritetään enemmän olla hyödyksi kuin haitaksi :) Mies on istunut ainakin 50 albumia studiossa ja vilkkaimpina aikoina tehnyt yli parisataa keikkaa vuodessa. Vai on se sittenkin studio ja toimittaja kun luuli tuota NASA:n sukkulan laukaisupöydäksi :)
Mercedes-Benz 380 vuosimallia 1984.
Kyseessä Jussin mieleisin ja museorekisterissä oleva silmäterä. Auto on siistissä kunnossa ja sen alkuperäinen maali sai kiitosta myös Museovirastolta.
Kori on väriltään siniseen taittuva vihreä. Tuorein leima tuli vuosi sitten ja sitä on kolme vuotta jäljellä. Tällä korilla on ajettu 593 000 kilometriä ja sekään ei ole vielä mitään Lapin erämaassa.
Jussi osti pelin iäkkäältä turkulaiselta yrittäjältä ja myös vannoutuneelta mersumieheltä. Herraa nimitettiin paikalla vallinneen meiningin vuoksi leikkisästi vuorineuvokseksi. Omistaja oli pitänyt autoa kuin kukkaa kämmenellä ja kauppaan oli omat ehtonsa. Se myytiin vain mallia arvostavalle mersumiehelle, auton täytyi päästä hyvään kotiin ja sitä piti säilyttää talvet tallissa.
Autossa on siisti verhoilu ja kaikki alkuperäistä. Löytyy vakionopeudensäätimet, ilmastoinnit sekä pehmyt ja hiljainen kyyti. Ajomukavuutta voi edelleen verrata moneen nykyautoon. Ei siis ole ihme, kun mallia on käytetty valtiojohtajien ja diblomaattien kuljettamiseen. Radiona on vuoden -84 Sony CDXA-15 ja siinä 10 cd:n vaihtajaboxi peräkontissa. Soitin on maksanut siihen aikaan saman verran kuin uusi Lada! Vaan yksipä vika mersussa on, sinne kun istuu kerran alas, sieltä ei halua nousta ylös :)
Pellin alla on hiljainen ja entisen omistajan toimesta Veholla täydellisesti entisöity V8-moottori. Kesyydestä huolimatta se puhaltaa yllättävästi 204 hevosvoimaa. Kone on käyty läpi tiivisteitä, laakereita sekä koneistoja myöten alkuperäisosilla. Koneen entisöinnin hinnalla olisi jo saanut jo pienemmän uuden auton. Talvella on ajettava nätisti, kun pelissä ei ole luistonestoja.
Jussi painoi jotakin nappia...
...ja takaikkunaan nousi aurinkosuojat.
Jos syynäämään alkaa oikein tarkasti...
...autosta voi löytää aivan pieniä kulumia, mutta niihin tullaan tarttumaan lähiaikoina.
Penkeissä on myös erilliset penkinpäälliset sottaisemman työn tekijöitä varten, mutta nyt taidettiin tulla siistimmälle naisten osastolle :) Vuorineuvoksen vaimo oli ommellut niskatuenpäälliset pitsistä ja Jussi lupasi pitää niitä paikallaan vähän aikaa. Mestari ei kuitenkaan ole hennonnut ottaa pois hellyttäviä koristeita. Rokkarit kuulemma ovatkin oikeasti melko pehmytluonteisia :)
Nastat oli vielä alla ja ne rohisi jonkin verran ajossa. Tilalle on kuitenkin tulossa kohta näyttävät barokkivanteet valkosivurenkailla.
Mersu SLC vuosimallia 1977.
Kyseessä Saudi-Arabiasta vuonna 2008 tuotu mielenkiintoinen menopeli. Auton toi Suomeen oululainen kaveri ja hopean harmaa kaara on ilmeisesti ollut Saudeissa käytössä jollakin öljyrikkaalla. Yksilöä on säilytetty pääasiassa tallissa ja siksi kuluvat osatkin näyttävät uudelta. Ja mikä erikoisinta, mittarissa on vain 11 000 kilometriä! Juttua tekevä radiotoimittajahan olisi voinut ajaa sillä vaikka kaikki työajonsa :)
Vuonna 1977 peli on ollut ilmeisesti kalleimpia tehdastekoisia autoja siihen aikaan ja jopa Ferrari on maksanut vähemmän!
Autossa on jälkeenpäin verhoiltu punainen nahkasisusta. Ensimmäinen Saudi omistaja on ollut vaativuutensa ja kukkaronsa tietävä ja palauttanut uuden pelin takaisin tehtaalle uuden sisustan asennusta varten. Varsinkin nykyisin tuollainen muutostyö tulisi hintoihinsa. Pohja oli ruostevaurioitunut ja Jussi tilasi mersun tehtaalta kokonaan uuden lattian. Ahtimaan Niko hoiti paikallisena ammattimiehenä hitsauksen. Vänkärin penkki tulee paikalleen, heti kun loput sähkötyöt on valmiina.
Pellin alla on V8-moottori ja 225 hevosvoimaa. Lähiaikoina auto menee mm. jarruherkistelyyn Kotilan Jukalle Vihantiin ja sen jälkeen leimalle. Mahdollisesta museoleimasta pitää vielä neuvotella museoviraston kanssa.
Jussi purki itsekkin auton melko osiksi ja on käyttänyt siihen paljon tunteja.
Kurkataanpa pitääkö kilometri lukema paikkansa...
...ja pitäähän se. Vain rapiat 11 000 on mittarissa!
Näyttävä keulamerkki. Onko joku nähnyt mersumiehen ruokalautasen? Netissä olevassa kuvassa joku oli laittanut tällaiseen merkkiin pohjan ja söi pottua, kastiketta ja salaattia eri lokeroista :)
Autoon tehdään vielä kiillotusta ja myös katon laidassa olevat pari pientä vauriota korjataan. Jussi teettää korjauksen taitavilla maalareilla Raahessa. Hän on itsekkkin hoitanut maalauksia ja taskussa on pintakäsittelijän kokemus puupuolelta. Näin tärkeässä kohteessa mestari kuitenkin haluaa antaa homman ammattilaisille. Miehen periaatteena on, että asiat tehdään aina laadukkaasti.
Yksityiskohta.
Barokkivanteet.
Saudi mersu saapumassa Suomeen.
Mercedes Benz V211 vuosimallia 2005.
Kyseessä perus e-sarjalainen Sedan.
Tämä yksilö on kiva ja taloudellinen käyttöauto. Pellin alla 150 hevosvoimaa ja peli vie matka-ajossa 5 litraa ja seka-ajossa hieman yli 6 litraa sataselle.
JEEP Commander vuosimallia 2007.
7-paikkaisesta maastoautosta löytyy jatkuva neliveto, lukot ja 500 newtonin väännön johdosta sen vetokyky on 3500 kiloa. Perässä siirtyy helposti myös 2,5 tonniset, 8x6 mobiiliesiintymislavat. Enimmät kamat kuljetetaan puolestaan useina rekkakuormina. Tässä kuvassa ollaan liikkeellä tunturin päällä.
Jussi päätyi Jeeppiin, kun halusi käyttöauton, joka olisi mersu tai varustettu mersun koneella. Käynnistäessä pellin alta kuuluikin merkin tuttu nätti nakutus. Syksyisin auto on käytössä myös metsästysreissuilla. Harrastepeleissä on paljon valuuttaa kiinni, joten käyttöauton ei kuulemma tarvi olla ihan uusi.
Jeepin ja Isokosken Jussin rinnassa sykkii mersusydän.
Kyseessä mersun perus 3 litran V6-dieselkone ja 218 hevosvoimaa.
Jeep on yhdysvaltalainen automerkki ja autonvalmistaja. Ensimmäinen siviilijeeppi tuli myyntiin vuonna 1953. Nykyisiä Jeep-malleja ovat myös Jeep Wrangler, Wrangler Unlimited, Compass, Patriot, Cherokee, Grand Cherokee ja Liberty.
Seuraavaksi kokoelman jo maailmalle lähteneitä autoja. Mercedes Benz W123 vuosimallia 1984. Tämä yksilö on ollut Jussin mielenkiintoisimpia autoja. Se vaikutti aluksi perusvehkeelle, mutta kyseessä olikin rauhanturvaajan käytössä ollut ajokki. Peräkontissa herätti ensin ihmetystä YK:n ja monen maan kilvet, mutta sitten löytyi pelin ensimmäinen omistaja. Alunperin raahelainen rauhanturvaaja kertoi ostaneensa auton uutena mersun liikkeestä, olleessaan rauhanturvaajan hommissa vuonna -84. Tehtävien aikana autosta ammuttiin mm. takalasi! Suomeen tultuaan hän vaihtoi pellin alle turbotetun 300:sen koneen. Jussi myi mersun tarinaa kunnioittavalle naapurille Raahen Mettalanmäelle. Kaara on kuulemma edelleen tymäkässä kunnossa.
Perus Chrysler C300. Tämä käyttöauto on ollut ajo-ominaisuuksiltaan ja -tekniikaltaan Jussin parhaita pelejä. Lopulta kuitenkin käyttötarve muuttui ja ajokki meni myyntiin. Pellin alla oli samanlainen mersun kone kuin Jeepissä, mutta hieman eri virityksellä. Saundi kuulosti äänimestarin korvaan juuri samalta s-sarjalaiselta.
Siipimersu 190D W110-kori vuosimallia 1965. Auto oli tarkoitus entisöidä, mutta tilalle tuli samaan aikaan Saudi malli ja edessä oli arvovalintatehtävä. Tämä peli menikin lopulta vaihdossa samassa kaupassa. Jussin mielestä tämä on tyyliikkäimpiä autoja ulkonäöllisesti.
Vasemmalla W126 V8 vuosimallia 1985. Auto tuli pihaan kummisedältä Pelkosen Eskolta. Peliä hieman laiteltiin ja se meni jatkojalostukseen Ouluun. Keskellä W140 3,5l Diesel vuosimallia 1993. Kyseessä s-mersun ns. "Diana-malli", nimittäin Walesin prinsessa Dianan matka päättyi saman mallisella autolla vuonna 1997. Oikealla tuttu Chrysler C300 vuosimallia 2007.
Vasemmalla Chevy Van 6.2 perus diesel V8 vuosimallia 1992. Peli oli vetoautona ja vieressä W126 vuosimallia 1985. Jussi on aina tykännyt jonkun verran myös amerikkalaisista autoista ja omistanutkin niitä muutamia pääasissa mersun koneella. Työautojakin on ollut monen monta ja mersu puolella taas on ajettu loppuun monta Sprinteriä.
Johtaja itte ja Soundcraft Vi6 digitaalinen saliäänimikseri.
Loppuyhteenveto: Kiitos Jussille Rasvamonttu vierailusta! Mies oli nimittäin juuri kotiutunut mittavalta Norjan työreissulta, jossa toteutettiin Norjan yleisradio NRK1:selle suomalaista Uuden musiikin kilpailua vastaava tv-projekti. Tapahtumatekniikkaa ja henkilökuntaa oli mukana useampi rekallinen. Ohessa linkkipätkä kyseiseen ohjelmaan. Mestarin päivä jatkui tavaroiden purkamisella ja jo tulevan viikonlopun vermeiden kasauksella. Isojen tuotantojen jälkeen normaalit festivaalikeikat tuntuvat leppoisan sopiville. Vaativissa jutuissa uni haetuttaa välillä itseään ja kiireessä ei aina edes ehdi ummistaa silmiään. Lavan ääressä on kuitenkin se oma palkitseva tunnelmansa ja kaiken tuon turbulenssin jälkeen kaikkein parasta vastapainoa on V8-moottorin rauhallinen pörinä.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu