Heikkisen Petri remppaa mm. omia ja asiakkaiden harrikoita ja jenkkiautoja Planet Garagen verstaalla Kempeleessä
Heikkisen Petri. Leppoisa koneharrastaja, Planet Garagen renki ja isäntä sekä mm. Harley-Davidson Club Fnland ry:n kymppi-jaoston jäsen Oulussa. Yhdellä miehellä riittää tehtävää omien ja asiakkaiden koneiden parissa. Lisähaasteen aikataululle on myös antanut huhtikuinen muutto Ekohaan uusiin ja suurempiin toimitiloihin. Hallia viimeistellään aina kun kiireisimmät työt on saatu ensin alta pois. Suuremmalle verstaalle on ollut heti käyttöä, kun huoltoon on juuri tullut mm. 9-metrinen "ribbivene". Vastapainona kiireelle mestari on odottanut innolla kesää ja hyppäämistä oman harrikan sarviin.
Planet Garage on perinteinen huoltopaja, jossa pelataan ehkä eniten jenkkiautojen ja harrikoiden kanssa ja tehdään muitakin huoltoja. Ekohaan uudesta hallista löytyy 300 neliötä ja palveluun kuuluu kaiken kokoiset huollot ja korjaukset. Tällä hetkellä työnalla oli paljon menopelejä 50- ja 80-luvulta. Logossa on kuvattuna Chevrolet pickup Scottsdale C10.
Asiakkaan huollossa oleva hulppea Ribcraft "ribbivene".
Kyseessä on tehdastekoinen menopeli ja hulppealla kokonaisuudella on pituutta 9 ja leveyttä 3 metriä. Vene on on ollut aiemmin safari käytössä ja nyt sillä reissailee tyttöjen jalkapallojoukkue.
Takana on valtavan kokoiset ja tehokkaat ulkoperälaitamoottorit.
Ajaessa pitää kuulemma olla lippis väärin päin päässä, muuten se lentää vauhdissa taivaan tuuliin. Huhun mukaan myös mateet on kiihdyttäessä veden pohjassa kyyryssä :)
Istumapaikkoja on kymmenkunta ja normaali rungon ympärillä on ilmapalkeet.
Venettä taidetaan käyttää pääasissa merellä.
Mikäs remontti Petrillä on tähän meneillään?
Veneelle on tehty keväthuolto, jossa öljyt ja tulpat vaihdetaan sekä tarkistetaan muultakin osin menopelin kunto.
Nyt tuli jytky!! Ja kaksin kappalein, takana on nimittäin kaksi 250 hevosvoiman V6-moottoria. Teho ei varmasti lopu näillä pumpuilla kesken ja yhteensä miestä korkeampiin koneisiin upposi 16 litraa öljyä.
Koneille laskettiin testikäynnistyksessä vettä ja sen avulla ne jäähtyivät paremmin. Vesi lähti jo virtaamaan Petrin uutta toimistoa kohti, mutta onneksi matkalla oli lattiakaivo :)
Moottorit ohjaamon puolelta.
Asiakkaan Ford Customline vuosimallia 1954.
Autoon vaihtuu tekniikka. Moottoria uusitaan ja manuaalilaatikko vaihdetaan automaatiksi. Muutoksella saadaan käyttömukavuutta ja huoltoon löytyy jatkossa hyvin myös varaosia.
Tämän kuntoisia 50-luvun autoja ei ole joka toinenkaan vastaantulija.
Peli on merkin perinteisellä tyylillä rakennettu ja siihen on kuulemma kätketty Customlinen kikkoja.
Tuunausta...
..koko sisustusta myöten.
Ennen muutostöitä kone tuotti 100 hevosvoimaa ja nyt teho tuplaantuu puolella.
"Gangsterilippa".
Kyljissäkin on omaa muotoa ja linjakkuutta. Pitikö jossain olla ns. feikki sivuputketkin?
Yksityiskohta.
Peili on vanhojen autojen "korvakoru".
Hakuvalot.
Vanhat kunnon karvanopat.
Oliko tässä mallissa vielä niitä air bageja? :)
Nyt taitaa olla ketunhäntä kainalossa. Valkoinen huiska ja 8-pallo päänä antennissa. Kyseessä on kuulemma vanha Customline kikka.
Tarkoittaakohan se tuo 8-pallo, että tämän vehkeen kanssa vika ja sen myötä kustannuspuoli kohdistuu viimeisenä omaan pussiin :)
Ford Customline on vuosina 1952–1956 valmistettu amerikkalainen auto. Merkki maksoi Suomessa vuonna 1953 830 000 markkaa, joka on n. 26 300 euroa.
Kyyti on pilven pehmyttä?
Asiakkaan Pontiac Firebird Trans Am 305 tbi vuosimallia 1988.
Pelistä on hieman korjattu keulan "sammakkovaloja" ja pakoputkea.
Auto on metallin värinen.
Ritari Ässä tv-sarjan KITT autona nähtiin Pontiac Trans Am vuosimallia 1982.
Taljat, turbo boost -hyppytoiminto ja heittoistuin :)
Petrin oma Harley-Davidson Evolinen moottorilla ja ergonomisilla sarvilla vuosimallia 1988.
Korkeilla ohjaussarvilla ajettaessa kuljettaja muodostaa purjeen ja pidemmän ergonomisen ajon jälkeen olkapäihin on saattanut kuulemma hieman pistellä.
Tällä pelillä ajettaessa ei tarvi myöskään Rexonaa :)
Sopivalla valolla katsottuna syvemmällä tankissa näkee kynäruiskulla tehtyjä pääkalloja.
Vitsi: miksi moottoripyöräilijöillä itsellään on tatuointeja? Jotta sairaalassa osataan laittaa osat taas oikeille paikoilleen :)
Pyörä on menossa kohta purkuun ja siihen tehdään päivityksiä. Evoluution ihmeinen moottori rakennetaan uusiksi ja peli muutetaan ulkonäköäkin myöten vähän erilaiseksi.
Penkki on nahkaa ja sen alla on huimat 20 milliä vaahtomuovia ja pelti. Onneksi istuimesta kuitenkin löytyy jouset. Pääkallon penkkiin teki käsityönä lappeenrantalainen taiteilija.
Takana 260 leveä takarengas. Kyseessä on ulkonäköseikka ja todiste kyseistä sijoittelua epäilleiden vedonlyöntien johdosta.
Mutta niinpä se vain nippa nappa mahtuikin ja vielä pyöriikin!
Vetohihna vei toisella puolella oman tilansa.
Asiakkaan Harley-Davidson Sportster 883 vuosimallia 1988.
Meneillään mm. öljyn vaihto.
Varusteena nahkalaukut ja tuulisuoja. Hyvin kävi ja Dannyn Kesäkatu alkoi soimaan korvissa.
Asiakkaan Sportster.
Kipinä meni hukkaan viime kesänä ja nyt käydään sähköjä läpi.
Petrin oma Harley Davidson Tour Glide 124 S&S vuosimallia 1986.
Pyörä odottaa pukilla startin solenoidia ja siihen on tehty pientä huoltoa.
Pelillä on paljon reissattu Euroopassa ja maantiet ovat tulleet sillä tutuksi mm. Itävallassa, Puolassa, Saksassa ja Tsekeissä.
Tour Glideä ei ole tuotu valmistusvuosina paljon Eurooppaan ja siksi erityisesti saksalaiset pitivät pyörästä paikallisilla huoltoasemilla. Pyörässä on mm. rungon omia mallikohtaisia yksityiskohtia.
Tässä yksilössä on mallin mukaisesti rungossa kiinni oleva kiinteä tuulivisiiri ja muissa versioissa se kääntyy ohjaussarvien mukana.
Visiirissä on mm. kelloa, voltti määrää ja öljyn lämpötilaa.
Muotoilua.
Myllynä 124 S&S "jumalmoottori", joka tunnetaan hieman voimakkaampana koneena.
"Saundia ja Sitkeyttä Superisti".
Varusteena 3 tavaralaukkua.
Pyörien sisäänpääsyrannekkeita kansainvälisistä HD-kokoontumista. Esimerkkinä mm. nauha Super Rally -tapahtumasta.
Asiakkaan Volkswagen Kupla Split window vuosimallia 1952.
Antaumuksella tehty projekti on lähdössä piakkoin omistajan perässä Suomesta Teksasiin.
Autoon on tehty peltityöt, maalaukset, sisusta ja laitettu moottori kuntoon. Peli odottaa nyt ikkunatiivisteitä ja lasien jälkeen tehdään vielä lopullinen kasaus.
Siisti peli.
Asiakkaan Chevrolet Caprice Classic 350 vuosimallia 1989.
Auto on katsastusremontissa ja pitkään seisseenä se vaatii myös vähän hitsuuttelua.
Kyseessä on 5-hengen peli, jossa on mukava käyntiääni.
Toimittajalle tulee tästä mallista heti mieleen Kalifornian aavikkoiset asfalttitiet.
Seuraavana kokeiltiin starttaamista.
Akkukaapeli paikalleen ja heti hörähti. Ovesta löytyy nupikat keskuslukolle, peileille, penkeille ja sähköikkunoille.
Yksityiskohta.
Cvevrolet...
...Leonardo DiCapr...korjaan Caprice Classic :) Se on General Motorsin vuosina 1965–2017 valmistama täysikokoinen henkilöautomallisto. Koko elinkaarensa ajan Caprice on ollut Chevroletin täyskokoisista autoista kallein ja ylellisin malli.
Asiakkaan Ford F150 neliveto vuosimallia 1985.
Peli on aikanaan Fiatin moottorilla dieselöity ja nyt se muutetaan takaisin bensa-autoksi. Tilalle tulee Fordin 302 ja C6-automaatti. Muutoksen johdosta tehto tuplaantuu sadasta hepasta kahteensataan hevosvoimaan. Vastaavia muutostöitä tehdään aika paljon Planet Garagella. Työ vaatii taidon lisäksi myös monenlaiset pelit ja pensselit.
Tämä Fordin malli on varustettu harvinaisemmalla lyhyemmällä lavalla.
Omat eväät mukana.
Muuttuukohan koneen saundi myös ohjaamon puolella.
Purettu Fiatin kone odottaa parempia päiviä.
Elimen siirto.
Yksityiskohta.
Aika leveät tassut.
Loppuyhteenveto: Planet Garagen toimisto ja asiakastilat. Petrillä riittää vielä työtä muuton viimeistelyssä, kiireisissä asiakastöissä ja samalla paikan isännöimisessä. Heti kun aika vain riittää, kotona myös odottaa omissa projekteissa mm. isotöinen Thunderbird vuosimallia 1962 ja erikoisempi 57 Oldsin moottorilla oleva Range Rover Classic vuosimallia 1973. Kaiken tämän kuullun ja nähdyn haipakan perusteella voidaankin lopuksi todeta - tällä planeetalla on elämää! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu