Vesisenahon Erkki antaa nostalgisen avun tien päällä pulaan joutuneelle kyläsepän kasaamalla Volvo N88 -hinurilla Kannuksessa
Vesisenahon Erkki ja parempi puolisko Riitta. Repsikka on puolestaan syntyjään postiauton kuljettajan tytär ja viihtyy siksi aina hyvin reissuissa mukana. Hinuri ostettiin netin perusteella Lohjalta vuonna 2013. Kaupan lukkoon lyöntiin meni kuulemma ilman koeajoakin vain 5 minuuttia ja isännän mukaan emäntä oli niin hämmästynyt, ettei keksinyt sanoja seuraavaan kahteen viikkoon :) Emäntä taas kertoo hämmästyneensä niin nopeasti syntynyttä kauppaa ja vannoo pitävänsä autosta edelleen suunnattomasti. Autoja etsittiin siihen aikaan Itä-Suomesta ja ne olivat järkiään huonoja tai kalliita. Ja eihän siitä mihinkään pääse, hinurista on ollut vielä entistä hienompi Erkin omienkin parentelujen jälkeen.
Vesisenahon Erkki. Leppoisa volvomies, entisöijä, hinausmies, rahtari ja puolieläkkeellä oleva kuljetusalan yrittäjä. Raskastakalustoa on ollut vuosien aikana velipojan kanssakin toistakymmentä kappaletta ja loppuvaiheessa kolmekkin peliä yhtäaikaa liikenteessä. Työmaana oli koko Suomi ja mestari aloitti sora-ajot vastaavan mallin autolla vuonna -73. Myöhemmin työnkuva laajeni myös rahtipuolelle ja Erkin isän Einon perustamaa yritystä jatkaa jo neljäs sukupolvi. Mestarin periaatteena on, että jos tämä hinuri särkyy, häntä ei saa hinata vaan lykätä puomilla. Vielä ei kuitenkaan ole käynyt kuten vastaavanlaisen menopelin omistajalle Sulo Vilenille :) Ja mikäli vanha vielä kuitenkin alkaa kilpailuttamaan hinausalan, ei se kuulemma tee sitä halvemmalla vaan ottaa enemmän, niin ei tarvitse tehdä niin paljon keikkoja :)
KAL - niin kuin kallis mies? Ei vaan Kuorma-Auto Liitto :) Koppalakki on appiukon peruja, joka toimi aikanaan postiauton kuljettajana. Vuosien aikana logokin on muuttunut.
Erkin isä Eino (kesk.) aloitti autoilijana vuonna -47. Kuvassa Fordin ja hulppean puukuorman lisäksi vänkäri ja oma sisko 40-luvun lopulla.
Volvo N88 vuosimallia 1966.
Museorekisterissä olevaa kampetta raaskii käyttää myös käytännönhommissa. Kalusto on suunniteltu keveämpään käyttöön, mutta edellinen omistaja on hinannut sillä linja-autonkin Kuusamosta Helsinkiin. Kyläsepän kädenjälki on jämerää, ajokin kyyti nostalgista ja maantiellä peli etenee ilman suurempia ohjaamisia kuin juna. Kokonaisuuden kruunaa manuaalisen varmat ja iättömät hinaustyökalut.
Volvo on edesmenneen kyläsepän tekemä hinuri Orivedeltä. Erkki on sen kolmas tai neljäs omistaja ja on itsekkin purkanut hytin ja konehuoneen osiksi ja parannellut niitä. Peli on hyvin piilossa tiheään asutulla alueella ja toimittaja luuli toiselle puolelle taloa tullessaan kyseessä olevan hinurin pienoismallin :) Komeus säilyy katon alla kesät ja talvet ja lippa antaa hyvän suojan myös auringolta.
Auto on ollut uutena ensin 7 vuotta rekan veturina rahtihommissa ja sen jälkeen se on rakennettu hinuriksi. Ilmeisesti sopiva raudanpala on aina hitsattu paikalleen ja vain puomin nosto ja vinssi ovat mekaanisia.
Hinattavan keula nostetaan aina ilmaan. Tutkitaanpa kohta lisää laitteiden toimintamallia.
Tilava ohjaamo on 15 senttiä normaalia pidempi ja istuessa pitkäkin henkilö mahtuu venyttelemään jalkoja. Erkki irrotti auton hankinnan jälkeen hytin ja laittoi lattiat uusiksi.
Mestarin aikana hytissä on ollut parhaimmillaan seitsemän henkilöä ja hyvin on silloinkin mahduttu. Penkit kääntyy myös kahden nukuttavaksi vuoteeksi. Tarkastellaanpa ohjaamoakin kohta tarkemmin.
Laatu merkkiä...
...ja mallia. Konehuoneessa on mallin oma 10 litran moottori ja 265 hevosvoimaa. N88 oli aikansa suurin Volvo. Kylältä ei taida löytyä toista kasiparia. Erkki irrotti ja kunnosti oston jälkeen myös moottorit ja laatikot.
Volvolla pääsee hyvin auttamaan vaikka metsäteille.
Vinssi. Saakohan hinaaja mitään kelakorvauksia? :)
Kestää, jos ei vierestä petä.
Hinattavan keula nostetaan ilmaan. Autoa voidaan myös hinata väliin laitettavalla vetopuomilla. Katsotaanpa miten kaikki toimii.
Aluksi irrotetaan vetopuomin kiinnityssokka.
Ja seuraavana Erkki veti ässän hihasta.
Siinä on alusta.
Seuraavaksi ruvettiin pelaamaan mölkkyä? Ei suinkaan, vaan vetopöytä kasataan palikoista.
Se tuli siihen...
...ja tämä tähän. Manuaalinen vetojärjestelmä on erikätinen ja vasemmalla päällä se sopii kuorma-auton etuakselin alle tai toisella päädyllä jousen korvaan. Toisinsanoen, vedettävä hollille siihen mistä parhaiten kiinni saadaan. Puomi ajetaan alle ja sitten nostetaan etupää ylös.
Jämerää, manuaalisen luotettavaa ja kaikki on otettu valmiiksi huomioon.
Varalöpöä jerrykannussa ja varustelaukku.
Vetotopparit. Ne laitetaan vetopyörien alle ja vinssatessa ne purevat asfalttiin ja jäähän.
Ei ole tullut ainakaan vielä hälytystä.
Muotoilua.
"Kunniamerkkejä".
Vetku, eli Veteraanikuorma-autoseura ry on perustettu vuonna 1987. Se on valtakunnallinen vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö (lähde: Vetku).
Michelin-ukko. Michelin maskotin oikea nimi on Bibendum ja hänet hahmotti ensi kertaa piirtäjä Marius Rossillon vuonna 1898. Yhdestä Erkin Volvosta tippui tämmöinen maantielle ja tilanteen kauempaa nähnyt naapurin rouva oli huutanut, että tippuiko emäntä kyydistä :)
Takana oli juuri kyseinen turnee.
Mutta monenko vuoden?
Itse muutettu lippa...
...ja istuu kuin valettu.
Isommasta peilistä näkee laajemmin.
Volvo vyöryy kuin juna maantiellä.
Huoltotarra.
Kojelauta on kokonaisuudessaan alkuperäiskunnossa.
"Lälläri", eli "LA", eli lyhytaaltopuhelin.
Varma on aina varmaa säädöissäkin.
Voimanotto on kytketty tai pois, eli pumppu joka pyörittää hinauslaitteita. Toisinsanoen järjestelmä pyörittää siis vaihdelaatikosta hydraulipumppua.
Vanha "arppipuhelin". ARP autoradiopuhelin oli Suomen ensimmäinen kaupallisesti toiminut julkinen matkapuhelinverkko 70-luvulla. Se oli silloisen Posti- ja lennätinlaitoksen ylläpitämä.
"Ampiaispesä" lämmityslaite.
Jalkavivulla aukeava ilmastointiräppänä löytyy kuskin ja vänkärin puolelta. Juttua tehtiin yli 30 asteen helteessä ja hyvin pelasivat. Luukut eivät myöskään vaadi ilmastointi huoltoa parin vuoden välein. Pakkasella hytti ei ole lämpimin mahdollinen ohjaamo, mutta hinuri onkin enemmän työkalu.
Tyyliuskollisuutta.
Yksityiskohta.
Ei näy lommoja.
Nätti nousta kyytille.
Löpöluukussa kekseliäs varmistuslukko.
Yksityiskohta.
Tämä ei kuitenkaan ole kolmiakselinen kymppipyörä.
Merkkituote. Hetkinen...
...hälytys tuli ja soittaja oli juuri haastattelun tehnyt ja Toyotalla ajamaan lähtenyt Pookin toimittaja! :)
Paikassa parempaa apua ei olekkaan.
Toimittaja pyysi ottamaan mukaan myös sorkkaraudan :)
Ja tämmöinen pikkuinen 7-8 tuuman naula oli uponnut Toyotan renkaaseen :) Erkki vinssasi toimittajan ylös autosta ja nosti avuliaana tilalle peräkontista vararenkaan :) Ja kohta matka taas jatkui!
Ajon jälkeen Volvo pääsi taas varjoon vilvoittelemaan.
Tallirakennus löytyy seinän takaa.
Kahvin edestä tehtiin jo hommia.
Tältä peli näytti aiemmin. Auto on luovutettu Tavarakiito Oy:lle Tampereella vuonna 1966. Myöhemmin seuraava omistaja osti sen itselleen Lohjan Liikenteeltä, kunnostutti, museoi ja myi lopulta maailmalle. Ennen entisöintiä ja hinuriksi muuttamista se oli eri näköinen ja työkuntoinen.
Scanian hinausta. Auto haettiin Lohtajalta ja siitä puuttui etuakseli, joten keula otettiin kokonaan ilmaan.
Kuljetusta vastaanottava kaveri halusi ottaa savut pelistä ja korvasi puuttuvan tankin astioilla ja letkuilla. Paikalle ilmestyi myös akkukärryt ja virtaa ja sitten Erkki starttasi! Auto lähti käyntiin, kaasu hirtti pohjaan ja kun öljysuodatin eli ns. kirnu oli auki, sieltä lensi öljyt taivaan tuuliin. Miehet oli yltäpäältä öljyssä, auton luultiin räjähtävän ja hinausmestari huusi kaverin lopulta irrottamaan polttoaineletkut :)
Mersu 508 vietiin kylältä Eskolasta Haapajärvelle.
Eino isä keskellä, kahta henkilöä saa hoksaavat tunnistella.
Volvo kattaus. Vasemmalla F12, toisena kasettisora-auto, kolmantena ihan uusi peli vuonna -96 ja neljäntenä seiska Volvo.
Volvon perävaunun laakeri kärähti. Palo saatiin kuitenkin sammumaan.
Velimies Markku jäi eläkkeelle ja pääsi viimeisenä työpäivänä kotoa haettuna hinurilla töihin.
Loppuyhteenveto: mies ja kone ovat jo puolieläkkeellä ja myös virkistysreissujakin ehtii toteutella. Takana oli juuri veteraaniauto keikka Jämsänkoski-Jyväskylä sektorilla ja siellä tuli pieni polttoaine vuoto hinuriin. Erkin ruuvaillessa ongelmaa, paikalle ilmestyi yllättäen valtakunnan tv-kanava tekemään miehestä ja autosta juttua ja parivaljakko pääsi Keski-Suomen alueuutisiin. Tulossa oli myös reissu Pyhäsalmelle Meijjän perän -rekkatapahtumaan. Se on viime kesältä tuttu hieno tapahtuma myös toimittajalle, joten terveisiä sinnekkin kaikille hienojen kalustojen omistajille!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu