Kuka ajaa punaisella Jaguarilla - jee jee Asko Talvi! - kokoelmassa klassista merkkiä myös mopoista polkupyöriin saakka Oulaisissa
Talven Asko. Aito herrasmies, autoharrastaja, Jaguar ja Beatles fani sekä eläkkeellä oleva kirjapainoyrittäjä. Mestari toimi koko työuransa kyseisellä ja kuoppaisellakin alalla, aloitti juoksupoikana 60-luvulla ja eteni lopulta oman yrityksensä toimitusjohtajaksi. Tarinalla oli kuitenkin onnellinen loppu ja välissä ehti toteutua myös sukupolvenvaihdos. Nyt eläkepäivillä mies viettää talvet Espanjassa ja kesäisin mieli lepää ajellessa avoautolla kotimaisemissa ja Suomen kesässä. Mieliharrastuksiin kuuluu myös valokuvaaminen. Kuvaamista riittääkin melkein kymmenessä Jaguarin mallissa ja tallista löytyy myös muita kaksi- ja nelipyöräisiä pelejä. Askoa kiehtoo Jaguareissa klassisuus, veistoksellisuus ja tietynlainen maskuliinisuus. Ja jos Haikonsaaressa on Beatless kuumaa valuuttaa, löytyypä tallista myös vastaava malli Elviksen Honda Dream moottoripyörästä!
Täällä räyhähdän minä! Jaguar Cars on brittiläinen autonvalmistaja. Nykyisin Jaguar Cars on toinen Jaguar Land Rover Automotive PLC:n tavaramerkeistä Land Roverin kanssa. Ensimmäisten autojen valmistus alkoi vuonna 1926. Nykyisin tehtaita on Birminghamissa ja Liverpoolissa.
Toimittajalla kyllä unohtui nyt puku kotiin :)
Ja toimittajan Toyota piti jättää vähän kauemmaksi :) Tämän kyltin Asko hankki Wanhan Woiman -päiviltä ja sen jälkeen Jaguar mopo alkoi kuulemma vähän keulimaan.
Siitä Oulaisten tieltä kun käännyt Abbey Roadille niin olet perillä :) Beatles kyltti toiseksi viimeisen julkaistun lp:n mukaan. Asko löysi kyltin Lontoosta.
Jaguar XK 120 OTS vuosimallia 1952.
Täysin kunnostettu museoauto on täsmälleen saman ikäinen kuin Asko ja hänen parempi puolisko. Tästä omistajansa ehdottomasta silmäterästä on hyvä aloittaa myös Jaguari merkin elinkaari.
Malli on esitelty Lontoon automessuilla vuonna -48 ja se on arvosteltu aikanaan maailman kauneimmaksi autoksi.
Entisen kilpa-auton kaavailtiin kulkevan 120 mailia tunnissa, jota aikalaiset epäilivät ja se käytiin testaamassa lähes vakiona Belgiassa. Peli kulki 132,6 mailia tunnissa, eli 213 km tunnissa ja se on ollut nopeimpia vakio autoja siihen aikaan.
Vastaavaa haluttua ja tavoiteltua autoa on nähty monella Hollywood tähdellä mm. Harrison Fordilla.
Museoidut autotkin kaipaavat liikuntaa ja kaikkia ei välttämättä ehdi aina tuulettaa kylällä.
Pelin ensimmäinen omistaja oli legendaarinen Pentti Barck Keski-Suomesta. Auto on ollut alunperin ruskean värinen ja sillä on ajettu sekä Eläintarha- ja Jyväskylän Suurajoissa. Asko sai tämän taulun eläkkeelle jäämisen lahjaksi Pentin omistuskirjoituksella ja vain vuosi sen jälkeen legenda poistui keskuudestamme. Autossa oli eri rekisteritunnus Jyväskylässä, nimittäin siihen aikaan rekisterin ensimmäinen kirjain tuli läänin mukaan ja silloin ei ollut Keski-Suomen lääniä, vaan alue kuului Vaasan lääniin. Auto ollut eläintarhan automuseossa ja siinä vaiheessa vaihtui rekkari ja kilpuri maalattiin valkoiseksi.
Pentti Barck toisisssa Jyväskylän Suurajoissa ja hän ajoi tuolloin tällä samalla autolla toiseksi. Legendan omistamassa hotelli Jyväshovissa on hänen johdollaan lausuttu aikanaan Jyväskylän Suurajojen syntysanat. Eläintarhassa Pentti ajoi omassa luokassa seitsemänneksi ja mukana oli muitakin XK 120:siä. Tänä päivänä suurajot tunnetaan Neste Rally Finlandina. Williams tallin entinen omistaja Patrick Head on ajanut kilpaa ja hänellä oli C-type, joka oli tästä kehitelty versio. Hän pärjäsi hyvin kilpailuissa ja toi ensimmäisen legendaarisen D-typen nähtäväksi Suomeen.
Peli käynnistyi aika nätisti. Joskus se tosin starttaa myös vaihtelevasti, koska varusteena on ne kuuluisat Lucaksen sähkölaitteet.
Mittari väärinpäin. Tässä mallissa siis laitetaan tiiliskivi kaasupolkimen päälle :)
Kurkataanpa mitä Jaguari on syönyt.
Jos keula on erikoinen, niin on konepeltikin.
Pellin alla 3,4 litran suora kuutonen.
Ei siis ihme kun tuli tiheää tavaraa putkesta.
Yksityiskohta.
Keulamuotoilu kuvastaa ajanhenkeä.
Kyseessä niin sanotut "torpedolamput".
Hieno kesäauto.
Yksityiskohta.
Ehkä otin kahvasta kiinni, ehkä en :)
Erikoiset takapuskurit.
Yksityiskohta.
Onkohan vaikea löytää vararenkaita?
Asko harrastaa kännykkäkuvailua ja on pistänyt merkille auton tyylin tulevan parhaiten esille pihan tästä kulmasta.
Jaguar XJ6 Serie 1 museoauto vuosimallia 1972.
Malli on viimeinen Jaguarin perustajan William Lyonsin suunnittelema auto ja monet harrastajat pitävät sitä merkin Sedaneista kauneimpana.
Jokaisessa mallissa on omaa linjakkuutta...
...ja myös aikakautta kuvaava erilainen käyntiääni.
Mitähän se tämä peto on syönyt?
Tässä mallissa on 4,2 litran suora kuutonen ja myös viimeinen XK-moottori. Huippunopeus 200 kilometriä tunnissa.
Yksityiskohta.
Tankinluukut molemmin puolin perää. Tällähän ajaa aina summassa oikein päin tankkausautomaatille.
Yksityiskohta.
Merkkiä...
...ja mallia.
Askon kuvaama hieno asetelma.
Jaguar E-Type V12/ automatic museoauto vuosimallia 1972.
"Kuka ajaa punaisella Jaguaarilla - jee jee Jerry Cotton!" :) Pitkä keulainen luomus esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1961 ja Enzo Ferrari nimesi tämän silloin maailman kauneimmaksi autoksi. Edelleenkin se on eri julkaisujen arvosteluissa viiden kauneimman joukossa, ellei jopa ykkönen. Tästä mallista Jaguaari tunnistetaan myös parhaiten.
Mutta kenellä korjaajalla on noin pitkät kädet! :)
Taitaakohan tämän pelin ohjaussäde sen laulussa mainitun kolmannen asteen?
Tämä malli on XJ6:sta kehittyneempi ja siinä on uutta tekniikkaa. Pellin alla 5,3 litrainen V12 moottori ja huippunopeus 240 kilometriä tunnissa. XK on ollut luotettava mylly, sitä on käytetty kuudella eri vuosikymmenellä ja jopa panssarivaunuissa. Tämä on ryypyn kanssa käynnistettävä peli.
Asko sai aikanaan Romu-Heikiltä sarjakuvalehden, jossa mainittiin Cottonin Jaguaari EV-12 ja täysin sama mallitunnus on puolestaan tämän auton keulassa.
Muotoilua.
Yksityiskohta.
Täällä on jo kahva! :)
Kuvastaakohan pinnavanteet Jaguarin kynsiä...
Jaguar XJ40 vuuosimallia 1992.
Mallia puhutellaan myös XJ6:ksi. XJ40 oli sähköjä myöten uusi auto. Moottori AJ6 tuli tunnetuksi erittäin kestävänä voimanlähteenä ja siitä on 3.6 ja 4.0 litraiset versiot. XJ81 autossa oli uusittu 6L moottori, jonka ulkonäkö oli oleellisesti siistitty. Tehoa oli 312 hevosvoimaa.
Auto on ajalta kun Ford tuli merkin omistajaksi.
Tässä pelissä on AJ6-moottori ja hevosia on tullut rutkasti lisää.
Mistäs se rahan tuoksu alkoi tulemaan?
Jaguar Daimler V8 vuosimallia 2006. Kyseessä Nalle Wahroosin entinen ja viimeisin Daimler merkkinen virka-auto.
XJ350 malliin perustuva V8 moottorilla varustettu Daimler Super V8 on hienointa mitä Jaguarilta rahalla saa. Kuljettajaa hemmotellaan ja ajaessasi olet huipulla! Metallinhohto vihreä väri tunnetaan nimellä racing green.
Daimler on herrasmies auto, jossa nätti ääni piilottaa pellin alle 400 hevosta. Malli on siltä ajalta kun merkillä oli F1 kisa-autot ja myöhemmin kaikilla herkuilla varusteltua ajokkia mainostettiin maailman nopeimpana liikkuvana konserttisalina.
Autosta löytyy hienot av-välineet, televisiot, videot ja 15 kovaäänistä.
Onkohan tuolla säädelty Nallen talousnäkymien suunta :)
Tälläkään vehkeellä ei pysy maisema kauan samana.
Viimeisin haettu osoite oli Helsingin Pörssi :)
Ajalta jolloin ei rapattu niin paljon kännyköitä.
Av-säädöt.
Jos ei tiedä, niin saako arvata... :)
Tyyliä.
Ja lisää toimintoja.
Daimler on Brittein saarten vanhin automerkki. Tämän mallin valmistaminen loppui vuonna 2009. Merkin ja mallin omistus muuttui sen jälkeen intialaiselle Tata Motorsille ja samoin kävi myös Land Roverille. Autojen ulkonäöt muuttuivat ja aiemmissa ne oli klassisempia.
Lupaus paremmasta.
Yksityiskohta.
Mallin mukaan.
Jaguar 2 D Convertible XJ-S V12 vuosimallia 1989.
Hopean harmaa museopeli maksoi uutena 600 000 markkaa vuonna -88.
Tekniikan maailma lehdessä on tästä autosta mielenkiintoista juttua Ranskan Nizzan koeajossa vuodelta 1988.
Oma ääni tässäkin.
Pellin alla 5,3 litran V12 ja 300 hevosvoimaa. Huippunopeus tällä vehkeellä 241 kilometriä tunnissa.
Rättikatto nousee nätisti napista.
Yksityiskohta.
Jaguaarejahan löytyy eri x kokoina kuin t-paitoja :)
Kyseessä sama kone kuin E-Typessä ja tässä se on ruiskulla.
Reissussa. Ajeleminen tekee hyvää autoille ja niihin saa tehdä myös sähköremppaa hapettumien vuoksi. Nykyinen polttoainekin tahtoo jämähtää polttoainekanaviin.
Jaguar S-Type vuosimallia 1965. Auto on nykyisin Espanjassa ja siitä uutta versiota tehtiin myös 2000-luvun taitteessa. Edelleen kehitetty, takapyörien erillisjousituksella varustettu malli sai myös keveämmän etupuskurin. Auto oli kuitenkin 150 kg painavampi kuin Mk2 ja siksi myös hitaampi, tosin osansa oli myös huonommalla aerodynamiikalla. Tuotanto lopetettiin XJ6:n myötä ja kesti 31 vuotta ennen kuin Jaguar palasi monen mallin politiikkaan ostajakunnan laajentamiseksi.
Jaguar F-Type S. vuosimallia 2013. Tämäkin auto on Espanjassa ja pellin alla karjahtaa 3 litran tuplaturbo V6 ja 380 hevosvoimaa. Tällä pelillä kiihdytetään sataseen 4,7 sekunnissa ja nopeus kasvaa 275 kilometriin tunnissa. Äänimaailma on omaa luokkaansa ja koska hirmussa on aktiivipakoputkisto, Torreviejan kivitalojen välissä ajellessa kuulee kyllä missä ollaan menossa.
VIDEO: Weteraanikonepäivät on tältä vuodelta takanapäin. Jaguar osasto oli melkoisen mielenkiinnon kohteena ja lähes 20000 kävijällä oli oiva mahdollisuus tutustua FJDCn toimintaan. Aluevastaava Reijo Ilmasto esitteli yleisölle ja kameroille ansiokkaasti kerhon asioita.
Tippa-Rellu vuosimallia 1965.
Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, tämä kärry on aina kokoelman puhuttelevin menopeli. Tämmöinen oli perheen ensimmäinen auto ja semmoinenkin piti saada talliin Vaasan lähettyviltä. Rouva sai valita värin ja kaara ei ollut niin hyväkuntoinen kuin luultiin. Onneksi hyvät ystävät Pyyn Pasin johdolla kunnostivat sen peltejä ja maalausta myöten Oulaisissa. Tämä on vanhempi kuin Rasvamontussa nähty Kopakkalan Hempan Minivaunun veturi ja siihen suuntaan meneekin terveisiä!
Vaikka Hempan auto on Limousine, Askolla kuulemma aukeaa myös takaikkunat :) Tästä kärrystä löytyy 20 hevosvoimaa.
Tässä mallissa keulan alumiini kehys on lamppujen välissä ja Hempan mallissa muovinen kehys kiertää lamppujen ympäri.
Askon asetelma.
Jaguaria löytyy myös mopoina!
Kaikki mopotkin ovat vähän eri mallisia.
Haikonsaaren pikkuteitä on kiva ajella tämmöisillä peleillä.
Jaguar vuosimallia 1959.
Tämän mallin on valmistanut saksalainen Pantherwerke.
Jaguar vuosimallia 1959.
Tämän mopon on valmistanut Tampereen Kone ja Teräs.
Jaguar vuosimallia 1964.
Niin ikään Tampereen Kone ja Teräksen kädenjälkeä.
Onkohan tämä koko mopokin sitä terästä?
Jaguar miesten polkupyörä vuosimallia 1957.
Kyllä se on samaa merkkiä! Asko on fillarin toinen omistaja.
Nimensä veroinen. Tosin määrällisesti Jaguar polkupyöriä on valmistettu melko paljon myös armeijalle.
Ei ole vaihteet nämä...
...vaan mestarin huvikseen rakentama sähköavusteisen sähköpyörä. Nyt sen virallinen epävirallinen nimi on Jaguar I-Motor Special :) Pyörään on maalattu hienoja yksityiskohtia, tosin nämä vanteet on Askon jälkeenpäin käsittelemät. Alkuperäisetkin rinkulat noudattivat tätä linjaa ja olivat vielä hienommat.
Rungon kätevä nostokahva.
Liukuva työkalulaatikko tarakassa.
Jaguar naisten polkupyörä. Sen historia ei ole kovin hyvin tiedossa.
Honda Dream C77 vuosimallia 1965. Tämmöinen 305 kuutioinen pyörä tuli Askolle tutuksi rouvan kanssa riiustellessa. Netistä löytynyt pyörä aiheutti miehellä hosumista ja yhtäkkiä ruudulla luki: Kiitos tilauksesta! :) Tämmöinen peli on ollut myös eräällä tunnetulla muusikolla.
Elvis Presleyllä oli samanlainen moottoripyörä ilmeisesti 60-luvulla. Kuva on otettu Haikonsaaren risteyksessä :) Elvis muuten osti yhdellä kauppareissulla kerrallaan 7 harrikkaa, joten se varmasti arvosti tätäkin pyörää.
Dream oli aikanaan edistyksellinen pyörä ja se kopioi peltisen rungon NSU-pyörästä.
Siihen aikaan ei ollut vakiovarusteena peilejä.
Vilkut ovat alkuperäiset ja hienoutena myös sähköstartti. Jos jostain löytyy, Asko on kiinnostunut ostamaan mallin alkuperäisiä ja hyväkuntoisia pakoputkia.
Mallia nimitettiin peltilehmäksi ja peltiheikiksi.
NSU moottoripyörä vuosimallia 1960.
NSU oli saksalainen polkupyörien, skoottereiden, moottoripyörien ja autojen valmistaja. Se oli 1950-luvun puolessavälissä maailman suurin moottoripyörien tekijä.
Moottori näyttää pikaisesti 2-tahtiselta. Se on yksisylinterinen, jossa on excenter tangot.
Paljonkohan se tämä peli kulkee...
...mittarin mukaan sitä hitaampaa, mitä enemmän kaasua vääntää :)
Merkki ollut maailmanmestari vuosina -53 -54 ja -55.
Esikuva ja seuraaja.
Kypäräkin pyörän mukaan.
Tämä tarvike löytyi Espanjasta.
Solifer vuosimallia 1967.
Solifer on suomalainen polkupyörien, matkailuvaunujen, veneiden ja mopojen valmistaja. Merkin mopoista tunnetuimpia ovat Solifer SM ja Solifer Export.
Kun Asko oli 15-vuotias, vanhemmat ostivat hänelle tällaisen ja hän eli tuolloin yhtä elämänsä onnellisinta aikaa.
Ei taida lamppu ja mittari särkyä niin helposti.
Yksityiskohta.
Tallin vanhasta satulahuoneesta on tullut Askon oma Beatles pyhättö.
Esson vanhoja tankkausautomaatteja.
2-tahti polttoainepumpuista isompi on sekoittaja 60-luvulta ja oikealla käsipumppu. Sekoittajassa polttoaine on tullut maassa olevista tankeista ja öljy on ollut jalustassa. Automaatilla saatiin tehtyä oikea sekoitussuhde.
Beatles rummut.
Yhtyeen ehkä kuuluisimman lp-kannen kopio nostaa huomattavasti keräilykohteen arvoa.
Oikealla Höfnerin viulubasso, joka nähty Paul McCartneylla. Vasemmalla Jaguar merkkinen sähkökitara ja Askolla löytyy Espanjasta myös Stratocaster, jota George Harrison on soittanut.
Ajotakki tuli XK 120:sen mukana. Autenttinen nuttu on lämminvuorinen ja sateenpitävä.
Onko se Asko oikein ritarikunnan kunniajäsen? :)
Joka miekkaan tarttuu, se Jaguarien määrään hukkuu :)
Tuossa on kyllä jotain tuttua.
Askon yrittäjyydessä oli vuosien aikana monenlaisia myllerryksiä. Suuria ponnistuksia vaatineen ja onnellisesti päättyneen työuran jälkeen on aika nauttia ansaituista eläkepäivistä.
Tallin seinä antaa viitteitä sisällöstä.
Tulikohan se toimittajan vip-passikaan nyt kotoa mukaan...
Tähän tarkoitukseen toimittajalla on kyllä paperit :)
Loppuyhteenveto: Asko kertoi ennakkoon olevansa innokas Jaguar fani ja nyt se on helppo uskoa. Aika myös näyttää, kartuttaako eläkkeellä olo hiljalleen lisää kokoelmaa. Mutta miten se vanha mainosloru taas menikään: "Vikkelästi polkee waari, waarilla on Jaguaari ja niitä täynnä Haikonsaari " :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu