Uusimmat
Suosituimmat

Marttalan Ilkka on sisustanut Keminmaan Auton Verstaskahvilan mm. 60-luvun Ford Anglialla ja Volvo Amazonilla Kemissä

09.02.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu ryhtyy tällä kertaa autokaupoille Kemissä. Tosin Keminmaan Auton myytäviin tuotteisiin ei sisälly Marttalan Ilen kyseisen myymälän Verstaskahvilaan esille asettelemat ajokkisisustuselementit. Mestarin silmäteriin lukeutuu mm. 60-luvun Ford Anglia, Volvo Amazon ja Volvo PV. Yksi mansikoista ja mansikan värinenkin herkku on pesuhallin tiloista löytyvä Volvo Duett B18 vuodelta 1968. Mies tunnetaan pitkänlinjan laulavana autokauppiaana ja häntä on aina miellyttänyt vanhojen auton mallit ja muotoilu. Otetaanpa selvää, mitä kaikkia koneita ja elämänvaiheita mestarille on kertynyt Angialla tehdyn synnytyslaitosreissun ja uunituoreen On kovaa, kun tajuaa levytyksen välillä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Autokauppias. Marttalan Ilkka vuosimallia 1966. Pitkänlinjan laulava autokauppias, vanhojen autojen keräilijä, entisöijä ja paikallisen kahvila-pesuhallin pyörittäjä. Myymälästä löytyy Verstaskahvila ja Ilen on kätevää kertoa puhelimessa paremmalle puoliskolleen olevansa taas verstaalla :) Mestari rakastaa vanhoja autoja ja käyttää museoituja menopelejä myös paikan sisustuselementteinä. Näissä ajokeissa kiehtoo eniten niiden malli ja muotoilu. Pöydissä kokoontuvilla äijäparlamenteilla tuntuukin heräävän monenlaista keskustelua vastaavien koneiden ympäriltä. Näillä paikan silmäterillä myös ajellaan kesäisin ja myytävät autot puolestaan löytyvät piha-alueelta. Ile on saanut luultavasti autokärpäsen pureman jo vauvana, nimittäin naapuri vei hänen äitinsä synnytyslaitokselle aikanaan juuri Ford Anglialla!

(kuva: Ilkka Marttala)

Artisti. Ile aloitti laulajan polkunsa ensimmäisen keikan myötä Simon Metsäpirtillä vuonna 1989.  Säännöllisemmin keikkaa alettiin tehdä vuodesta 1993 alkaen. Alkuajoista alkaen Ilkan läheisiin ystäviin kuului myös samalta kotikylältä kotoisin ollut ja juuri ensi-iltansa saava taiteilija Jope Ruonansuu. Jope teki Ilelle myös biisin Silmiesi sininen yö ja levytti sen itsekin hieman eri teksteillä omalla levyllään. Molempia yhdisti myös autoharrastus. Artikkelin lopussa myös juttua Ilkan uunituoreesta kappaleesta On kovaa, kun tajuaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keminmaan Auto. Autoliikkeen toiminta lähti käyntiin Keminmaalta vuonna 2005. Reilu vuosi sitten Ilkka muutti myymälän kimpsut ja kampsut kotikyläänsä Kemiin ja uudeksi kauppapaikaksi valikoitui Neste Hahtisaaren tyhjilleen jäänyt huoltamorakennus. Aiemmin talossa toimi E-Öljyt ja Finnoil. Ilen kaverin tekemä vanhannäköinen tarra toimii yrityksen logona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Verstaskahvilasta löytyy virvokkeita ja turvokkeita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huoltamorakennuksessa on tilaa kokonaisuudessaan 750 neliötä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tiloista löytyy myymälän ja kahvilan lisäksi asiakkaille tee-se-itse pesuhallit, autonpesukone ja vain omaan käyttöön tarkoitettu korjaamohalli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ile ei myy kuitenkaan polttoaineita, vaikka eteisessä komeileekin vanha bensapumppu.

(kuva: Ilkka Marttala)

Volvo Duett B18 vuosimallia 1968.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on museorekisterissä oleva ja jo uutena 2-paikkaiseksi rakennettu pakettiauto. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on hyvät tavaratilat ja se toimii kesäisin yrityksen suppariautona. Ilkka löysi ja haki auton pari vuotta sitten Oulusta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vastaavien Volvo mallien rekisterissä oleva määrä mitataan Suomessa kymmenissä. Tätä mallistoa löytyy myös piilofarmarina kaatuvalla takapenkillä 5 hengelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on säilössä yhdessä pesuhallissa, koska kaikki ajokit ei mahdu myymälän puolelle. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Duetti on normaali 4-vaihteinen B18 malli ja pellin alla hyrskyttelee 1,8 litran pomminvarma kone. Startatessa pärähti ensin päälle lämmityslaite ja sitten moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhoissa Volvoissa kilometrimittari pyörähtää aina 100 000 jälkeen nollaan.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa voi näkyä hieman käytön jälkiä, mutta pestynä ja pölyt pyyhittynä se on aina näyttävän näköinen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän aikakauden autot ovat vielä rautaa ja kori on varustettu kolmella sivuikkunalla ja räppänällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rouvan sävysävyyn viimeistelemät verhot. Kun autoa haettiin Oulusta Kemiin trailerilla, parempi puolisko oli katsonut matkalla Ilkkaa silmiin ja kysynyt: "Onko se tosiaan juuri sinun tehtävä pelastaa kaikki nämä maailman vanhat autot?" :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lisää yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilkan kaverilla on kaksi vastaavaa Duettia Kemissä ja muita samasta mallista olevia ajokkeja ei ainakaan tällä alueella ole tiedossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Duett oli Volvo PV444-henkilöautoon perustuva farmarimalli. Keula on sama kuin PV:ssä, mutta kierrejousien sijaan autossa on lehtijouset takana. Toisin kuin itsekantavalla korilla toteutetttu PV, Duett valmistettiin erillisrungolle. Tästä johtuen sekä auton maavara ja lastauskorkeus ovat suuremmat kuin henkilömallissa. Duettin perävälitys on tiheämpi kuin PV:n ja tämä mahdollisti suurien taakkojen kuljettamisen samalla moottorilla ja vaihteistolla kuin henkilömallissa. Viimeinen Duett valmistui vuonna 1969. Ilkan mukaan tämä kuvan teksti tarkoittaa: Valitamme Ostosta Lähetämme Varaosia :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Anglia "juustohöylä" vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä museorekisterissä ja viimeisenpäälle hienossa kunnossa oleva peli. Auto sattui aikanaan silmään Kemissä, Ilkka jätti siitä tarjouksen ja edellinen omistaja otti myöhemmin yhteyttä ja möi sen hänelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilkan äiti lähti aikanaan synnyttämään häntä synnytyslaitokselle Simosta Kemiin ja naapurin mies hoiti kyseisen kuljetuksen Ford Anglialla. Ile kuuli tapauksesta vuosia myöhemmin, kun oli jo itse hankkinut tämän vastaavanlaisen ajokin!  

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla tahtia antaa 4-sylinterinen ja litrainen isolohko ja kevät urien aikana Ilkka kutsuu tätä ajokkiaan huvipuistolaitteeksi. Rattiin ei nukahda, eli se on kirjaimellisesti ajettava menopeli. Ohituskaistallekaan ei taida olla asiaa ja jos tätä pientä ja köykäistä autoa tulee vastaan rekka, se saattaa suuttua ja lähteä sen perään :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ford Anglia on perheauto, jota valmistettiin Isossa-Britanniassa vuosina 1939–1968. Autosta tehtiin lisäksi yksi tehokkaampi versio, lähinnä kilpa-autoiluun. Vuonna 1965 Ford Anglia maksoi Suomessa 5 990 markkaa, eli 9015 euroa. Saatavissa olivat kaksiovinen perusmalli, kolmiovinen farmari sekä pakettiauto. Merkillä on ajettu vuosien vuosikymmenten aikana myös jokkista ja rallia. Anglioitakaan ei paljon liiku myynnissä ja niiden arvostus on lisääntynyt.

(kuva: Ilkka Marttala)

Volvo Amazon B18 vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on museorekisterissä oleva ja rakas ajokki, jonka Ile kunnosti setänsä kanssa vuonna -89. Auto löytyi Kemin Karihaarasta, johon eräs kaveri oli tuonut sen muuttoautona Ruotsista. Ostohetkellä keula oli hieman kolaroitu lintalleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilkka ei raaski myydä tätä perheenjäsentä, joka on enää vain puhetaitoa vaille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Amazon on nykyisin arvostettu auto ja varsinkin ajokuntoisen pelin hankkiminen vaatii vaivannäköä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on hyvä ajettava ja iso ohjauspyörä toimii myös sen ohjaustehostimena. Ajohurinassa kuulee vieruskaverin sanat ja omat ajatukset. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Korin väriksi päätettiin pitkän harkinnan jälkeen "vanhan lipaston sininen". 

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo Amazon on Volvon valmistama automalli vuosina 1956–1970. Tuona aikana eri malleja valmistettiin yhteensä vajaat 668 000 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ilkka Marttala)

Tuulettumassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappatunturi vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mopo on juuri Ilkan ikäinen ja molemmat ovat säilyneet yhtä hyvässä alkuperäiskunnossa :)  Peli ei ole museorekisterissä ja käsivaihteinen malli on käyttökamppeena.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäisissä maaleissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo PV544 B18 "reppuperä" vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Patti-Volvoksikin" kutsuttu peli on lähtöisin Ruotsista ja Ilkka osti sen tuttavalta Kokkolasta. Autossa on valtava dokumentointi ja kaikki sen paperit ovat tallessa tähän päivään asti.

(kuva: Ilkka Marttala)

Mittarissa on n. 88 000 kilometriä ja siitä löytyy aitoustodistus. Ostaessa Volvo Amazonin sama ikä ja väri olivat silkkaa sattumaa. Keulan muotoilu on tehty "reppuperän" mukaisesti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla edelleen tässäkin mallissa B18 kone ja tämän ikäisten Volvojen mukaisesti n. 60-70 hevosvoimaa. Kannattaa muistaa, että hevoset tarkoittavat vauhdin lisäksi aina myös vetovoimakkuutta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo PV544 on ruotsalaisen autonvalmistaja Volvon valmistama takavetoinen henkilöauto vuosina 1958–1965. Sodan jälkeen teräspulan vallitessa tavoitteena oli valmistaa pieni ja taloudellinen perheauto. Volvo 444 uudistettiin ja Volvo 544 esiteltiin vuonna 1958. Vuonna 1961 malleihin tuli uudet etuistuimet, täysin synkronoitu vaihteisto ja B18-moottori. Myös alustaa ja ohjausta uusittiin ja saatiin 12 voltin sähköjärjestelmä. Turvavyö ja pissapoika olivat vakiovarusteena. 544 mallien jälkeen aloitettiin Volvo Amazonin valmistus ja seuraavana päivänvalon näki uusi 140-sarja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lasissa Volvo-Liisan jättämä lappu tulevasta tapahtumasta.

(kuva: Ilkka Marttala)

Mercedes Benz 190 vuosimallia 1964. Pellin alla 2.0 bensakone ja tämä siipimalli on rouvan käyttöautona. Auto ei ole museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Säilytyksessä kaverin Vespa moottoripyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä 2-istuttavassa pelissä on 200 kuutioinen kone ja renkaat on peräisin sotalentokoneesta.  Ilellä on kotona eteisessä koristeena 150 kuutioinen ja museokilpinen Vespa vuosimallia 1973. Sekin on punainen ja hieman erilaisilla telineillä varustettu ajokki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vespa on ollut aikanaan samalla mopo ja moottoripyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällaisia pyöriä on nähnyt usein erilaisissa jäätelömainoksissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vespa tarkoittaa ampiaista ja se on italialainen Piaggio & C. S.p.A.:n esittelemä skootterimerkki vuodelta 1946. Merkki syntyi kun toisen maailmansodan jälkeen Italian teollisuus ja liikennevälineet olivat raunioina ja kansan varallisuus niukkaa. Yhtiö oli valmistanut junia ja lentokoneita ja etsi vallinneessa tilanteessa tuotetta, joka saisi kansakunnan jälleen pyörille kohtuullisella hinnalla. Vespa oli niin yleinen 1950- ja 1960-luvulla, että siitä on tullut kaikkien skootterien synonyymi. Tehdas valmistaa edelleen klassisia monokokkirunkoisia Vespoja, joita on 60 vuoden aikana esitelty yli sata mallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zündapp mopo vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mopo on ollut museokilvissä reilut parikymmentä vuotta ja se on entisöity täysin alkuperäisyyttä kunnioittaen. Rungossa näkyy vuosikymmenten elämä ja ajanpatina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hienot muotoilut lokasuojissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Minkälainen pyörä se tämä syntappi onkaan?

(kuva: Ari Kettukangas)

Zündapp oli saksalainen moottoripyörien valmistaja vuodesta 1917 alkaen. Aluksi yhtiö valmisti sytyttimiä ammuksiin ja moottoripyöriä valmistettiin vuosina 1921-1984. Ensimmäisiä malleja mainostettiin nimellä "Motorrad für Jedermann", eli jokamiehen moottoripyörä.

(kuva: Ilkka Marttala)

Asetelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pappatunturi vuosimallia 1974.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puna-oranssi peli on jalkavaihteinen ja alkuperäiskunnossa. Onkohan vielä olemassa rattivaihteinenkin pappatunturi? :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki on vaimon käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyvin pidetty mopedi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harley Davidson matkapyörä vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilen tuunaamassa matkapyörässä on näyttävä road king -kate ohjaussarvissa. Maski suojaa tuulelta ja sateelta ja vanhanliiton miehenä mestari ajaa aina Customilla sateella ja paisteessa päässään avokypärä. Iloisen motoristin tunnistaa siitä, että sillä on hyttysiä hampaiden välissä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kesäisin pyörällä tehdään huvireissuja.... 

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja taittuupa sillä nätisti myös keikkamatkat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori on ensimmäisiä Twin Cam ruiskukoneita. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Taitaa lähteä melkoiset äänet ja nyt ei puhuta moottorista...

(kuva: Ari Kettukangas)

...vaan jenkkakoneista! Näillä suppareilla voi kuunnella Pookista vaikka Souvareita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takalaukku eli ns. "pizzalaatikko" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuivapaino pyörälle on 350 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taitaa ne päästää ääntä nuokin putket.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bensapumppu. Kyseessä näyttävää uustuotantoa, erään kemiläisen kaverin valmistamana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja nyt mentiin tyhjennysosastolle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja erehtyi avaamaan oven ja kysymään tuolta karjalanpiirakoita :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Johan sitä kahvin edestä juttua käytiinkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilellä osuutta tässä slouganissa?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuosta talosta muuten saikin kaikkea halvalla :)

(kuva: Ilkka Marttala)

Asetelma.

(kuva: Ari Kettukangas)

Junankeula Volkkari peltitaulu. Kyseessä taitavan peltisepän käsintekemä kolmiulotteinen teos, jonka Ile osti kirpputorilta Luleåsta.

Loppuyhteenveto: paljon on siis vettä virrannut Kemijoessa sen jälkeen, kun Ile aloitti laulajankin hommat. Ohessa viimeisin tuliterä levytys Kemin studiolta: On kovaa, kun tajuaa. Mukana hienossa lopputuloksessa myös Salmisen Simppa ja kumppanit. Ja jos katsotaan vielä lopuksi uudelleen Ilkan Volvo Amazonin ja Volvo PV:n peltiin, niiden värisävyhän on kuin silmiesi sininen yö! :)

Lue myös: Tolosen Aleksin harvinaisemman David Brown 900:sen ja muiden vanhojen traktoreiden ei kannata erehtyä oikuttelemaan tekijänsä käsissä Kuivaniemellä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat