Uusimmat
Suosituimmat

Rautiolan Matti ennusti aikanaan sään mopedin pakokaasusta - nyt äijäluola Ohviisista jalostuu koneharrasteiden- ja kulttuurinkehto Oulaisissa

06.04.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu tarjoaa tällä kertaa virvokkeita ja turvokk...korjaan, virvokkeita ja koneita Oulaisissa! :) Paikallisessa vanhassa Kotimarjalan virvoketehtaassa tapahtuu ja sinne on nousemmassa kylän äijäluola Ohviisi. Rautiolan Matti ennusti aikanaan sään mopedin pakokaasusta, mutta tiesikö hänkään ennakkoon ostavansa tulevaisuudessa kyseisen rakennuksen itselleen. Apuna projektissa häärää Kukkolan Timo ja kaksikko on jakanut konemaailmankin työtehtävät puoliksi, eli Matti särkee ja Timo korjaa :) Vaan minkälainen paja syntyykään tuohon aikanaan Salena, meijerinä ja pesulanakin toimineeseen pytinkiin ja minkälaisia pärisijöitä löytyy eri nurkista? Ohviisi, sinne siis!

(kuva: Ari Kettukangas)

Rautiolan Matti (oik.) ja Kukkolan Timo. Molemmat innokkaita konerassaajia, kättentaitajia, keräilijöitä sekä lisäksi kehitteillä olevan Ohviisi harrastetalon puuhakaksikko. Matti pukee nöyränä kylähullun viitan harteilleen ja Timo taas kehuu olevansa täyshullu, mutta kylähullun titteli pitää kuulemma vielä paremmin ansaita. Suunta on kuitenkin tätä arvonimeä kohti ihan oikea. Matti ei tykännyt koulunkäynnistä ja hänestä tuli yrittäjä. Tosin mestarin taskussa on kuitenkin rakennusrestaurointialan paperit ja niistä tulee olemaan hyötyä äijäluolan rakentamisessa. Masa on omistanut 42 erilaista mopoa ja moottoripyörää ja nyt niistä on jäljellä enää lähiaikoina entisöitävä Puch 200 1930-luvulta. Timo on talonrakentaja ja kuukauden päästä myös sähköinsinööri. Omien sanojensa mukaan mies on huono opiskelemaan ja on käynyt ammattikoulunkin läpi kolme kertaa. Isä opetti hänet hitsaamaan jo ennen kouluikää ja moponsakin hän korjasi ennen kun pääsi sillä ensimmäistä kertaa edes ajamaan. Keräilykoneet on hänellä aina liittyneet työhön ja mestari tykkää ostaa rikkonaisia kamppeita, ettei tarvi niitä itse särkeä :) 

(kuva: Matti Rautiola)

Ohviisi Oy.  Matin omistaman yhtiön päätoimiala on kiinteistöhallinta. Mestari osti tämän vanhan Salenakin toimineen rakennuksen Oulaisten keskustasta ja Timo oli kaverina tinkaamassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohviisi. Rakennus on entinen Kotimarjalan juomatehdas ja se on valmistunut vuonna 1948. Talo tottelee nyt Matin yrityksen nimeä ja sinne on tarkoitus rakentaa monenlaisia harraste- ja kulttuuritiloja eri toimijoille.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Myöhemmin talossa on toiminut mm. meijeri ja pesula. Rakennus on remontoitu 1990-luvun alkupuolella ja siitä löytyy yläkerta, kellaritaso ja ullakko. Yläkerran tiloissakin on pinta-alaa jo 350 neliötä ja sen useampi huone tarjoaa käyttöön monenlaisia erilaisia harraste- ja näyttelytiloja.    

(kuva: Ari Kettukangas)

Kotimarjalan virvoketehdas. Haapaveden Kotimarjala valmisti mm. mehuja, hilloja ja viinejä.

(kuva: Matti Rautiola)

Ja sitten hiljalleen niitä koneita. Helkama CR CUSTOM Raisu vuosimallia 1984. Matin kunnostama mopedi oli maalattu alunperin mustalla spraylla ja mestari laittoi sen viimeisen päälle kuntoon. Ajokki on sittemmin lähtenyt maailmalle.

VIDEO: Raisun kunnostus alusta loppuun saakka.

(kuva: Matti Rautiola)

Sään ennustaminen mopedin pakokaasusta. Matti ennusti aikanaan kahtena vuonna sään mopedin pakokaasusta MTV:n Karpolla on asiaa-ohjelmassa :) Tuohon aikaan pyörittiin Vanhat Pakarit mopokerhon puitteissa ja silloin kerholta ilmestyi oma M.O.P.O. -lehtikin. Lyhenteen merkitys vaihteli ja se saattoi tarkoittaa myös, että Meniskö Ostamaan Pojalle Ongen :) Tuohon aikaan erikoiset sääpovausmetodit toivat myös Seiska-julkisuutta ja kalustona oli mm. Helkamaa ja Sachsin konetta. Povaus itsessään oli ammattisalaisuus ja mukana piti olla mm. ennustuseliksiiriä :) Kyseiset Karpo-klipit saattavat olla Matilla vielä jemmassa jossain vhs-kasetilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor 4341 Vision vuosimallia 1998.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Matin 3.9 litran, turboton, hytillinen, nelivetoinen ja etukuormaajalla varustettu peli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kone oli parhaillaan Timon huolettavana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matilla ja Timolla on demokraattinen huoltosopimus: kun Timppa korjaa traktorin...

(kuva: Ari Kettukangas)

...hän saa siitä edestä lingota Matin pihan :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Timolla on huoltotyöstä selvä visio! Hytin teksti on tehty itse käsityönä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneesta on puolet pöydällä ja menossa on kannentiivisteen vaihto. Peli odottaa myös kytkinremonttia ja turbonkin voisi jossain vaiheessa nakata pellin alle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Timppa värkkäilee koneiden kanssa tällä hetkellä vuokrahallissa. Melkein jokaisessa kamppeessa vessanpyttyä myöten oli meneillään kansiremontti :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kannentiivisteen vaihto: Aluksi kannet irrotetaan ja puhdistetaan polttoöljyllä. Tässä mallissa jokaisella sylinterillä oma yksittöinen kansi ja esim. auton 4-sylinterisessä moottorissa vain yksi kansi. Traktorin versio ei vaadi myöskään niin paljon työstöhommia.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Kannentiiviste. Lepareessa myös liekkirengas, joka on lähimpänä koneiston palotapahtumaa. Toisin sanoen tiiviste pitää tulen ja paineen paikallaan ja se litistyy kannen, moottorilohkon ja sylinteriputken väliin. Tiiviste pitää myös vedet ja öljyt erillään ja sen rikkoutuessa odottaa aina tällainen remontti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toinen kansi. Venttiilit, niiden jouset ja päälle tulee venttiilinostimet ym. Kannet tulisi Timon mukaan kuulemma paikalleen jo samana iltapäivänä ja traktori puskisi jo täyttä höyryä lumia!

(kuva: Ari Kettukangas)

Voi että! Matti ja Timo olivat varanneet myös turvokkeita ja toimittaja odotti jo kieli pitkällä hernerokkaa kenttäpakista :) Kyseessä on kuitenkin venttiilikopat ja niissä oli huollon alussa parin sentin "kermavaahtokerros", eli vedet ja öljyt olivat sekaisin. Matti oli onneksi tyhjentänyt ne ja laittanut yöksi astianpesukoneeseen :)

(kuva: Timo Kukkola)

Mercedes Benz 200D W110 vuosimallia 1967.

(kuva: Timo Kukkola)

Kyseessä alkuperäiskunnossa oleva 2 litran diesel manuaalilaatikolla. Yksityiskohtina mm. aaltoileva konepelti...

(kuva: Timo Kukkola)

...ja siipiperä. Vastaan on tullut muitakin hienoja pelejä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja heti starttasi! Ajokki on Timon rouvan hallinnassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kojelaudasta löytyy vetohehku ja peli on kuulemma pitkähehkuinen kapine.

(kuva: Timo Kukkola)

Isäpappa Pate pääsi ajelulle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallia on tehty vuosina 1964-68 ja tällä tekniikalla vain pari vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta 2.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikkäät pinnavanteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden..."

(kuva: Ari Kettukangas)

Keeway 300 mönkkäri.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä Matin omistamassa kiinalaisessa kamppeessa kansiremontti tuntui onnistuneen ja peli käynnistyi mukisematta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneeseen vaihdettiin myös kaikki nesteet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hotdog-kärry.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kärry on lainassa paikallisesta Tuoppi Pubista ja se palautetaan varmasti muutaman kuukauden kuluttua. Hemmolle tiedoksi, että sitä ei olla vielä kuitenkaan myyty :) Lopulta selvisi kärryn olevankin omistajalla jo myynnissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaasupulloille on oma kaappinsa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kivihiontakoneet. Matti on itse rakentanut kivenhiontakoneet ja perustanut yhteen Ohviisin huoneenseen kivipajan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Omien laitteiden rakentaminen tuli halvemmaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneita on useampaa sorttimenttia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasaajan singneeraus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vesi kuuluu olennaisena osana kivien hiontaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

...nimittäin silloin ilmaan ei synny pölyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hiontalaikkoja. Työstettävänä on mm. korukiveä esim. dolomiittiä, serpentiiniä ja kaikenlaista hienoa kvartsia. Matti myy kultasepille myös kotimaista jalokiveä mm. Lapin kranaattia ja Luumäen berylliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kivisaha ja päätyhiontalaikkakoneyhdistelmä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Terä on tarkoitettu kiven raakaan katkaisuun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä hiontakoneessa...

(kuva: Ari Kettukangas)

...laikka on lappeellaan.

(kuva: Matti Rautiola)

Pontikkapannu tai oluthana? Ei kumpikaan, vaan kivenrumpuhiontalaite. Tätä oluttynnörin näköistä rumpua pyöritetään hiljalleen sähkömoottorilla ja sisällä mylläävä vesi tuottaa eri vaiheitten kautta kimpaleista kiiltäviä taskukiviä. Koneessa ei ole 1200 kierroksen linkousta, vaan hidasta pyöritystä pidetään yllä aina pari viikkoa kerrallaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohviisin muita tiloja. Tähän kellaritilaan on suunniteltu moponkorjaushallia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nostolaitteella tyhjennetään kellariroinaa...

(kuva: Ari Kettukangas)

...lattia-aukon kautta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pesulan vedenpehmennyslaitteisto. Kokonaisuus sisältää kaksi isoa betonista vesisäiliötä ja laitteilla on säädetty myös veden paineistusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pesuaineet ovat toimineet paremmin pehmeällä vedellä ja lorisevan määrää on täydennetty hanojen lisäksi kaivosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kompura Santavuori & kumppani on myytävänä ja nykyinen omistaja sillä on Rautiola & Kukkola ja pojat :) Härvilään on taidettu ottaa ilmansuodattimet Ford Cortinasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä ei siis ole elokuvaprojektori :) Mukana on täydellinen huoltokirja ja sitä on täytetty viimeksi 7.7.1986. Tuolloin koneeseen on ilmeisesti öljyt vaihdettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ullakolta löytyy vaikka mitä jännää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vesitorni ajalta ennen vesijohtoverkostoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vesitorniin on rakennettu niittaamalla suuri terässäiliö ja siihen on pumpattu vettä käsipumpulla. Ylhäällä oleva vesi on saanut paineen putkistoon ja hanasta on saanut kätevästi vettä. Kuivalle kankaalle tehty rakennus on valmistunut vuonna 1948.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taikalaatikoita vai jopa tynämeetiä?

(kuva: Ari Kettukangas)

"Sentrifugi, fugi, fugi, sekoita taas koko yö" lauloi jo Eini aikoinaan :) Linko eli sentrifugi on erottelulaite, jolla nestepitoisesta seoksesta voidaan erottaa eritiheyksiset olomuotoalueet keskipakoisvoiman avulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasataanpa laite ja aletaan valmistamaan koeputkiaikuisia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja pääsi jo aikanaan valmistamaan tynameetiakin kemian tunnilla. Isä kysyi illalla, mitä te huomenna teette koulussa ja toimittaja oli kysynyt, että missä koulussa? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Entä voiko näillä vehkeillä ottaa opinnäytteen?

(kuva: Ari Kettukangas)

Laitteessa eri aineosia sisältävä seos saatetaan voimakkaaseen pyörimisliikkeeseen, jolloin painavimmat aineosat pyrkivät kertymään mahdollisimman etäälle pyörimisakselista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ohviisissa aistii 1940-luvun rakentamistekniikan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ikkunoiden helat ja lukkomallitkin on tuttuja tuon aikakauden koulurakennuksista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Porraskaiteet on rakennettu kaikkiin kerroksiin näyttävästä kuparista. Kun kaikki kolme kerrosta huoneineen käytiin läpi, tuli kävellessä jo nälkä. Timppa oli kuulemma kerran eksynyt ja harhaillut rakennuksessa viikon. Kyseinen mestari oli lopulta löytynyt värjöttelemästä yläkerrasta :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kubota kaivinkone.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keskikokoisen 7-8-tonnisen koneen alkuperäinen kirkas oranssi väri haluttiin lopulta jalostaa voimaperäisemmäksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kubota on jaappanilainen kampe.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneelle on jo ollut käyttöä Ohviisinkin pihalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sulo Vilen pipon, kaivinkoneen ja Hulkin värit saundaavat hyvin yhteen! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hulk on Marvel-kustantamon luoma uskomattoman vahva supersankari. Hulk ilmestyi sarjakuviin vuonna 1962.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä Mattikin nostaisi maapallon ilmaan, jos siinä olisi kahvat! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin koneessa on kohta kannentiivisteen vaihto :) Matti ei tykkää käyttää vettä koneissa, vaan se kuulemma peseytymistä varten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Ohviisissa tulee riittämään työsarkaa ja hommat jatkuvat mm. kellarin tyhjennyksellä ja tarkoitus on kaivaa sinne keväämmällä myös ajoramppi. Näillä herroilla olisi ollut koneita jemmassa muuallakin ja mainitaanpa niistä vaikka Timon Aku Ankka -auto, eli 80-luvulla Kuplan alustalle rakennettu lasikuitukorinen Werrari (tupla-w:llä). Matilla taas odottaa entisöitiä ja näytille pääsyä Puch 200 moottoripyörä 1930-luvun loppupuolelta. Jäämme mielenkinnolla odottamaan Ohviisin valmistumista ja palaamme asiaan taas toimistoaikana! :)

Lue myös: 12-vuotiaan Anton Häkkisen kypsä laulutulkinta ja Titanic-laivan konetietämys hämmästyttävät Oulussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat