Hosionahon Heikin ralliperheessä tiedetään harrastekamppeiden kaasupolkimen sijainti Nivalassa
Hosionahon Heikki ja pojat. Edessä Eemeli ja takana Jaani. Isä ajaa AKK-sarjaa ja nuoret miehet seuraavat hyvällä opilla perässä. Perheessä melkein kaikki harrastavat rallia tai vähintään muita koneita. Oma tytär Johanna ajaa Ladies-sarjaa ja Veljeksistä myös Jeremia on omissa sarjoissaan kilpailutouhussa mukana. Veljessarjan Miika on taas kerännyt koneiden lisäksi kokemusta kartturin hommista. Samasta tiimistä löytyy siis nuoruuden intoa ja vauhtipäisyyttä sekä hieman hillitympää ja vuosien tuomaa vakaampaakin ajokokemusta. Poikien autot eivät kuulemma tahdo kestää, kun niihin tehdään paljon korivaihtoja. Vauhtiveren lisäksi Heikki on saanut iskostettua myös Bemari merkin jälkipolven suosikiksi. Oikestaan koko kylä kokoontuu rassaamaan omia koneitaan tähän vanhaan sikalaan perustettuun verstashalliin ja montakin projektia oli parasta aikaa työnalla.
Hosionahon Hemppa. Koneharrastaja, maansiirtoyrittäjä, ralli- ja sprinttikuski sekä Suomen vanhin rallijuniori. Perheenpää hankkii leipänsä maansiirtoyrittäjänä tunnelityömailla ja ralliautoilun luoma vauhtitunneli taas antaa työlle hyvää vastapainoa :) Mestari on harrastanut rallia vuodesta 2017 alkaen ja AKK:n viimevuotisia nousupisteitä kertyi 29 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että tämän vuoden hän saa ajaa vielä junioriluokassa. Innokkaana harrastajana hän lähtee aina jokaisena vapaahetkenään ajamaan ainakin yhden rallin. Iän myötä refleksit ja kropan motoriikka hidastuvat, mutta rallissa tämä seikka tietää taas vankempaa ajokokemusta.
Heikin pääinstrumenttina BMW M3 Tuuri Rallissa.
Heikki käyttää maansiirtoyritystään myös oman tiimin nimenä.
Ässäpari. Tähän Bemariin ja mestariin tutustutaan kohta tarkemmin.
BMW 325.
Tytär Johanna ajaa tällä pelillä Ladies cupia ja johti juuri parhaillaan kyseistä sarjaa.
Kartturina Sanna-Mari "Santtu" Mastokangas.
Autoa ei ole paljoa viritetty ja siinä on hyvä jousitus ja lukot. Tekniikkaan sisältyy vakio vaihdelaatikko.
Mainosta matkanvarrelta.
Historiikki Volvo 142 vuosimallia 1970.
Joonaksen auto on valmiina historiikki sarjaan ja viimeksi sillä on ajettu tammikuussa Piippola Rallissa. Peliä ei ole sen jälkeen startattu ja nytkin se ehdotti että keväämmällä. Nuori isäntä ajoi ensimmäisen rallinsa muutama vuosi sitten ja nykyisin hän ajelee niitä ajetaan aina silloin tällöin.
Fiat Brava vakio kamppeena v1600 luokassa.
Nuoriso on ajellut pelillä asfaltillakin ja sillä on irronnut osa-kilpailu voittojakin.
Jeremian Bemari.
Autolla ei ole vielä ajettu kilpailuja ja se tuli talliin keskeneräisenä korivaihdon yhteydessä. Nuori isäntä otti omasta kilpa-autosta tähän myös tekniikan.
Jokamiesluokan kalustoa.
Jokkisautot autot tunnistaa aina vahatummasta maalipinnasta :)
Pontiac Trans Am vuosimallia 1976.
Pelissä on aavikkovälitys ja täysiä tehoja ei vielä tohdittu kokeilla. Heikki on joskus kiihdyttänytkin kilpaa tällä kamppeella.
Rekisterikilvenkin mukaan näyttäisi surraavan mukavasti.
Auto tuli omistukseen 15 vuotta sitten osina ja siihen on jo kertaalleen tehty kaikki uusiksi. Uusi käsittely siintää jo hiljalleen kiikarissa.
Peliä ei ole tällä hetkellä katsastettu.
Pitkä konepelti.
Skuuppi.
Myllynä alkuperäinen 400:nen 6,6 litran kone ja sitä on myöhemmin porattu. On myös vähän kireämpää nokkaa, isompaa kaasutinta ja tähtisarjaa. Kamppeessa pitäisi olla vielä tallessa n. 400 hevosvoimaa.
Kyseessä normaalin kokoinen ratas, mutta korkealla kumella.
Autosta on vielä tarkoitus tehdä teippauksilla race henkinen.
Muotoilua.
Yksityiskohta.
Rasvamontussa on tullut vastaan muutamia Pontiaceja.
Malleissakin voi olla pieniä eroja.
Datsun Bluebird vuosimallia 1965.
Peli tuli jossain vaiheessa talliin heräte hankintana ja moottoria ja jarrujakin on jo hieman laiteltu.
Auto oli ehtinyt seistä joutilaana 25 vuotta.
Auto on myös tarkoitus katsastaa tulevaisuudessa.
Datsun on japanilaisen Nissanin automerkki, joka oli käytössä vuoteen 1986 saakka.
Nissan Bluebird on Nissanin valmistama henkilöautomalli vuosina 1957–2001. Autoa alettiin tuoda Suomeen vuonna 1963 ja tuolloin vielä nimellä Datsun Bluebird. Sitä pidettiin korkealaatuisena sekä edullisena talviautona ja se niitti nopeasti suosiota. Ensimmäinen Suomeen tuotu Bluebird-malli oli 310 ja sen moottoritilavuus oli 1,3 litraa.
Konehuone on nätti kuin sika pienenä.
Kori jätetään patinoituneelle pinnalle.
Yksityiskohta.
Audi A1 neliveto.
Pääosin lasikuituinen projekti tuli talliin huutokaupasta ja se ei ole koskaan ollut käytössä siviili liikeenteessä. Peli on hankittu alunperin tehtaalta testiautoksi oululaiseen korkeakouluun.
Levikkeetkin on lasikuitua ja ne on osittain ulkonäkö syystä, mutta ne antaa myös suojaa leveälle tuleville pyörille. Kyljet on aluksi leikattu pois uusien muotojen tieltä.
Turvakaaret kertoo, että kamppeesta tulee kilpa-auto. Tällä hetkellä ei ole vielä varmaa, rakennetaanko ajokki asfaltille vai soralle.
Pellin alla on Skodan turbomoottori ja siitä on tarkoitus ottaa irti reilut 400 hevosvoimaa.
Audi A1 on belgialaisen Audin valmistama pieni henkilöautomalli vuodesta 2010 lähtien. Se on vuosina 1974–1978 valmistetun Audi 50:n jälkeen ensimmäinen pikkuauto Audin mallistossa.
Volvo kuorma-auto vuosimallia 1956.
Projekti löytyi armeijan huutokaupasta ja se on tullut aikanaan Raakkelin käynnistysautona Suomeen.
Konehuoneen suojana hienot taittopellit.
Pellin alla 4 litran suora kuutonen ja se pelaa moitteetta. Autolla on jo hieman ajettukkin, mutta nyt siitä oli tankki irti. Ajokki oli ruostunut, mutta sillä on ajettu historiansa aikana vain 3000 kilometriä.
Peli on hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa. Kasailu jatkuu hiljalleen ja koska kyseessä on avoauto, pintaan on suunnitteilla aavikkoväri.
Kamppeen saa vielä kilpiinkin ja avo vehkeeseen löytyy ressuovet ja ressukatot.
Venäläinen mönkijä XAPbKOB 3NM-350 vuosimallia 1990.
Miika on aurannut pelillä talven pihaa ja juonikon kamppeen startti on ohjelmoitu vain hänen sormenjäljilleen :)
Lumen aurauksen välillä voi halutesssan kääntää myös pottumaan :) Ihan oikealla nostolaitteella työkalut nousee ja laskee tarpeen mukaan. Saisikohan tuohon vielä kytkettyä sirpin ja vasarankin? :)
Onkohan kyseessä luja kampe?
Nostolaite ei ole yleensä tehdasasetuksena mönkijöissä.
"Tsak-kop-tsak-kop!!" Onkohan nimi tullut käynti äänen perusteella :)
Takatuuppariin voi kätevästi kiinnittää tavaroita.
Ykkösarjalainen Bemari projekti.
Kyseessä Heikin tuleva kilpa-auto.
Tähän versioon on kuulemma menty hiljalleen joka paikassa, kun E36:set korit alkavat loppumaan.
Chevy Van pakettiauto.
Nuorin poika kiillottaa autoa ja tähtäimessä oli parhaillaan American Carshown nuoret rakentajat -sarja. Peliin oli juuri laitettu moottori ja sisältä puuttui konekoppa.
Penkit saa takaosassa nurin nukkumatilaksi ja kampe toimii vaikka hyvänä kisamatka-autona.
Muutamia Chevy Vanejakin on tullut vastaan ohjelmassa.
Hosionahon Eemeli. Nuori mies on veljeksistä toiseksi vanhin ja ajanut rallia nyt 4 vuotta. Vauhtia ja nuorta intoa on ollut lajiin vähän liikaakin ja tuntumaa on haettu muutaman kerran auton katonkin kautta. Viime ajoissakin mainittiin tämän vahtihirmun suoraan sanottuna kaasuttavan liian lujaa tähän lajiin :) Arkipäivät kuluvat työelämässä ja autot ja ralli ovat hänelle harrastelua.
Bemari projekti. Kampe on Eemelin toinen Bemari ja entinen meni neljä kertaa katon kautta ympäri ja siitä tosiaan tuli entinen ajokki.
Tästäkin pelistä on tarkoitus rakentaa ralliauto ja myös vähän erilainen kokonaisuus.
Tarkoituksena on rakentaa mahdollisimman takaa-ajettava auto, eli takarenkaille tulee enemmän painoa.
Tähtäimessä on myös hyvän vetopidon omaava ja mahdollisimman kevyt auto.
Itse rakentaman auton käyttäytymisen saattaa tuntea ajaessa herkemmin. Valmiina odottaa täysin toimiva 2.8 litran kone ja siinä n. 300 hevosvoimaa.
Auto on tarkoitus saada valmiiksi tulevan kesän ajoja varten.
Eemelin kaatoja.
VIDEO: Vielä hurjemman velipoika Jeremian hurja kuperkeikkamutka Nivalan Kapinarallissa vuonna 2022!!
Video stillkuvina.
Timotei alkoi olemaan jo kypsää pellolla.
Kiireessä ehti vilkaista myös naapurin päivän postin :)
Tottapuhuen kyseessä oli tosi hurja ulosajo.
Ilmeisesti suuremmilta vammoilta lopulta vältyttiin.
Heikin kilpuri BMW M3.
Pääinstrumentti on varustettu kaikilla mausteilla.
Tuoreimpina ralli kokemuksina oli maaliskuinen ajo Ilmomantsissa ja silloin kartturina toimi Esa Karjalainen. Pääsääntöisesti vänkärin paikalla istruu keravalainen Jan Pousi, joka kilpailee f-cupissa.
Cupissa ajetaan kuppi-istuimella :)
Heikki myhäili tyytyväisenä hänelle itselleenkin uuden tekniikan johdosta. Autossa on koekäytössä tuliterä Proton vaihdelaatikko Gearmotivelta Sievistä. Kyseessä on sekventaalilaatikko, joka tulee markkoinoille jossain vaiheessa syksyllä. Takana oli vasta yksi ralli tällä tekniikalla ja aiemmin sen tilalla on ollut suorakytkentälaatikko h-kaaviolla. Tässä versiossa tarvii vain heitellä vaihdekeppiä eteen ja taakse.
Bemarin mylly tuottaa 350 hevosvoimaa.
Tehtaan leima.
Yksityskohta.
Ilomantsin kotiintuomisina oli oman luokan kolmas sija.
Taannoisesta porokolarista muistutti vielä muutama karva kylkikiinnikkeissä.
VIDEO: Testiajoa Suomusalmella.
VIDEO: Testiajoa Suomussalmella 2.
VIDEO: Heikin haastattelu Harjulta.
Saarenmaa Rallissa.
Tuuri Rallissa.
Fenno Ralli Kankaanpäässä 2022. Olisiko tämä pitänyt sittenkin olla Fennia Ralli :)
Liinamies auttoi Tammisaaren kurvissa, jossa tehtiin rallihistoriaa. Heikki oli Bemarilla jo ensimmäisen erikoiskokeen ekassa kurvissa katollaan, varoitti Eemeliä puhelimitse kurvista ja kohta isä ja poika olivat samassa jamassa yhtäaikaa.
Saarenmaa Rallissa ajetaan molemmin puolin saarta. Heikki uhmasi Saarenmaan isossa luokassa kärkipaikkaa viime vuonna, mutta irronnut pakoputki pakotti lopulta keskeyttämään.
Saarenmaalaiset ovat kuulemma oikeaa rallikansaa, nimittäin melkein kaikki asukkaat ovat aina katsomassa ajoja teiden varressa.
Mersu Unimog maastokuorma-auto vuosimallia 1984.
Kampe on päätynyt talliin Ruotsista ja se lähtee aina käyntiin. Peli on hyvä ratatyömaille ja raiteet sopii nätisti akselin väliin.
Löytyy lavaa.
Hiabin nosturia. Nosturista on verkotettu kallioseinämiä ja siihen löytyy myös kori.
Lisähydrauliikkaa.
Vinssi. Tällähän saisi nätisti irti ralliautotkin ja onpa työkalulla pelastettu syksyllä yksi henkilöautokin heikolta jäältä.
Poikien mopokattaus.
Tuulisuojalla varustettu malli on vuodelta 1975, punainen 1977, sininen 1972 ja tummanpunainen 1970-luvulta.
Löytyypä tämmöistäkin Suzukia.
Crossipyöriä. Nelipuolonen Honda ja keltainen Suzuki.
Tallista löytyy muitakin PV Suzukeja.
Rasvamontussa aiemmin nähty päältäajettava baarijakkara on päätynyt Nivalaan Revonlahdelta :)
Itsetehty pajatso.
Laitteeseen saa myös valot.
Toro tunnelinlastauskone. 30 tonninen, 12-sylinterisellä Deutzin moottorilla käyvä ja matalalla hytillä varustettu kampe on suunniteltu juurikin mataliin tunneleihin. Heikki olikin lähdössä seuraavana aamuna leipäpuun juurelle tunnelihommiin. Taiteilija ikuisti aikanaan hirmun Pasilan ratapihalle johtavan ja käytöstä poistetetun ratatunnelin edessä Helsingissä.
Menestymiset. Heikki on jo joutunut laittamaan palkintohyllyyn lisätuet :) Vuoden 2017 jälkeen on tullut kilpailuvoittoja ja hän oli mm. seniori kakkonen viime vuoden sarjassa. Tunturi Rallissa puolestaan tultiin kolmanneksi ja Saarenmaalla oltiin kuudentena isossa luokassa vuonna 2021.
Loppuyhteenveto: tulevan kevään ja kesän haasteet odottavat ja Heikin ralliveri kutsuu ajamaan ainakin yhden rallin kaikkina järjestyvinä vapaa-hetkinä. Nähtäväksi jää, minkälaisia ammattilaisia puolestaan ehtii kehittyä vielä jälkipolvista ja miten paljon kilpa-autojenkin tekniikka kehittyy tulevaisuudessa. Tällä kertaa jäi ainoastaan selvittämättä se, minkälainen hurjapää onkaan mahtanut olla tämä perheen "tallipäällikkö" itse autonratissa omassa nuoruudessa!
Lue myös: Jokilaakson Maastoautoilijat ovat lujasti kiinni harrastuksessaan Alavieskassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu