Uusimmat
Suosituimmat

Hosionahon Heikin ralliperheessä tiedetään harrastekamppeiden kaasupolkimen sijainti Nivalassa

20.04.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa periytyy tällä kertaa bensasuoni ja vauhtikallo Nivalan Peräahossa. Hosionahon Heikki on jalostanut vuosien aikana rallikalustoa ja muitakin koneita iskukuntoon ja huomaamattaan tarttunut saman kipinän myös jälkipolviin. Perheessä omat pojat ja tyttö harrastavat rallia ja vähintään muitakin koneita. Päriseviä löytyy aina kaksipyöräisestä nelipyöräisiin ja mopoista raskaaseen kalustoon saakka. Kilpa-autojen keulassa on usein Bemarin merkki ja onpa kokeeksi tulossa myös muoviauto Audi A1:stä. Perheenpäällä leipä irtoaa tunnelitöiden maansiirtoyrittäjänä ja kotitallistakin löytyy mm. entisöinnissä oleva vuoden 1956 Volvo kuormuri ja Mersun Unimoc maastokuorma-auto 1980-luvulta. Eikä ihme jos kamppeita on sika paljon, nimittäin vertashalli on perustettu vanhaan sikalaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Hosionahon Heikki ja pojat. Edessä Eemeli ja takana Jaani. Isä ajaa AKK-sarjaa ja nuoret miehet seuraavat hyvällä opilla perässä. Perheessä melkein kaikki harrastavat rallia tai vähintään muita koneita. Oma tytär Johanna ajaa Ladies-sarjaa ja Veljeksistä myös Jeremia on omissa sarjoissaan kilpailutouhussa mukana. Veljessarjan Miika on taas kerännyt koneiden lisäksi kokemusta kartturin hommista. Samasta tiimistä löytyy siis nuoruuden intoa ja vauhtipäisyyttä sekä hieman hillitympää ja vuosien tuomaa vakaampaakin ajokokemusta. Poikien autot eivät kuulemma tahdo kestää, kun niihin tehdään paljon korivaihtoja. Vauhtiveren lisäksi Heikki on saanut iskostettua myös Bemari merkin jälkipolven suosikiksi. Oikestaan koko kylä kokoontuu rassaamaan omia koneitaan tähän vanhaan sikalaan perustettuun verstashalliin ja montakin projektia oli parasta aikaa työnalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hosionahon Hemppa. Koneharrastaja, maansiirtoyrittäjä, ralli- ja sprinttikuski sekä Suomen vanhin rallijuniori. Perheenpää hankkii leipänsä maansiirtoyrittäjänä tunnelityömailla ja ralliautoilun luoma vauhtitunneli taas antaa työlle hyvää vastapainoa :) Mestari on harrastanut rallia vuodesta 2017 alkaen ja AKK:n viimevuotisia nousupisteitä kertyi 29 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että tämän vuoden hän saa ajaa vielä junioriluokassa. Innokkaana harrastajana hän lähtee aina jokaisena vapaahetkenään ajamaan ainakin yhden rallin. Iän myötä refleksit ja kropan motoriikka hidastuvat, mutta rallissa tämä seikka tietää taas vankempaa ajokokemusta.

(kuva: Jesse Eteläniemi )

Heikin pääinstrumenttina BMW M3 Tuuri Rallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikki käyttää maansiirtoyritystään myös oman tiimin nimenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ässäpari. Tähän Bemariin ja mestariin tutustutaan kohta tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW 325.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tytär Johanna ajaa tällä pelillä Ladies cupia ja johti juuri parhaillaan kyseistä sarjaa.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Kartturina Sanna-Mari "Santtu" Mastokangas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoa ei ole paljoa viritetty ja siinä on hyvä jousitus ja lukot. Tekniikkaan sisältyy vakio vaihdelaatikko.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mainosta matkanvarrelta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Historiikki Volvo 142 vuosimallia 1970.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joonaksen auto on valmiina historiikki sarjaan ja viimeksi sillä on ajettu tammikuussa Piippola Rallissa. Peliä ei ole sen jälkeen startattu ja nytkin se ehdotti että keväämmällä. Nuori isäntä ajoi ensimmäisen rallinsa muutama vuosi sitten ja nykyisin hän ajelee niitä ajetaan aina silloin tällöin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat Brava vakio kamppeena v1600 luokassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuoriso on ajellut pelillä asfaltillakin ja sillä on irronnut osa-kilpailu voittojakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jeremian Bemari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autolla ei ole vielä ajettu kilpailuja ja se tuli talliin keskeneräisenä korivaihdon yhteydessä. Nuori isäntä otti omasta kilpa-autosta tähän myös tekniikan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokamiesluokan kalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokkisautot autot tunnistaa aina vahatummasta maalipinnasta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Trans Am vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on aavikkovälitys ja täysiä tehoja ei vielä tohdittu kokeilla. Heikki on joskus kiihdyttänytkin kilpaa tällä kamppeella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rekisterikilvenkin mukaan näyttäisi surraavan mukavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto tuli omistukseen 15 vuotta sitten osina ja siihen on jo kertaalleen tehty kaikki uusiksi. Uusi käsittely siintää jo hiljalleen kiikarissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliä ei ole tällä hetkellä katsastettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitkä konepelti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Skuuppi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Myllynä alkuperäinen 400:nen 6,6 litran kone ja sitä on myöhemmin porattu. On myös vähän kireämpää nokkaa, isompaa kaasutinta ja tähtisarjaa. Kamppeessa pitäisi olla vielä tallessa n. 400 hevosvoimaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä normaalin kokoinen ratas, mutta korkealla kumella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autosta on vielä tarkoitus tehdä teippauksilla race henkinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rasvamontussa on tullut vastaan muutamia Pontiaceja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Malleissakin voi olla pieniä eroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Datsun Bluebird vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli tuli jossain vaiheessa talliin heräte hankintana ja moottoria ja jarrujakin on jo hieman laiteltu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto oli ehtinyt seistä joutilaana 25 vuotta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on myös tarkoitus katsastaa tulevaisuudessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Datsun on japanilaisen Nissanin automerkki, joka oli käytössä vuoteen 1986 saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nissan Bluebird on Nissanin valmistama henkilöautomalli vuosina 1957–2001. Autoa alettiin tuoda Suomeen vuonna 1963 ja tuolloin vielä nimellä Datsun Bluebird. Sitä pidettiin korkealaatuisena sekä edullisena talviautona ja se niitti nopeasti suosiota. Ensimmäinen Suomeen tuotu Bluebird-malli oli 310 ja sen moottoritilavuus oli 1,3 litraa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuone on nätti kuin sika pienenä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kori jätetään patinoituneelle pinnalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Audi A1 neliveto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pääosin lasikuituinen projekti tuli talliin huutokaupasta ja se ei ole koskaan ollut käytössä siviili liikeenteessä. Peli on hankittu alunperin tehtaalta testiautoksi oululaiseen korkeakouluun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Levikkeetkin on lasikuitua ja ne on osittain ulkonäkö syystä, mutta ne antaa myös suojaa leveälle tuleville pyörille. Kyljet on aluksi leikattu pois uusien muotojen tieltä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Turvakaaret kertoo, että kamppeesta tulee kilpa-auto. Tällä hetkellä ei ole vielä varmaa, rakennetaanko ajokki asfaltille vai soralle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on Skodan turbomoottori ja siitä on tarkoitus ottaa irti reilut 400 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Audi A1 on belgialaisen Audin valmistama pieni henkilöautomalli vuodesta 2010 lähtien. Se on vuosina 1974–1978 valmistetun Audi 50:n jälkeen ensimmäinen pikkuauto Audin mallistossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo kuorma-auto vuosimallia 1956.

(kuva: Ari Kettukangas)

Projekti löytyi armeijan huutokaupasta ja se on tullut aikanaan Raakkelin käynnistysautona Suomeen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneen suojana hienot taittopellit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla 4 litran suora kuutonen ja se pelaa moitteetta. Autolla on jo hieman ajettukkin, mutta nyt siitä oli tankki irti. Ajokki oli ruostunut, mutta sillä on ajettu historiansa aikana vain 3000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa. Kasailu jatkuu hiljalleen ja koska kyseessä on avoauto, pintaan on suunnitteilla aavikkoväri. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeen saa vielä kilpiinkin ja avo vehkeeseen löytyy ressuovet ja ressukatot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Venäläinen mönkijä XAPbKOB 3NM-350 vuosimallia 1990.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miika on aurannut pelillä talven pihaa ja juonikon kamppeen startti on ohjelmoitu vain hänen sormenjäljilleen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Lumen aurauksen välillä voi halutesssan kääntää myös pottumaan :) Ihan oikealla nostolaitteella työkalut nousee ja laskee tarpeen mukaan. Saisikohan tuohon vielä kytkettyä sirpin ja vasarankin? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Onkohan kyseessä luja kampe?

(kuva: Ari Kettukangas)

Nostolaite ei ole yleensä tehdasasetuksena mönkijöissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Tsak-kop-tsak-kop!!" Onkohan nimi tullut käynti äänen perusteella :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Takatuuppariin voi kätevästi kiinnittää tavaroita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ykkösarjalainen Bemari projekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Heikin tuleva kilpa-auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähän versioon on kuulemma menty hiljalleen joka paikassa, kun E36:set korit alkavat loppumaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevy Van pakettiauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuorin poika kiillottaa autoa ja tähtäimessä oli parhaillaan American Carshown nuoret rakentajat -sarja. Peliin oli juuri laitettu moottori ja sisältä puuttui konekoppa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Penkit saa takaosassa nurin nukkumatilaksi ja kampe toimii vaikka hyvänä kisamatka-autona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muutamia Chevy Vanejakin on tullut vastaan ohjelmassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hosionahon Eemeli. Nuori mies on veljeksistä toiseksi vanhin ja ajanut rallia nyt 4 vuotta. Vauhtia ja nuorta intoa on ollut lajiin vähän liikaakin ja tuntumaa on haettu muutaman kerran auton katonkin kautta. Viime ajoissakin mainittiin tämän vahtihirmun suoraan sanottuna kaasuttavan liian lujaa tähän lajiin :) Arkipäivät kuluvat työelämässä ja autot ja ralli ovat hänelle harrastelua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bemari projekti. Kampe on Eemelin toinen Bemari ja entinen meni neljä kertaa katon kautta ympäri ja siitä tosiaan tuli entinen ajokki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästäkin pelistä on tarkoitus rakentaa ralliauto ja myös vähän erilainen kokonaisuus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoituksena on rakentaa mahdollisimman takaa-ajettava auto, eli takarenkaille tulee enemmän painoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tähtäimessä on myös hyvän vetopidon omaava ja mahdollisimman kevyt auto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Itse rakentaman auton käyttäytymisen saattaa tuntea ajaessa herkemmin. Valmiina odottaa täysin toimiva 2.8 litran kone ja siinä n. 300 hevosvoimaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on tarkoitus saada valmiiksi tulevan kesän ajoja varten.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Eemelin kaatoja.

VIDEO: Vielä hurjemman velipoika Jeremian hurja kuperkeikkamutka Nivalan Kapinarallissa vuonna 2022!!

(kuva: Team Hemppa Oy)

Video stillkuvina.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Timotei alkoi olemaan jo kypsää pellolla.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Kiireessä ehti vilkaista myös naapurin päivän postin :)

(kuva: Team Hemppa Oy)

Tottapuhuen kyseessä oli tosi hurja ulosajo.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Ilmeisesti suuremmilta vammoilta lopulta vältyttiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikin kilpuri BMW M3.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pääinstrumentti on varustettu kaikilla mausteilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuoreimpina ralli kokemuksina oli maaliskuinen ajo Ilmomantsissa ja silloin kartturina toimi Esa Karjalainen. Pääsääntöisesti vänkärin paikalla istruu keravalainen Jan Pousi, joka kilpailee f-cupissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cupissa ajetaan kuppi-istuimella :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Heikki myhäili tyytyväisenä hänelle itselleenkin uuden tekniikan johdosta. Autossa on koekäytössä tuliterä Proton vaihdelaatikko Gearmotivelta Sievistä. Kyseessä on sekventaalilaatikko, joka tulee markkoinoille jossain vaiheessa syksyllä. Takana oli vasta yksi ralli tällä tekniikalla ja aiemmin sen tilalla on ollut suorakytkentälaatikko h-kaaviolla. Tässä versiossa tarvii vain heitellä vaihdekeppiä eteen ja taakse.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Bemarin mylly tuottaa 350 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ilomantsin kotiintuomisina oli oman luokan kolmas sija.

(kuva: Ari Kettukangas)

Taannoisesta porokolarista muistutti vielä muutama karva kylkikiinnikkeissä.

VIDEO: Testiajoa Suomusalmella.

VIDEO: Testiajoa Suomussalmella 2.

VIDEO: Heikin haastattelu Harjulta.

(kuva: Jesse Eteläniemi )

Saarenmaa Rallissa.

(kuva: Jesse Eteläniemi )

Tuuri Rallissa.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Fenno Ralli Kankaanpäässä 2022. Olisiko tämä pitänyt sittenkin olla Fennia Ralli :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Liinamies auttoi Tammisaaren kurvissa, jossa tehtiin rallihistoriaa. Heikki oli  Bemarilla jo ensimmäisen erikoiskokeen ekassa kurvissa katollaan, varoitti Eemeliä puhelimitse kurvista ja kohta isä ja poika olivat samassa jamassa yhtäaikaa.

(kuva: Team Hemppa Oy)

Saarenmaa Rallissa ajetaan molemmin puolin saarta. Heikki uhmasi Saarenmaan isossa luokassa kärkipaikkaa viime vuonna, mutta irronnut pakoputki pakotti lopulta keskeyttämään. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Saarenmaalaiset ovat kuulemma oikeaa rallikansaa, nimittäin melkein kaikki asukkaat ovat aina katsomassa ajoja teiden varressa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu Unimog maastokuorma-auto vuosimallia 1984.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on päätynyt talliin Ruotsista ja se lähtee aina käyntiin. Peli on hyvä ratatyömaille ja raiteet sopii nätisti akselin väliin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Löytyy lavaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hiabin nosturia. Nosturista on verkotettu kallioseinämiä ja siihen löytyy myös kori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lisähydrauliikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vinssi. Tällähän saisi nätisti irti ralliautotkin ja onpa työkalulla pelastettu syksyllä yksi henkilöautokin heikolta jäältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Poikien mopokattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuulisuojalla varustettu malli on vuodelta 1975, punainen 1977, sininen 1972 ja tummanpunainen 1970-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Löytyypä tämmöistäkin Suzukia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Crossipyöriä. Nelipuolonen Honda ja keltainen Suzuki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallista löytyy muitakin PV Suzukeja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rasvamontussa aiemmin nähty päältäajettava baarijakkara on päätynyt Nivalaan Revonlahdelta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Itsetehty pajatso.

(kuva: Ari Kettukangas)

Laitteeseen saa myös valot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toro tunnelinlastauskone. 30 tonninen, 12-sylinterisellä  Deutzin moottorilla käyvä ja matalalla hytillä varustettu kampe on suunniteltu juurikin mataliin tunneleihin. Heikki olikin lähdössä seuraavana aamuna leipäpuun juurelle tunnelihommiin. Taiteilija ikuisti aikanaan hirmun Pasilan ratapihalle johtavan ja käytöstä poistetetun ratatunnelin edessä Helsingissä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Menestymiset. Heikki on jo joutunut laittamaan palkintohyllyyn lisätuet :) Vuoden 2017 jälkeen on tullut kilpailuvoittoja ja hän oli mm. seniori kakkonen viime vuoden sarjassa. Tunturi Rallissa puolestaan tultiin kolmanneksi ja Saarenmaalla oltiin kuudentena isossa luokassa vuonna 2021.

(kuva: Vesa Rauhala)

Loppuyhteenveto: tulevan kevään ja kesän haasteet odottavat ja Heikin ralliveri kutsuu ajamaan ainakin yhden rallin kaikkina järjestyvinä vapaa-hetkinä. Nähtäväksi jää, minkälaisia ammattilaisia puolestaan ehtii kehittyä vielä jälkipolvista ja miten paljon kilpa-autojenkin tekniikka kehittyy tulevaisuudessa. Tällä kertaa jäi ainoastaan selvittämättä se, minkälainen hurjapää onkaan mahtanut olla tämä perheen "tallipäällikkö" itse autonratissa omassa nuoruudessa!

Lue myös: Jokilaakson Maastoautoilijat ovat lujasti kiinni harrastuksessaan Alavieskassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat