Uusimmat
Suosituimmat

Se oli siihen aikaan kun Heinosen Ari Suomen ensimmäisen rekisteröidyn kiinalaisen kolmipyöräsähköhyötyajoneuvon Haukiputaalle osti

11.05.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa ollaan tällä kertaa uraa uurtavia edelläkävijöitä Haukiputaan Kellossa. Heinosen Ari ja Tanja ovat nimittäin innostuneet ja jopa hullaantuneet sähköistettyihin kiinalaisiin ajopeleihin. Kovin moni muu niihin ei ole kotimaassa vielä ehtinyt hurahtaakkaan, koska kyseisen pariskunnan tallista löytyy Suomen ainoa moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen ja lavallinen Huaihe sähköhyötyajoneuvo. Mukaan mahtuu myös erilaisia moposkoottereita ja Mangosteenin valmistama tyylikäs ja erehdyttävästi harrikkaa muistuttava M1 mopo. Seuraavana selvitetäänkin laulujen sanoin, kuinka kauas mopolla pääsee ja kuinka paljon mahtuu pieneen Huaiheen!

(kuva: Ari Kettukangas)

Heinosen pariskunta. Kaksikko on hullaantunut hiljaisiin kiinalaisiin ajopeleihin ja niiden käytännöllisyyteen erilaisten kamppeiden kuljettamisessa. Kyseiset ajokit ovat siis uusinta uutta, joita ei näe kuin Kiinassa ja Haukiputaalla :) Tottapuhuen tämän tyylistä mallistoa tuodaan jo Eurooppaan, mutta kohta kuvissa nähtävä kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo on luultavasti tässä vaiheessa ainoa rekisterissä oleva vastaava peli Suomessa. Kevään ja kesän koittaessa äänettömillä ajokella liikkuessa voi kuunnella vaikka linnunlaulua tai tulla yöllä "sukkasillaan" kotia. Menopelit ovat myös erittäin edullisia Kalliin polttoaineen aikana ja emännyys voi saada niistä vielä sopivan ajokortin hankinnan jälkeen mainion "shoppailukassin" :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Heinosen Ari. Ajokärpäsen pureman saanut pyöräharrastaja, maailmanmies ja laivojen merenkulkutarkastaja Perämeren alueella. Mestari oli vuoden verran Kiinassa valvomassa laivanrakennusprojektin uudisrakennuslaivoja ja siltä reissulta pyörätkin tarttuivat mukaan koti Suomeen. Ari ei ole ehtinyt vielä jalostelemaan pyöriä, mutta ideoita on hiljalleen kehitysasteella ja muhimassa. Lataamisen jälkeen ajokit on irti sähköverkosta ja käyttökulut niissä on vain murto-osia verrattuna polttoaineen hintoihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heinosen Tanja. Perheen parempi puoliskokin on innostunut sähköajokkeihin ja on päässyt ajelemaan niillä jo Kiinassa. Moposkoottereita hän nimittää "lullaksi" ja isommilla moottoripyöräksi rekisteröidyillä kamppeilla ajo taas vaatisi A-kortin Suomessa. Kiinassa oli ihan normikaistat ja samat liikennejärjestelyt kuin Suomessa, mutta sähköpyörille on tehty siellä omat mitoitetut tiestöt. Tulevaisuus näyttää, minkälaisen shoppailukuorman kanssa emäntä kurvaakaan vielä jonakin päivänä pihaan kauppareissulta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiinalaiset sähkömopot ja -hyötyajoneuvot. Pääsääntöisesti kaikki vastaavanlaiset ajoneuvomallit tulevat juuri Kiinasta. Jossakin päin kyseistä maata ei edes saa enää myydä polttomoottori vehkeitä, vaan ajo tapahtuu pelkästään sähköllä. Malleissa on myös hyttejä ja erilaisia lavarakenteita. Vastaavantyylisissä ruotsalaisissa mopomalleissa on lava edessä. Punaiset nauhat tulivat pyöräkauppojen mukana ja niiden on luvattu tuovan turvaa ja onnea liikenteeseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo Huaihe L5 vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä tiettävästi ensimmäinen moottoripyörän kilvissä oleva vastaava sähkömalli Suomessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lavapeli on luokitukseltaan L5.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kamppeesta on ollut myös hyötyä ja sillä voi hakea vaikka pottuja Tyrnävältä :) Vastaavilla ajokeilla on esimerkiksi suoritettu hätämuuttoja kaukoidän mailla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki kulkee yli 45 kilometriä tunnissa, se on luokiteltu moottoripyöräksi ja sillä ajo vaatii kuljettajalta A-kortin. Kampe kulkee n. 52 kilometriä tunnissa ja sitä voi käyttää suomalaisessa tieliikenteessä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Huaihe. Toimittaja kasasi tähän seuraavaan kaikki tärkeimmät tuotetiedot :) 日 月 木 人 上 下 旦 好 女 子 林 明 休 人 木.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokissa on saman kokoinen ja näköinen kilpi kuin moottoripyörässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tietotekniikkaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiinan kielellä kirjoitettuna kahden istuttava?

(kuva: Ari Kettukangas)

 Tässä mallissa on mm. pyöreämmät peilit kuin tallin toisessa vastaavassa ajokissa...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja myös etukatteissa on pieniä eroja.

VIDEO: kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo liikekannalla!

VIDEO: Heinosen Ari ja kolmipyöräiset hyötyajoneuvot seikkailevat Kiinassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikki ajokit on huolellisesti suojassa tallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäs siihen nyt kurvasi!?

(kuva: Ari Kettukangas)

 M1 sähkömoposkootteri vuosimallia 2021. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Harrikkaa muistuttava tyylikäs peli on Mangosteenin valmistama ja se on lavastettu muistuttamaan polttomoottorikäyttöistä ajokkia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokilla on pituutta toista metriä, sen teho on 2 kilowattia ja maksimikantokyky on 200 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Laukutkin kuin moottoripyörässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajokki kulkee n. 45 kilometriä tunnissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua. Turkoosin sinisessä pelissä tankin silhuetti on lavaste ja sen sisällä on mm. sähköiset säätölaitteet. Moottoritilakin on tyhjää täynnä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kärpäsen surina kuului tämänkin koneen käyntiäänen rinnalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takabokseihin mahtuu vaikka kahdet ostokset.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nähdäänkö tulevaisuudessa sähkömoottoripyöräkerhoja?

(kuva: Ari Kettukangas)

Huanghe sähköhyötyajoneuvo vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lavamallit ovat tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan hyvin samanlaisia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lava on n. 110 leveä ja 150 senttiä pitkä. Ajokit on ketteriä kamppeita ahtaisiin paikkoihin, eikä tarvitse peräkärryä ja pakettiautoa ja lastaaminenkin on helppoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kääntämissäde jää taatusti pienemmäksi kuin pakettiautoissa ja pakkikaan ei puutu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Huanghe. Tähän toimittaja laittoi samat valmistajan tiedot päinvastaiseen järjestykseen :)  木明 人 休 林 子 女 好旦上 人 木 月下 日.

(kuva: Ari Kettukangas)

Koneisto on kytketty lavan alta löytyvään säätölaitteeseen...

(kuva: Ari Kettukangas)

...joka on yhteydessä järjestelmään ja kertoo kiinaksi ohjeet pelin käyttäjälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nykyajan vossikka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä pelissä tuntomerkkinä neliskanttiset peilit...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja oma eronsa etukatteessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lava on tehty metallista ja ohjelmisto kertoi heti kiinaksi, kun kaljakorit oli nostettavissa lavalta :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelissä on manuaalikippi ja Ari on harkinnut siihen jo kätevämpää sähkösylinterin asentamista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hetken piti vielä odottaa kevään tuloa huhtikuun puolivälissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aima skootterimopo vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pelillä on ajettu vajaat 1300 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Se vanha musiikillinen kysymys, miten kauas mopolla pääsee?

(kuva: Ari Kettukangas)

Yhdellä latauksella pääsee etenemään n. 60 kilometriä. Mikäli laturin ottaa mukaan boksiin, matkalla voi varalta ladata lisävaraustakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aina Iloksi Maantiellä Ajaessa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta 2.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs sieltä löytyy?

(kuva: Ari Kettukangas)

Säilytysboksi sadeviitalle ja penkin alta löytyy toinenkin varustekotelo. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Yadea kevytsähköajoneuvo vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yadeaa löytyy tallista kaksi kappaletta. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajakin ajoi mutkan näillä peleillä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensin virta päälle, jarrukahvat pohjaan, irti ja kaasua!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikäli ajokin teho on alle tuhat wattia ja nopeutta maksimissaan 25 kilometriä tunnissa, Suomen lainsäädännön mukaan kyseessä on silloin kevytsähköajoneuvo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yadea kevytsähköajoneuvo vuosimallia 2022.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perheen pyöräkaksikko kutsui näitä malleja leikkisästi lullaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työllistääköhän tämä kampe muuten lopulta ajajan pukkaamaan ajokkia? Ei, se ei ole Kiinankaan TE-toimiston logo, kuvion sisältä nimittäin puuttuu pallo :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyylikäs mittari tässäkin mallissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiinalainen tuoteseloste.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muotoilua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Kysymys kuuluu vielä, että mitä ne nämä on? Vastaus: laivojen 400 ja 900 milliset männänrenkaat! Toinen on 2-tahtisen ristipääkoneen ja toinen nuoremman aluksen Sulzer koneen pikkuruinen rinkula. Jos nämä pudottaa asennuksessa, ne kyllä löytää helposti :) Nyt on siis nähty sähkömopot ja jopa sähkömoottoripyöräkin. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan vastaavien kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ilmestymistä runsaampana Suomen katukuvaan. Heinosen Ari kuulemma suunnittelee jo aurinkopaneeliakin lataus mahdollisuudeksi näille hyötyajoneuvoille. Aika myös näyttää, meneekö vastaavien menopelin omistamisessa sähkönsiirtomaksu ja paljonko se on kilometriltä :) 

Lue myös: Rauno "Rälläkkä-Rane" Juntunen säästää ajanpatinan Volgswagen Transporter Das Joppel Cabinessa ja Jawa Twin Sport pyörässään Oulussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat