Se oli siihen aikaan kun Heinosen Ari Suomen ensimmäisen rekisteröidyn kiinalaisen kolmipyöräsähköhyötyajoneuvon Haukiputaalle osti
Heinosen pariskunta. Kaksikko on hullaantunut hiljaisiin kiinalaisiin ajopeleihin ja niiden käytännöllisyyteen erilaisten kamppeiden kuljettamisessa. Kyseiset ajokit ovat siis uusinta uutta, joita ei näe kuin Kiinassa ja Haukiputaalla :) Tottapuhuen tämän tyylistä mallistoa tuodaan jo Eurooppaan, mutta kohta kuvissa nähtävä kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo on luultavasti tässä vaiheessa ainoa rekisterissä oleva vastaava peli Suomessa. Kevään ja kesän koittaessa äänettömillä ajokella liikkuessa voi kuunnella vaikka linnunlaulua tai tulla yöllä "sukkasillaan" kotia. Menopelit ovat myös erittäin edullisia Kalliin polttoaineen aikana ja emännyys voi saada niistä vielä sopivan ajokortin hankinnan jälkeen mainion "shoppailukassin" :)
Heinosen Ari. Ajokärpäsen pureman saanut pyöräharrastaja, maailmanmies ja laivojen merenkulkutarkastaja Perämeren alueella. Mestari oli vuoden verran Kiinassa valvomassa laivanrakennusprojektin uudisrakennuslaivoja ja siltä reissulta pyörätkin tarttuivat mukaan koti Suomeen. Ari ei ole ehtinyt vielä jalostelemaan pyöriä, mutta ideoita on hiljalleen kehitysasteella ja muhimassa. Lataamisen jälkeen ajokit on irti sähköverkosta ja käyttökulut niissä on vain murto-osia verrattuna polttoaineen hintoihin.
Heinosen Tanja. Perheen parempi puoliskokin on innostunut sähköajokkeihin ja on päässyt ajelemaan niillä jo Kiinassa. Moposkoottereita hän nimittää "lullaksi" ja isommilla moottoripyöräksi rekisteröidyillä kamppeilla ajo taas vaatisi A-kortin Suomessa. Kiinassa oli ihan normikaistat ja samat liikennejärjestelyt kuin Suomessa, mutta sähköpyörille on tehty siellä omat mitoitetut tiestöt. Tulevaisuus näyttää, minkälaisen shoppailukuorman kanssa emäntä kurvaakaan vielä jonakin päivänä pihaan kauppareissulta :)
Kiinalaiset sähkömopot ja -hyötyajoneuvot. Pääsääntöisesti kaikki vastaavanlaiset ajoneuvomallit tulevat juuri Kiinasta. Jossakin päin kyseistä maata ei edes saa enää myydä polttomoottori vehkeitä, vaan ajo tapahtuu pelkästään sähköllä. Malleissa on myös hyttejä ja erilaisia lavarakenteita. Vastaavantyylisissä ruotsalaisissa mopomalleissa on lava edessä. Punaiset nauhat tulivat pyöräkauppojen mukana ja niiden on luvattu tuovan turvaa ja onnea liikenteeseen.
Kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo Huaihe L5 vuosimallia 2021.
Kyseessä tiettävästi ensimmäinen moottoripyörän kilvissä oleva vastaava sähkömalli Suomessa.
Lavapeli on luokitukseltaan L5.
Kamppeesta on ollut myös hyötyä ja sillä voi hakea vaikka pottuja Tyrnävältä :) Vastaavilla ajokeilla on esimerkiksi suoritettu hätämuuttoja kaukoidän mailla.
Ajokki kulkee yli 45 kilometriä tunnissa, se on luokiteltu moottoripyöräksi ja sillä ajo vaatii kuljettajalta A-kortin. Kampe kulkee n. 52 kilometriä tunnissa ja sitä voi käyttää suomalaisessa tieliikenteessä.
Huaihe. Toimittaja kasasi tähän seuraavaan kaikki tärkeimmät tuotetiedot :) 日 月 木 人 上 下 旦 好 女 子 林 明 休 人 木.
Ajokissa on saman kokoinen ja näköinen kilpi kuin moottoripyörässä.
Tietotekniikkaa.
Kiinan kielellä kirjoitettuna kahden istuttava?
Tässä mallissa on mm. pyöreämmät peilit kuin tallin toisessa vastaavassa ajokissa...
...ja myös etukatteissa on pieniä eroja.
VIDEO: kolmipyöräinen sähköhyötyajoneuvo liikekannalla!
VIDEO: Heinosen Ari ja kolmipyöräiset hyötyajoneuvot seikkailevat Kiinassa.
Kaikki ajokit on huolellisesti suojassa tallissa.
Mikäs siihen nyt kurvasi!?
M1 sähkömoposkootteri vuosimallia 2021.
Harrikkaa muistuttava tyylikäs peli on Mangosteenin valmistama ja se on lavastettu muistuttamaan polttomoottorikäyttöistä ajokkia.
Ajokilla on pituutta toista metriä, sen teho on 2 kilowattia ja maksimikantokyky on 200 kiloa.
Laukutkin kuin moottoripyörässä.
Ajokki kulkee n. 45 kilometriä tunnissa.
Muotoilua. Turkoosin sinisessä pelissä tankin silhuetti on lavaste ja sen sisällä on mm. sähköiset säätölaitteet. Moottoritilakin on tyhjää täynnä.
Kärpäsen surina kuului tämänkin koneen käyntiäänen rinnalla.
Takabokseihin mahtuu vaikka kahdet ostokset.
Nähdäänkö tulevaisuudessa sähkömoottoripyöräkerhoja?
Huanghe sähköhyötyajoneuvo vuosimallia 2021.
Lavamallit ovat tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan hyvin samanlaisia.
Lava on n. 110 leveä ja 150 senttiä pitkä. Ajokit on ketteriä kamppeita ahtaisiin paikkoihin, eikä tarvitse peräkärryä ja pakettiautoa ja lastaaminenkin on helppoa.
Kääntämissäde jää taatusti pienemmäksi kuin pakettiautoissa ja pakkikaan ei puutu.
Huanghe. Tähän toimittaja laittoi samat valmistajan tiedot päinvastaiseen järjestykseen :) 木明 人 休 林 子 女 好旦上 人 木 月下 日.
Koneisto on kytketty lavan alta löytyvään säätölaitteeseen...
...joka on yhteydessä järjestelmään ja kertoo kiinaksi ohjeet pelin käyttäjälle.
Nykyajan vossikka.
Tässä pelissä tuntomerkkinä neliskanttiset peilit...
...ja oma eronsa etukatteessa.
Lava on tehty metallista ja ohjelmisto kertoi heti kiinaksi, kun kaljakorit oli nostettavissa lavalta :)
Pelissä on manuaalikippi ja Ari on harkinnut siihen jo kätevämpää sähkösylinterin asentamista.
Hetken piti vielä odottaa kevään tuloa huhtikuun puolivälissä.
Aima skootterimopo vuosimallia 2021.
Pelillä on ajettu vajaat 1300 kilometriä.
Se vanha musiikillinen kysymys, miten kauas mopolla pääsee?
Yhdellä latauksella pääsee etenemään n. 60 kilometriä. Mikäli laturin ottaa mukaan boksiin, matkalla voi varalta ladata lisävaraustakin.
Aina Iloksi Maantiellä Ajaessa :)
Tyyliä.
Yksityiskohta.
Yksityiskohta 2.
Mitäs sieltä löytyy?
Säilytysboksi sadeviitalle ja penkin alta löytyy toinenkin varustekotelo.
Yadea kevytsähköajoneuvo vuosimallia 2021.
Yadeaa löytyy tallista kaksi kappaletta.
Toimittajakin ajoi mutkan näillä peleillä.
Ensin virta päälle, jarrukahvat pohjaan, irti ja kaasua!
Mikäli ajokin teho on alle tuhat wattia ja nopeutta maksimissaan 25 kilometriä tunnissa, Suomen lainsäädännön mukaan kyseessä on silloin kevytsähköajoneuvo.
Tyyliä.
Yadea kevytsähköajoneuvo vuosimallia 2022.
Perheen pyöräkaksikko kutsui näitä malleja leikkisästi lullaksi.
Työllistääköhän tämä kampe muuten lopulta ajajan pukkaamaan ajokkia? Ei, se ei ole Kiinankaan TE-toimiston logo, kuvion sisältä nimittäin puuttuu pallo :)
Tyylikäs mittari tässäkin mallissa.
Kiinalainen tuoteseloste.
Muotoilua.
Yksityiskohta.
Loppuyhteenveto: Kysymys kuuluu vielä, että mitä ne nämä on? Vastaus: laivojen 400 ja 900 milliset männänrenkaat! Toinen on 2-tahtisen ristipääkoneen ja toinen nuoremman aluksen Sulzer koneen pikkuruinen rinkula. Jos nämä pudottaa asennuksessa, ne kyllä löytää helposti :) Nyt on siis nähty sähkömopot ja jopa sähkömoottoripyöräkin. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan vastaavien kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ilmestymistä runsaampana Suomen katukuvaan. Heinosen Ari kuulemma suunnittelee jo aurinkopaneeliakin lataus mahdollisuudeksi näille hyötyajoneuvoille. Aika myös näyttää, meneekö vastaavien menopelin omistamisessa sähkönsiirtomaksu ja paljonko se on kilometriltä :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu