Hyvärisen Raimo sammuttaa jenkkirauta ja hot rod kamppeiden janoaan sota-ajan romuista kasatulla Ford "säiliöautolla" Haapavedellä
Raimo "Rami" Hyvärinen. Jenkkiautoharrastaja, dieselkoneiden ystävä, vaihdelaatikkojen kasaaja, hot rodien kehittelijä, prätkämies, kirvesmies, aiemman autokorjaamon ja kaivikoneyrityksen pyörittäjä sekä nykyinen helikopterifirman maamies Orivedellä. Mestari on syntyisin Piippolasta, mutta on asunut 80-luvun alusta saakka Haapavedellä. Tämän herran käsien kautta on kulkenut toistasataa Jenkkirautaa 80-luvulta alkaen ja tällä hetkellä niitä on omistuksessa kymmenkunta kappaletta. Rami tykkää dieseleistä, koska niitä on haukuttu maailman huonoimmiksi moottoreiksi ja miestä myös miellyttää, aina kun koneen saa halvalla. Automaattilaatikoita on puolestaan tullut rassattua ammattimaisesti jo 40 vuotta.
Oldsmobile Delta 88 350 vuosimallia 1981.
Kyseessä on Eila vaimon 40-vuotishäälahja.
Auto löytyi Orivedeltä ja se on toiminut uutena kirjapainon edustusautona ja ollut myöhemmin siviilikäytössä.
Alkuperäinen suomiauto oli edelleen niin siisti, että se oli pakko ostaa. Automaatti kamppeelle ei ole tarvinnut tehdä mitään ja sillä on ajettu nyt omia ajoja parituhatta kilometriä.
Sinisenharmaa peli on täysin läpikäyty vuonna 2007 ja tuon jälkeen myös museorekisteröity.
Mittariin on kertynyt kaikkiaan 248 000 kilometriä.
Auto kävi kivasti ja pellin alla kehräävä Oldsmobilen 5,7 litran 350 moottori tuottaa 105 hevosvoimaa. Hyötynä on ennenkaikkea pieni polttoainekulutus. Toimittaja sai kokeilla ajokkia ja luonnehti sen ohjaamista osaksi suurempaa kokonaisuutta :)
Oldsmobile 88:a valmisti yhdysvaltalainen Oldsmobile vuosina 1949–1999.
Delta 88:a luonnehditaan full-size-luokan autoksi.
Yksityiskohta.
Tässä mallissa on erilainen perä, kuin kohta nähtävässä vastaavassa vuoden -79 ajokissa.
Yksityiskohta.
Tyyliä.
Peräkontissa on alkuperäinen vararengas suojapussilla.
Pinnakapseli.
Oldsmobile Delta 88 vuosimallia 1979.
Kyseessä Ramin oma käyttöauto, joka on samanlainen kun Eilan auto, mutta edellistä korimallia.
Autossa on ollut paljon tekemistä ja se ei ole vielä museorekisterissä. Tosin ovetkin on jo käytetty irti, paikat maalattu, tiivisteet vaihdettu ja muutama viilaus odottaa vielä pieniä työvaiheita.
Peli on viimeinen täysin valaistulla perällä valmistettu malli ja vastaavissa ajokeissa on muitakin pieniä eroja koreissa.
Pelissä 4-vaihteinen laatikko ja pienin kulutus on ollut 7,1 litraa sataselle.
Takapuskuri tuottaa vielä huolta ja seuraavaksi seuraakin etsintäkuulutus.
Jostain pitäisi löytää ehyempi takapuskuri museointia varten!
David Brown - Ford traktori rodi vuosimallia 1932-1960.
Pohjana David Brown 940 vuodelta 1960 ja Fordin hytti 1932.
Hyttiä on shopattu ja myös levennetty 60 senttiä.
Kampetta on alunperin alettu rakentamaan Kalajoen suunnalla.
Pelissä on ollut alunperin Moparin 360 automaattilaatikko. Kamppeella saa ajaa 15-vuotiaana ja se on laillinen peli virallisten papereiden perusteella.
Tämän kamppeen omistaminen vaatii matalaa profiilia :)
Kaapparimallin ovet.
Rami osti juuri tekniikan Oulusta ja keulaan tulee 350 diesel kone. Haaveena on saada 8 pystyputkea ja jokaiseen läppä. Tavoite on myös saada kampe jossain vaiheessa Wanhan Woiman päiville Oulaisiin.
Polttoainetankki on sijoitettu taka-akselin päälle.
Tällainenkin rattori rodi oli tallissa 4 vuotta sitten.
Kyseessä oli Massey Ferguson.
Chevrolet El Camino vuosimallia 1984.
Vuonna -84 mallista tehtiin 600 dieseliä ja niitä on nyt 2 kappaletta Suomessa. Toinen autoista on Ramin pihalla Haapavedellä ja toinen eri omistajalla Porissa.
Kamppeella on nätti kuljettaa tavaraa ja Rami ajoi sillä aikanaan 3 vuotta.
Syöttöpumppu oli parhaillaan huollossa Oulussa ja moottorissa on vaivannut ylimääräinen sivuääni. Vänkärin ovi menee uusiksi ja saman puolen lokasuoja on jo vaihdettu.
Chevrolet on yhdysvaltalaisen General Motorsin automerkki.
Alkuperäiset maalit. Tämäkin peli on tarkoitus museorekisteröidä.
Chevrolet Impala SS vuosimallia 1965.
Rami omisti vastaavanlaisen kamppeen vuonna -91 ja samanlainen on tullut hankittua osineen ja varusteineen uudelleen. Auto on lämpimässä säilössä Oulaisissa.
Ford Business Coupe vuosimallia 1938.
Autoa on tehty Kärsämäellä, katosta on otettu 8 senttiä ja liki 10 senttiä pudotettu rungolle.
Peli on ollut kiihdytysautona Vaasassa ja se löytyi Joensuusta.
Kamppeessa on täysi ilma-alusta ja perästä löytyy kompressorit ja sen ohjauslaitteet. Piuhat tulee kojelautaan ja säätimet löytyy alustan ohjaukselle.
Kaukosäätimestä A-nappia, ilmapussit tyhjenee ja alusta tulee alas. Viive-releellä pystyy säätämään sille oikean ajoituksen, mutta ajokorkeus hoidetaan silti manuaalisesti.
T-Bucket Ford hotrodi vuosimallia 1923.
Autoa on alettu tekemään Etelä-Suomessa. Lasikuitukoria ei saa kilpiin, mutta jemmassa odottaa valmiina peltikori.
Runko on rakennettu rhs putkesta ja tehty huonosti. Valmiina tosin odottaa originelli T-Fordin runko 20-luvulta.
Hienot pakosarjat ja koneena on nyt Chevroletin mylly 80-luvulta.
Rami nimittää 10 sentin maanvaralle rakennettua kampetta V8:lla varustetuksi kylpyammeeksi :)
Auto ei ole ajokunnossa ja siitä puuttuu mm. kartaani ja sytytyslaitteet. Starttilaturi on jo valmiina.
Honda 125 vuosimallia 1975. Kyseessä Ramin ensimmäinen ja isän ostama moottoripyörä vuodelta -80.
Harley Davidson Shovel poikittain ja automaattivaihteisto. Tämmöinenkin kampe tuli rakennettua muutama vuosi sitten ja se on myyty jo maailmalle.
Papan Nissan 1980-luvulta.
Pappa osti aikanaan auton uutena ja kyseessä on Ramin isän museorekisteröimä peli.
Siisti myös sisältä.
Buick Riviera vuosimallia 1966.
Kyseessä on projekti, johon on juuri tehty pohjamaalaus ja auto on lähdössä piakkoin maalattavaksi ja myytäväksi.
Autoon on uusittu myös verhoilu, takapenkki ja lattiamatot.
Valmistumisella alkoi juuri olemaan kiireellinen aikataulu.
VIDEO: Buickin erikoinen vilkku.
Mitäs perätilasta löytyy tässä mallissa?
Ruiskukoneen polttoainejärjestelmä. Auto on rakennettu helppoa alkuperäiseksi palauttamista kunnioittaen ja polttoainejärjestelmä on kiinni vain yhdessä alumiinlevyssä. Letkut vain takaisin tankkiin ja siitäkin ominaisuudesta saa helposti alkuperäisen.
Leveän pellin alla on -99 Corvetten LS1 kone ja -03 Hummerin 460 4-vaihteinen laatikko lukkoturbiinilla. Täysalumiininen 5,7 litran mylly tuottaa 350 hevosvoimaa ja auto vie alle 10 litraa sataselle. Peli on myös hiljainen kampe hiippailla seläntaakse.
Eikö nämä valot ole väärin suunnattu?...
...Rami kävi painamassa napista...
...ja niimpä asettui ja pastoi tarvittaessa! Ikkunatkin toimii sähköllä.
Buickin alkuperäinen 425 naulapääkone ja perässä 400:nen laatikko. Tämä mylly seuraa Rivieraa, niin kauan kuin mestari saa itse päättää asiasta.
Buickin alkuperäinen väri on haasteellisempi löytää. Koodi on valmiina ja kaava pitää vielä tutkia.
Peräkontin kannen sisäpuolella on alkuperäistä Riviera shamppanja väriä ja se toimii värin löytymisen dna:na.
Riviera shamppanja.
Pari valokuvaa tuli vielä jutun teon jälkeen viikolla.
Ajamalla maalattavaksi?
Sairaalan sängystä tehty konepöytä.
Rami on kasannut laatkoita vuodesta 1984 alkaen. Ensimmäinen 904 loota valmistui tuona vuonna Haapaveden ruumisautoon. Tututuksi on tullut myös Valmettien ja Volvo pyöräkuormaajien isot laatikot.
Seuraavana tutustumaan Ramin "säiliöautoon" parin kilometrin päähän Aakon Arin talliin. Tämäkin mestari on tuttu Rasvamonttu -ohjelmasta ja vierailun jälkeen on tullut uusia kamppeita tuohonkin osoitteeseen. Molemmat herrat on jenkkiautoharrastajia ja heitä yhdistää myös ranskalaiset autot. Kuvassa oleva Arin Ford Tudor vuosimallia 1935 palkittiin juuri American Car Showssa hot rod 3 palkinnolla. Ford Mustang vuosimallia 2005 puolestaan sai pari vuotta sitten uudet teippaukset kunnioituksesta 100-vuotista lottajärjestöä ja yli 80 vuotta sitten sodassa kuollutta Arin isoisää kohtaan. Lisää tuoreita kuvia näistä autoista Arin oheisessa aiemmassa artikkelissa: Nappaako Aakon Ari hulppeat Ford Mustanginsa kiinni vanhalla poliisi pösöllä Haapavedellä
Ford "säiliöauto" vuosimallia 1938.
Kysessä on Ramin sota-ajan romuista kasaama peli 1940-luvulta.
Kukaan ei tiedä miltä sodasta osina pelastettu kampe on näyttänyt alkuperäisenä. Sota-aikoina romuja pelastettiin auto pulan vuoksi ja Ramille värkki tuli kasana osia.
1025 litran puutynnyrissä on ilmeisesti säilytetty aikanaan omenaviiniä tai -mehua.
Ramin velipoika saattaa vielä tehdä säiliöön lattian ja pariovet ja tynnyriä voisi hyödyntää vaikka tavaratilana.
Messinkinen hana kruunaisi vielä kokonaisuuden.
Yksityiskohta.
Kori on hiekkapuhallettu.
Mitäs tämä peli puolestaan on syönyt?
Nyt pellin alle piiloutuu 82-vuoden Chevrolet El Caminon pikku V8 ja 700:nen laatikko.
Tulipellin lätkässä lukee: "Uudistettu Ford" ja päiväys. Auton malli tiedoilla ei löytynyt mitään sen liikkeistä edes kansallisarkistosta ja peli saadaan kilpiin paperittoman auton katsastuksena.
VIDEO: Ford "säiliöauto" liikekannalla. Tässä oli myös käydä pahasti, kun polkaistiin kaasua ja irtonainen hytti siirtyi taaksepäin ja nykäisi kaasun auki. Akusta suoraa virta sytkälle ja ei vielä jarruja. Vänkärin jalkatilassa akku, joten äkkiä johto irti että sammu :)
Lokasuojat ja maskipelti odottaa valmiina. Autoa on mainittu p...ukeulaksi ja sivistyneemmät taas kutsuu sitä p..nokeulaksi :)
Vielä tältäkin kantilta.
Yksityiskohta.
Paripyörät.
Harrikka tynnyrikärryllä vuosimallia 1976. Shovel turbolla ja ruiskulla.
Pienoismalleja.
Harrikkamiehen suihku!
Taidetta.
Konemiehen sisustus.
Itsetehty takka Pihtiputaan hopealoimusta. Erkkilän Jari oli kaverina Varma uuni sydämen koristelussa.
Historiaa.
Loppuyhteenveto: Kuvassa Aakon Arin käsialaa. Paljon kaikenlaista mahtuu siis Hyvärisen Raminkin autotalliin ja omistaja itsekin on koneharrastelun varsinainen hotrodi moniottelija. Toimittaja tosin jäi vielä miettimään, että miksi mestarin Ford "säiliöauto" oli juuri Aakon Arin tallissa? Oliko se siellä tilanpuutteen vuoksi, vai oliko pojilla tulossa väkevät juhlat viikonloppuna? :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu