Terje Tenhovuori kurvaa Vauxhall Firenzalla ja Magnum 2300:sella sekä vaimolle rakentuu harvinainen farmari Viva Vihannissa
Tenhovuoren Terje. Koneharrastaja, Vauxhall keräilijä ja autoasentaja. Mestari on kasvanut kyseiseen automerkkiin ja synnytyslaitokseltakin hänet tuotiin kotiin Vauxhall Victorilla. Lampinsaaressa kyseistä mallistoa on nyt 7 kappaletta ja yksi projekti on meneillään kotona Vihannin puolella. Pääasiassa kaikki versiot on HC korimalleja. Autoja on myös tullut ja mennyt kymmenittäin vuosien aikana. Kaikki ajokit on kunnossa ja ne ovat vain kesäkäytössä. Valikoimassa ei ole museorekisteröityjä pelejä ja tärkeämpää niissä on oma mielekkyys. Tämän miehen työ ja vapaa-aika sekoittuu täydellisesti, nimittäin Terje on toiminut työuransa alusta saakka autoasentajana.
Vauxhall. Alunperin Vauxhall Motorsin brittiläisestä automerkistä on valmistettu noin kymmenkunta eri mallia ja tietyistä korimalleista löytyy myös eri ikäisiä versioita. Merkki on tunnettu työläisten autona ja kuuluisassa kaivoskylä Lampinsaaressakin niitä on liikkunut takavuosina. Logon tunnuksena on aarnikotka.
Vauxhall & Bedford Club Finland. Kerho on toiminut 40 vuotta ja sillä on 160 harrastajaa eri puolilla Suomea. Jokaisella harrastajalla on omat auto suosikit ja kerholehti ilmestyy 3 kertaa vuodessa.
Vasemmalla tuoreempi tarra rekisteröidystä yhdistyksestä.
Konesuoja. Terjen "Vaux-hallina" toimii vanha kaupparakennus, joka Lampinsaaren kyläkirjan mukaan on Keskon aikanaan rakentama liikekeskus. Nythän siihen siis saisi vaikka autoliikkeen avatuksi :) Tila on tässä vaiheessa autojen säilytystä varten ja vertas puolestaan löytyy kotitallista Vihannista.
Vauxhal & Bedford Kirjasto. Terje siirteli tiiviisti parkkeerattuja autoja tottuneesti kuin arkistonhoitaja ja sekin työ on siis tuttua kerhon omassa kirjastohuonessa. Vauxhall & Bedford Club Finland -kerhon virallisesta ja hyvin kattavasta kirjastosta löytyy kirjallisuutta eri puolilta Suomea. Terje on luvannut huolehtia kerhon jäsenten kasaamien teosten säilytyksestä ja ylläpidosta.
Valikoimassa mm. varaosa-, korjaamo-, ja käyttöohjekirjoja. Teoksia hankitaan mielellään lisää ja tarvittaessa niitä voidaan myös lainata.
Vauxhall Viva GLS vuosimallia 1977.
Kyseessä on Suomen ainoa vuoden -77 GLS-malli. Auto on tullut Suomeen muuttoautona Englannista vuonna -84 ja se on ollut siellä oikealta puolelta ohjattava. Peli on liikkunut harrastajilla Etelä-Suomessa ja se on muutoskatsastettu vasemmalle puolelle vuonna -94.
Auto on tällä hetkellä yhtenä tulevaisuuden projektina.
7-reikäinen mittaristo.
Ensimmäiset Vauxhall-autot tuotiin Suomeen sotien jälkeen 1940-luvun lopulla. Merkin maahantuojana toimi Suomen General Motors Oy ja myynti jatkui 1980-luvulle saakka.
Suomessa oli rekisterissä 686 Vauxhallia vuoden 1999 lopussa ja eniten oli Vivaa 275 kappaleella.
Vinyylikatto.
Vauxhall Magnum 1800 vuosimallia 1974.
Tämä 4-ovinen peli löytyi Alavudelta ja se on myös tulevaisuuden projekteja.
Palapeliä.
Kojelaudoissakin on eroja.
Magnumin moottorivaihtoehtoja olivat OHC 1,8 ja 2,3 litraa.
Vauxhall Viva 1300 vuosimallia 1973.
Kyseessä beigen värinen perus Viva, joka tuli projektina Ylöjärveltä.
Terje kävi tekniikan läpi ja maalasi auton loppuun.
Auto rekisteröidään omalle tytölle ensimmäiseksi käyttöautoksi lähiaikoina.
Vivastakin löytyy kolme ikäluokkaa. Terveisiä Oulunsaloon Ervastin Reijolle, joka juuri lukee tätä tekstiä :) t. Terje ja Ari
Konehuone oli vielä ostaessa maalaamatta ja lopulta tuli valmista. Siisti konehuone starttasi hyvin tälläkin kertaa.
Alakate.
Yksityiskohta.
Kiiltoa.
Tyyliä.
Yksityiskohta.
Vauxhall Magnum 2300 vuosimallia 1975.
Kyseessä on Terjen ehdoton ykkösauto. Tästä 2-ovisesta mallista mestari haaveili jo nuorena miehenä ennen ajokorttia.
Peli löytyi Karungista ja se vaihtui Kupla-Volkkariin. Terje ei ole katunut kauppaa ja kyseisen auton on rakentanut eräs harrastajakaveri aikanaan Torniossa.
Omassa tallissa on hieman entrattu tekniikkaa ja sisustusta. Tekniikanmaailma -lehden mukaan tämä oli lehdelle kiihtyvin auto, mitä oli koeajettiin vuonna -74.
Magnum oli HC-korisarjan ylellisemmin varusteltu malli vuodesta 1974 lähtien. Korivaihtoehdot oli 2D, 4D, 3D-farmari ja Coupe. Moottorivaihtoehtoja olivat OHC 1,8 ja 2,3 litraa.
Magnum on varusteltu harvalla perävälityksellä, sähköisellä ylivaihteella, kahdella Strömbergin kaasarilla ja pellin alla möyryää 122 hevosvoimaa. Auto painaa alle 1000 kiloa.
Sähköinen ylivaihde eli "ylimääräinen viitonen" on tuttu mm. Volvo Amazonista.
Yksityiskohta.
Yksityiskohta.
Merkintä ylivaihteesta.
Logo mustana.
Tyyliä.
Vauxhall Viva HB vuosimallia 1970.
Tämä auto on varattu lähitulevaisuuteen pojan ajokorttia varten. Jälkikasvukin halusi ehdottomasti Vauxhallin ja tämä kampe haettiin Kemistä.
Kyseessä on vanhempi korimalli ja eroa on myös perässä.
Auto on palannut 50 vuoden jälkeen omille juurilleen. Voitto Jalonen on ostanut sen aikanaan uutena Vihannin Lampinsaaren kylälle.
Auto on jossain vaiheessa käyttökunnostettu ja museorekisteröity.
Viva HB esiteltiin muodoiltaan linjakkaampana ja koriltaan hieman kasvaneena mallina vuonna 1966. Myös moottori suureni 1 159-kuutioiseksi. HB-mallin valmistus päättyi vuonna 1971.
Luksusta.
Moottori odottelee hiljalleen kunnostusta ja peli on tälläkin hetkellä ajokuntoinen. Auto on tarkoitus katsastaa tälle kesälle.
Mallin sivumuotoilua kutsutaan harrastepiireissä Cokis kyljeksi. Korikin menee jossain vaiheessa ylimaalattavaksi.
Yksityiskohta.
Vauxhall Firenza 2300 Sport SL vuosimallia 1971.
Kyseinen malli on varusteltu aikakautensa mukaisilla herkuilla.
Auto oli juuri ollut liikekannalla ja näytillä Classic Motorshowssa Lahdessa.
Ajokki toimii kesäisin säännöllisenä käyttöautona.
Peli kuulemma kulkisi niin paljon, että jää ajamatta.
Vauxhall Firenza on Vivan koriin perustuva Vauxhallin coupe malli, jota valmistettiin vuosien 1970-75 välillä.
Terje ajeli juuri kyseisellä pelillä kylille tähän haastatteluun.
Yksityiskohta.
Weberin 2,3 ohc moottorilla varustellusta raketista löytyy mm. sivuimukaasaria, ylivaihdetta ja peltipakosarjaa. Nokka-akselia ja kantta on myös vähän laitettu ja löytyy mm. Magnumin akselit ja perä.
Pisarapeili.
Yksityiskohta.
Yksityiskohta.
Tyyliä.
Osaakohan Terje jo kirjaston opit ulkomuistista?
Bedford merkki kuorma-autoineen on saman tehtaan hyötyajoneuvoja ja niihinkin löytyy kirjallisuutta.
Jokaiseen makuun.
Kaasareita.
Osia pahan päivän varalle.
Automaaleja.
Konemies sisustaa.
Honda Monkey vuosimallia 1977.
3-vaihteinen puoliautomaatti peli tuli osina pahvilaatikossa Ruukista. Pojan kanssa mopo on käyttökunnostettu ja se on täysin ajokuntoinen. Jälkikasvu käy säännöllisesti Vihannin mopokerhossa ja Rasvamonttu -ohjelmastakin tutuille kerholaisille ja ohjaalle Niirasen Saulille terveisiä ja kiitos hyvästä arvokkaasta työstä!
Honda Monkeyt on tätä nykyä hamuttuja ja arvokkaita pelejä.
Pappatunturi Start vuosimallia 1983. Kyseinen mopo on vaimon suvusta ja siellä pappa on saanut sen aikanaan 50-vuotislahjaksi. Peli tuli talliin pahvilaatikossa, se käyttökunnostettiin ja nyt mopedi kiertää vuorollaan suvussa.
Värisuora.
Massey Ferguson 35 vuosimallia 1962. Kyseessä on Terjen edesmenneen papan ostama peli, joka siirtyi hänen omistukseen pari vuotta sitten. 3-pyttyinen vehje on nyt toiminut nuoremman polven lumityökoneena :)
Vauxhall Viva farmari projekti vuosimallia 1973.
Kyseinen 5-paikkainen ja isolla tavaratilalla varustettu ajokki on työn alla kotitallissa Vihannissa ja projektista valmistuu hiljalleen menopeli vaimolle.
Auto on ollut alkujaan 1300:nen malli ja löytyi aikanaan Sipoosta.
Auto on tarkoitus saada valmiiksi tälle kesälle ja se menee myös katsastettavaksi viimeistään ensi kesänä.
Autoon tulee kevyesti viritelty Vauxhallin 2,3 ohc-moottori ja automaattivaihteisto.
Isolla moottorilla varustetusta harvinaisesta farmari pelistä tulee ainokainen yksilö Suomessa.
Auto on lähdössä näihin aikoihin maalattavaksi maalaamoon Ylöjärvelle.
Korin väriksi tulee vaalea sävy.
Harvinaiseen farkkumalliin löytyy myös kirjallisuutta ja sillähän voi myös kuljettaa enemmän kirjallisuutta :)
Loppuyhteenveto: perheen parempi puolisko saa lahjaksi auton. Airiina Tenhovuori odottelee jo innolla oman ajokin valmistumista ja kotitallissa isäntäkin pysyy aina hyvin seurana ja maisemissa. Tallissa hääräilee apuna hiljalleen monta muutakin ahkeraa tulevaa pikku autoasentajaa ja Vauxhall nimen mainitseminen sai junioritkin hymyilemään heti leveästi. Toimittajalla tosin unohtui vielä kysyä, saako emäntä valita tälle juuri maalattavaksi menevälle autolleen kevään muotivärin? :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu