Joensuun Teuvo on ehtinyt kasvattaa hulppean harrastekonekokoelman Tevon konepajatoiminnan ohessa - valikoimassa mm. harvinaisemmat 50-luvun McCormick traktorit Raahessa
Joensuun Teuvo. Jo lapsuudessaan maatalouskoneisiin kipinän saanut koneharrastaja ja "eläkkeellä" oleva Tevo Oy:n perustaja. Perheeseen ostettiin tuolloin ensimmäinen Valmet 361 vuonna 1961. Mestari muistaa vieläkin elävästi tuoksumuistissaan nuoruuden syyspeltojen happaman maan tuoksun.
Tevo Oy on perustettu vuonna 1993 ja se pääasiallinen toimiala on konepajateollisuus ja metallityöt. Teuvon perustaman yrityksen toiminta lähti liikkeelle sivuhommana pienestä varastotoiminnasta jo vuonna 1975 ja sen nopea laajeneminen sai lopulta jättämään päivätyön Rautaruukilla.
Volvo on mallin ensimmäisiä diesel versioita.
Tätä mallia on kevyt ohjata ja kampe on koko ajan aktiivisessa käytössä.
Fordson Super Major 1960-luvulta.
Kampe oli ennen kova sana lapsuuden maisemissa Olkijoen kylällä. Parikin alueella kyntänyttä ja karhinnutta konetta on jäänyt unohtumattomasti konemiehen mieleen.
Fiat caterpillari.
Kampe on ollut aikanaan sähköyhtiön hommissa. Telavehkeellä on mm. viety pylväitä ja lankoja hankalapääsyisille suoalueille.
Hullujussi? Kyseessä ainakin samannäköinen ja samoilta ajoilta peräisin oleva vaijerikaivinkone. Kampetta on vedetty perässä ja se on vaatinut erillisen voimakoneen.
Nuffi valjastettu traktorikaivuriksi. Vastaavaa hydrauliikkaa on asennettu yleisesti myös Majoreihin
DT 20 "täystuho".
Täystuho lempinimi tulee DDT myrkystä. Rasvamontussa nähtiin vasta DT 14 mallikin ja tämän kuvassa olevan kamppeen taas piti olla myyjän mukaan toimitettaessa ajokunnossa, vaan eipä ollutkaan. Malli on muuten testattu aikanaan Wacolla ja se todettiin niin huonoksi, että sille asetettiin tuontikielto.
David Brownin elinkaarta 850-1210 mallien väliltä. Vielä vanhempaa bensa mallia löytyy lisää tontilta.
Fordson 1920-luvulta.
Teuvon pappa on ostanut vastaavanlaisen koneen uutena Olkijoelle.
Kotitilan koneella käännettiin ruismaita ja pappa veti sillä myös aikanaan lanaa perässä 8-tien rakentamisessa Kalajoen ja Limingan välillä.
Ajanpatinaa.
Fordson on amerikkalaisen Ford Motor Companyn tavaramerkki, jonka nimellä valmistettiin traktoreita vuodesta 1917 vuoteen 1964 saakka. Euroopassa nimi vaihtui Fordiksi vuonna 1964.
Kone on käynyt vielä Teuvon omistuksenkin aikana.
Tiehommissa kuskilla oli eväät mukana ja maito oli kuulemma muuttunut välillä tärinässä voiksi ja voi taas välillä takaisin maidoksi :)
Jawa 1960-luvulta.
Fordson Major.
Fordson Major oli vuosina 1945–1964 valmistettu traktori, jonka suosi oli hyvin suuri Suomessa. Suomessa siniset traktorit olivat markkinajohtajia yhtä kauan kuin merkki pysyi Fordsonina.
Lokomo 909 ajokone. Lokomon tehdas valmistaa tänäkin päivänä mm. murskaimia ja nostureita.
Volvo BM. Kyseinen kampe on mallin isompia koneita.
Seuraavaksi entisöityjen traktoreiden kattaus.
McCormick International diesel vuosimallia 1955.
Kyseessä Teuvon ensimmäinen konehankinta jälkivaatimuksella Etelään ja hintana tuolloin 2000 markkaa. Kampe on myös mestarin entisöimä ja sähköpuolen ammattimies Jukka puolestaan löytyy työhön omasta talosta.
McCormick on amerikkalainen traktorimerkki. Vastaavaa kalustoa ei Teuvon mukaan ole hirveästi näkynyt kotiseudulla.
Yksityiskohta.
McCormick International diesel 1950-luvulta.
Kyseessä pari vuotta uudempi malli ja hankittu jälkeenpäin.
Diesel vehje siis tämäkin.
Valmet 20 vuosimallia 1957.
Pikku Valmetti tunnetaan myös "piikkilangankiristäjänä". Valmet traktoreiden valmistus aloitettiin Jyväskylän Tourulassa vuonna 1951.
Zetor 25A vuosimallia 1956.
Yleisö äänesti tämän pelin Lapin kiertueella sata Zetoria sisältäneestä letkasta Suomen kauneimmaksi vihreäksi Zetoriksi. Ykkössijan vei puolestaan eräs punainen malli.
Teuvo kuuluu myös Raahen Seudun Zetoristeihin.
Deutz 15 1950-luvulta.
Kyseessä 1-sylinterinen peli ja 15 hevosvoimaa.
Made in Germany.
Tuotekoodia.
Massey Ferguson bensa 1950-luvulta.
Tätäkin harmaata Fergua on kevyt pyöritellä ja kyseinen yksilö on kerrankin myös viimeisenpäälle entisöity.
Made in Englanti.
Fiat 1950-luvulta.
Siisti peli tämäkin.
Loppuyhteenveto: mestarilla on ehtinyt kertyä melkoinen harrastekone arsenaali päivätyön yhteydessä. Ostoreissuilla ei ole kuulemma tahtonut aina vuorokausikaan riittää ja kiirettä on pitänyt. Jossain kaiken tuon tohinan keskellä on ansaituille eläkkepäiville jääminenkin kokonaan unohtunut :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu