Äijäkerho kattoi koneiden buffetpöydän Hyvärin Tonin autokorjaamolla Raahessa

01.10.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontun kohtaamisajot järjestetään tällä kertaa Raahen Palonkylässä. Hyvärin Tonin auto- ja konekorjaamolla riittää vilskettä, kun iltaisin siellä kokoontuu myös alueen äijäkerho huoltamaan erilaisia menopelejä. Kenturalle oli ajettu ohjelmankin vierailua varten melkoinen kattaus päriseviä. Seuraavaksi silmätään myös hallin meneillään olevat projektit. Yläkuvassa käsittelyssä Fiat 600.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko ne pellonpoikkiajot tänä vuonna Raahessa? Onneksi Tonilla löytyy kenttää, nimittäin autoja tuli koko ajan lisää paikalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja ukkoakin oli kuin pipua!

(kuva: Toni Hyväri)

Piposta puheenollen, mestari Hyväri itse!

(kuva: Ari Kettukangas)

Aloitetaanpa Tonin kättentaidoista. Heikki Rusila on eläkkeellä oleva Rautaruukin johtaja, jolla on tarkkaa ammattimiehen silmää havaita työssä hyvä laatu. Sitä kuulemma löytyy hänen isänsä entisestä volkkari 1300:sesta, jonka Toni entisöi 5 vuotta sitten täydellisesti alkuperäisen mukaiseksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kupla on vuosimallia 1973 ja se on museorekisterissä. Heikki omistaa myös neljä kaksipyöräistä, joista yksi on vanhoista Valion mainoksistakin tuttu Vespa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkkari on kuin uusi sisältä ja ulkoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on alkuperäiset istuimet. Istuisuojilla ne ovat pysyneet ajansaatossa täysin priimana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitä? Ollaanko nyt puuhamaassa? Ei kun kuulemma kasvimaassa, nimittäin sen muokkaamiseen hankittu Yanmar YM 1300D Utajärveltä. Koneen vuosimallista ei ole tietoa ja kiinalaiset kirjaimetkaan ei juuri auta asiassa. Japanilainen Yanmar valmistaa maatalouskoneiden lisäksi veneiden moottoreita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nissisen Janne ja amerikkalainen Chevy 1500 Fleet Side. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Pojat laittoivat alussa tämänkin auton osiksi ja välitöinä sen kasaamiseen ylimaalauksineen meni 3,5 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Iso mies ja auto. Liekkö siinä menestyksen salaisuus Power Truck Shown Pick-up luokan kolmanteen palkintoon Härmässä kesällä 2019.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uotilan Mikko ja Chevy Van vuosimallia 1989.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikko osti auton kaverilta 3 vuotta sitten ja pirssi on päivittäisessä käytössä. Auton virityksistä löytyy mm. LA-puhelin. Chevyyn antaa lisälorkeutta kupumainen lasikuitukatto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alametsän Antti ja Plymouth Fury vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tätä vuotta vanhenpia Plymoutheja vain yksi liikenteessä ja Antilla on näitä käytössä kaksi. Mittariin tulee 25 000 kilometriä vuodessa ja auto on nyt Tonilla huollossa. Leima pitäisi saada kahden viikon päästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Liekkö kohtasi sakean raepyryn, kun irrota alkoi maali Furyn :) Auto menee jossain vaiheessa maalaukseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rivistä löytyi myös Antin Oldsmobile vuosimallia 1986. Kyseessä on tilava ja pitkä perheauto, johon mahtuu 6 henkilöä. Se on ollut päivittäisessä käytössä 7 vuotta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Grekulan Asko ja Husqvarna vuosimallia 1952. Kanttori Piipariseksi luulin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Menopelistä on tallessa myös alkuperäinen rekisteriote. Tietojen mukaan se on laadittu Pyhäjoen Yppäriin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käpylän Henkka on monelle tuttu Hakalan Koneklinikalta Raahesta. Ammattimiehen silmään osui heti rivistä muista autoista erottuva Saab 900i. Saab on hänen mukaansa myös niitä vanhanliiton hyviä autoja. Häneltä löytyy joitakin omiakin menopelejä, mutta niitä ei ollut rivissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin vara-autona toimiva Saab hankittiin kuolinpesästä ja se on täysin alkuperäinen. Saab oli ruotsalainen automerkki, jonka valmistus alkoi vuonna 1947.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin lava-Chevy C10, jonka hän purki ja kokosi 16-vuotiaana. Auto on ajossa ja tälle on tulossa kaveriksi toinenkin Chevy, joka on menossa uudelleen kasaukseen ja maalaukseen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin Chevy Van vuosimallia 1988. Tässä mallissa on peltikatto ja kyseessä on käyttöauto, jonka mittariin on kertynyt 700 tuhatta. Chevyt on mestarin mukaan hyviä perheautoja ja isossa tavaratilassa taas kulkee hyvin erilaiset korjaamon osat. Varaosatoimittajien mukaan Chevyn osia tilataan nykyisin valtavasti. Haastattelijaltakin niitä kysyttiin heti, kun ukot kuuli hänen olevan toimittaja :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin herraskainen ja 2 ovinen Oldsmobile Sedan vuosimallia 1978. Pirssi on 57 diesel ja priimakuntoinen museoauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin BMW 325 rata-auto. Vaikka menopeli on nöyrän näköinen, sillä irtoaa kirkkaasti pohja-aika. Autossa on myös niukka maanvara.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hallista löytyy tilaa ja valoa useammallekkin työskentelijälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tonin käynnissä olevia projekteja. Fiat 600:sen käsitelty ja maalattu raakakori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiatin osat toimitettiin hänelle pahvilaatikossa. Auto on määrässä toimittaa asiakkaalle katsastettuna.

(kuva: Janne Nissinen)

Loppuyhteenveto: Hyvärin Toni huoltaa, korjaa ja entisöi eri merkkisiä autoja 30 vuoden kokemuksella. Korjaamo löytyy hänen kotipihaltaan Palonkylästä. Vaikka piällikkö mainitsikin paikan sijainnin vaikeaksi, toimittajan navigaattori ehdotti sitä välittömästi nopeimmaksi reitiksi auton kuntoonsaamiseksi!

Lue myös: Liimataisen Matin uusin keksintö Raahessa - rattailla kulkeva grilliviihdekeskus!

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu 

Kilpailut

Uusimmat