Marko "sulo vilen" Ojala ostaa ja tuunaa erikoisia koneita halvalla Kalajoella
Ojalan Marko. Miestä puhutellaan lupsakasti Kopoksi, joka kerää ja entisöi kaikenlaisia menopelejä. Melkeinpä jokaisesta kokoelman härvilästä löytyy jotakin tavallisuudesta poikkeavaa omaperäisyyttä. Autoissa hänellä oli aluksi Fordeja ja Fiatteja ja sitten eurooppalaisista vehkeistä siirryttiin hiljalleen amerikkalaisiin merkkeihin.
Tässäpä heti erikoinen projekti. Vuosimallin 1940 kuorma-autosta tuunattu Rat Rot eli "rottarodi". Autolla on kuljetettu miehistöä sota-aikana.
Työssä on haettu vanhaa rosoisuutta ja käyttökelpoisuutta. Myös eri koneista löytyvien sopivien ja tyylisuunnaltaan erilaisten osien kekseliäs yhdistäminen kiinnostaa Kopoa. Hänen kaveri rakensi autoa 2 vuotta sitten ja Marko osti tähänastisen luomuksen itselleen.
Maanvaraa ei ole liikaa ja sitä on jossain vaiheessa tarkoitus lisätä. Autossa on ilmajousitus.
Koppi on 1940 mallin Fordista ja runkoa on lyhennetty.
Tuunattu takalava.
Sota-aikana konepellin alla oli V8 ja n. 60-85 hevosvoimaa. Nykyisin normaalin Chevroletin 5 litran pikkulohkon päältä löytyy 2 kaasaria. Tarkoituksena on vaihtaa vielä tilalle toinen moottorilohko, jossa on alkuperäisenä 110 hevosvoimaa.
Kone on nykyisellään ronkeli kylmällä säällä. Auto tulee vielä jossain vaiheessa myös kilpien väliin.
"Ruokalapuiksi" istuu kuin nakutettu nämä Oulaisista Romuheikiltä löytyneet venäläisen soppatykin käyttämättömät lokasuojat.
Tästäpä myös oivat rattaat taka-akselille. Kyseessä 45 millisen venäläisen piiskatykin 19,5 tuuman pinnavanteet. Niissä on juuri sopivasti Amerikan Fordin pulttijako ja myös etuakselille tulee vanhaa lookia korostavat pinnapyörät.
Piippuhyllyllä on piiskatykin aiempi omistaja : )
Sotasaalista on myös alueen ladosta löytynyt tykin kuula. Kettingillä toiseen liitetyt pallot ovat saaneet aikaan pahaa jälkeä.
Chevrolet Caprice vuosimallia 1989. Pirssi odottaa myös peruskunnostusta ja vilkut katolle löytyi kaverilta.
Halliautossa hälytysvilkut menee katolla, mutta tienpäällä poliisi kytkisi äkkiä omansa :)
Auto oli seissyt 8 vuotta parkkipaikalla Helsingissä ja Kopo ostin sen Kauhajoelta.
Traktoreiden Goljat on amerikkalainen natikka 826 IH Hydro. Vertailun vuoksi Marko on itse 173 senttinen. Hirmun etupyörät on muuten otettu DC9 suihkukoneen laskeutumistelineestä!!
Jätistä löytyy Valmetin teollisuusakseli ja erikoisuutena myös vaihteisto, jossa automaattilaatikossa on hidas ja nopea puoli eteen ja taakse.
Vuosina 1969-71 Hydroja tuotiin Suomeen 32 kappaletta ja tämä taitaa olla järjestysnumeroltaan se 33.
Farkku Lada on myös melkoinen harvinaisuus.
Pellin alta löytyy tuunattu Weberin kaasari.
Hyvin hyrähti! Autoon ei ole vielä kytketty ryyppyä, mutta lämmetessä se kävi tyhjäkäynnillä jo mukavasti.
Kampe on kiertänyt tutussa harrastajapiirissä omistajalta toiselle ja Marko myi sen juuri takaisin ryhmän ensimmäiselle omistajalle. Kauppaehtona oli, että taas myyntiin mennessä se pitää myydä takaisin hänelle :)
Farkku malliin on vaikea löytää varaosina bensatankki ja takavalot. Jemelissä on myös Sedan varaosa-auto Suomi-sisustuksella.
Ladan valmistus aloitettiin Venäjällä vuonna 1970. Alkuperäistä Ladaa valmistettiin sekä sedan- ja farmariversiona. Sen valmistuksen päättyessä vuonna 2012, se on eräs maailman pitkäikäisimpiä malleja, kokematta elinkaarensa aikana mainittavia muutoksia. Ladan tunnuksessa on matalasyväyksinen jokilaiva, joka on venäjänkieliseltä nimitykseltään lodja tai ladja.
Tässä myös erikoinen tuunattu maastomöyrijä. Jeep Wagoneerin runko, johon tuttu kaveri Nivalassa on lyhyntänyt Volvo Duettin kopin ja se on muutettu muistuttamaan 20-luvun kanttiautoa. Sekoituksesta löytyy mm. tasainen avattava tuulilasi, keulassa -48 mallin Jeep Williksen keulamaski, -52 mallin 1102 Skodan konepelti ja nokkana formula F3000 auton käyttämätön skuuppi.
Sitten isomman varastohallin ja samalla kaverienkin omistamia autoja. Tässä liekitettynä Rambler American vuosimallia 1966.
Keskeneräinen avoprojekti Chrysler Sebring vuosimallia 1996.
Fiat Argenta vuosimallia 1982. Se oli aikanaan Mirafiorin loistomalli, jonka hinnalla sai 2 perusmallin Ford sierraa tai 3 Lada Nivaa ja jäikin vielä lopuksi kymmenentuhatta markkaa bensarahaa.
Tähän diesel mersuun saattaa tulla vielä möyryämään jossain vaiheessa V8-moottori.
Harmaa Alfa Romeo 166 vuosimallia 1999. Siinä on Twin Sparkin 2 litran pienin konemalli.
Punainen ja melko harvinainen Alfa Romeo 155. Se on leveä korinen, josta löytyy pullistetut etusuojat. Tässäkin on 2 litran kone.
Musta ja pölyä imaissut Alfa Romeo 90-luvulta. Sillä on tyypillinen alfavaiva, nimittäin kone kolkutti heti kansiremontin jälkeen. Peli on tuotu Italiasta ja se on toiminut käyttöautona.
Pölystä huolimatta, tästä mallista löytyy erittäin siisti kermanvärinen nahkasisustus.
Kaverin Ford LTD vuosimallia 1970.
6,6 litran V8:lla varustettuna.
Tyngän koneen pojat teki Kopolle kesäisen kuljetusauton. Toyota Dynan hytti ja kyyti on kuulemma kuin vanhassa Hiacessa.
Harvinainen matkailuauto Dodge Winnebago. Kaveri entrasi auton kuntoon ja reissasi sillä viime syksynä ongelmitta 2800 kilometriä.
Varaosiksi löytynyt Ford Cortina farmari vuosimallia 1974.
Kyseessä on harvinaisempi "cokispullo" kylki.
Auton peruuttamattomasti huono kunto harmittaa Markoa.
Kopo arvuutteli, mikä tässä 127 Seatissa on erikoista?
Sivusta se selviää! Neliovinen malli on aika harvinainen ja Suomesta löytyvät vastaavat yhtä vanhat pelit voisivat hyvällä tuurilla olla yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa.
Ennen vanhaan kuskin aikeista ilmoitettiin selkeästi. Bemarikuskeille tiedoksi, tämä on vilkku :)
Aurinko taisi alkaa paistelemaan kun noin häikäisee :)
Classic Cadillac vuosimallia 1989.
Autossa on kuitenkin kalliiksi tuleva laatikkovika ja siksi Kopo teki siitä äskettäin vaihtokaupan.
Auto on seikkaillut jossain Amerikoissa.
Viininpunainen sävy on makea.
Auto on houkutellut myös varkaita ja tämä lätkä on toiminut kuulemma karkoittimena...
Auton nahkapenkeillä on erittäin miellyttävä istua. Elintaso autosta kertoo myös heti hansikaslokerosta löytynyt golfkentän esite.
Ja siinä sitä on monenlaista koneen sydäntä jemmassa.
Lopuksi syynättiin uusinta V8-lehteä, jossa aukeaman kokoisessa artikkelissa on Markon entinen auto Chevrolet El Camino vuosimallia 1979.
Auton on tuunannut loppuun nykyinen omistaja Kokkolassa ja matkat ovat kuulemma yltäneet Ruotsiinkin saakka.
Loppuyhteenveto: Todetaanko vielä loppukaneettiina, sillä halvalla saa näköjään monenlaista ja paljon. Kylällä osia kaipaavien mielestä Marko voisi kuulemma perustaa vaikka oman varaosaliikkeen. Nimikin olisi jo valmiina - Kopo-Parts!
Lue myös: Tuija Rajamäen suvussa valetaan pronssia jo kolmannessa polvessa Raahen Taitopajalla
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu