Pohjolan Riston kasaaman äijäkerhon konehommat tehdään pohjolan tallissa Kalajoella - erikoisuutena mm. Chevrolet Styleline
Pohjolan äijäkööri. Tanhualan Antti (edessä vas.), Pohjolan Eemi (takana oik.) ja mestari itse Pohjolan Risto (takana vas). Ei ole ihme jos "pohojolan tallissa" olisikin kylmä, nimittäin koneiden uudet harrastehallit ja äijätilat on rakennettu Kalajoen vanhalle meijerille :) Totta puhuen suuremmat tilat tarjoavat hienot lisäpuitteet koneiden kotivärkkäilylle. Työelämässä Eemi puolestaan toimii perheyrityksen E Pohjolan toimitusjohtajana ja firma harjoittaa betoninkuljetusta.
Risto ja Antti on saman ikäluokan miehiä. Kaksikko on yhdistänyt voimansa ja he haravoivat omien sanojensa mukaan koneaarteita ja vähemmän aarteita aina ulkomaita myöten. Tiimi kuulemma toimii otsikolla "suomen aarteenmetsästäjät". Jälempi miehistä on muuten ammatiltaan kelloseppä/ hienomekaanikko ja työskennellyt aikanaan Radio Pookin perustajan Tapio Järvelän koruliikkeissä. Haastatteleva toimittaja haistoikin heti miehessä saman tuoksun :)
Mutta mitäs pirssiä ne ukot oikein piirittää? Opel Rekord Olympia P2 vuosimallia 1961. Kyseessä on Riston silmäterä. Karvalakkimallin auto, johon on entisöinnissä mm. laitettu umpeen jälkeenpäin puhkaistut takasivulasit.
Risto on itsekkin vuosimallia -61 ja molemmat ovat myös "rekisteröity" marraskuussa. Autoon on löytynyt täysin alkuperäiset kilvet.
Peli on tarkoitus maalata kesäautoksi. Elokuulle on suunniteltu Opelin ja Fordin kokoontumisajoa ja projektin pitäisi näillä näkymin valmistua siihen mennessä.
Auton verran karheaa ajanpatinaa.
Mikä tekee Ristolle autosta erityisen? Hänen pappalla oli tällainen menopeli uutena ja mestari itse sai istua sylissä opettelemassa ajamista.
Opelissa on Camaron vanteet.
Ei se tuo autoharrastelu ole aina kellosepän työtä! :) Tässä ollaan metsästämässä foorteja Antin kanssa.
Meijerin isoista tiloista järjestyi myös erillinen automaalamo. Porukka on myös hankkinut yhteisiin puuhanurkkiin autonosturin ja rengaskoneen. Maalauksessa on juuri parasta aikaa Oulun serkun tuoma mersu S vuosimallia 1988. Seuraavana jonossa odottaa Opel.
VIDEO: Autot jalostuvat myös Antin omassa kotitallissa. Miehen runsas konekokoelma vaatii jossain vaiheessa Rasvamonttu -ohjelman oman vierailun, mutta maistiaisia tähänkin kohtaan. Projektina tässä vaiheessa on mm. menossa avo 20M RS vuosimallia 1971 ja lisäksi talvisäilöstä löytyy 20M hardtop vuosimallia 1967.
Antti harrastaa taunuskalustoja. Tässä vetojuhtana Ford Taunus 17M turnier vuosimallia 1971 ja perässään Sprite Musketeer vaunu vuosimallia 1967. Ford Taunus oli Saksan Fordin valmistama automallisto, jonka jotkin versiot ovat yhteneväisiä Englannissa valmistetun Ford Cortinan kanssa. Merkkiä valmistettiin Euroopassa vuoteen 1982 asti, jolloin sen korvasi takavetoinen Ford Sierra.
Volkswagen kupla 1300 avo 1970-luvun alusta.
Tämän auton Eemi voitti 16-vuotiaana pääpalkintona Ylivieskan Kärkkäisen sipsiarvonnasta. Volkswagen "Kupla" on Volkswagenin ensimmäinen automalli, jota valmistettiin eri maissa vuosina 1938–2003.
Chevrolet Styleline vuosimallia 1951.
Kyseessä on aito avo "dollarihymy" ja super harvinainen auto Suomessa. Se on tuotu maahan raatona Etelä-Amerikasta Perusta. Pietarsaarelainen aiempi omistaja aloitti entisöintityön, mutta iän kartuttua vaihtoi sen Riston kanssa avo Mustangiin. Autossa on erikoinen keula, pohjassa ei ole hitsaamista, kattomekanismit ovat tallessa ja se saa myöhemmin rättikaton. Valkoinen on pohjamaalia ja kori on ollut alunperin väriltään vihreä. Tällä hetkellä harvinaisuus on kasvamassa korkoa.
Chevy Stylelinen alkuperäinen 3.8 suorakuutonen. Taitaa painaakin melkoisesti, mutta tyyli edellä ja tuottona n. 100 hevosvoimaa.
Chevrolet Sportside vuosimallia 1990.
Riston hyötykäyttöharrasteauto :)
Grantin puuratti.
Tämäkin on miehen silmäterä ja siinä miellyttää erityisesti lavamalli. Autoa on laskettu 15 sentin verran rautajousille.
Pellin alla on 5,7 V8 ruiskukone ja 180 hevosvoimaa.
Varmalla autolla on päästelty 8 kesää ilman mitään remonttia. Se tuli kokoelmaan moottoripyörän vaihdossa Ylöjärveltä. Chevy on tarkoitus maalata jossain vaiheessa.
Kiillotettu Daimler vuosimallia 1989.
Daimler lähti lopulta uudelle omistajalle.
"Sarjassamme - ei olisi pitänyt koskaan myydä". Chevrolet Camaro RS vuosimallia 1979.
Porsche 924 vuosimallia 1979. Auto oli rakennettu raadosta ja sekin on nyt maailmalla.
Triumph Herald vuosimallia 1964. Peli on lähdössä uudelle omistajalle ja punainen tuli lopulta tilalle.
Eemin museoikäinen BMW M5 vuosimallia 1989.
Alkuperäinen ja tosi harvinainen bemari.
BMW E21 vuosimallia 1975. Kyseessä harvinainen korimalli ja Eemi hankki tämän ensimmäisen autonsa 16-vuotiaana vaihtamalla sen moottorikelkkaan. Koneesta löytyy sen aikaiset turbot ja kaikki muut herkut.
Audi A80 vuosimallia 1988. Pirssin saisi ikänsä puolesta jo museoautoksi ja sillä on ajettu vain 130 tuhatta kilometriä. Se on varma peli ja hallilla yhteiskäytössä.
Vaimon kauppakassi Renault Twingo. Näistä otetaan rättikattoja muihin pirsseihin ja Risto jätti tämän yhden jemmaan kesäautoksi.
Triumph Herald vuosimallia 1968.
Tämä erikoisuus löytyy Riston kotitallista, eli haarakonttorista. Kyseessä on englantilainen menopeli, jonka saa katon ruuvit irrottamalla avoautoksi. Auto ja katto löytyivät eri paikoista ja katosta oli vielä leikattu pois 20 sentin palanen. Lopulta mestari teki kompromissin, päätti kallistaa takaikkunan ja teki luomuksesta tällä katolla maailman ainoan Coupe Herald mallin.
Tämä samainen yksilö oli aikanaan mestarin ensimmäinen auto ajokortti iässä. Myöhemmin se lähti maailmalle ja toissatalvena löytyi yllättäen Ylivieskasta.
Kurkataanpa paljonko tällä on ajettu...oho!...missä ne mittarit on?
Siinä on tulossa uutta liuskaa tilalle.
Starttaaminen on vielä monen työvaiheen takana.
Yksityiskohtia...
Triumph Herald on brittiläisen Standard-Triumph-yhtiön vuonna 1959 esittelemä henkilöautomalli, joka oli tuotannossa 1970-luvun alkuun saakka.
Juliste kotitien viitoittamana.
Ski-Doo kelkka 377 koneella.
Tällä on pikkupojat harjoitelleet merenjäällä. Se kulkee parhaimmillaan 80 kilometriä tunnissa.
Pyrkijä mopo vuosimallia 1961. Pelkkä runko löytyi Romu-Heikiltä Oulaisista ja osia on löytynyt kasaamiseen yksi kerrallaan erilaisilta rompetoreilta.
Ja Pohjola merkkinen polkypyörä vuodelta 1961. Missähän yrityksessä muuten on kaikki Riston vakuutukset? :)
Eemin ja kumppaneiden jenkkivene.
Pojat aloittivat tämän projektin viime kesänä. Veneestä löytyy Chevyn bensakone V8 ja 350 kuutiotuumaa. Pikkuhiljaa valmistuvassa vehkeessä riittää kokoa, näköä ja ääntä.
Eemin ja kumppaneiden talven aikana rakenteilla oleva taukobussi. Valmiista tiloista tulee löytymään mm. keittiö ja sauna.
Isän 6-vuotias iltatähti. Perheen nuorimmasta jälkikasvusta on tulossa kovaa vauhtia mersumies. Puhelin sillä tuntuu vaan olevan liikaa korvalla...hetkinen...eikö se kuulukkin asiaan :) Kiinnostus koneisiin jatkuu suvussa jo viidennessä polvessa. Riston isällä oli aikanaan kaivinkoneita ja sora-autoja, sekä pappalla mm. kuorma-autoja, puuputkikoneita ja kodinkoneliike.
Firman raskastakalustoa.
Äijätiloihin on hankittu huonekaluja ja rekvisiittaa kirpputoreilta. Seinässä oleva juliste taas on ihan uniikkia tavaraa. Viihdetaiteilija Jope Ruonansuu ja Radio Pookin Paavo Hartikka olivat mukana poikienkin lanseeraamassa Vormula Weekend -tapahtumassa Kalajoella vuonna 2010. Jope kyyditsi tuolloin lapsia omistamallaan Jormula autolla.
Jope Ruonansuu oli mm. vannoutunut taunusmies ja Kalajoen porukan hyvä kaveri. Mies ja Ford Taunus 17M Super vierailivat myös tässä Antin järjestämässä Ford -tapahtumassa vuonna 2013.
Jopen Taunusta testaamassa. Antti puolestaan varmisti Jopen kotiin pääsyn, hoitamalla mm. Taunuksen väljäksi päässeet nivelet.
Äijätiloista löytyy myös tämä Awo 250 CC moottoripyörä vuosimallia 1952. Tämä itäsaksalainen kartaanivetoinen vehje on valmistettu Simsonin tehtaalla. Riston isällä on ollut vastaavanlainen uusi pyörä 20-vuotiaana ja hän haki vanhan valokuvankin mukaan sillä äidin aikanaan Oulaisista.
Äijätiloista löytyy mm. Mobilisti- ja V8-lehtejä. Jälkimmäisiä kaikki numerot vuodesta 1978 alkaen.
Loppuyhteenveto: onko meijeriltä unohtunut kerhotiloihin vanhoja jääkaappeja? Ei suinkaan, vaan näillä kaapeilla äijätiloissa kuunnellaan Pookia! Laitteita on kuulemma vuokrattu myös erilaisiin tapahtumiin. Massiivinen oli kaiken kaikkiaan myös herrojen konekokoelma. Mikäs laulu sieltä kamoista nyt alkoi kuulumaan: "Ukot pontevat Pohjolan tallissa on, se on entisen meijerin halli. On koneiden määrä niin loppumaton ja harvassa usean malli. Tämä touhu mun mieltäni innostaa, se on Kalajoen äijien puuhamaaaaa!"
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu