Aitouden varmistaminen lisää pohjoisten luonnontuotteiden kilpailukykyä

02.07.2021 09:04 - Jussi Häkkilä

Projektipäällikkö Sanni Kinnusta Oulun yliopiston ekologian ja genetiikan tutkimusyksiköstä haastattelee Jussi Häkkilä.

Oulun yliopisto on kehittänyt marjatuotteille DNA:n tunnistukseen perustuvaa menetelmää, jolla voidaan todentaa tuotteen aitous ja mahdolliset väärennökset. Kehitystyö liittyy NovelBaltic-hankkeeseen, jonka tavoitteena on ollut Itämeren alueen luonnontuotteiden markkina-arvon ja kilpailukyvyn kasvattaminen kehittämällä aitouden ja laadun todentamismenetelmiä, joilla yritykset voivat todentaa tuotteidensa laadun ja edelleen hyödyntää sitä markkinoinnissa. Lisäksi projektikumppanit eri maista tekivät yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa ja määrittivät tuotteiden laatua optimoiduilla kemiallisilla menetelmillä. Analyyseissä selvitettiin mm. kokonaisfenolipitoisuutta ja antioksidanttikapasiteettia, jotka kertovat tuotteen mahdollisista terveysvaikutuksista.
Oulun yliopiston johtama kolmevuotinen NovelBaltic-hanke toteutettiin yhteistyössä Suomen, Norjan, Latvian, Liettuan ja Viron sekä Kiinan yritys- ja tutkimuskumppanien kanssa.

Lue myös: Oulun yliopiston tutkijat löysivät uuden kolesterolitasoa säätelevän mekanismin

Kilpailut

Uusimmat