Nivalan Puskutyö Oy palkittiin paikallisena Vuoden yrityksenä - valikoimassa koneita jopa Suomen suurimpaan Caterpillariin saakka Nivalassa
Ylikotilan Timo ja poika Mika. Timppa aloitti maansiirtotyöt jo 1970-luvulla ja kertoo savottaa olevan takana 40 vuotta. Tuosta ajasta 25 vuotta kului istuessa puskukoneen päällä. Mika ja velipoika Marko ovat nyt olleet yrityksen puikoissa 4 vuotta ja Nivalan Puskutyö perustettiin vuonna 1995. Toki myös veljekset ovat mukana harvinaisuuksien bongaamisessa ja kunnostustöissä, mikäli kiireisillä miehillä aikaa jää. Pitkää päivää painetaan koko ajan menemään kaivoksella Sodankylässä.
Aluksi vanha hirmu, jolla ei kuljeteta perunoita! Caterpillar louheauto 769 A-malli vuosimallia 1962.
Auto on ollut Timpan kaverilla Outokummussa. Peli vaatii kesällä ja talvella 2 minuutin hehkun ja nytkin palmun alta startessa sen jykevään ääneen hätkähti koko Nivala! Pellin alta löytyy reilun kokoinen kone, johon on tehty täydellinen remontti. Moottorilla on ajettu vasta 500 tuntia ja kaikki on siinä uutta kannesta lähtien. Kyseessä siis työkuntoinen vekotin, joka on tarkoitus hiekkapuhaltaa ja maalata. Timo kertoo koneiden maalaustöiden olevan hänen kohdallaan aina näyttelykuntoisuuden sijasta pelkkää kunnostusmaalausta.
Harvinainen mersu 1513 ja siinä Suomessa Wihurin tekemä Teijon teli. Peli on varustettu Fiskars 12000 nostokouralla. Täysin työkuntoinen kokonaisuus, johon tehtiin jarrut, oijottiin ritilöitä ja se odottaa nyt maalausta. Ennen vanhaan lastaaja kulki puutavara rekan mukana ja nyt nosturi kulkee auton mukana. Toisin sanoen kyseessä siis lastauskone. Nosturista löytyy myös vettä pitävä katto.
Majuri vuosimallia 1962...
...ja siihen yhdistettynä Temmes-kaivuri. Peli tuli pihalle äskettäin ja se on täysin työkunnossa. Toinenkin vastaava vehje löytyy purkukoneena, mutta nostalgista kapinetta ei raski purkaa.
Kunnostusta vaatisi myös Caterpillar 944A pyöräkuormaaja vuosimallia 1964. Vasemmalla Jehu metsätraktori. Se on hyväkuntoinen ja sillä on ajettu vain 3400 tuntia. Oikealla puolella tallessa puretun louheauton osia. Rungot ja lavat menivät sulatukseen.
Fiskars 550 kaivinkone vuosimallia 1968.
Se on työkuntoinen ja päällä on uusi maali.
Pikku-Jussi kaivinkone. Heti työhön valmiina ja takana uudet rautarenkaat, joten niitä ei tarvi enää vaihdella työmaalla.
Pikku-Jussi tunnetaan kansan suussa myös "hullu-jussina".
Riukuvammas. Siinä puomi ja vastapaino kääntyvät eriparina.
Vanha Temmes-kaivuri.
Tuolta näyttää vielä aika terveeltä.
Vaan alempana on joku opetellut aikanaan hitsaamaan muuntajalla. Sekaan on heitetty kaikkea kovaa materiaalia harjateräksestä lähtien. Harakan tekemäksi luuli tuota varmaan pikkulintukin ja on tehnyt pesän runkoon :)
Tukijalassakin on kiinni kaikkea "vääntyneestä naulasta" lähtien.
Vammas Kersantti Ford 5000 vuosimallia 1972.
Tämmöisellä pelillä Timokin aloitti aikanaan kaivinkone urakoinnin.
Vammas Majuri. Tätä konetta ei ole maalattu.
Mika kuulemma nakkaa joku päivä telat päälle ja lähtee hommiin omille mehtäojille.
Bröyt X2 kaivinkone vuosimallia 1968. Edessä rautapyörät, joten minkähänlainen ajettava tämä on asfaltilla? :)
"Bröyt!" sanoi koneähkyä poteva keräilijä :)
Etu- ja takapää eivät vedä ja konetta pitää liikutella kauhalla.
Volvo Carman kaivinkone vuosimallia 1962.
Tähän vänkään kaivinkoneeseen kuuluu karman laki, eli minkä kauhan taaksensa jättää, sen edestään löytää :) Kyseessä tuore hankinta, jossa kaivinosa kääntyy kuljetuksessa taakse konepellille. Kone on työkuntoinen ja Timppa harkitseekin sille työtarjouksen jättämistä kaupungille :) Kuulemma joku purettukkin vastaava masiina on liikkunut jossain vaiheessa pohjoisessa.
Kockum 425 B maansiirtoauto vuosimallia 1980.
Museokone on työkuntoinen ja siitä löytyy yhden hengen hytti.
Kone tuli Nivalaan Vaalimaalta.
Caterpillarhalli. Ensimmäinen vasemmalta vuosimallia 1964 ja sitten malli vuosien 1959-1960 taitteesta. Vuosimalli 1950, sen apumoottori nykäistään narulla käyntiin ja harvinaisempi Englannissa Super Majorista tai Powerista tehty työkuntoinen puskukone Coynty C50 vuosimallia 1950. Raksa 977 D6 telakuormaaja vuosimallia 1955, muita korkeampana ja kauhalla varustettuna. Sinikeltainen Coynty Ford Vilskeen etukuormaimella, näitä talosta löytyy myös kauhattomana 6 kappaletta. Mccormick Farmall, josta pikkupojat ovat särkeneet virranjakajan kannen ja lamput. Uudet varaosat on tulossa Amerikasta. Rungolleppa viikaritkaan ei tainneet voida mitään :)
Caterpillar U-malli 4 vuosimallia 1952.
Peli on ollut Ruotsin armeijalla lumikoneena ja sillä on ajettu vain 4000 tuntia. Kone on seisonut kauan ja se vaatii nyt huoltotyötä. Kaikki käydään huolella läpi ja uusien kylkiohjareiden myötä se on pääpiirteittäin käyntikunnossa.
Eipä siitä paljon muoviosia löydy. Tämä Caterpillari on ollut aiemmin telatraktori ja keulan hydrauliikka on laitettu jälkeenpäin. Puskulevyt on pultattu telarunkoon ja ne irrottamalla siitä saadaan taas traktori. 5 vaihetta eteen ja pakki.
Sota-aikana nämä olivat tykinvetovehkeitä, jonka jälkeen niitä muutettiin puskukoneiksi. Vinssikin löytyy perästä. Ei kai tuommoisia vehkeitä ole saanut pommillakaan rikki :)
Nykykoneissa ei ole tällaisia hienouksia, eli kyseessä polttoainesuodatinkotelo. Kun kone käynnistetään, jäähdytysneste kiertää polttoaineen ympärillä ja suodatin ei mene tukkoon. Elikkä kun polttoaine kiertää suodatinkotelossa, se on eräälainen jäätymisen esto. 50-luvulla on oltu muutenkin kaukaa viisaita, härvilässä ei ole paljon sähköä eikä elektronikkaa. Timppa aikoo myös hiekkapuhaltaa ja maalata rungon.
Zetori vuosimallia 1954. Tällä reppanalla on ollut päiviä, jolloin kaikki on tuntunut kaatuvan päälle. Se ehtikin pötkötellä nurin kellahtaneen puun alla 30 vuotta. Kone ei suinkaan ole vielä viimeistely vaiheessa ja mestarilla tuleekin riittämään sen myötä iltapuhdetta :) Pelille muuten paljastui prikulleen sama valmistusvuosi kuin omistajallakin! Mikan mielestä taas tällä koneella ajetaan jo ensi kesänä. Nestorin mukaan hänen omia juuria muistellessaan, nälkä on opettanut loput asiat elämän varsitiellä.
Volvo BM 320 1962. Timo on kunnostanut ja maalannut sen ruiskulla. Tehtynä on myös moottoriremontti ja peli on nyt täysin kunnossa.
Steyer vuosimallia 1954.
Itävaltalainen kone kaipasi vähän hajuvettä nokkaan ja starttasi sitten nätisti. Kunnon konemiehellä kuulemma pitää olla aina mukana itselle nitroa ja koneelle pilottia ja molemmilla notkistuu :)
Valmet 361D 1960-luvun alusta.
Tämä ja muutama muukin traktori on tullut kokoelmaan eräästä talosta, jossa sairastunut isäntä hävitti koneet tallista. Niitä on pidetty siististi.
Cropmaster vuosimallia 1948.
Mallia pidetään David Brownin esi-isänä.
Tällä päästelee isäntä ja emäntä yhdessä kirkolle. Kuski istuu ojan- ja vänkäri tien puolella. Kahden ajettavasta mallista löytyy myös polvisuojat ja oma poljin ratkaisu.
Kytkyttimet ja jarrut nimittäin löytyvät tuolta.
Ford 3000.
Tämä peli on toiminut perunannostokoneena. Voikohan pottumaan kääntää Caterpillarilla? :)
Coynty 754 vuosimallia 1972. Näillä Timppa on myös tienannut leipää täryjyrä perässä. Nyt keulassa oli puskulevy.
Coynty 1164 vuosimallia 1972. Mallia ei ole paljoa tullut.
Ensimmäisiä Super Majorista tehtyjä Coyntyja vuosimallia 1962 tai -63. Harvinaista mallia vietiin Englantiin ja Eurooppaan Suomesta.
Mörkö Majuri. Peliä ei entisöidä ja siitä löytyy alkuperäiset renkaatkin.
Jutun teon aikaan olikin sopivasti halloweeni tulossa.
Takra vuosimallia 1954.
Tämä kotimainen peli oli valtion mielestä liian iso traktori Suomen maatalouteen vuonna 1954 ja sen tuotanto loppui. Tilalle tuli Zetoria ja hinnalla ei pystytty kilpailemaan. Koneen on tehnyt Takra Oy, joka oli 1950-luvun alkupuolella Tampereen Nekalassa toiminut traktorinvalmistaja. Tämä yksilö on viimeisen päälle näyttelykunnossa ja näitä on ilmestynyt osinakin, jotka vaatisivat kasausta.
Harvinainen Güldner vuosimallia 1958.
Tämä yksilö on maalattu jälkikäteen komeamman väriseksi.
Näitä saksalaisia pelejä ei varmaan löydy muita seutukunnasta.
Güldner vuosimallia 1952.
Alkuperäinen väri on aina alkuperäinen.
Tutkitaanpa, löytyisikö merkistä tarkempia taustatietoja.
Löytyi, mutta saksaksi :)
Deutz 40 vuosimallia 1961 tai -62.
Deutz on saksalainen moottoritehdas, joka on valmistanut mm. laadukkaita traktoreita.
Fordson Dexta vuosimallia 1963.
Onpa siinä traktoreitakin. Mestari ehti mainita ohimennen myös harvinaisemmasta ja alkuperäisestä bensa-petrooli Majorista vuosimallia 1951 tai -52. Niitä muutettiin dieseliksi ja lopulta ne hävisi. Hallissa vilahti jossain kohtaa Timo 60 -merkkinenkin traktori, jota on valmistettu poikien toimesta syntymäpäivälahjana yhtenä vuonna vain yksi kappale :) Piikkipyörä Fordson ja Valmet 15:kin mainittiin. Ostoslistalla puolestaan olisi tarvis löytää taloon kunnon Nuffi!
Scania Super 110 vuosimallia 1972. Se on käyty täysin läpi sisustusta myöten. Nyt muuten siirryttiin Kotilankylältä teollisuuskylän halleille.
Scanian sisustus ja verholukin on viimeisen päälle kunnossa.
Tällainen malli tuli ohjelmassa viimeksi vastaan Sievissä.
Hallissa näyttää olevan lisääkin raskasta kalustoa.
Mersu vuosimallia 1955. Auto on Sammalmaan Eeron entisöimä.
Takana Hiab 193.
Kyydissä poikien ostama ja lavalle nostama Massey Ferguson Harris Pony. Siitä löytyy 2-tahti dieselkone.
Sisältäkin on mersu huolella sliipattu.
Bedford paloauto vuosimallia 1962.
Peli meni uutena Vaalan vankilaan paloautoksi. Sillä on ajettu vain 10 000 kilometriä ja siinä on paikallaan kaikki alkuperäiset työkalut, letkut, pumput ja jopa puutikkaatkin.
Kyseinen yksilö on entisöity vankilan tiloissa huolella ja AJAN kanssa.
Yllättäen Nivalan hallissa alkoi ulvomaan vanhan palo- ja poliisiauton kaltainen sireeni. Mikalla ei ollut startatessa mikrofonia, joten kyllä se ääni tuli Bedfordista :) Mistähän siellä Vaalassakin on erottanut samankaltaisen palohälytyksen ja vankipaon merkkiäänen?
Laulun sanoin: "...aina kiire jonnekkin on on on..."
Karhu Sisu paloauto vuosimallia 1981.
Auto täysin alkuperäisessä kunnossa ja lähtöisin Juankoskelta. Pelillä on ajettu 10 000 kilometriä ja merkkiä on ollut melko paljonkin paloautona.
Pumput ja mittarit ovat keulassa. Eipä ole kärsinyt ajaa kolaria hälytyksessä...
Mersu vuosimallia 1992.
Vinssi otetaan pois...
...ja päälle laitettiin jo lava. Hyvällä maanvaralla varustettu 4-veto peli lähtee Sotkamoon huoltoautoksi.
Coynty 774 on merkin viimeisiä malleja.
Tämä jämy puskulevyllä varustettu renki odotti jo talven tuloa.
Vähän isompia moottoreita. Tämä on peräisin 990 pyöräkoneesta.
Coynty miehenä Timpan piti ostaa täryjyrä takaisin tietyömailta.
Puch metsäauto vuosimallia 1991.
9 hengen auto on täydellisessä ja alkuperäisessä kunnossa. Edessä ja takana on ollut vetokita ja sillä on siirrelty lentokoneita Rovaniemen lentoasemalla. Peli on peräisin armeijan huutokaupasta.
Pressun saa nätisi pois ja siitä tulee avoauto.
Miehistötilaan on ehtinyt kertyä pölyä. Kiireiset työmiehet eivät ole entineet huppailla.
Auto taitaa olla lähtöisin Sveitsin armeijasta.
Ei kai tämä sittenkin ole vain hirvikeula Volga? :)
Tämä soppatykki sopii metsäauton perään ja joka juhannus sillä valmistuu 180 litraa juustokeittoa. Keitos ei pala pohjaankaan, nimittäin säiliö on eristetty välissä olevalla öljylaipalla.
Lincoln Continental vuosimallia 1977.
Olisikohan vähän normaalia pidempi malli.
Muotoilua.
Herraosastosta löytyy baarikaapitkin. Hetkinen...yhteenlaskettunahan nämä menee näin: jos lähtee hirvimetsälle, ottaa pitkät kaatoryypyt ja mökki syttyy palamaan, pitää soittaa paloauto :)
Yksityiskohta.
Mercedes Benz 300sd vuosimallia 1978. Eipä kyllä tarvi hävetä uutta peltiä.
Anglia "juustohöylä" vuosimallia 1964.
Lempinimi tulee takalasista, joka kaartuu sisäänpäin.
Ford Touring vuosimallia 1937.
USA:laisen hopan pellin alla möyryää 2.2 V8 moottori ja 60 hevosvoimaa.
Mika haki konehuoneesta hetken aikaa "suomi-englanti sanakirjaa".
Käynnistyihän se! Ja viiksivilkkukin kääntyi heti sivulle. Buickissakin on tullut aiemmin vastaan samanlainen tekninen ominaisuus.
Autossa ei ole lämmityslaitteita, joten ikkunat eivät pääse tuulilasia avatessa huurtumaan. Toppaaminenkaan ei jäädy talvella, nimittäin pelistä löytyy mekaaniset vaijerijarrut.
Pelti kääntyy auki keulakoristeesta.
Cadillac DeVille vuosimallia 1966.
Originaali, mutta kovonneet ja halkeilevat penkinpäälliset menivät vaihtoon ja uudet tilattiin jenkeistä.
Tyyliä.
Autossa on erittäin hyvä jousitus ja miellyttävä istua.
Konepellin allakin oli puhdasta.
Peli käynnistyi kuin palmun alta.
Muotoilua.
Mercedes-Benz SL 500
Taustalla puolestaan Timpan pappa-Tunturi vuosimallia 1972. Kuulemma aikanaan kun kortti otetaan pois, sillä on nätti syhkäistä kylille :)
Kiidä veli hopea!
Kyllä lähtee!
Mitähän se tämä peli on syönyt?
Pellin alla V8 Compressor moottori ja alamäessä ottaa vauhtia 240 kilometriä tunnissa.
Nykyistä työkalustoa. Terex kiviauto.
Peli on 60 tonnin kalustoa.
Caterpillar 990 painaa hulppeat 90 tonnia. Huomioi lähes 3 metriset rattaat.
Hirmu on tällä hetkellä huollossa.
Siinä se on hirmujen hirmu! Komatsu 475.
Suomen suurimman puskukoneen työpaino on rapiat 120 tonnia. Vastaavia jättiläisiä kuulemma löytyy reservistä toinenkin. Talon hirmut olivat aikanaan ensimmäisiä malleja Kevitsan kaivoksella. Vertailun vuoksi normaalikokoinen telapuskutraktori painaa n. 6 tonnia.
Sponsorit antoivat takin. Kaiken nähdyn jälkeen tämän firman nimi ei ole tuulesta temmattu.
Volvo N88 vuosimallia 1973.
Lokasuojat ja pellit alkavat olla maalissa. Vielä odottaa lavan asennus ja hytin verhoilu.
Peli tunnetaan myös kasipari nimellä.
Sävy on juuri oikea.
Timpan pitäisi löytää jostain vielä kuskinpuolen astinlauta. Hakusessa on myös Scania 110:sen kuskin ovi.
Projektihallissa riittää tilaa temmeltää.
Loppuyhteenveto: Ylikotilan isäntien kaikki vapaa-aika tahtoo kulua harrastehallissa. Projektityön palkitsee aina hieno lopputulos. Kiirettä piisaa myös leipätyössä ja Mika toikin haastatteluaamuna ensin kuorma-auton Sotkamosta Nivalaan, aikoi illalla palata taas Kajaaniin ja mennä aamuksi kaivokselle. Tuossa uurastuksessa puolestaan lämmittää varmasti mieltä juuri jutun teon jälkeen yllättäen vastaanotettu paikallinen Vuoden yrittäjäpalkinto. Siinäpä kunnioitettava esimerkki siitä, kuinka yhden miehen kasaama firma voi kasvaa menestyneeksi yritystarinaksi!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu