Mätäsahon Laurilta löytyy härvilää raskaastakalustosta "keveisiin multiin" saakka - näyttävät jenkkiveturit ja ruumisauto räväyttävät Temmeksellä
Mätäsahon Lauri. Leppoisa moottoriharrastaja ja konekauppias. Mestari on onnistunut sotkemaan työn ja vapaa-ajan perinpohjaisesti ja leipäkin irtoaa hänellä pääasissa raskaankaluston myynti-, osto-, ja vuokraustoiminnalla. Lukuisat menopelit ovat vuosien aikana lähteneet maailmalle, mutta tärkeimpiä niistä on myös jäänyt visusti omaan kokoelmaan. Valikoiman voisi kiteyttää liikkuvan vuoden 1932 kuorma-auton ja 2000-luvun jenkkivetureiden välillä. Kaikkiruokaisena koneharrastajana haaviin on tarttunut myös monenlaisia muita kaksi-, ja neli-, ja kymppipyöräisiäkin härveleitä.
Raskaallekalustolle riittää runsaasti hallitilaa Temmeksellä.
Mutta mikäs yhdistelmä sillä Laurilla onkaan juuri lastattuna?
Volvo N88 "kymppipyörä" vuosimallia 1971.
Auto on juuri lähdössä kaverille entisöitäväksi Piippolaan. Kasipari nimi tulee N88 mallista ja kolmiakselisen auton renkaiden lukumäärä määrittää sen "kymppipyöräksi".
Peli on liikkunut vuodesta 1981 lähtien Rantsilan suunnassa.
Kasipari käynnistyi nätisti ja lommoinen pelti kätkee allensa 260 hevosvoimaa. Pihalta löytyy siisti nippu ehjiäkin konepeltejä. Autoa alkaa kunnostamaan henkilö, jolla on ollut aiemminkin vastaava menopeli. Kuulemma myös Nivalan suunnassa entisöidään ahkerasti tätä mallia.
Jenkkiveturi Mack vuosimallia 2003.
Perässään 13,6 tonnin pitkä lavetti.
Koneharrastus ja jobbarin työ vaatii hyvän kuljetuskaluston.
Mack on yhdysvaltalainen autovalmistaja, joka toimii nykyään Volvo-yhtymän tytäryhtiönä. Se valmistaa tyypillisiä amerikkalaisia puoliperävaunun vetoautoja. Laurin kokoelmassa on nyt 3 jenkkiveturia ja kaikissa n. 400 hevosvoimaa.
Yksityiskohta.
Ärtsy peli.
Esson iso valomainos.
Vanhoja tankkausautomaatteja.
Ne on peräisin eräältä kyläkaupalta Haapajärveltä.
Freightliner rekka vuosimallia 1991.
Auto on kuin suoraan jenkkileffasta ja siitä löytyy todella näyttävät pakoputket.
Pelillä on tehty mm. hääkeikkoja.
Lauri ei ole raaskinut käyttää autoa työhommissa.
Freightliner Trucks on yhdysvaltalainen rekkojen valmistaja, jonka omistaa saksalainen Daimler AG. Freightliner Trucksin brändi on Freightliner, joka on Pohjois-Amerikan markkinajohtaja rekkojen painoluokassa 8.
Näyttää olevan valmistajan leima.
Freightlinerillä rahtihommissa. Tässä lähtee pyöräkuormaaja ja vene maailmalle.
Sisu hinuri vuosimallia 1968.
Kyseessä Viinikan viimeinen hinuri Kokemäeltä. Auto on ollut Laurin omistuksessa puolenkymmentä vuotta.
Pelistä löytyy täydellinen hinausvarustelu.
On nosturia ja vetopuomia...
...hinuria ja kahdet vinssit.
Tässä myllyssä jyllää suomalainen Sisu!
Hinurilla työhommissa. Perässä V8 mersu.
No nyt se selvisi, miksi posti oli tuonakin aamuna taas myöhässä :)
Volvo FL 10 rata-auto.
Pelillä on ajettu kilpaa Suomessa ja Ruotsissa. Auton kone on rajoitettu ja se saa kulkea maksimissaan 160 kilometriä tunnissa. Tässä yksilössä on ollut parhaimmillaan 1000 hevosvoimaa.
Harmaa Ferguson vuosimallia 1956. Kohta katsotaan enemmänkin traktoreita ja erilaisia työkoneita.
Jontikka polkutraktori. Se on tehty käsityönä pellistä ja Lauri on ostanut sen maailmalta.
Maskotti kunniapaikalla. Romuista käsityönä tehty traktori ja perässään kaverilta saatu moottoripyörän vetokisavaunu. Ajaja jää jokaisen mielikuvituksen varaan.
Iso piha täynnä vanhoja koneita. Vanaja "piikkinokka" vuosimallia 1960. Peli on telivetoinen, hyvä kuntoinen ja vieläpä ajokuntoinenkin.
Puolustusvoiman entisiä mersu 1820 ja 1414 imuriautoja. Niillä on putsattu Rovaniemen lentokenttää.
Man on vanha autokoulun auto ja ilman ainoatakaan lommoa! :)
Scania vuosimallia 1991. Auto on ollut aiemmin Korsu Oy:n käytössä.
Ford AA kuorma-auto vuosimallia 1932!!
Kyseessä on mestarin vanhin kuorma-auto ja se on myös alkuperäinen suomiauto. Peli on mennyt uutena Turkuun Rettigin tupakkatehtaalle.
Autolle on tehty entisöinti jo 1970-luvulla ja se päätyi Temmekselle Kangasalta.
Suomesta on vaikea löytää vanhempia kuorma-autoja.
Voi kun auto osaisi puhua ja kertoa vaiheistaan.
Yksityiskohtia.
Muotoilua.
Mitähän Fordilla on kuskattu?
Ford Model AA on Fordin kuorma-automalli, joka tuli myyntiin vuonna 1929. Autosta tehtiin myös puuhiilikaasukäyttöisiä versioita. Autoa lisenssivalmistettiin Tanskassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Neuvostoliitossa.
Tuommoinen reilu astinlauta pitäisi olla myös nykyautoissa.
Ford lähdössä keikalle.
Pontiac Grand Prix vuosimallia 1975.
Hyväkuntoinen...
...mutta vähän pölyinen. Pellin alla 6,6 litran moottori.
Ford Grown Victoria ruumisauto jenkeistä vuosimallia 1999.
Peli on rakennettu alunperinkin ruumisautoksi, mutta peräosasto on nykyisin purettu. Pellin alusta on varustettu 4,6 litraisella V8 koneella ja tehoa löytyy 250 hevosvoimaa. Mutta mihin sillä on ajossa niin kiire? :)
Entinen omistaja asensi keulaan pääkalloliput. Auto tuli pyöräkonekaupan mukana Sysmästä.
Ford Gran Torino vuosimallia 1972. Pellin alla 6 litran V8 kone ja tällä on tehty mm. hääkeikkoja. Kylläpä tulee mieleen Clint Eastwoodin samanniminen elokuva...
Mersu 300D W123 vuosimallia 1985.
Auto on tuotu jenkeistä.
Ulkolainen rekisterinumero oli PENTTI. Eli peli on ollut siellä jonkun suomalaisen käytössä.
Erittäin siisti myös sisältä.
123-sarja on Mercedes-Benzin vuosina 1975–1986 valmistama ylemmän keskiluokan mallisarja. 300 TD Turbodieselissä suurin teho on 92 kw /4350 ja suurin vääntömomentti 250 nm /2000. Vaihteita automaattivaihteistossa on neljä.
Scania hakkuriauto vuosimallia 2003.
Peli on rakennettu Scania 164:sen alustalle, siitä löytyy Jonseredin nosturi ja kokonaisuudessa on kiinteänä työkaluna TT1500 hakkuri. Scanian V8 moottori pyörittää ahnetta puun rouskuttajaa.
Volvo VNL ja uusi lavetti Turkista.
Freightliner ja kyydissä kurottaja.
Volvo NH ja siltapalkki lähdössä Ruotsiin Toppilan tehtaalta Oulusta.
Mack ja pyöräkuormaaja matkalla lumihommiin Vihantiin.
Jenkkirauta Internationalia hakemassa.
Vekkulissa kuormassa mopoauto ja metsäkone lähdössä Kainuuseen.
Nippu Scanioita. Kaikki vetoautoa myöten mallia 143.
Hinurin perässä tällä kertaa Scania.
Keskellä Laurin ensimmäinen jenkkiveturi GMC White. Sama yksilö on ollut jo kahdesti mestarilla ja nykyisin se sijaitsee Keiteleellä.
Nokkamalleja. Scania 143, Volvo ja Scania 112. Jälkimmäinen on eräässä aiemmassa Rasvamonttu jaksossa nähdyn Haanpään Raimon kasausprojektin pääaihio.
Volvoja eri vuosikymmeneltä. Volvo N88, N10, joka on Kotilan Paavon uutena ostama peli Vihannista ja oikealla NH12.
Volvon lastausta päällekkäiseen kuormaan.
Hytin vaihtoa Volvo loka-autoon.
Tauluun on ikuistettu 1960-luvun kyömynokka Sisu ja Vanaja 690.
Erilaisia Jontikoita.
Fordson ja Porsche. Perässä sorminiittokone Ruotsista.
New Holland tuunauksessa.
Valtra T191.
Timberjack 1010 metsäkone. Kyseessä on suomalainen peli.
MB tratti 1500 traktori.
Tässä perässä on Pudaksen Raunolta peräisin oleva eläinkuljetusvaunu.
Vasemmalla Volvo 641, joka tunnetaan Ruotsissa nimellä Baklastar. Sen vieressä Ljungby Maskin 18 ja seuraavana Volvo. Kuva on Vihannin Lampinsaaresta.
Valmet 1600. Kotimainen työkone.
Lantikka maastoauto ja Suzuki pakettiauto. Lauri taitaa tehdä tällä lava vehkeellä vain pienet ostosreissut :)
Lokariauto kippilavalla. Pelistä löytyy Hondan bensiini moottori ja näitäkään menopelejä ei ole montaa Suomessa. Se on Suomalaisen Lokarin valmistama.
Vanhaa kaaraa jäljittelevä polkuauto. Tämä erikoinen peli tuli kokoelmaan kirpparilöytönä.
Solifer Export 1970-luvulta. Mopo on nykyään Kittilässä.
Jenkkityylinen käsityönä tehty polkupyörä.
Näillekkin koneille on löytynyt koti.
Projektihallista löytyy myös oma maalaamo.
Maalauksessa on juuri pellit Scania 110:stä vuosimallia 1968. Auto kasataankin päähallissa.
Hetkinen, tuossa on yksi erikoinen kilpi...
Milloinkahan tämmöinen peli tulee vastaan tässä ohjelmassa? Ja moneltako ukolta vastaava malli löytyy?
Loppuyhteenveto: Lauri pitää kokoajan silmät ja korvat auki markkinoilla liikkuvien koneiden ja aarteiden suhteen. Ja kuten tarinastakin kävi ilmi, mestari on valmis liikkumaan niiden vuoksi pitkiäkin matkoja. Isolla ja miellyttävällä autolla työ sujuukin varmasti mukavasti. Niinpä sitten oli jutun teon jälkeen saattueessa oleva Volvo N88 valmiina viimeiselle matk...korjaan, valmiina lähtemään entrattavaksi Piippolaan :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu