Jari Harju vaalii veneen tekemisen perinteitä Raahessa
Jutustelu aloitetaan Raahesta Pursimajan rannasta. Tässä Jarin jo aiemmin tekemä yli seitsemän metrinen upea luomus. Käydäänpä testaamassa, jos minä toimittajana vaikka soutaisin ja Jari meloisi perästä :)
Ei nyt sentään rehkimään aleta, katsotaanpa mitä apua löytyy Jarin taikalaatikosta?
Yanmarin 1GM10 moottorin avulla pysyy paidanselkä kuivana. Kone starttaa hienosti ja laittaa isoonkin veneeseen liikettä.
Nyt sitä ollaan sepän kanssa samassa veneessä! Kyyti on leveässä paatissa erittäin tasaista ja miellyttävää. Katsookohan Jari maisemia, vai miettiiköhän se seuraavaa rakennusvaihetta...
Juttu tehtiin toukokuun puolivälissä ja vaikka oli jo suhteellisen lämmintä, merellä liikkuessa sai silti olla vielä mukana pipo ja toppatakki.
Sepän verstas. Veneen teossa tarvitaan monenlaisia koneita. Taustalla muuten näkyy keskeneräinen vanerijolla.
2 pyttyinen Wickström vuosimallia 1968. Kone ei ole ollut taloudellisimmasta päästä, se on syönyt petroolia ja painoa sillä on 140 kiloa. Valmistaja on Vaasan moottoritehdas. Tämän kanssako veneen pitäisi pysyä pinnalla?
Tehdäänpä vene. Siinä on piirustukset, kuka osaa niitä tulkita?
Veneen emäpuu. Kaaripuut taivutetaan kuumalla höyryllä ja laudat vedellä. Yhtä taipuisia ovat kuin Harjun Jarin luonne ;)
Sitten aletaan sovittaa lautoja. Mitenkähän saumoista saadaan vesitiivitä...
Vastaus löytyi. Jari on kehitellyt tiiviitä saumoja varten myös eräänlaisen "uurrehöylän".
Sisäparraslistan teko vaatii paljon puristimia. Vieläkö pysytte ohjeissa mukana?
Se on siinä. Valmiin veneen pinta käsitellään Owatrolilla. Aineen kuivuttua venettä ei tarvi turvottaa, joten ei muuta kuin vesille. Jarin veneissä ei varmasti tarvi kumisaappaita eikä äyskäriä!
Veneitä tehdään kuusesta tai männystä. Jari valitsee aina kuusen ja silloin veneestä tuleekin kevyempi.
Onnistuuko kellään merimiessolmu?
Härkähöylä. Mihin tätä käytetään, ota härkää sarvista ja mieti.
LOPPUYHTEENVETO: Suomesta ei lopu puu, eikä Harjun Jarilta into. Saapa nähdä milloin seuraava paatti alkaa hahmottua.
Katso myös: Jussilan Joukon olohuoneessa on enemmän autoja kuin koko Limingassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu