Pookin Rasvamonttu-Ari ja Ilmailukerho valloittivat taivaan Pyhäsalmella
Kokeneet lentäjät ja kerholaiset Martti Prättälä (kesk.), Eino Ylitalo (vas.) ja Rauno Pietikäinen. Lentäjät kutsuvat vähän piilossa olevaa Pyhäsalmen kenttää leikillään määrittämättömäksi alueeksi.
Martti ja 50 vuotta vanha Cessna 177. Molemmilla on yhtä pitkä kokemus lentämisestä. Parivaljakko auttaa mm. maastopaloissa ja kadonneiden henkilöiden etsinnässä. Kapu ehdotti jutun alkuun pientä lentokierrosta ja allekirjoittanutta ei tarvinnut kahdesti suostutella. Stig ombord!
Lentoon! Kuvassa kapteeni Prättälä ja perämies Kettukangas. Nousuun tehtiin tarkat valmistelut ja se onnistui loistavasti, vaikkakin lisälasti oli tällä kertaa huomattavan painava :)
Sitten alkoi maisema vaihtua ja laajeta! Korkeutta tuli hiljalleen 700-800 metriä ja alettiin olemaan palolentokorkeudessa.
Kyllä suomalainen maalaismaisema näyttää ilmasta käsin kauniilta. Ei kai tuo ole vaan pienoismalli?
Sitten noustiin kilometriin. Onko joku mummo pudottanut lankakerän, vai mikä se tuolla alhaalla kiemurtelee? Se on nelostie!
Martti kertoi tarkasti lennon joka vaiheesta.
Martin koneessa on enemmän mittareita, kuin minun autossa. Tosin minäkin opin noista sen, että niihin ei saa koskea.
Tuolla laitteella se Martti pelasi reittipisteiden kanssa. Minä ehdotin kahvitauoksi Pyhäsalmen ABC:tä :)
Sitten asiaan. Kuvassa viime kesäinen maastopalo Kärsämäellä. Näin hyvin palo näkyy tarkkailukoneeseen. Kone opastaa sammutuskaluston perille lähintä reittiä ja tutkii valmiiksi myös hyvät vedenottopaikat. Ja tärkeimpänä tietenkin paloja ennakoivat tarkkailulennot.
Yhdessä vaiheessa Martti käänsi koneen jyrkkään kaarteeseen ja g-voimien ansiosta toimittajan pääkopassa syntyi smoothie!
Lento kesti reilu puolituntia ja huolellisten valmistelujen jälkeen aloitettiin laskeutuminen.
Jos kädessä olisi ollut täysi kahvikuppi, siitä ei olisi loiskahtanut pisaraakaan Martin täydellisessä laskussa.
Lennon jälkeen rauhoituttiin hetkeksi ja alettiin sitten tutustumaan muuhun kalustoon. Ylitalon Einon Gyrokopteri Xenon. Koneen lapa ottaa vain omat alkupyöritykset ja ilmavirta hoitaa loput.
Gyrokopterissa on kaksi istumapaikkaa.
Juha Kivelä ja Ultra Zephyr 2000.
Juha taitaa olla sitä ihmistyyppiä, ettei se pysy hetkeäkään maassa :)
Videokuvasta kuvakaapatut vähän heikompi laatuiset stil-kuvat Juhan ja Ultran noususta. Paikoillenne, valmiit...
...hep!
Sinne lähti tasaisesti ja varmasti!
Nousu ja lasku tehdään aina vastatuuleen.
"Ilmojen halki käy Kivelän tie, ylitse maan ja veen..."
Loppuyhteenveto: Pyhäsalmen kentän lennonjohtotorni. Täällä pidetään myös taukoa ja huolletaan koneita. Milloin teillä lähtikään se seuraava kone?
Katso myös: Onpa melkoisia koneäijiä Haapavedellä - nimittäin Kopsan Äijiä!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu