Konekerääjien kova kolmikko kokoontui Ojalan Erkin tallilla Muhoksella
Ojalan Jorma ja Wankel Evinrude moottorikelkka. Kapine on 70-luvun alusta ja se on mestarin itsensä entisöimä. Kyseessä on harvinaisuus ja virallisesti ainoa tuota mallia Suomeen tuotu kelkka.
Patalan Jari ja pyöräpari. Sininen Erkkola invamopo, jossa on kaksivaihteinen automaattikone. Oikella ruotsalainen vastine merkiltään Shopper. Ainakin jälkimmäinen on kisakäytössä, sillä Jari osallistuu mopokerhossa kolmipyöräluokan kiihdytyskisoihin. Miekkonen on myös onnistunut tuplaamaan pyörän nopeuden 21:stä 42:een kilometriin tunnissa :)
Steniuksen Timo ja hänen parempi puoliskonsa Minna. Kaksin käyvät taivalta myös taustalla oleva retrovaunu ja Jeeppi. Timolla on kotona myös Capri skootteri vuosimallia 1965, sekä harrastaja-auto Jaguar EXJ 12 Daimler Double Six vuosimallia 1987.
Vaunu on siis Hymerin valmistama retrovaunu Eriba. Sitä on tehty samalla tyylillä vuodesta 1957 lähtien ja tämän vuosimalli on 2006. Tätä mallia löytyy Suomesta vain tämä yksi kappale. 80-luvun versiosta täytyy pulittaa ainakin 10 000 euroa. Vetojuhtana pikkureissuilla on 2,5 litran Jeeppi vuosimallia 1990. Oulussa näitä on ainakin kaksi.
"Trabant-t-t-t-t-t-t!!!" Elikkä Itä-Saksalainen "vauhtipahvi" Trabant 2D Sedan vuosimallia 1963. Pirssi on ilmajäähdytteinen, 2-tahtinen, 2-sylinterinen ja siinä on 23 hevosvoimaa. Vaihteet on 4+1.
Erkki bongasi tämän taksikyltin maailmalta ja kun myyjä näki valokuvasta mihin se tulee, antoi hän sen heti ilmaiseksi.
Trabantissa on 2 sylinterinen ja 600 kuutioinen kone. Erkki on sen toinen omistaja ja näitä on valmistettu 106 000 kappaletta.
Trabantin radiossa soi komeasti Pooki! Huomaa myös koirakoriste.
Istuimien päällystäminen on Steniuksen Timon käsialaa.
Minkä lyhenne? Ojalan Erkki Desing! ;)
Trabantin kori on pääosin konepahvia.
Solifer Export vuosimallia 1968. Tämä aarre löytyi aikanaan erään navetan paskalaarin pohjalta! Sananlaskun mukaan, ei siis kaikki ruostetta mikä siintää :) Patalan Jarin ja Kyllin Hannun kuuraama ja tuunaama eri osista. Pinta jää konesuojaöljy käsittelylle. Käsi- ja kolmivaihteinen termostaattikone. Tällä olisi tavoitteena päästä 1000 kilometriä 33 tunnissa.
Glamor tavaramopo vuosimallia 1964. Näitä saksalaisia vekottimia on 5 kappaletta Suomessa. Nopeus 30 kilometriä tunnissa.
Jarin vaimolleen tekemä Suzuki Replica vuosimallia 1982. Oikeasti mopo on 90-luvulta, mutta sen osat, väri ja muut ominaisuudet on tarkasti kopioitu Annen nuoruuden moposta.
Erkin silmäterät. Vasemmalla Jupiter TT vuosimallia 1968. Tuolla kuulemma ajetaan nokka tiessä ja perse pystyssä :) Näitä on valmistettu kahtena vuonna. Oikealla jätekasasta syntynyt ison työn tulos, saksalainen Rabeneick Binetta III vuosimallia 1953. Harvinaisen pyörän tarakalla Hartwallin kori.
Tämän Helkaman Erkki haki tunnin varoitusajalla Muhokselta. Maksuksi kävi lopulta valokuva entisöidystä pyörästä. Takana tahko, johon on asennettu mankelin moottori.
Norjalainen Jobu-Junior moottorisaha vuosimallia 1956. Erkin isän ensimmäinen saha, jolla hän on kaatanut puuta 50-luvun savotassa.
Onko Erkki karhun kaataja? :) Ei kun veistäjä!
Mestari ei teroita sotakirveitä. Ylempi on Matin kirves.
Lynx Wankelin 305 prototyyppi vuosimallia 1972. Se on huollettu ja alkuperäiskunnossa.
Loppuyhteenveto: näitä aparaatteja Erkki arvuutteli. Oikea vastaus: partaterän teroittimia.
Katso myös: Rasvamontun kiskot johtavat rautatieharrastajien veturitalleille Ouluun
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu