Keskisarjan Pasin Crazyland elämyspuisto hulppeine teoksineen ja koneineen löytyy Eiffel-tornin juurelta Nivalasta
Keskisarjan Pasi. Vaatimaton mies, joka tituleeraa itseään upeista teoksista huolimatta vain tavalliseksi oviasentajaksi. Taideteosten tekeminen ja nähtävyyspuiston ylläpitäminen ovat pysyneet edelleen vain harrastuksena.
Crazyland elämyspuisto. Pasi perusti paikan 3 vuotta sitten ja on luonut ja hankkinut sinne ainoastaan erikoisia esineitä. Puiston kävijämäärä on lisääntynyt huimasti viimeaikoina. Ainoana betonityönä maasta kohoaa vapaudenpatsas.
Nyt on Nivalan Maliskylä saanut uuden maamerkin! Pasin itsensä rakentama hulppea Eiffel-torni kohoaa 14 metriin saakka! Pohjan pinta-ala on 5 x 5 metriä ja kaikkiaan puisen teoksen rakentamiseen kului aikaa 3 kuukautta.
Kyseessä on hänen tuorein jouluksi valmistunut teoksensa ja se on rakennettu kokoon 1 : 25. Netistä löytyi tutkimalla alkuperäisen tornin piirustuksia ja erilaisia mittoja.
Idea tornin rakentamiseen syntyi 3 vuotta sitten valaistusta tuulimyllyn mastosta. Taideteos syntyi hiljalleen ilta- ja viikonlopputöinä.
Ja niin alkoi olemaan rimaa ristikossa! Torniin kului puuta kaikkinensa n. 3,5 kuutiota. Alkuperäinen torni on tehty aikanaan niittaamalla, tämä puolestaan liimalla ja ruuveilla.
Hattu päähän! Huhujen mukaan tuon antennin avulla Maliskylän erilaisten laitteiden kuuluvuudet ja yhteydet ovat parantuneet huomattavasti :)
Alkuperäinen Eiffel-torni avattiin Pariisissa vuonna 1889. Sen neliöala on 300 x 125 ja masto yltää 324 metriin saakka. Nyt kyllä alkoi pyörryttämään ja silmissä sumenemaan tämänkin Nivalan ihmeen juurella...olisiko jossain lisähappea?...
Löytyihän sitä lisähappea ja vilvoitusta! Tässä venäläisen pommikoneen jäähdytyskompressori sota-ajalta. Se on bensakäyttöinen ja toimii vetonarulla. Kompura-osa on alkuperäinen ja se on ollut kiinni koneen moottorissa. Säiliö on tehty jälkikäteen. Pasi löysi tämän vekottimen kirpparilta Etelä-Suomesta.
Sitähän on lähdetty katsomaan Maliskylän ihmeitä ihan Venäjältä saakka. Moskvitš mallimerkki 400 vuosimallia 1943. Kyseessä ensimmäisiä kaappariovi mallisiksi tehtyjä mosseja Venäjällä.
Seuraava malli oli 401, jossa ovet on oikein päin ja sisätiloihin lisättynä lämmityslaite. Menopeli on veivikäynnisteinen.
Venäläiset kaappasivat sodan aikana tehtaan Saksasta, missä samaa automallia tehtiin aiemmin Opel Olympia merkkisenä.
Auto päätyi Nivalaan nettimyynnin kautta ja Pasi haki sen Iisalmesta. Aiempi omistaja on kertonut olevansa iloinen hopan päätymisestä kunniapaikalle Crazylandiin.
Postimies Paten auto! :) Kyseessä on ruotsalainen postiauto, jossa on Volvon tekniikka. Tätä vekkulia mallia valmistettiin Ruotsin postille Kalmarin trukkitehtaalla vuosina 1968-1972 yhteensä n. 2000 kappaletta. Kotterossa on lasikuitukori ja se poistui myöhemmin käytöstä epävarmuutensa johdosta.
Ajettava kenttäkeittiö tai sauna? Ei kumpikaan, vaan kyseessä on japanilainen moottoripyörä 1970-80 lukujen taitteesta. Härvilää käytetään tavaroiden kuljetukseen esim. markkinoilla.
Pasillakin riittää monenlaisia työkaluja liikuteltavaksi isolla pellolla.
Tässä pelissä on ohjaus kuin onnenpyörässä, nimittäin joka pyöräytyksellä voittaa. Ratti reagoi mistä kohtaa tahansa ja kaasuväännin on rakennettu samaan yhteyteen tynnyrin päälle.
Pari metriselle lavalle mahtuu mukavasti kuljetettavaa.
Sukkula lähti siis Amerikasta ja Mosse tuli Venäjältä! Isojen maiden johtajat ratkovat täällä maailman herruuden oikein shakkipelillä. Kummankaan seuraavia siirtoja ei taida kukaan arvata...
Ei kahta ilman kolmatta ja tämäkin mies on kiinnostunut juuri tietyistä koneista. Tässäkin mallissa on vakiovarusteena punainen nappi!
Nyt on syytä tarkistaa välittömästi oma kalusto! Tämä amerikkalainen Grumman pienlentokone on ensimmäinen Pasin kokoelmaan päätynyt kohde. Se on 4-paikkainen ja löytyi aikanaan Tampereelta.
3 vuotta koneessa istunut kuljettaja ottaa vastaan viime hetken ohjeita.
Kaikki valmiina lähtöön.
Lennonjohtotornissakin kuunnellaan Pookia.
Voihan ryökäle! Noin siinä käy jos alkaa lentäessä kuuntelemaan Pookin Perjantai-illan vitsejä. Onneksi pilotti selvisi ehjin nahoin. Kyseessä on Pasin osista kasaama paipperi Kärsämäeltä.
Ei auta kuin ottaa kovemmat keinot käyttöön. Rasvamonttu siis seikkailee tällä kertaa myös avaruudessa. Neil Armstrong astui kuun pinnalle ensimmäisenä ihmisenä vuonna 1969.
Luonnollisesti kohteena myös tarkka kopio Neil Armstrongin käyttämästä Apollo 11:sesta. Tosin tämä sukkula on 10 kertaa alkuperäistä pienempi. Nivalassa suunnitellaan jo kuun valloituslentoa ensi vuoden alkupuolelle :)
Näin edistyi aikanaan Eaglen eli ”Kotkan” kasaaminen Nivalassa.
Maliskylältä on muuten noin 40 kilometriä Housto...korjaan Haapajärvelle :)
Raketin suulakkeita ja siipipaloja.
Ja taas osui johonkin! Tämmöinen härvilä putosi taannoin erään nimeltä mainitsemattoman nivalalaisen taiteilijan pellolle. Tässä jäljitellään Roswellin tapausta vuodelta 1947, jolloin kyseisen kaupungin lähellä syöksyi maahan Yhdysvaltain ilmavoimien tiedustelupallo. Haaverista kehittyi myöhemmin ufoja ja avaruusolentoja koskeva salaliittoteoria.
Näin lähti rakentumaan lentävälautanen.
Haastattelija yritti selvittää tätä pinnoitusmateriaalia, mutta se pysyi täysin tuntemattomana :)
Joka suunnassa sattuu ja tapahtuu!
Itse Marilyn Monroe liftasi aikanaan Makkaratiellä. Hänen faninsa säikähti näkyä ja ajoi Oldsmobilen metsähallituksen puolelle :)
Rasvamontussa on välillä puhuttu huumorimielessä jopa valtamerilaivoista, mutta nyt sekin on totta! On siinä Pasilla ollut melkoinen urakka upottaa paatti maan alle.
RMS Titanic oli yksi aikansa suurin ja loisteliain höyrylaiva. Se törmäsi jäävuoreen neitsytmatkallaan Pohjois-Atlantilla vuonna 1912. Teoksessa mukana myös lempeä vuoden 1997 elokuvasta.
Tässä Pasin rakentama laivatykki, joka oli myös hänen ensimmäisiä teoksia.
Kenttätykki. Molemmissa piiput ovat ampumista varten liian ohutseinäisiä.
ILO -merkkinen lavamopo.
Chaplin ja isopyöräinen. Ensimmäiset isorattaiset polkupyörät ilmestyivät katukuvaan vuonna 1869. Takarengas oli pieni, mutta eturenkaan halkaisija saattoi olla jopa 1,5 metriä. Suuri rengas lisäsi vauhtia, mutta pyöräilijä joutui istumaan korkealla.
Itsetehty resiina. Härvilä on rautatiekiskoilla ihmisvoimin kulkeva yleensä moottoroimaton kulkuväline. Resiinassa on yleensä kolme tai neljä pyörää ja se voi olla joko pumpattava tai poljettava. Resiinasta on myös erilaisia moottoroituja versioita.
Uusvanhat maitokärrit. Näillä on kuljetettu historian saatossa raskaita maitotonkkia ja myös erilaisia avaruussukkulan säiliöitä :)
Kärrynpyörä. Se toimi tavaroiden kuljetukseen käytettyjen kärryjen renkaana. Myöhemmin renkaita on myös käytetty maalaisromanttisina pihakoristeina.
Maailman pienin sauna. Pari vuotta sitten tämän tilaihmeen ja samalla koko elämyspuistonkin teki entistä tunnetummaksi Ville Haapasalon - Haapasalon Suomi tv-ohjelma.
Saunan koko on 59 x 59 x 165 senttiä. Puukiuas on 20 x 20 senttiä ja sinne mahtuu maksimissaan 15 sentin klapi. Lämpiäminen vie aikaa puolituntia.
Loppuyhteenveto: tässä verstaassa syntyy ne Pasin suuret ideat ja luomukset. Uusikin suunnitelma on jo heti mielessä. Elämyspuiston kävijämäärä on vilkastunut viimeaikoina runsaasti. Tarkoituksena on kunnioittaa naapurin rauhaa ja rakentaa tontille esteaita. Teoksen ulkoasun voisi lopulta jalostaa vaikka Kiinan muuriksi. Rasvamontussa jäädään mielenkiinnolla odottamaan tätäkin luomusta ja sitä näkyykö sekin kuuhun asti :)
Lue myös: Jussi Häkkilän elokuvaprojektorit loihtivat leffateatterin omaan olohuoneeseen Raahen Saloisissa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu