Tuomas Hautajoki on omistanut vuosikymmenten aikana lukuisia kaksi- ja nelipyöräisiä koneita Vihannissa - entisöimäänsä Reo autoa löytyy Suomesta vain 8 kappaletta
Tuomas Hautajoki. 85 vuotta täyttänyt pitkänlinjan konemies ja entisöijä. Kiinnostus koneisiin juontaa hänellä juurensa köyhyydestä. Kotimökissä ei ollut aikanaan edes polkupyöriä ja työelämä vaiheessa hän pääsi hiljalleen toteuttamaan haaveita erilaisiin pärisijöihin. Tänä päivänä tuosta suuresta palosta todistaa 10 senttiä paksu valokuva-albumi erilaisista härveleistä. Kaikista menopeleistä ei ole tallessa kuviakaan ja tähän artikkeliin valikoitui ilman aikajärjestystä ja pääasiassa teemoittain kokoelman erikoisimpia ja harvinaisimpia yksilöitä. Moni niistä on päätynyt Tuomaksen entisöitäviksi, osa käynyt vain hetken talossa ja suurin osa lähtenyt lopulta tilan puutteen vuoksi maailmalle.
Reo Wolverina vuosimallia 1928.
Harvinainen, entisöity, museoleimattu ja kuskiaan kahdeksan vuotta vanhempi biili on nyt kolmannella omistajalla. Sen rekisteröi aikanaan Oulun Käyttöauton omistaja ja möi heti kohta Tyrnävälle. Tuomas osti sen sieltä itselleen vuonna 1975. Huolelliseen entisöintityöhön kului lopulta aikaa 20 vuotta. Kyseessä on amerikkalainen ja aikanaan kalliimman luokan auto, jonka hinnalla sai reilusti mm. kaksi A Fordia.
Tuomas on tehnyt itse kaikki pelti- ja pohjatyöt ja pintamaalauksen hoiti vihantilainen autokorjaamo. Alussa meni uusiksi korin alaosa ja moottori. Viimeistelemättömät männät tilattiin Amerikasta ja käsiteltiin Porissa. Moottori kunnostettiin ja uudet laakeripukit valmistettiin puolestaan Oulun Moottorikoneistamossa. Autossa on nestejarrut kaikissa pyörissä ja lisäksi nesteiskunvaimentajat, jotka tuli Fordiin vasta 10 vuotta myöhemmin.
Tuomas meinaa taas ottaa Reon käyttöön kesällä. Vanhaa ei tosin tohdittu vielä herätellä talviunilta jutun teon aikaan huhtikuun puolivälissä. Väläyttelipä mestari rupatellessa jopa silmäterästään luopumisestakin. Mies on itse vuosimallia 1936, eikä muista juuri nähneensä autoja lapsuudessaan Hautajoen kylällä Kärsämäellä.
Verhoilua myöten viimeistelty. Tuomaksen toppaama hytti on mitoitettu 5 hengelle ja sitkeävetoinen moottori vetää kuorman mäen päälle vähäisemmistä hevosvoimistakin riippumatta.
Katto on umpinainen.
Pellin alta löytyy 6,5 litran Continental kuutosmoottori ja 55 hevosvoimaa.
Auto oli aikanaan tyyris ja siksi sitä tuotiin vähän Suomeen. Rekisteröityjä pelejä löytyy Suomesta vain 8 kappaletta.
Tuomaksella on ollut paljon erilaisia autoja. Tässä niistä kaikkein ensimmäinen Ford 60 vm 1938.
Ford oli perheen käytössä kesällä 1955.
Mutta pysytäänpä vielä ensin hoppamalleissa. Ford A vuosimallia 1928 oli Tuomaksen ensimmäinen entisöintityö vuonna 1969. Tällä ajettiin paljon lähialueella ja taidettiinpa sillä kerran körötellä ajoihinkin Seinäjoelle saakka.
T Ford vuosimallia 1923. Avattavalla rättikatolla varustettu menopeli oli myös oma entisöinti. Biili oli käytössä pitkään harrasteautona. Taustalla Vihannin kirkko.
Tilan puutteen vuoksi lähti tämäkin yksilö lopulta maailmalle.
Essex vuosimallia 1928. Tuomas rakensi tätäkin jonkin verran ja sitä tuli pian noutamaan uusi omistaja.
Ford B vuosimallia 1932. Tämä oli käytössä monta vuotta ja se meni myyntiin keskentekoisena entisöintinä.
Sitten kaksipyöräisiin ja mahdollisesti kolmipyöräisiinkin vekottimiin. Vähän epätarkassa, mutta sitä arvokkaammassa kuvassa Tuomaksen ensimmäinen moottoripyörä Harley Davidson 1200 vuosimallia 1936. Siskot sivuvaunussa ja kuva Laitalan pihalta vuodelta 1954. Mestari meni naimisiin seuraavana vuonna ja vaihtoi pyörän radioon.
Tällä hetkellä tallissa on enää jäljellä kolme 118 kuution Husqvarna moottoripyörää 50-luvulta.
Pyörä on ajokuntoinen ja kyseessä on kuulemma hyvä merkki, mutta se on huono ajaa ns. sukkanauha jousituksella ilman iskunvaimennusta. Pyörän eturenkaaseen pitäisi löytää jostain mittarivaijerinpyörittäjä. Myynti-ilmoitukset huomioidaan!
Rudge 500 vuosimallia 1938. Tämmöinen pyörä oli ajossa vähän aikaa vuonna 1954.
Awo moottoripyörä. Kuvassa sitä syynää appiukko ja pärisijä oli ajopyöränä vuosina 1956-57, jolloin Tuomas otti vaimon kyytiin ja matka suuntautui päiväreissulle Aavasaksan juhannusjuhlille.
Awo vuosimallia 1952. Oma entisöinti.
DKW 350 vuosimallia 1938. Kyseessä saksalainen peli.
"Pässi" BSA A 10 vuosimallia 1960. Omassa entisöintityössä piti ottaa pässiä sarvista.
Sunbeam S7 vuosimallia 1952. Melko harvinainen pyörä ja kyseessä oma entisöinti.
Ural vuosimallia 1964.
Ural vuosimallia 1973. Oma entisöinti.
Tässä Husqvarna myös päivänvalossa. Kaikki 3 yksilöä on tarkoitus myydä ensi kesänä.
Triumph 50-luvulta.
BMW.
Harley-Davidson vuosimallia 1938. Se meni päikseen Desoton vaihdossa Kokkolaan. Kauppa kertoo molempien arvosta.
BMW R-35 vuosimallia 1947. Tuomas on entisöinyt näitä 2 kappaletta.
Zúndapp sivuvaunulla. Tämmöinen tuli osina Ilmajoelta ja se meni valmiina myyntiin Tornioon.
Puch 350GS vuosimallia 1938. Oma entisöinti.
Kaksi Husqvarnaa.
Sitten matalampien autojen maailmaan. Pobeda vuosimallia 1956. Tällä kuljettiin Lennen, Matin, Taiston, ja Väinön kanssa tekemässä Osuuspankkia Pulkkilassa vuosina 1960-1961.
Kaksi 1200 kuplaa ja keskellä pösö 403. Autot olivat omassa vuokraamo käytössä 60-luvulla, tuolloin ne toimivat myös työautona Tuomaksen kulkiessa pappilan teossa Pulkkilassa.
Tämä letukka käväisi kylässä entisöimättä ja meni Kettukankaan konemuseoon.
Mercedes-Bentz 190 EX. Kyseessä on entinen ambulanssi ja tässä ollaan talviajoissa Keuruulla.
Jaguar MK 7 vuosimallia 1952. Suomen valtion omistama auto ja ollut suurlähetystön käytössä Tukholmassa. Tässä isäntä itse hiihtotapahtumassa Oulussa.
Kallion Esko aloitti entisöinnin ja Tuomas jatkoi ja rekisteröi pelin.
EMW rättikatto avoauto. Ei tämä yksilö, mutta samanlainen ollut sillä omistuksessa 60-luvulla.
Mersu vuosimallia 1964.
Johtotähti ja ihailijat.
Letukka vuosimallia 1955. Tällä hienolla autolla Tuomas kulki näyttelyissä.
Opel Rekord.
Upea DeSoto vuosimallia 1957!
Tuomas piti kovasti autosta ja tällainen on tullut Rasvamontussa aimmin vastaan vain Oulunsalossa.
Chrysler vuosimallia 1962. Tässä ollaan näyttelyssä Oulun automuseossa.
Seuraavana traktoreita! Ford Golden Jubilee NAA vuosimallia 1954. Kyseessä Fordin 50-vuotisjuhlamalli, eli merkki oli tehnyt tuohon mennessä 50 vuotta traktoreita.
Tämä malli on kokonaan Fordin tekemä.
Fergun mallinen Ford on puolestaan valmistettu fergun toimesta Englannissa ja tämä kyseinen malli siis Fordin nimissä Amerikassa. Tästä koneesta löytyy myös kytkimestä riippumaton nostolaite.
Projekti Fergu vuosimallia 1951.
Fordson Major Manuelin entisöintiä.
Luomus valmiina. Manuelissa on neliveto.
"Mörkö majuri". Rasvamonttu tapasi aiemmin vastaavan pelin Arkkukarissa.
Fordson N vuosimallia 1938. Peli menossa entisöintiin.
Luomus valmiina.
Entisöityjä Ferguja on 3 kappaletta ja kuvassa takana Fordson Dexta.
Kontio Sisu vuosimallia 1962. Mieleinen projekti tuli entisöitäväksi.
Ja niin alkoi työ.
Sisukkaalla lopputuloksella oli heti ihalijoita.
Auto on nykyisin käytössä Äänekoskella.
Tässä poseerataan tytön pojan kanssa.
Tuomaksen lavaa myöten entisöimä mersu LA322 kuorma-auto vuosimallia 1962. Neliveto vehje alkuperäisellä hiiopilla. Pelin on ostanut uutena Kemijoki Oy huoltoautoksi Petäjäskosken voimalaitokselle. Auto on nykyisin Hyvinkäällä.
Letukka projekti vuosimallia 1938. Kuorma-autoista jäi aikanaan valokuvaamatta mm. yksi Continental projekti.
Ford Porkkala kuormaaja vuosimallia 1965. Tämä myytiin aikanaan Virroille.
International kuormaaja. Tämä tuli ostoksena Helsingistä ja sitä on käytetty mm. laivoissa suolan lastaukseen. Kansainvälistä myyntitykkiä tästä ei kuulemma tule ainakaan lumitöissä :)
Waith kuorma-auto vuosimallia 1910 muutettuna traktoriksi. Tämä erikoisuus oli nurkissa muutaman vuoden. Kertoman mukaan alkuperäinen omistaja toi sillä perheensä Pohjanmaalta Vihantiin ja muutti sen siellä traktoriksi. Takarenkaissa on poikittaiset puukapulat. Tulikohan ajaessa kapuloita rattaisiin? :)
Waith alkutekijöissään.
Chevrolet autotraktori vuosimallia 1936. Alunperin sekin totteli nimeä kuorma-auto.
Millähän opilla tästä menisi ajoneuvovero...
Tämmöisen Nato Dodge Jeepin Tuomas osti Ruotsista ja myi Ouluun. Myöhemmin auto päätyi Viroon.
Takapihalta löytyi Reo:n runko.
Myynnissä AA 28 Fordin pätkä muutettuna peräkärryksi.
Myynnissä 30-luvun Fordsonin perä.
Tuomaksen itsetekemä ja salvaama pärehöylä. Vihannin kotiseutuyhdistyksen piti höylätä sillä päreitä projektia varten viime syksynä, mutta korona toistaiseksi keskeytti suunnitelmat.
Ammattimiehen käsissä se jalostuu pelti ja puukin.
Oikeanpuoleisen kellon on tehnyt Tuomaksen näköinen mies.
Toimittaja huomasi yhtäkkiä olevan jo kiire seuraavaan paikkaan :)
Loppuyhteenveto: edellämainittujen perusteella voidaan todeta Tuomakselta löytyvän koneita enemmänkin kuin kutakin yksi kappale :) Kun täyttää 85 vuotta, siihen ikään mennessä ehtii nähdä ja kokea kaikenlaista. Muistutetaanpa vielä tässäkin kohtaa, tähän artikkeliin oli siis koottu päällimäisiä erikoisuuksia mestarin kokoelmista. Mitä kaikkea muuta mahtuu matkan varrelle, niitä mies voi muistella leppoisilla eläkepäivillä puuautoja veistäessä.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu