Juha-Matti Rantapään kulta löytyy parkkiruudusta ja rinnalta autohommista - 50-luvun farmari Buickista puolestaan on syntymässä ainutlaatuinen viritelmä Suomessa
Rantapään Juha-Matti. Innokas autoharrastaja, konerassaaja ja kuulemma vähän puuseppäkin. Päristelijöiden aktiivisuudesta kertoo vähän aiemmin sateesta halliin ajettu Riviera ja jutun teon aikaan tulossa ollut osallistuminen Ride In Oulu Motor Meet tapahtumaan Äimärautiolla. Susanna on entisöintityössäkin Juha-Matin mukana täysiverisenä ammattilaisena. Parille autot eivät ole koristeita vaan he tykkäävät käyttää niitä. Puheessa toistuu useasti Chevyt ja Buickit, mutta kyseiset merkit ovat kuitenkin tallissa sattuman tuloksia. Valikoimassa on jossain vaiheessa ehtinyt olla myös Chrysleriä, Pontiacia ja Hudsonia. Tähtäimessä ei silti ole kokoelmakaan, joten omaa näyttelyäkään ei ole vielä tiedossa :)
"Kultakala" Buick Riviera vuosimallia 1963.
Upea luomus on rakennettu Etelä-Suomessa ja se tuli Juha-Matille autokauppojen yhteydessä viime talvena. Mestari on itse tehnyt peliin vain pikku huoltoja ja fiksauksia. Alla on ilmajouset, joten kaara säätyy matalaankin ajokorkeuteen.
Maalissa on candya, kimalletta, panelimaalausta, pitsiä, scalloppia ja paljon lakkaa. Pinnat näyttävät parhaimmalle laskevassa auringossa.
Rivieralla ajo on kuulemma yhtä juhlaa.
Tyyliä.
Kattoa myöten.
Rivieran tekniikkana on Buickin Nailhead 401, elikkä auto pysyy hyvin liikennevirrassa mukana n. 7 litran V8 moottorilla. Aikanaan sen tehdaslukemaan on merkattu 325 hevosvoimaa, mutta osa hepoista viettää jo ansaittuja eläkepäiviä Rivierella :)
Muotoilua.
Alkuperäiset takavalot on muutettu, eli niiden paikat on laitettu umpeen oheisesta pellistä ja sen jälkeen asennettu siiven tynkään vuoden 1954 Mercuryn takavalot.
Yksityiskohtia.
Paikallinen fixari ajoi pinnat juuri edellisellä viikolla myllytyskoneella viimeisen päälle kiiltäväksi.
Riviera on löytänyt loistavan taustan tässä Oulu Cruisingin miittingissä otetussa kuvassa Nallikarissa.
Sitten eteenpäin! Ford A Roadster vuosimallia 1928. Biiliä on päivitetty hieman modernimmalla tekniikalla ja siihen laitettu V8 moottori alkuperäisen nelisylinterisen tilalle.
Tämän ikäiset Fordit on helppoja entisöitäviä ja niihin löytyy todella hyvin uustuotanto osia. Merkki on maailmalla paljon harrastettu auto ja rakentelussakin on monenlaisia tyylisuuntia.
Chevrolet Yeoman vuosimallia 1958.
Kyseessä on Susannan 2 ovinen farkku, jolla on melko pitkä historia. 1980-90-lukujen vaiheilla se on ollut vanha muunneltu "suomi customi", joka on ollut usealla omistajalla ja sitä on jokainen rakennellut omalla tavallaan. Jossakin vaiheessa 2 ikkunaa takana ja takaluukkukin ovat olleet ummessa. Auto on matala ja sattumalta siinäkin on ilmajouset. Viiskasin muotoilu, "silmäluomet" ja takana olevat nätit siivet miellyttävät omistajaa. Auto on ajokunnossa.
DeSoto Firedome vuosimallia 1957.
Susanna osti projektin alkuvuodesta ja siihen pitää tehdä kaikki runsaasta hitsauksesta alkaen. Pellin alla on 361 Hemi ja työ vaatii runsaasti osien hankkimista. Toisena vaihtoehtona on rakentaa itse kaikki alusta asti. DeSoto ja varsinkin viisseiska on automaailman hienoimpia koremalleja. Rakentelu on jo startannut lokasuojien ja konepellin hitsauksella, mutta työ tulee kestämään kaikkinensa monta vuotta.
Vuonna 1957 kaikissa osavaltioissa ei saanut vielä laittaa tuplavaloja auton keulaan, mutta seuraavana vuonna kaikki merkit siirtyivät jo kaksoisvaloihin.
Myös istuintoppaukset syntyvät omakätisesti.
"Kanarialintu" Buick Super vuosimallia 1951.
Kanarialinnun keltainen ja 4 ovinen perhemalli ollut jo uutenakin Oulussa. Juha-Matti osti auton vuonna 1991 ja sen entisöinti tuli valmiiksi 10 vuotta sitten. Kaikki on alkuperäistä ja se onkin kokoelman ainut museorekisterissä oleva menopeli.
Super ei kuitenkaan ole ripein maantiellä, vaan siinä on kaikki 50-luvun auton heikkoudet ja vahvuudet. Autossa on suora 8 sylinterinen 4,2 litran moottori ja 263 kuutiotuumaa. Muiden menopelien koneet ovat V moottoreita ja tässä on puolestaan rivimoottori. Ajaessa "rättirenkaat" ovat herkät urille ja tämä Buick ottaakin itsekseen yllättäviä sivusiirtymiä. Muutoin se on ihan hyvä ajettava ja ollut pääasiassa mukana mobilistien vappuajoissa.
Uudelleen rakennetussa sisustassa on mustaa ja valkoista nahkaa.
Chevrolet Pickup vuosimallia 1952.
Susannan mukaan tämä auto kulkee eteenpäin ja suoraan kuin juna. Autolla on tosi hyvä ajaa ja siitäkin löytyy ilmajouset. Lava on rakennettu normaali puusta.
Pakoputken päät on asennettu aikanaan ilmeisesti harrikasta ja ne tuottavat melko räyhäkkään saundin!
Kurkataanpa mitä tämä peli on syönyt.
Chevyn perus pikkulohko, eli 5,7 litran V8 ja 350 kuutiotuumaa. Pellin alla hyrskyttää n. 150 hevosvoimaa ja ärhäkällä Pickupilla pysyy hyvin liikenteen vauhdissa. Mausteena nelivaihteinen TH700 laatikko perässä ja etuakselistoon vaihdettu Mustang 2 tyyppinen ratkaisu. Huomatkaa hieno kuviointi sisäpelleissä.
Susanna hankki auton 7 vuotta sitten tämän kuntoisena ja on tehnyt siihen vain pieniä huoltoja. Lippa laitettiin joku vuosi sitten.
"Kun juna kulkee taas...kulkee...on kyyti hieno ilmajousineen..."
Pellissä on flakea ja helmiäisväriä ja tämäkin yksilö kimaltelee auringossa.
Cadillac avoversio vuosimallia 1948. Projektista on tähän mennessä puhallettu vanhat maalit ja ruosteet pois ja tehty hitsaustyöt . Paljon on vielä hommaa jäljellä.
Farmari Puick vuosimallia 1949. Kyseessä "woodie" malli ja ainoat osat mitkä korista puuttuu on puuta. On se etevä tuo Juha-Matti, kun pystyy seppänä hitsaamaan myös itse veistämäänsä puuta :) Tosin se kyllä taisi puhua jostain liimaamisesta. Eli metalli- ja puuhommatkin onnistuu omakätisesti!
Cobra Replican vihreä keulapala päätyy talliin seinäkoristeeksi. Alla rustiikkinen Chevrolet Sedan Delivery vuosimallia 1937.
Chevy on kärsinyt Pohjois-Suomen maastossa kovasta raesateesta :) Tähän on jo runko tehtynä kotitallissa ja joskus sekin päätyy taas tienpäälle.
Sitten Talvikankaan kotitalliin. Buick Coupe vuosimallia 1937.
Katto on laskettu ja ovet muutettu kaapparioviksi.
Tässäkin mallissa on Ilma-alusta.
Sisustus taitaa tulla vasta viimeisenä.
Moottorina Buickin V8 322 Nailhead.
Hitsaustyöt meneillään.
Sitten! Farmari Buick LeSabre Station Wagon vuosimallia 1959.
Kyseessä on ainutlaatuinen viritys Suomessa, jossa tulee yhdistymään moderni ja retro. Juha-Matille syntyi idea tästä rakentelusta, vierailtuaan viime vuoden alussa The Grand National Roadster Showssa Kaliforniassa. Siellä farmareiden rakentaminen on suosiossa ja oman projektin tyylisuunta ja lopullinen tarkkaan hahmoteltu kokonaisuuskin syntyi mielessä melko pikaisesti.
Projekti on herättänyt heti kiinnostusta ja esimerkiksi Amerikan Rauta -lehti on tehnyt siitä jatkuvia juttuja. Mutta mistä on pääpiirteittäin kyse, noin 6 metriä pitkässä autossa on Chevyn LS-tekniikka. Alusta on rakennettu kokonaan uusiksi, pelistä löytyy ilma-alusta, levyjarrut edessä ja takana sekä moderni moottori ja vaihdelaatikko. Kun kaikki hevoset ovat omalla laitumella, pelin pitäisi lopulta hirnahtaa n. 400 hevosvoimaa.
Auto on siis neliovinen farkku ja se tuli käsittelyyn kokonaisena, mutta kävi ihan osina. Alustan muutostyössä on ollut mukana myös kempeleläinen autopaja Planet Garage.
Osia maahan on tuonut Old Motors Shop Oulu. Tälläkin vehkeellä tullaan pysymään mukana liikenteen vauhdissa ja muutostyöt tietysti toteutuu kaikissa sallituissa rajoissa.
Tästähän taitaakin tulla lepakkoauto!! :)
Mistähän päästä sitä tänään alottaisi...
Loppuyhteenveto: uutta ja vanhaa yhditelevässä Buick-projektissa auton pintaan jää kulunut patina. Tämäkin puolestaan antaa lisähuomiota pellin alta kuuluvalle yllättävän suurelle murinalle. Isännällä ja emännällä tulee siis riittämään monenlaista puuhaa autojen parissa. Juttutuokion päätteeksi Pookista alkoikin yllättäen soimaan Juhamatin kappale Yhteinen talli yhteinen työmaa... :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu