Uusimmat
Suosituimmat

Valkolan Esko tunnetaan ladamiehenä Ylikiimingin Nuorittassa - hulppeasta kokoelmasta löytyy myös erikoisempaa traktoria ja kaksipyöräistä

26.08.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa mennään tällä kertaa koillisen suuntaan Ylikiimingin Nuorittan kylälle. Tarkemmin katsottuna kyseessä taitaa ollakkin itä, nimittäin sen verran komean ladakattauksenkin on Valkolan Esko tehnyt syntymäkotinsa rantteelle. Hulppeaan valikoimaan mahtuu myös monenlaisia muita autoja, kaksipyöräisiä ja traktoreita. Onpa joukossa mukana myös harvinaisuuksiakin ja mestarin omaa kätten jälkeä. Seuraavaksi tutustututaankin tähän konemieheen ja kokoelmaan, joka on kasvanut harrastuksena vuosikymmeniä kestäneen turveyrittäjyyden yhteydessä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Valkolan Esko. Lupsakka ladamies, eläkeläinen, koneharrastaja, metsämies ja entinen turveyrittäjä. Mestarille on yli 40 vuotta kestäneen turveyrittäjyyden ohessa kertynyt lapsuuskodin pihamaalle monipuolinen konekokoelma. Ladat tulivat Eskolle muotiin varttuneemmalla iällä, kun jälkikasvut ostivat punaisen kanttilampun parikymmentä vuotta sitten. Kyseinen automerkki on hänen mukaansa varmatoiminen ja sen tekniikan ymmärtää helposti kansakoulupohjalta. Tätä itäautoakin löytyy valikoimastakin useampaa mallia. Mies kuuluu myös merkin eri kerhoihin ja traktori puolella Raahen Seudun Zetoristeihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vuonna 1997 perustettu Lada Kerho ry on autoilevien kansalaisten avoin yhdistys. Yhdistävänä piirteenä kerholaisissa on kiinnostus tai omistussuhde Lada-merkkiin (lähde: Lada Kerho ry). Lada on venäläisen  AvtoVAZ:in automerkki ja sen kasaaminen aloitettiin vuonna 1970. Alkuperäistä Ladaa tehtiin sekä sedan- että farmariversiona ja sen valmistus päättyi vuonna 2012. 2106 mallisia Ladoja on nykyään liikennekäytössä n. 50 kappaletta ja niitä löytyy useissa väreissä 1300, 1500 ja 1600 korimallilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko on myynytkin Ladoja ja parhaimmillaan niitä on ollut omistuksessa 8 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 21063 1300 SL vuosimallia 1983.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on museorekisterissä oleva ja moottorimalliltaan harvinainen Lada, jota ei ole koskaan tuotu uutena Suomeen. Aikanaan kyseistä sarjaa vietiin esimerkiksi Ruotsiin, Saksaan ja Viroon. Jälkituontinakin mallia on Suomessa alle kymmenen kappaletta. Auto haettiin Virosta vuonna 2010. Numerosarja 21063 kertoo auton runkomallin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ollut täydellisessä kunnossa jo Virossa ja siellä sillä oli ajettu vain 540 kilometriä. Mestarin käytössä mittari näyttää nykyisinkin vain 14 000 ja peliä käytetään vain kirkolla ja kokoontumisissa.    

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on mustaa valkoisella :) Lada 1300 oli venälaisen AvtoVAZ:in vuosina 1974 - 1980 valmistama, alun perin VAZ-2101:n korille perustunut malli. Sama nimi oli käytössä myös mallisarjojen VAZ-2103-, Lada 2105- ja Lada 2107 yhteydessä, kun mallin voimanlähteenä toimi 1300 kuutiosenttimetrin moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin yksilössä on normaali eturitilä ja tuplalamput. Ladan tunnuksessa on tyyliteltynä matalasyväyksinen jokilaiva, joka on venäjänkieliseltä nimitykseltään lodja tai ladja. Slaavilaisessa mytologiassa Lada on nuoruuden, rakkauden, kauneuden ja harmonian jumalatar. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko kehuu Ladoja varmoiksi peleiksi. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Olikos se Ladan omistajan toiveuni se ylinopeussakko? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Viimeisen päälle siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässäkin harvinaisuudessa on Ladan oma moottori, jota on käytetty takavetoisissa autoissa. 1300 mallia löytyy mm. nappisilmästä. Tämän pellin alla on peruslukemana n. 60 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jutun alussa voi lukea kerhosta tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 21061 1500 SL vuosimallia 1990.

(kuva: Ari Kettukangas)

Eli makeassa ladakattauksessa kaadetaan kermaa joukkoon. Tässä värisävyn mallissa on 1500 kuution moottori ja sitä on tuotu uutena Suomeen normaalisti. Heppojakin saattaa löytyä jo enemmän tallista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton rekisteröinti oli haasteellista ilman sen puuttuvia papereita. Esko ostikin pelin alunperin varaosa kamppeena Keski-Suomesta, mutta päätyi lopulta kunnostuspuuhiin. Viron Trafilta saatiin kuitenkin Suomeen lausunto auton siellä olleesta rekisteröinnistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 1500 S oli vuosina 1972-1984 valmistettu henkilöautosarja, johon kuului sedan-malleja useina eri variantteina. Tiettävästi näihinkään malli-intohimoihin ei ole ollut saatavissa toimivaa rokotetta :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei se Ladojen kerhotoiminta olekkaan niin hiljaista kuin Kummeli tv-sketsissä esitettiin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Oulun Seudun Ladailijat ry on merkitty yhdistysrekisteriin viralliseksi yhdistykseksi vuonna 2010. Yhdistyksen virallinen kotipaikka on Kempele. Yhdistyksen tarkoituksena on toimia Oulun seudun Lada-autoilijoiden tai merkistä kiinnostuneiden henkilöiden yhdyssiteenä kokoontumisien, autojen ylläpidon ja autoilun parissa. (lähde: Oulun Seudun Ladailijat ry)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei ole kuulemma tuulesta temmattu slougan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada Niva 1600 vuosimallia 1985.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä harvinainen ja korkea yksilö käy vaikka passitornina syksyn hirvenpyynnissä :) Fiatin teknikka käy hyvin autoon, onhan Lada kyseisen merkin alkulähteitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mainio peli metsästystäkin harrastavalle konemiehelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada Niva on nelivetoinen maastoautomalli, jota tehtiin merkin perusmoottorilla varustettuna. Autoa alettiin sarjavalmistaa vuonna 1977. Ladan perinteisesti Fiat-pohjaisesta mallistosta poiketen Niva oli merkin oman suunnittelun lopputulos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneen ovi ei jostain syystä meinannut paljastaa mitä sen alta löytyy.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaan aukesihan se lopulta. Fiatin 1600 TC moottori. Tuolla on kuulemma piilossa sata hevosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada Samara 1500i vuosimallia 1996.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä peli oli Eskon kokoelmassa ensimmäinen etuvetoinen yksilö ja se on ruiskumoottorilla varustettu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehoa löytyy 80 hevosvoimaa, eli ei anneta merkin hämätä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada Samara on alkuperäisen Fiatiin perustuvan Lada-malliston seuraaja. Auto oli ensimmäinen neuvostoliittolainen suuremmissa sarjoissa valmistettu etuvetoauto ja aikanaan hyvin nykyaikainen. Tämäkin malli oli täysin neuvostoliittolaisten suunnittelema. Korissa käytettiin entistä kiilamaisempaa muotoilua, etuovet ovat perheautoksi leveämmät ja maanvaraakin löytyy reilummin. Suomessa autoa koottiin Uudenkaupungin tehtailla ja markkinoitiin nimellä Eurosamara.

(kuva: Ari Kettukangas)

Farkku Lada 2104.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko osti tämän yksilön halvalla varaosa-autoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuolla kun lähtisi nyt sorsastamaan, voisi ajaa perille jorpakkoon saakka :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Varsinkin Ladan nappisilmä farkut on haluttuja ja kysyttyjä autoja. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Lada 2104 vuosina 1984 – 2012 valmistettu farmarikoristen henkilöautojen mallisarja. Länsimarkkinoilla VAZ-2104 -mallia myytiin mm. nimillä Lada Estate, Lada Riva Break ja Lada Nova Combi. Vuosina 1993 – 1997 valmistettiin 214:stä muokattua kevyttä pick-up -mallia VAZ-21043-33. Myös 2104:stä valmistettiin muunneltua tavaraversiota nimellä Izh-27175.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylläpä näyttääkin aidolta...

(kuva: Ari Kettukangas)

...suoraan sanottuna erittäin aidolta...onkohan tämä ollut joskus Irwinin keikka-auto :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja vielä playboy leimalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Land Cruiser BJ 40 vuosimallia 1980.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäiskunnossa oleva peli kulkee hyvin maastossa ja näitäkään vanhoja toimivia kamppeita ei ole enää paljon jäljellä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on rekisteröity pakettiautoksi ja korkean maanvaran johdosta se ei seurustele kivien kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä siinä vaan on Toyotan leima ...

(kuva: Ari Kettukangas)

Näkyväisyyskin on aina parempi korkeassa autossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto hyvä metsästyskäyttöön esimerkiksi koiran kanssa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vinssin avulla päästään yli pahastakin paikasta. Taannoin tuli vastaan juuri semmoinen tilanne ja ylöspääsyssä napsahti poikki vanha vaijeri. Vinssi tai vintturi on nosto- tai vetolaite, jossa vetävä vaijeri kiertyy pyörivän telan ympäri. Laite vaatii avuksi lujan puun.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuo merkki ja malli olivat jo tutumpi näky 90-luvulla uudemman maasturin kyljessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat 127 vuosimallia 1981.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on museorekisterissä ja siisti kuin mikä! Mestari on itse kunnostanut sen sisältä ja päältä. Kun tarkistettiin isännän kädet, peukalot eivät olleet keskellä kämmentä vaan molemmat oikeilla paikoillaan :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Talvellakin kuulemma löytyy lämpimät tilat autojen rassaamiselle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Priimaa sisältäkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erikoinen turvavyö ratkaisu.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pahoittelut, jos toimittajan kuola sotki sisäverhoilua :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Fiat 127 on Fiatin vuosina 1971–1987 valmistama pieni henkilöautomalli, joka korvasi Fiat 850:n. Espanjalainen SEAT valmisti autoa lisenssillä ja 127:n pohjalta kehitettiin tavarankuljetusmalli Fiat Fiorino. 127:n seuraajaksi esiteltiin vuonna 1983 Fiat Uno, mutta mallin valmistusta jatkettiin vuoteen 1987 saakka.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volgswagen kupla vuosimallia 1965.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on pelkästään käyttöentisöity.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä yksilössä on oikukas startti, mutta heti hörähti! Ja tutusti kone takana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Äänestä ei voinut nytkään erehtyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Volkswagen "Kupla" on Volkswagenin ensimmäinen automalli. Kuplaa valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938–2003. Kuplassa on korin takaosassa sijaitseva ilmajäähdytteinen 1200–1600-kuutioinen nelisylinterinen nelitahtinen bokseri- eli vastaiskumoottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten traktoripuolta! Harvinainen Nuffield Bray 10/60 vuosimallia 1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Niin kuin kuvasta näkyy, Esko on pitänyt aina isot pyörät pyörimässä. Tämä peli on ollut urakkakäytössä turvehommissa 1970-1980-luvun taitteessa. Tätä englantilaista mallia on valmistettu kaikkiaan n. satakunta ja Suomeen tuotu kymmenkunta kappaletta. Ilmeisesti Suomessa niitä on vielä jäljellä kolme liikuntakykyistä yksilöä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta miksi kaikki pyörät ovat yhtä isoja?

(kuva: Ari Kettukangas)

Traktori on isoilla etupyörillään täysin alkuperäinen ja siten maastokelpoinen. Isot renkaat tosin ovat kömpelöt ja rajalliset kääntymään vaikka metsässä, mutta kone on ollut mainio juuri aavalla alueella turvehommissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko rupesi kuuntelemaan kuuttakymmentä hevosta. Mallin luvut 10/60 tarkoittavat siis tehoa ja kymmentä vaihdetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kolmenkympin rinkeleitä 4 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuffield Brayt ovat Bray -yhtiön rakentamia nelivetoisia Nuffield -traktoreita. Valmistamista jatkoi myöhemmin Matbro, joka on tunnettu mm. kurottajista. Alun perin tehtiin kauhakuormaajia, joiden voimansiirtokomponentteja käytettiin hyödyksi, kun Nuffieldeja muutettiin nelivetoisiksi. Näitä tehtiin vuosina 1964-1969 n. 150-300 kappaletta. Ensin mallina oli Nuffield 10/60 ja myöhemmin 4/65, joita Suomeen on tuotu myös vain muutamia kappaleita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bray oli kesällä myös näytillä Lada 1300 SL:n kanssa Weteraanikonepäivillä Oulaisissa. Siinä jököttää siis todella kysytty keräilytraktori!

(kuva: Ari Kettukangas)

Identtiset Zetor 3011:set vuosimallia 1963. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vasen ollut uudesta asti talossa ja siinä on vähän isommat pyörät.

(kuva: Ari Kettukangas)

Perässä vanha ilmakompressori. Varaston kätköistä kuulemma löytyy vieläkin harvinaisempi malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko on myös pesunkestävä Zetorimies.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tätä mallia tehtiin Tsekkoslovagiassa vuosina 1960-1967.

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetor 25A vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko rakensi tätäkin peliä aikanaan romuista 2-3 vuotta. 25:sessa A on nopeampi ja K hitaampi malli. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Zetoreilla on tänä päivänä kovasti tunne- ja rahallista arvoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi vielä kaksipyöräisiin! Pappa-Tunturi vuosimallia 1974. Mopo on museorekisterissä ja lähtee kertapolkaisusta käyntiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Erkkolan invamopo. Pelissä riittäisi monenlaista entisöitävää ja tällä hetkellä se seisoskelee varastossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suzuki PV vuosimallia 1999. Tyttären entinen ajokki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harvinainen Monet Goyon vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä ranskalainen ja 125 kuutioinen menopeli. Monet paikat on kolytty, mutta tätäkään vehjettä ei ole aiemmin tullut vastaan :) Eikä ihmekkään, Suomessa kyseistä pyörää on rekisterissä vain yksi kappale.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peliin on jälkikäteen asennettu venäläisen pyörän tankki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esko on omistanut tämän kyseisen yksilön jo 60 vuotta, eli se on vanhempi kuin omistajansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuoteseloste.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörässä riittäisi paljon tehtävää, mutta sehän odottelee korjaajansa käsissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yamaha AG 175 vuosimallia 1983. Kyseessä australialainen vientimalli, eli karjapaimenen hevosenkorvike. Tämäkin on tosi harvinainen pyörä ja niitä ei ole montaa Suomessa. Ja polkaisusta käyntiin!

(kuva: Ari Kettukangas)

175 kuutioinen ja kaksitahtimoottorilla varustettu peli on ollut käytössä myös poromiehillä. Eskolle se tuli turvesuokäytöstä Vapolta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Westfalian tehtaalla Saksassa rakennettu retkiauto vuosimallia 1992. Auto on rakennettu Volgswagen T4:sen pohjalle ja se on rekisteröity 4 hengelle. Yöpymistilatkin löytyvät alhaalta ja ylhäältä ja mukavuuksiin kuuluu myös jääkaappi. Onko tässä autossa ratkaisu ikuiseen matkailuauto vai -vaunu valintakeskusteluun?

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Esko oli kattanut konepöydän syntymäpaikkansa rantteelle. Näin ollen pihapiirissä vaalitaan perinteitä monessakin muodossa. Nuorittan kylä muuten sijaitsee Nuorittajoen varrella vajaan parinkymmenen kilometrin päässä Ylikiimingin taajamasta. Arvatkaapa muuten mihin suuntaan sieltäkin käsin pitää lähteä ajamaan nähdäkseen Mestarin Lada kokoelman - Itään päin! :)

Lue myös: Juha-Matti Rantapään kulta löytyy parkkiruudusta ja rinnalta autohommista - 50-luvun farmari Buickista puolestaan on syntymässä ainutlaatuinen viritelmä Suomessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat