Täytyykö Porschen väistää kolmion takaa tulevaa Chevrolet Biscaynea kunnioituksesta - liikenneopettaja Ari Ahola vastannee autokokoelmansa kinkkiseen kysymykseen Sievissä
Aholan Ari. Rauhallinen ja rento autoharrastaja. Tuollainen luonne sopiikin hyvin liikenneopettajalle, nimittäin mies on suorittanut jo kyseisen ammattitutkinnon ja tällä hetkellä on menossa erikoistumisvaihe. Tarkoittaakohan se erikoistutkinto taitoa hallita arvokkaita ja vanhoja autoja? :) Semmoisia nimittäin löytyy mestarin halleista jo useasta osoitteesta reilut parikymmentä kappaletta. Ensimmäinen vanha auto tuli omistukseen 1980-luvun lopulla ja se edelleen tallessa oleva peli on 1300 kupla-volkkari. Kokoelma sisältää myös erilaisia aihioita ja projekteja. Mies tekee itse pelkästään perushuollot ja pitää menopelien vanhaa tyyliä tehoja tärkeämpänä. Aloitetaanpa siis inssiaj...korjaan auto-esittely!
Chevrolet Biscayne vuosimallia 1958.
Tätä mallia valmistettiin vain kahtena vuonna 1958 ja 1959. Karkean arvion mukaan vastaavia pelejä on Suomen rekisterissä vain kymmenkunta kappaletta. Ainakaan Sievin raitilla ei ole vielä tullut toista vastaan. Topatessa sillä saa äkkiä juttuseuraa.
Auto tuli aihiona Amerikasta ja sitä on pikkuhiljaa laitettu kuntoon. Esimerkiksi Chevrolet Bel Airissa on sama kori, mutta mallien ero löytyy pääasiassa listoista ja varusteista. Molempia muuten valmistettiin samoihin aikoihin. Auto sai elokuun lopulla leiman puhtailla papereilla. Peli ei ole museorekisterissä, mutta sinnekkin se kirjattaisiin melko pienten fixausten jälkeen. Yli 40 vuotta vanhat autot saa nykyisin 2-vuotisen katsastusleiman.
Upeat muodot on taidettu piirtää sulkakynällä.
Tyylikästä väriä on vaikea kuvailla ja sitä ei tähän hätään löydetty rekisteriotteestakaan. Voisiko pastellinsininen olla lähellä... tarkoitus on vielä jossain vaiheessa maalatakin menopeli uusiksi.
Autoon on mm. uusittu verhoilu, toimimattomat jarrut ja laitettu kuntoon kaikki katsastukeen tarvittavat kuviot. Miellyttävää kyytiä korostaa "sohvapenkki". Aikalaisiinsa nähden biilissä on ollut jo uutena ilmastointikoneet ym. hienoudet, mutta lämmityslaitteillakaan se ei sovellu kuin kesäautoksi Suomessa. Peli on kolmivaihteinen ja varustettu kuutoskoneella. Toisin sanoen sillä ei revitellä, vaan mennään tyyli edellä. Vänkärin puolella ei muuten näytä olevan opetuspolkimia :)
Chevrolet Biscayne oli amerikkalaisen, General Motors -konserniin kuuluvan, Chevrolet-divisioonan vuosina 1958-1972 valmistama mallisarja. Biscayne oli Chevroletin edullisin full-size-malli, lukuunottamatta vuoden 1958 Delrayta. Nimensä mallisarja sai vuoden 1955 Motorama -näyttelyn konseptiautolta. Chevrolet Bel Airin tavoin Biscaynen tunnistaa kahdesta takavalosta per puoli, poikkeuksena tähän vuosimallit 1959 ja 1972. Olavi Virta muuten ajeli aikanaan mm. Chevrolet Bel-Air Sedanilla ja saman mallin hardtopilla.
Tupla-tupla lyhdyillä heijastaa yllättävän hyvät valot syksyn pimeyteen.
Yksityiskohta.
Linjakkuutta.
Muotoilua.
Umpiot on suojassa sateelta.
Eipä löydy mistään kohtaa laatikkomaista kulmaa...
Hieno vaikka mistä suunnasta katsoisi.
Huomattavasti kalliimmissa Impala- ja myöhemmin Caprice-malleissa, oli kolme takavaloa molemmilla puolilla.
Wow! "On cruisailu hyvää kun kaasun lyö..." Elviskin ehti ajella monella herkku Chevyllä.
Ahola left the building! Niin sitä lähettiin makealle koeajolle! Mestarin mukaan auto on kuitenkin "amerikkalaisen löysä" ohjattava - ja sitä pitää tosiaan koko ajan ajaa.
Ford Mustang vuosimallia 2005.
Kyseessä avomallinen harrasteauto rättikatolla.
Tämäkin toimii kilvissä olevana kesäautona ja se on Chevyn kanssa tuoreimpia projekteja.
Kilven koon saa valita ja pienikokoisena se istuu hyvin takasyvennykseen. Saman suuntainen värimaailma toistuu hankinnoissa vahingossa ja myös kokoelmasta löytyvä Viva on sävyltään vaaleansininen.
Mustang on varustettu kuutoskoneella ja heppoja löytyy reilut 200.
Ajotuntuman perusteella Biscaynen tehot voisivat olla puolet tämän pollen määrästä.
Kaksi Porsche 994:sta vuosimallia 1984 ja 1987. Molemmat ovat targakattoisia.
Vauxhall Viva 1.3 vuosimallia 1971. Auto on museorekisterissä. Vauxhall Viva on General Motorsin alemman keskiluokan henkilöautomalli, jota valmistettiin vuosina 1963–1979. Se oli ensimmäinen varsinainen askel pienempien autojen markkinoille. Peli oli aikanaan edistynyt kevyen painon, helppokäyttöisyyden, hyvän vaihteiston, kevyen ohjauksen ja hyvän kytkinpolkimen ansiosta.
Scandinavia mosse vuosimallia 1963. Kaksivärinen peli on museorekisterissä. Moskvich 403 oli neuvostoliittolainen henkilöauto, jota valmistettiin vuosina 1962–1965. Sitä markkinoitiin Suomessa mallinimellä Skandinavia. Kyseinen mosse rekisteröitiin vain neljälle ja se on kuulemma erittäin meluisa auto.
Lava-mosse vuosimallia 1979. Kuvassa myös parempi puolisko ja vanhin tytär.
Loppuyhteenveto: Arin päivät ovat kiireisiä ja mitä hommia sitten tuokaan tullessaan se liikenneopettajan erikoistumisjakso. Tallissa myös odottaa loppusilauksiaan Scania Super 85 kuorma-auto vuosimallia 1969. Kyseessä on projekti, jossa on ollut mukana apuvoimia myös kylältä. Pelistä löytyy myös vaihtolavalaitteet. Summa summarum! Teeman tyylille uskollisesti, kaiman suullinen "teoriakoe" löytyy siis tämän sivun yläreunan audiosta ja hienon kokoelman kirjallinen "tutkintotodistus" ositettuna näiden kuvien yhteydestä :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu