Siirosen Mikon tallista jyrähtää - konepöydän potin korjaa 3000 hevosvoiman Joker Cuda kiihdytysauto Kalajoella!
Siirosen Mikko. Leppoisa autoharrastaja, kilpa-ajaja, mekaanikko ja Siironen Racin tiimin tallipäällikkö. Mies on rakentanut porukkansa kanssa kaikki kilpa-autot aina omakätisesti. Tälläkin hetkellä omassa hallissa on meneillään monenlaista projektia Kalajoen Rahjassa. Mestari on harrastanut kiihdytysajoja jo parikymmentä vuotta ja kehuu hyvän tiimin tärkeyttä lajissa. Mukana on mm. loistavia mekaanikkoja, joiden avulla ennätystehoinen kisahirmukin on syntynyt. Sillä ajettuna plakkarissa on myös yksi SM-voitto Top Doorslammer ryhmässä vuodelta 2019. Koneharrastajana hän ihailee ja kerää valikoidusti myös 1960-1970 lukujen taitteen sporttisimpia jenkkiautoja. Leipäpuuna Mikko pyörittää omaa lvi-yritystä ja kertoo kiireisinä aikoina olevan vaikea erottaa, kumpi on varsinainen päivätyö.
Tämä jokerikortti korvaa kaikki muut autot kilpailussa. Taideteos on Matti Moliisin tekemä.
Joker Cuda kiihdytysauto vuosimallia 2016.
Viritelmä perustuu Plymouth Cudan koriin vuosimallia 1970. Sitä on jatkettu, kavennettu, venytetty, sekä myös laskettu kattoa. Tällä korilla olevia kilpureita on kaksi muutakin Suomessa. Mikko ajaa pelillä Top Doorslammer ryhmässä ja sen kilpailunumero on TD880. Hirmu on putkirunkoinen, lasikuitukorinen ja loputkin rungon päälle rakennetut yksityiskohdat on tehty tiimityönä.
Auto on rakennettu Promod luokan säännöilllä, eli sillä voi ajaa sitäkin ylempää luokkaa. Projektin rakentaminen alkoi osien keräämisellä vuonna 2010, kasaamien vuonna 2016 ja työ saatettiin silloin porukalla loppuun yhden talven aikana.
Ammattimies laittaa moottori-ilmankin kiertämään :) Kurkataanpa kohta auton saloja lisää, mutta nyt hetkeksi radalle tutustumaan tiimiin ja hirmuun tositoimissa!
Siironen Racing -tiimi. Joukkoon kuuluvat Mikko Siironen, Seppo Koivikko, Marjo Ala-Aho, Jani Lindroos, Juha Kuusirati, Aleksi Siironen, Antti Aarnio (ei kuvassa), Kari Pirkola (ei kuvassa).
Tässä hirmu "steitsaamassa", eli asettuneena lähtövaloihin. Hyvässä lähdössä renkaat pitävät ja auto lähtee suorassa. Ja kyllä lähtee, nimittäin heti alla olevassa sisäkamera videossa!!!!!!!!!!!
SISÄKAMERA VIDEO: Top Doorslammer 880 finaaliajo on kuvattu Kauhavan entisellä sotilaslentokentällä vuonna 2021. Kisassa ajetaan 200 metriä ja loppunopeus nousee lähelle 300 kilometriä tunnissa. Mikon oma ennätys kyseiseen matkaan on 4,16 sekuntia ja lähdössä vauhti kiihtyy sataseen 1,2 sekunnissa!! Toisin sanoen, näille viritys hirmuille ei pärjää edes Kimi Räikkönen formuloilla.
Huh huh! On aika raottaa enemmän auton saloja, jotka eivät kuulemma ole valtion salaisuuksia. Mutta nostetaanpa ensin konepelti pois.
Keulakate täytyi siirtää kahden miehen otteella.
Mistäs suunnasta tuota alkaisi tutkimaan...
Alusta, kytkimet, perä ja vaihteistokin ovat rankkaa tavaraa, jotta ne kestävät kovaa rasitusta. Edessä on pienemmät renkaat, koska auto on takavetoinen. Rungon perärakennekkin on keulaa korkeampi.
Onko se Mikolla unohtunut tuohon pellin alle puutarhajyrsin? :) Ei, kyllä se sittenkin on 3000 hevosen talli! Se mainitaan jutustelun aikana myös koneena, joka on 526 kuutiotuumainen, remmiahdettu ja Bratt Andersson Engineering valmistama Hemi.
Kone on metanolikäyttöinen ja se tuottaa hiukan alle 3000 hevosvoimaa. Sitä ei nyt käynnistetty, koska se on jo asettunut ansaituille talviunille.
"Nyt ilta tullut on, urut soi, kylä nukkuu..." Vaan eipä nuku kauan :) Koneesta lähtee todella tujut äänet!
Kone polttaa siis metanolia. Siitä löytyy remmiahdinta ja ilmatorvea, eli injektoria, joka haukkaa ilmaa. Seuraavaksi kaasuläpät ja palloventtiili aukeavat ja metanoli ruiskutetaan ahtimen ylä- ja alaosiin. 3000 hevosvoimaa perustuu siis pääasiassa ahtimen tuomaan suureen tehoon.
Kilpamoottori päätyi Mikolle aikanaan Mikkelistä. Siinä on hyvä huollettavuus ja tehontuotto. Mestarin mukaan kone ei ole nähnyt vieläkään tehokkainta päiväänsä, vaan virittelyssä on vain taivas rajana. Tosin Suomessakin on kilpa-autoihin tietyt tasapuoliset rajat olemassa ja tähänkin hirmuun on säädetty tähän asti sopiva 2500 hevosvoimaa sytytysennakolla. Mestarin mukaan tehokkaampia turboautojakin löytyy Suomesta ja esim. joissakin viritelmissä on jopa 10 000 hevosvoimaa! Jaa, no onhan se ihminen kyllä käynyt kuussakin...
Mikko kertoo, ettei 300 kilometrin tuntinopeudessa tarkisteta radanvarressa kypsyvää puolukkasatoa :)
Seuraavaksi tutustutaan ajotekniikkaan.
Löytyyköhän tästä pelistä vakionopeudensäädintä? :)
Vaihteistona on 2 vaihteinen Lenco drive. Mikon mukaan lähtötilanteessa on tärkeintä myös vaihteen vaihtaminen ja tehon oikealla kierrosalueella pitäminen. Lopussa aukeaa jopa jarruvarjo!
Taka-akselina on Prisma floater. Kyllä Lähtee!
Jarruvarjoteline oli nyt purettuna.
Tämän kannen alla sijaitsee huohotin ja pakolliset jauhesammutusvehkeet.
"Zzzzz" käppyrää ja rätinää ihan kuin Rasvamontun alkutunnarissa.
Takana on isommat ns. sliksikumit, joissa on puoli kiloa painetta.
Joker Cuda alkutekijöissään. Se perustuu siis muunneltuun Plymouth Cudan koriin vuosimallia 1970.
Rungon päälle kaikki on tiimityönä rakennettu.
Tuostahan olisi voinut tehdä vaikka lentokoneen. Mennäänpä seuraavaan kohteeseen!
Chevy Camaro rata-auto vuosimallia 2011.
Siinä on putkirunko, lasikuitukori ja se on tehty valmiina rata-autoksi jenkkiläisellä Howe Racingin pajalla. Autolla ajetaan V8 Thunder kilpailuryhmässä. Taka-akseli on Ford 9" Qualife.
Tuorein kisaprojekti toimii mestarin pääntuuletus autona ja sitä on käyty Kemoran moottoriradalla testaamassa ja hakemassa oikea tatsia. Sillä on tarkoitus päästä ajamaan kesällä SM-sarjaa. Tämäkin peli on rajattu rakenteeltaan ja tehoiltaan kisoissa muiden autojen kanssa samalle viivalle. Mutta pitääkö niihin muihin mennä ahtaasta ikkunasta sisälle? :)
Vaihteistona on G Force Dogtype 4 vaihteinen manuaali. Jos tuosta mittaristo laajenee, niin miten kuski voi kääntää päätä radalla taaksepäin? :)
Koneena on Ls3 ruiskumoottori ja 550 hevosvoimaa.
Takaspoilerit ja kaikki.
Aikanaan Mikolle tuli tämmöinenkin kapine Rahjan halliin.
Ja tältä se näytti oman Siironen Racing pajan huolittelemana. Eli kyseessä Chevrolet Camaro kiihdytysauto vuosimallia 1969.
Sillä ajetaan Street/Pro Street kilpailuryhmässä. Mikko ryhtyi irrottamaan skuupin lisäksi myös konepeltiä.
Pellin alla 632 kuutiotuumainen ilokaasu motti.
Taka-akselina on Ford 9".
Vaihteistona on 2 vaihteinen powerglide.
Bensalla kone höökii 1080 hevosvoimaa ja ilokaasu tuo vielä lisätehoa 300 hevosvoimaa. Dityppioksidi eli typpioksiduuli "ilokaasu" on typen happiyhdiste eli typen oksidi. Dityppioksidi on väritön, hajuton ja syttymätön kaasu huoneenlämmössä. Sitä käytetään mm. kirurgiassa ja hammashoidossa kipua lievittävien ja nukuttavien vaikutustensa vuoksi. Arvoitukseksi vielä jäi, naurattaako vai nukahtaako sitä siis tämän auton ratissa :)
Hevoset syövät paalia myös säännöllisten katsastusten myötä. Seuraavana silmäys piippuhyllylle!
Chevrolet Camaro vuosimallia 1973. Projekti odottelee kasausta ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa.
Chevrolet Camaro vuosimallia 1969. Alkuperäinen peli on tullut toiselta omistajalta. Siitä löytyy kuutosmoottori ja manuaalivaihdelaatikko. Tarkoitus on laittaa se museokilpiin lähiaikoina.
Chevrolet Camaro vuosimallia 1970. Auto on museokatsastettu.
Plymouth Barracuda vuosimallia 1970. Projekti, joka on tarkoitus purkaa ja laittaa kuntoon.
Tämmöinenkin aihio rantautui kerran Kalajoelle.
Ja tältä se näytti valmiina. Eli kyseessä Chevrolet Camaro rata-auto vuosimallia 1970.
Viihtyvyyteenkin voisi vielä panostaa, mutta se on kuulemma selkäpiissä ja korvien välissä :)
Auto edelleen uusioprojektina.
Projekteja on tällä hetkellä muitakin. Chevrolet Camaron aihio vuosimallia 1968.
Jonka peltityöt...
...on jo tehty.
Huh huh! On siinä Mikollakin päivätyön lisäksi monenlaista hommaa!
Tämän oven takaa aukeaa autoilun maailma.
Ja tämän oman kisa-pelin matkassa on koettu monenlaisia autoilun tähtihetkiä.
Mikko alleviivaa kilpailuissa elintärkeänä asiana hyvää kilpailutiimiä. Hänenkin tallistaan löytyy mm. loistavia mekaanikkoja.
Oksalla ylimmällä Chevrolet Impala vuosimallia 1960. Kyseessä edustusauto korkeammalla profiililla :) Oma halli on rakennettu vanhan navetan kylkeen.
Loppuyhteenveto: Mikko pyörittää leipätyönään omaa lvi-liikettä. Yrityksen logo tuntuu löytyvän pihalta useamman pakettiauton kyljestä. Mestarin mukaan auto- ja työaskareet tahtovat välillä limittyä ja lomittua, eikä aina erota kumpi niistä on varsinainen päivätyö. Varsinkin kesät ovat kiireistä aikaa kisoineen ja remontteineen. Ja tarvitaanhan sitä autoissakin tuota lämpöä, vettä ja ilmastointia!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu