Holstinmäen Autohuollossa muutetaan bensavehkeitä edulliselle ja puhtaalle biokaasulle kilpakalustoa myöten Haukiputaalla
Holstinmäen Autohuolto Oy on osa Terra Gas Finland Oy:n ketjua ja se työllistää tällä hetkellä reilu puolenkymmentä kokenutta työntekijää. Pääkallopaikka on Kotkassa ja Haukiputaan piste on sen pohjoisin korjaamo.
Haukiputaan korjaamo muutti uusiin ja suurempiin tiloihin kuukausi sitten tien toiselta puolelta.
Hyryn Petri ja Somervallin Turo. Molemmat leppoisia autoharrastajia, kilpa-ajajia, monttööreja ja talon omistajia. Kaverukset päättivät aikanaan saunaillan aikana perustaa autokorjaamon. Tuohonkin aikaan molemmat harrastivat jo kilpa-autoilua ja molemmilla moottorit ovat olleet lähellä sydäntä jo pikkupojasta saakka. Peten lajina ovat olleet mm. asfalttisprintit ja Turolla drifting ja ralli-autoilu. Herrojen mukaan kaasuautoja rakennellaan jo muillakin Suomessa olevilla kaasujakelun verkkoalueilla. Tänä päivänä puhutaan paljon sähköautoista, mutta biokaasu voisi olla enemmänkin esillä. Kaasun käytöllä bensan hinnaksi tulisi nyt pyöreästi 84 centtiä litralta. Bensan hinnan kohotessa paikoittain jo yli kahteen euroon, puhelin on kuulemma soinut entistä tiuhemmin. Biokaasuautot räätälöidään aina tapauskohtaisesti avaimet käteen periaatteella ja yhteen autoon varataan aikaa 3-4 työpäivää. Dieselkaluston muutostyöt tekevät myös tuloaan ja tällä hetkellä sen hyötysuhde jää pieneksi. OSAO:n kanssa toteutaankin hiljalleen pilottia traktorin rakentamisesta biokaasulle. Polttomoottori ei saastuta, vaan se mitä siellä poltetaan ja kaasulla päästöt ovat pyöreä nolla.
Kaikki Oulussa myytävä kaasu syntyy Ruskon jätekeskuksen jalostamana omalta kylältä. Eli jätteet muutetaan uudeksi käyttöenergiaksi ja kukkasia tulee sen jälkeen pakoputkesta. Kuvassa kyseisen paikan pankkikortilla toimiva tankkauspiste ja säiliöllä tuotetta viedään muihinkin tankkauspisteisiin. Kaasujärjestelmällä autoihin voidaan käyttää maa- tai biokaasua. Kaksi muuta tankkauspaikkaa löytyy Pörhön ja Kaakkurin Citymarketin pihasta. Pistooli vain tankkiin, painetaan play ja suhina alkaa käymään.
Biokaasun tankkauspistooli näyttää tältä. Biokaasu on kaasuseos, jota syntyy kun biomassaa hajotetaan anaerobisesti mädättämällä. Biokaasu sisältää 60–65 % metaania ja 30–35 % hiilidioksidia. Lisäksi biokaasussa on syötteestä riippuen mm. vettä, typpeä, happea, vetyä, ammoniakkia ja rikkivetyä. Biokaasun tuotantoon käy lähes kaikki biohajoava aines, mutta ei sellun valmistukseen soveltuva ns. ligniinipitoinen puu. Maatiloilta saadaan raaka-aineiksi muun muassa lantaa ja eläin- ja kasvijätettä. Myös energiakasvit soveltuvat biokaasun tuotantoon. Kunnat saavat raaka-ainetta biojätteistä, puhdistamolietteistä, saostuskaivolietteistä ja teollisuusyritykset muun muassa biohajoavista sivuvirroista.
Työn alla on juuri meneillään Nissan Qashqain muuttaminen biokaasuautoksi. Aluksi käydään läpi mahdolliset viat ja esteet muuntamiselle. Uudemmissa suoraruisku autoissa ja moottorityypeissä on tiettyjä rajoituksia kaasun asennukseen. Aluksi kannattaakin ilmoittaa rekkari autosta ja tehdä etukäteisselvittelyä muistakin yksityiskohdista. Olemassa olevan bensiinijärjestelmän tilalle rakennetaan toinen polttoainejärjestelmä, jossa on omat kaasusäiliöt, moottoriohjaus, suuttimet ja sähköt. Bensiinipuoli jää käyttöön normaalisti, järjestelmä on täysin automaattinen ja auton sisälle tulee myös manuaalinappi bensalle tai kaasulle. Elikkä jos kaasu loppuu, järjestelmä vaihtuu automaattisesti bensalle tai toisin päin. Laskennallisesti kaasulla tuotettu koneen teho on hieman heikompi, mutta sitä ei huomaa mitenkään ajossa.
Haimakaisen Mika. Talon kokenein mekaanikko on ollut alalla jo 30 vuotta ja talossa 3 vuotta. Seniori tykkää, kun muutostyössä saa autokohtaisesti hieman soveltaakkin kaasun rakentamiskaavaa. Rutiinilla menevässä työssä ei tarvi tuijotella liikaa piirustuksia ja kaikki automerkitkin ovat visusti hallinnassa. Haastavinta hommassa on täydet konepellin aluset ja paineensäädön oikea sijoittelu. Onneksi projektissa ei tarvi purkaa puolta konetta, niin kuin joskus joidenkin autojen polttimon vaihdossa on vitsailtu maailmalla tapahtuvan :)
Nissan tuli halliin 1,6 litran bensakoneella ja lähtee maailmalle biokaasulla varustettuna. Asennuksessa otetaan imusarja irti, jotta saadaan porattua kaasusuuttimet ja samalla laitetaan myös venttiilisuoja-aine. Lopuksi järjestelmä säädetään, auto muutoskatsastetaan ja palautetaan käyttöopastuksen kanssa asiakkaalle. Asiakas saa valtiolta myös muuntotukea. Nyt pellin alle on asennettu kaasusuuttimet, jotka syöttävät kaasun imusarjaan. Sieltä löytyy myös paineenalennin, joka muuttaa säiliöstä tulevan 200 barin kaasun 2 barin käyttöpaineeksi. Alempana on moottoriohjainlaite ja siitä lähtee piuhoja mm. lämpötila antureille.
Valmiiksi ladattuja kaasupulloja, joista kolme asennetaan Nissaniin. Yhden pullon halkaisija on 273 milliä ja ne ovat vesi tilavuudeltaan 30 litran pulloja. Yhteen mahtuu vajaat 5 kiloa kaasua ja yhteensä koko pompsi tekee pyöreät 15 kiloa. Se vastaa tämän auton kulutuksella yli 20 litraa bensaa ja varauksella ajaa n. 350-400 kilometriä. Mikäli bensatankki on vielä täynnä, eväillä hurauttaa melkoisen huikosen.
Olemassa on myös kombosiitti pulloja, jotka maksavat 3 kertaa tämmöisen teräspullon hinnan, mutta ne ovat myös keveämpiä, eli 10 kiloa kappale tyhjänä. Nämä pullot taas painavat tyhjänä 30 kiloa kappale, eli auton jousitus tulee ottaa myös huomioon isompia pullo määriä suunnitellessa. Muutostyö tehdäänkin nyt teräspulloilla ja keveämpien mallien lisävalmistus voisi jossain vaiheessa pudottaa niiden hintoja. Tehdastekoiseen kaasuautoonkin on lisätty aineen tilavuutta lisäpullolla.
Peten itse auton mittojen mukaan huonekaluputkesta räätälöimä kaasupulloteline.
Teline pultataan auton lattian runkorakenteisiin kiinni.
Arina ja kaasu ovat valmiina, mutta missä on makkarat? :)
Pullot peräkontin alle, pulloventtiilit päähän ja kaasuletkut lähtee niistä auton konehuoneeseen.
Kaasun määrä näkyy napilla kojelaudassa. Pullot ovat virallisten normien mukaan turvallisia, koska mahdollisessa kolarissa ne tyhjenevät hallitusti ja tällöin ei ole tulipalo riskiä ja ainekkin on luonnostaan täysin myrkytöntä.
Pullot kiinnitetään lopuksi runkoon kiinni jämysti teräspannoilla.
Sitten harrastepuolta. BMW Pro Drifter driftingauto.
Turon etanolikäyttöinen kilpuri kätkee pellin alle V85-moottorin ja se tuottaa takapyörille 700 hevosvoimaa.
Etanoli muutoksia tehdään myös siviiliautoihin ja kilpavehkeessä se on toimivuuden kannalta parempi kuin bensa. Esimerkiksi moottori käy viileämpänä ja sitä pystytään ahtamaan ja ennakoimaan enemmän. Etanolin tankkauspisteitä löytyy Oulusta harvemmista paikoista, mutta lähin on huoltoasemalla Välivainiolla. Sen hinta tällä hetkellä vähän toista euroa litralta.
Turo vauhdissa.
Turo on ajanut rallia vuodesta 1994 saakka.
Eikös se laulaja Rauli Badding Somervalli laulanut juuri Bensaa suonissa kappaleen? :)
Kyseessä on siis miehen uusin auto, josta löytyy M50 pohjainen pelletti, iso turbo ja 3,1 litran alakerta.
Opel Astra 2.0 Gsi F-ryhmän ralliauto.
Kyseessä on Petrin huollossa oleva kilpuri. Tehoa löytyy n. 250 hevosvoimaa ja painoa 1000 kiloa.
Mies on erikoistunut asfalttisprintteihin 10 vuoden ajan ja kilpailu on ollut viimeaikoina hiljaisempaa. Lajiin on lupa odottaa uutta kipinää.
Ralliinkin sopii se kevyt biokaasu, mutta tarvitaan myös raskas kaasujalka :)
Turon kaasukäyttöinen Hummer H2 ja näitä on tehty
asiakkaillekkin kaksi kappaletta. Tämän kokoisessa autossa kustannukset
puolittuvat kaasun avulla, normaali bensa kulutuksen ollessa sillä 25-30
litraa sataselle. Muutamia isoja jenkkiautojakin on muunnettu kaasulle
ja tarvittaessa niissäkin voiman lähde muuttuu nappia painamalla.
Historiikkikilvissä oleva Pontiac Bonneville vuosimallia 1973.
F-ryhmän Opel Ascona ralliauto.
Turon Lincoln limusiini toimii E85:lla.
Polaris 850 XP, eli muunnettu kaasumönkkäri.
Peli starttaa aina bensalla ja kun moottorin lämpö nousee 40 asteeseen, se vaihtaa käynnin automaattisesti heti kaasulle.
Tässä mallissa kaasupullo löytyy tuosta laatikosta.
Näppärä piilo polttoaineelle. Pienkoneeseen asennetaan aina olemassa olevan polttoainejärjestelmän rinnalle kaasuruiskutusjärjestelmä. Se kytketään toimimaan yhteistyössä moottorinohjausjärjestelmän kanssa. Asennuksen jälkeen järjestelmä säädetään ja testataan.
Tankkausreikä.
Sieltä näkyy jo kaasun aakkosia.
Kurkkaus vielä lopuksi uusiin asiakastiloihinkin. Korjausta odotellessa voi vaikka työskennellä etätyöhuoneessa.
Loppuyhteenveto: kaasuautojen parissa tulee siis olemaan kiireitä tulevina aikoina. Miehet toivovat jossain kohtaa jäävän aikaa myös kilpaharrastukseen. Hallista löytyy 5 nosturia ja jokaisella häärää jo työntekijä. Väkeä ei tosin koskaan ole liikaa ja ensi kesälle aukeaakin tarjolle 3 paikkaa kesätyöntekijöille. Silloin he saavat tehdä täyttä päivää töitä muunnos autojenkin parissa. Mikä sitten onkaan kaasuautojen tulevaisuus? Monet merkkivalmistajat ovat jo lopettaneet bensa- ja diesel-mallien valmistuksen. Ja vaatiihan se kaasuauto muutkin huollot kuten bensavehjekkin. Mutta aika on varmasti muuttunut, koska kaatopaikallekkaan ei viedä niinkään turhaa, vaan tuodaan sieltä tärkeää. Ja milloinkahan koittaa aika, kun vanhemmat kysyvät lapsiltaan - muistatko sinä vielä ne bensa- ja dieselautot?
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu